2014-11-19, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mouzone
Sida 1 från FUP
Lite offtopic, klarar dom misstänkta av att prata svenska? Varför är dom i Sverige?

Som jag förstått det så talar Rami svenska hyfsat bra med tanke på att han varit här bara ett par år. Men om man är misstänkt för mord så får man givetvis en tolk på sitt modersmål även om man kan lite svenska.
Citera
2014-11-19, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Ja och därför måste TJÄNSTEMANNA ANSVARET återinföras snarast möjligt!! Men allt för många politiker (har kompisrelationer med förvaltningscheferna i kommunen) är mer angelägna att inte trampa tjänstemanna-småpåvar på tårna.Jag tror att det är en av anledningarna till att våra politiker allt för ofta SVIKER oss medborgare. "Vi ska nu göra FN.s barnkonvention till lag", bla, bla (men inga konsekvenser när det bryts mot den lagen).

Jag är inte så säker att det var bättre på ''den gamla goda tiden'' trots att tjänstemanna-ansvaret fanns. Även då fanns det barn som for illa och tjänstemän och politiker som höll varann om ryggen. Det är inte socialtjänsten som har dödat Yara. Rami och Madi hade säkert kunnat övertyga dem om att Yara hade det bra hos henne även om mötet den 6 maj hade ägt rum.
Citera
2014-11-19, 18:53
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Som jag förstått det så talar Rami svenska hyfsat bra med tanke på att han varit här bara ett par år. Men om man är misstänkt för mord så får man givetvis en tolk på sitt modersmål även om man kan lite svenska.

Madi har ju iofs varit här längre än Rami, och han kan ju knappt ett ord svenska. Så jag skulle inte säga att tiden är avgörande i deras fall.
Citera
2014-11-19, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Madi har ju iofs varit här längre än Rami, och han kan ju knappt ett ord svenska. Så jag skulle inte säga att tiden är avgörande i deras fall.

Det är sant. Jag tror att Madi hade kunnat lära sig svenska på nolltid om hon hade velat. Hon framstår som ett geni i sitt försvar. Men oavsett om båda hade pratat hygglig svenska så hade de ändå fått tolkar på sitt eget språk så fort de önskat detta, med tanke på rättsäkerheten, de är ju misstänkta för mord.
Citera
2014-11-19, 19:07
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det är sant. Jag tror att Madi hade kunnat lära sig svenska på nolltid om hon hade velat. Hon framstår som ett geni i sitt försvar. Men oavsett om båda hade pratat hygglig svenska så hade de ändå fått tolkar på sitt eget språk så fort de önskat detta, med tanke på rättsäkerheten, de är ju misstänkta för mord.

Jag håller med om att de hade fått tolk. Däremot framstår hon inte som ett geni, utan som en tragisk människa som vältrar sig i självömkan, och förmodligen lider av ngn sjukdom.
Citera
2014-11-19, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Fick en känsla av att Madi kände sig väldigt nöjd med att ha fått in en promenad med barnen sent den eftermiddagen.

Jag hade den uppfattningen att hon i stort sett aldrig lämnade lägenheten, särskilt inte med de minsta barnen. Tror därför att denna promenad aldrig inträffat.

Hoppas den frågan tas upp igen på fredag.

Rami petar in sex i sin berättelse och nu petar Madi in en promenad ungefär samma tid fast båda är skär lögn och inget annat.

Finns ca 1 timme där det är ett hål som inte ännu fyllts och där kan lilla Yara misshandlats, döden kan inträtt lite senare typ 20-tiden eller därikring, skulle då kunna styrka sjukvårdspersonal/ambulanspersonal uppfattning om att flickan varit död i runda slängar 2 timmar innan ambulans var på plats.

