2014-11-19, 21:49
Medlem
Puh!
Det här är ett sannskyldigt "fångarnas dilemma"!
Det blir till att repetera och grubbla ...
Citera
2014-11-19, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Det säger hon faktiskt redan i det andra förhöret (den 23 maj), men då säger hon att hon var "ute med barnen en timme innan Yara kom hem".

Det låter ju väldigt märkligt att hon skulle ha gett sig ut på eftermiddagen och följaktligen lämnat lägenheten låst, med tanke på att Yara (enligt henne) då fortfarande inte hade kommit hem från skolan och inte hade någon nyckel. Det låter inte särskilt ansvarsfullt.
Men så var det ju "hela tiden"
Yara fick sitta och vänta i trappan, måste vid något tillfälle använda den som avträde ...
Citera
2014-11-19, 21:52
Medlem
Citat:
Det säger hon faktiskt redan i det andra förhöret (den 23 maj), men då säger hon att hon var "ute med barnen en timme innan Yara kom hem".

Det låter ju väldigt märkligt att hon skulle ha gett sig ut på eftermiddagen och följaktligen lämnat lägenheten låst, med tanke på att Yara (enligt henne) då fortfarande inte hade kommit hem från skolan och inte hade någon nyckel. Det låter inte särskilt ansvarsfullt.

Enligt grannarnas vittnesmål brukade Yara ofta sitta i trappen och till och med uträtta sina behov där - antagligen eftersom dörren var låst och ingen öppnade.
Citera
2014-11-19, 21:54
Medlem
Pethruss avatar
I nästa förhör, den 29 maj, säger Amani också att hon gick ut med barnen, men nu uppger hon att det var efter det att Rami stekt och ätit sin fisk och att Yara sov när hon gick ut:

A: Sen gick jag ut och promenerade, jag och Adnan och Rayan. Promenerade, jag, Adnan och Rayan.

F: Vart tog ni vägen då?

A: Vi promenerade.

F: Var var Yara under tiden?

A: Sov.

F: Tittade du till henne innan du gick?

A: Nej, för hon säkert sov och det bara var så.

F: Vad var klockan då, Amani, när ni var ute?

A: Antingen sex eller sju, jag minns inte.

F: Under tiden är Rami hemma med Yara, stämmer det?

A: Jag tror att han inte var det.

Att hon var ute och promenerade med pojkarna vid den här tiden håller hon sedan fast vid även i de följande förhören.
Senast redigerad av Pethrus 2014-11-19 kl. 22:18.
Citera
2014-11-19, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Enligt grannarnas vittnesmål brukade Yara ofta sitta i trappen och till och med uträtta sina behov där - antagligen eftersom dörren var låst och ingen öppnade.
Ett av många tecken som socialen antagligen ignorerat.
Citera
2014-11-19, 22:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Hon har ju inte behövt integrera sig ett dugg. Det har det svenska samhället sett till. Hon och Rami får en god försörjning från dag 1 utan att behöva prestera något.

Ramis "utbildning" till integrationslots ger jag inte mycket för. Han har ju kunnat utebli när han har velat, t ex för att resa till Holland, utan att något händer. Hon har kunnat ta ut föräldrapenning för två barn, det räcker i tre år, och hon skulle säkert ha skaffat sig fler barn när de tog slut. Ingen kan kräva att hon går på SFI eller söker jobb då.

De har fått en bostad och när den inte passade dem fick de en annan.

Amanis nio syskon här i Sverige lever förmodligen på samma sätt.

Varför skulle de försöka integrera sig?

Sverige måste ändra linje.

SFI från dag 1, och det ska kombineras med praktiskt arbete, t ex sopa gator, så att nyanlända gör en hel arbetsdag 8 - 17 redan från början.

Barnen ska på dagis.

Inget socialbidrag som utgår vare sig man gör något eller ej, utan en dagpenning som följer samma regler som för vanliga förvärvsarbetande: karensdag och sedan nedsättning till 80 % om man är sjuk, utebliven lön om man uteblir, bylta på och lämna barnen på dagis innan man ska vara på jobbet kl. 8.00, osv. Fem veckors semester som alla andra.

Ingen föräldrapenning om barnet är mer än 1 år när det kommer till Sverige.

Inget socialbidrag där man får extra bidrag för varje nytt barn. Folk som jobbar får inte högre lön med varje barn så det ska inte socialbidragstagare ha.

Bort med flerbarnstillägget i barnbidraget.

Bostad som tilldelats byts inte mot större om man skaffar fler barn.

Både kvinnor och män ska ut och jobba direkt, var för sig. Invandrade kvinnor ska jobba på vanliga arbetsplatser där det också finns män.

Kvinnor har samma rättigheter som män och de kan skilja sig om de vill.

Om det stod klart för MENA-folk att i Sverige gäller regler som är andra än deras, skulle en del inte vara så pigga på att komma hit.

Självklarhet det allra mesta, egentligen. Att det ska vara så svårt att ställa krav?
Citera
2014-11-19, 22:13
Medlem
Citat:
OBS! Det här är bara en tanke som slog mig när jag följde rättegången i dag...

Tänk om det är så att jag har låtit mig styras av Ramis berättelse och bedömt Amanis historia utifrån den, bara därför att den är så detaljerad och väl anpassad efter alla verifierbara tidsangivelser.

Tänk om det i själva verket är Amanis historia som är den sanna! Vi har ju den här timmen på kvällen då ingen vet vad som har hänt. En timme utan mobiltrafik och datortrafik mellan halv sex och halv sju. Rami säger att under den timmen hade han och Amani sex och låg och vilade och pratade. Amani säger att det inte alls stämmer. Hon hävdar att hon var ute och gick med pojkarna då.