Det fanns helt enkelt ingenting att uppliva för ambulans fast de försöker givetvis ändå.
Citera
2014-11-19, 19:26
Medlem
Ja, Ami är "god kvinna" den "snällaste" hon är som en "ängel"
blir hon "årets Lucia ?" (ironi)

Fattar inte att Ami och Rami skylde inte på den ohyra som
dom hade (vägglöss) som det var dom som dödade Yara
Mats A. klarat sig med "kinesisk maffia" dom kanske också
skulle klarat sig ? (ironi)

Hoppas att dom får den straff dom förtjänar ! och efter
skicka dom till Gaza ! där släkten tar hand om dom !
Citera
2014-11-19, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Rami petar in sex i sin berättelse och nu petar Madi in en promenad ungefär samma tid fast båda är skär lögn och inget annat.

Finns ca 1 timme där det är ett hål som inte ännu fyllts och där kan lilla Yara misshandlats, döden kan inträtt lite senare typ 20-tiden eller därikring, skulle då kunna styrka sjukvårdspersonal/ambulanspersonal uppfattning om att flickan varit död i runda slängar 2 timmar innan ambulans var på plats.

Det fanns helt enkelt ingenting att uppliva för ambulans fast de försöker givetvis ändå.

Dessvärre tror jag Yara kan ha varit mer eller mindre medvetslös en längre tid innan döden kom som en befriare.

Skulle inte heller förvåna mig om Madi blev arg och tog till kaveln när Yara inte vaknade. Rami har uppgett att han gick in till Yara efter att Madi kommit ut med den blodiga kavel och att Yara då kippat efter andan ... Kanske den enda strimma av sanning som kommit över Ramis läppar.
Citera
2014-11-19, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Kan vi verkligen bli av med paret? Det låter för bra för att vara sant.
De hade nog tänkt sej en framtid här med sina levande barn.

Madi strider för vårdnaden:
Hon driver för närvarande en process i förvaltningsrätten mot socialnämnden i Karlskrona och menar att hon till skillnaden från den anser att det inte finns någon risk för barnen att utsattas för varken fysisk eller psykisk misshandel om hon och pappan har hand om barnen.

Socialnämnden anser att om barnen placeras i familjehem så kan umgänget med föräldrarna ändå ske trots att de blir utvisade.

Hur då? (min fundering)

http://www.expressen.se/kvallsposten/mordmisstankta-paret-kan-mista-vardnaden/

Det vi ser nu är när tjänstemän, domare, socialkäringar och handläggare som hamnar i ett legalt vakum eftersom någon har släppt in dessa personer i Sverige på felaktiga grunder. Och sen låtit dem leva här som de vill, försörjda av oss utan att bry sig om att de sköter sig och lär sig svenska.

En del statligt och kommunalt anställda, gör vad de vill, utan att följa reglerna, och då främst den lagstiftning, med rutiner som borde ligga till grund för beslut och domar!

Om man nu, plötsligt följer reglerna för hur man hanterar barn generellt i Sverige, som har kriminella föräldrar, blir det kaos, och det innebär att dessa föräldrar kan inte utvisas. Och det tragi-komiska är att det finns inga bra släktingar som mor- och farföräldrar, då myndigheterna inte ens vet vilka dessa personer är. Så en korrekt handläggning i Sverige är omöjlig, om man inte konfiskerar ungarna!

Det funkar inte som de skriver, för om barnplågarna utvisas så kan ingen ansvarsfull vårdnadshavare i Sverige godkänna umgänge med föräldrar, eller någon som är bosatt i terrorist- och krigszoner.

Blir de utvisade får de inte visum igen till något EU land. Och blir de utvisade till Gaza, så är det enligt min åsikt helt i sin ordning eftersom Margot erkänner Palestina/Gaza. Då måste vi godkänna de lagar som gäller på Gaza, särskilt då Margot vår sopa till minister inte ens anser att den islamistiska staten är skyldig till folkmord. Madi själv har ju också bett om det!

Då uppkommer frågan om hur ska vi ha det egentligen med dessa islamister och deras syn på mänskliga rättigheter? Borde inte svensk politik erkänna rättssystemet och makthavarna i de länder vi godkänner som stater? Som att ta kontakt med myndigheterna på Gaza och diskutera vad vi gör med dessa föräldrar efter att de muckar från fängelset. Deras söner borde sändas till Gaza när dom vunnit laga kraft, och varför inte låta myndigheterna i Gaza hitta en fosterfamilj eller placera barnen hos släkten på Gaza? Det är inte orimligt eftersom det är en stat vår regering anser ska godkännas, med allt vad det innebär!
Citera
2014-11-19, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag tänker lite högt, bara
Amani, detta bortskämda sladdbarn med medfödd personlighetsstörning av något slag har aldrig fått ett verkligt perspektiv på sin plats här i livet.
Nu drabbas hon av följderna. Hon vet vad hon har gjort, och hon har gjort det för att det föll henne in.
Hon vet hurdan hon är och hon vet vad andra tycker om henne. Och hon har hittills struntat i det.
Nu står hon inför fullbordat faktum (hon har bevisat att hon är så slem som andra säger) och vad kan hon göra?
Erkänna? Varför? Allt här i hennes liv är hennes spel och så vill hon ha det.
Hon har lärt sig av advokaten att hon måste bevisas skyldig och hon spelar med på det temat. Hon granskar bevisen.
Därutöver finns bara att spela apa, att håna, raljera och bjäbba emot.
Om hon haft djupare tankar på att normalisera sig och sin tillvaro, då gäller det jag försökt förstå i ett tidigare inlägg.
Jag är väldigt ambivalent och lutar mest åt det jag tänkt nu senast.

Hmm, jag är mer inne på att vi ser en enorm kulturkrock. (Vilket bevisar att det inte är så klokt att ta hit människor från andra kulturer, och det i mängder som gör att de kan upprätthålla sina kulturer. Jag har tidigare nämnt hur Fadime och Pela här i Sverige bevakades av män ur sin grupp.)

Jag tror att Rami och Amani är produkter av sin kultur, där män och kvinnor har väldigt olika roller, men där det också pågår väldigt mycket smussel och ljugande för att man ska klara sig.

Amani förväntas leva enligt kvinnorollen, dvs mest i hemmet, där hon ska ta hand om hem och barn. Inte ens gå ut och handla utan sällskap. Hon har inte fått träning i att vara självständig och försörja sig själv på ett eget jobb, skriva under hyreskontrakt, ta bilen till bilprovningen, deklarera etc. Det är inte så länge sedan som kvinnor i Sverige hade en liknande situation, dock inte lika snäv. Men många kvinnor lämnade allt det ekonomiska till mannen och stod handfallna när han dog. Amani förstår ingenting om hur hon bör uppträda i en svensk domstol, lika lite som vi skulle göra om vi hamnade i en domstol i Gaza.

"Ryktet" är mycket viktigt i den kulturen. Om en individ gör något fel drabbas hela familjen och får dåligt rykte. Därför försöker man dölja misstag och kvinnor hjälper ofta varandra med det.

Lilly och Amanis reaktion när de blev åkte fast när de stal i butiker var att försöka smita, ljuga, prata sig ur situationen, tillkalla nån som hjälper dem ur knipan. De verkar inte vara ångerfulla eller ha haft något dåligt samvete alls. Och det tror jag beror på att de är uppvuxna med att man ska vara smart eller fräck för att klara sig ur knipor, prata sig ur, gå till verbalt motangrepp, ställa motfrågor för att förvirra, så som Amani uppträder i rätten.

Den svenska kulturen är en helt annan. Vårt hedersbegrepp innebär att man är ärlig och står för vad man har gjort. Som Tage Danielsson säger i sin Harrisburg-monolog: "Våra mammor sade till oss: tala alltid sanning, barn". Svenskar i USA var kända för att vara ärliga, ibland så pass att de verkade dumma. Detta är ett väldigt starkt drag i den svenska kulturen, och svenskar är ofta helt omedvetna om att vi är ganska ensamma om den. Svenskar utgår från att alla tänker som svenskar, egentligen. Det anses rasistiskt att ens tänka att andra kulturer kan ha andra prioriteringar.