Tänk om Amanis historia är sann? Tänk om det i själva verket gick till så här...

- Yara kom inte hem förrän vid 16-snåret när Rami var ute och handlade.
- Yara gick och lade sig därför att hon var trött.
- Rami kom hem, stekte sin fisk och åt medan Amani satt vid laptopen, tittade på film och chattade.
- Amani gick ut med pojkarna en timme (kl 17:30-18:30) och lämnade Rami ensam med Yara...
- Amani kom hem, tittade lite till på film, tittade på bankkontot och chattade med Madleen.
- Amani trodde att Yara fortfarande sov och tyckte att hon borde äta men lyckades inte väcka henne (Rami tog film nr 1).
- Amani lyfte upp Yara, bar in henne i badrummet och duschade henne (Rami tog film nr 2).
- Rami och Amani lade Yara på soffan och ringde SOS.

Tänk om hela Ramis historia om att han sett Yara städa hallen då han kom hem från fisket, sett Amani dra Yara i håret och slå henne inne i vuxensovrummet, pratat med Yara då han rensade och stekte fisken, sett Amani skälla på Yara och hota flickan med kaveln i Yaras rum, lämnat Yaras rum och sedan sett Amani komma ut med den blodiga kaveln är ren lögn?

Tänk om det i själva verket var han som gjorde allt det han beskyller Amani för? Tänk om det var han som spolade av den blodiga kaveln (som givetvis hade Amanis DNA sedan senaste pizzabaket) med toalettpapper om handen och lade den i fönstret? Tänk om det var han som gömde den blodiga sladden (det var han som först nämnde sladdens existens för polisen!) och sedan såg till att rikta alla misstankar mot Amani och försöka skaffa bevis för sin oskuld genom att filma henne vid två lämpliga tillfällen (då hon hittade Yara livlös och då hon spolade henne i duschen, då han även sa några noga uttänkta och komprometterande ord), övertalade Amani att säga att han inte var hemma när hon hittade Yara (vilket skulle få henne att framstå som lögnare) och slutligen körde ett sorgeskådespel inför ambulanspersonal, grannar och poliser?

Finns det egentligen någonting som bekräftar något i Ramis redogörelse för vad han gjort på valborgsmässoafton bortsett från att han fiskat, gjort inköp på Willys och under några kontrollerbara tidsperioder chattat eller skypat med sin mamma, pappa och Ida på mobilen (var han befann sig då vet vi inget om) samt videofilmat Amani vid två tillfällen med tre minuters mellanrum vid 21.20?

Ja, det var ungefär vad jag tänkte. Men så kan det ju bara inte vara...

Jag tror att det är den timman de städar bort blodet. Den aktiva handlingen när de drabbats av panik när de inser att hon är död, är det de försöker dölja. Att förstöra bevis är ju det ultimata beviset på att något kriminellt har inträffat.
Citera
2014-11-19, 22:15
Bannlyst
Rättegången är en fars. Stoppa i sanningsserum i båda. Båda bör få livstid.
Citera
2014-11-19, 22:21
Medlem
Citat:

Yara fick både kissa och göra "nr 2" i trappen medans hon väntade på att bli insläppt av Madi. Enligt grannarna.

Skulle Madi uppgett att hon varit ute med barnen en timme innan Yara kom hem? Då borde det varit kl 15.00 enligt Madis "tideräkning"? Sedan skulle Madi även tagit promenad med barnen vid 18-tiden? Det var värst vad hon "vädrade" barnen denna dag.

EDIT. Av någon underlig anledning tror jag Madi "spöade" Yara strax före eller i anslutning till dessa tidpunkter.
Senast redigerad av Remark 2014-11-19 kl. 22:28.
Citera
2014-11-19, 22:23
Medlem
Jag läste på Radio Blekinges hemsida att rektorn blivit syndabock för den tragiska händelsen. Jag kan inte förstå hur man kan peka ut rektorn. Han gjorde ju en anmälan och då är det socialförvaltningens uppgift att handlägga den. Påståendet att rektorn nöjde sig med socialförvaltningens förklaring varken belastar rektorn eller befriar socialförvaltningen. Rektorn uppgift är att anmäla, punkt. Socialförvaltningens uppgift är att handlägga. Rektorn skall inte ta ställning till utfallet av socialförvaltningens handläggning. Därför anser jag att det skett ett felaktigt utpekande av rektorn.
Varför skall kvinnoarbetsplatser alltid favorisera socialförvaltningar?
Citera
2014-11-19, 22:27
Medlem
Citat:
Hennes fotavtryck i Yaras blod fanns på ett papper som låg utanför garderoben. Däremot har jag inte lyckats läsa mig till huruvida Amani trampat på ett blodigt papper eller om hon trampat på ett papper med en blodig fot.

Sid 37 Tekn.protokollbilaga
"I utrymmet mellan två klädkammare fanns ett blodbesudlat papper med DNA från Yara samt ett fotavtryck från Amani Madi avsatt i/med blod".
--
Angående det planerade mötet har jag funderingar på följande beslag:
"K1/545-14/S030 A-4 ark med inbjudan till Trossö skolområde. Blodbesudlat".

Skulle detta kunna vara en "inbjudan/kallelse" till mötet den 5 maj? Är det någon som vet vad Yaras skola hör till för skolområde?
Citera
2014-11-19, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Självklarhet det allra mesta, egentligen. Att det ska vara så svårt att ställa krav?
Dåligt insatt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in