Jag minns en kurs om kulturskillnader som SAS gav för sina anställda och andra som arbetade internationellt. Vi var kanske 20 - 25 infödda svenskar. En uppgift vi fick var att skriva ner tre egenskaper eller karaktärsdrag som våra föräldrar ville att vi skulle ha när vi blev vuxna. Vi fick tre minuter på oss. Ta nu tre minuter och skriv ner tre sådana egenskaper. (Försök bortse från den ledande information som jag just har gett).
Citera
2014-11-19, 19:49
Medlem
Pethruss avatar
OBS! Det här är bara en tanke som slog mig när jag följde rättegången i dag...

Tänk om det är så att jag har låtit mig styras av Ramis berättelse och bedömt Amanis historia utifrån den, bara därför att den är så detaljerad och väl anpassad efter alla verifierbara tidsangivelser.

Tänk om det i själva verket är Amanis historia som är den sanna! Vi har ju den här timmen på kvällen då ingen vet vad som har hänt. En timme utan mobiltrafik och datortrafik mellan halv sex och halv sju. Rami säger att under den timmen hade han och Amani sex och låg och vilade och pratade. Amani säger att det inte alls stämmer. Hon hävdar att hon var ute och gick med pojkarna då.

Tänk om Amanis historia är sann? Tänk om det i själva verket gick till så här...

- Yara kom inte hem förrän vid 16-snåret när Rami var ute och handlade.
- Yara gick och lade sig därför att hon var trött.
- Rami kom hem, stekte sin fisk och åt medan Amani satt vid laptopen, tittade på film och chattade.
- Amani gick ut med pojkarna en timme (kl 17:30-18:30) och lämnade Rami ensam med Yara...
- Amani kom hem, tittade lite till på film, tittade på bankkontot och chattade med Madleen.
- Amani trodde att Yara fortfarande sov och tyckte att hon borde äta men lyckades inte väcka henne (Rami tog film nr 1).
- Amani lyfte upp Yara, bar in henne i badrummet och duschade henne (Rami tog film nr 2).
- Rami och Amani lade Yara på soffan och ringde SOS.

Tänk om hela Ramis historia om att han sett Yara städa hallen då han kom hem från fisket, sett Amani dra Yara i håret och slå henne inne i vuxensovrummet, pratat med Yara då han rensade och stekte fisken, sett Amani skälla på Yara och hota flickan med kaveln i Yaras rum, lämnat Yaras rum och sedan sett Amani komma ut med den blodiga kaveln är ren lögn?

Tänk om det i själva verket var han som gjorde allt det han beskyller Amani för? Tänk om det var han som spolade av den blodiga kaveln (som givetvis hade Amanis DNA sedan senaste pizzabaket) med toalettpapper om handen och lade den i fönstret? Tänk om det var han som gömde den blodiga sladden (det var han som först nämnde sladdens existens för polisen!) och sedan såg till att rikta alla misstankar mot Amani och försöka skaffa bevis för sin oskuld genom att filma henne vid två lämpliga tillfällen (då hon hittade Yara livlös och då hon spolade henne i duschen, då han även sa några noga uttänkta och komprometterande ord), övertalade Amani att säga att han inte var hemma när hon hittade Yara (vilket skulle få henne att framstå som lögnare) och slutligen körde ett sorgeskådespel inför ambulanspersonal, grannar och poliser?

Finns det egentligen någonting som bekräftar något i Ramis redogörelse för vad han gjort på valborgsmässoafton bortsett från att han fiskat, gjort inköp på Willys och under några kontrollerbara tidsperioder chattat eller skypat med sin mamma, pappa och Ida på mobilen (var han befann sig då vet vi inget om) samt videofilmat Amani vid två tillfällen med tre minuters mellanrum vid 21.20?

Ja, det var ungefär vad jag tänkte. Men så kan det ju bara inte vara...
Citera
2014-11-19, 19:56
Medlem
sett att de finns kort på föräldrarna i FUB men nu hittar jag dom inte,,någon som vet vart dom finns ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in