2014-11-19, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det är sant. Jag tror att Madi hade kunnat lära sig svenska på nolltid om hon hade velat. Hon framstår som ett geni i sitt försvar. Men oavsett om båda hade pratat hygglig svenska så hade de ändå fått tolkar på sitt eget språk så fort de önskat detta, med tanke på rättsäkerheten, de är ju misstänkta för mord.

Madi är definitivt inget geni för det hon gör är att reta upp domstolen och visar med sitt beteende att det är troligt att hon är kapabel att misshandla ett barn. Madi ser inte allvaret i denna sak och det är mycket graverande. Hon är bara ledsen för sin egen skull. Fnissande och spydigheter är ett hån mot det barn som blivit misshandlat till döds, och visar på hur lite Madi bryr sig om annat än sina egna behov.

Madi saknar impulskontroll. Hennes advokat måste inse att det är kört, och att det inte går att reparera den skadan Madi orsakar sig själv, genom att framstå som en ragata som exploderar. Det är inte bra för Rami heller, då han borde ha ingripit mot detta raseri, om han nu är så oskyldig som han påstår. Det allmänna intrycket är att Madi är ond, lat och bortskämd.
Senast redigerad av Vresrosen 2014-11-19 kl. 20:04. Anledning: stavfel
Citera
2014-11-19, 20:02
Medlem
Kallelsen till mötet 6/5 ...

vill inte riktigt lämna mig då jag tror den kan haft betydelse.

Om den skickats per post borde den rimligen varit adresserad till Rami.

Är det ingen som kollat upp det? Var det för papper som hittades i klädkammaren i närheten där Yaras skolryggsäck fanns? Som dessutom Madi lämnade ett fotavtryck i blod. Det pappret måste ändå finnas dokumenterad.

Har man kollat detta med skolan. Kan inte se det, men kan ha missat det.
Senast redigerad av Remark 2014-11-19 kl. 20:10.
Citera
2014-11-19, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Jag håller med om att de hade fått tolk. Däremot framstår hon inte som ett geni, utan som en tragisk människa som vältrar sig i självömkan, och förmodligen lider av ngn sjukdom.

Hon är inte sjukare än att hon förstår allvaret i det som hon anklagas för och hon spelar med de kort som hon har. Hon vet vilka fördomar vi i Sverige har om kvinnor från muslimska länder och hon passar på att visa sin kärlek till maken och sin religion genom att klottra ner några kärleksförklaringar samt koranverser i böcker som hon vet Rami aldrig får. Hon skriver också lite gåtfulla budskap om att hon ''vet'' någonting om maken som inte kommer att avslöja så länge han inte begär skilsmässa. Sedan låtsas hon förvånad och förtvivlad när polisen berättat de läst hennes privata meddelanden till maken. I övrigt parerade hon skickligt varje fråga som fick av polisen. Det som hon inte kan komma ifrån är den tekniska bevisningen. Nu har hon förstått det och börjat kasta lite skuld på Rami, exempelvis att han kanske är en missbrukare som misshandlat henne tidigare - för övrigt när hon var hos sin syster. Som hon inte umgås med. Borde inte systern kallas in som vittne i så fall. Till slut kommer hon säkert att bryta ihop och berätta att Rami tvingade henne att slå ihjäl Yara. Eftersom han var påtänd och våld mot kvinnor och barn är det enda som gör honom sexuellt upphetsad, och hon ville så gärna få ett till barn. Det kan vara sant men i så fall förstår jag inte varför Madi berättade det på en gång. I synnerhet då Yaras föräldrar borde få veta sanningen om de inte redan vet.
Senast redigerad av nantale 2014-11-19 kl. 20:15.
Citera
2014-11-19, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
OBS! Det här är bara en tanke som slog mig när jag följde rättegången i dag...

Tänk om det är så att jag har låtit mig styras av Ramis berättelse och bedömt Amanis historia utifrån den, bara därför att den är så detaljerad och väl anpassad efter alla verifierbara tidsangivelser.

Tänk om det i själva verket är Amanis historia som är den sanna! Vi har ju den här timmen på kvällen då ingen vet vad som har hänt. En timme utan mobiltrafik och datortrafik mellan halv sex och halv sju. Rami säger att under den timmen hade han och Amani sex och låg och vilade och pratade. Amani säger att det inte alls stämmer. Hon hävdar att hon var ute och gick med pojkarna då.

Tänk om Amanis historia är sann? Tänk om det i själva verket gick till så här...

- Yara kom inte hem förrän vid 16-snåret när Rami var ute och handlade.
- Yara gick och lade sig därför att hon var trött.
- Rami kom hem, stekte sin fisk och åt medan Amani satt vid laptopen, tittade på film och chattade.
- Amani gick ut med pojkarna en timme (kl 17:30-18:30) och lämnade Rami ensam med Yara...
- Amani kom hem, tittade lite till på film, tittade på bankkontot och chattade med Madleen.
- Amani trodde att Yara fortfarande sov och tyckte att hon borde äta men lyckades inte väcka henne (Rami tog film nr 1).
- Amani lyfte upp Yara, bar in henne i badrummet och duschade henne (Rami tog film nr 2).
- Rami och Amani lade Yara på soffan och ringde SOS.

Tänk om hela Ramis historia om att han sett Yara städa hallen då han kom hem från fisket, sett Amani dra Yara i håret och slå henne inne i vuxensovrummet, pratat med Yara då han rensade och stekte fisken, sett Amani skälla på Yara och hota flickan med kaveln i Yaras rum, lämnat Yaras rum och sedan sett Amani komma ut med den blodiga kaveln är ren lögn?

Tänk om det i själva verket var han som gjorde allt det han beskyller Amani för? Tänk om det var han som spolade av den blodiga kaveln (som givetvis hade Amanis DNA sedan senaste pizzabaket) med toalettpapper om handen och lade den i fönstret? Tänk om det var han som gömde den blodiga sladden (det var han som först nämnde sladdens existens för polisen!) och sedan såg till att rikta alla misstankar mot Amani och försöka skaffa bevis för sin oskuld genom att filma henne vid två lämpliga tillfällen (då hon hittade Yara livlös och då hon spolade henne i duschen, då han även sa några noga uttänkta och komprometterande ord), övertalade Amani att säga att han inte var hemma när hon hittade Yara (vilket skulle få henne att framstå som lögnare) och slutligen körde ett sorgeskådespel inför ambulanspersonal, grannar och poliser?

Finns det egentligen någonting som bekräftar något i Ramis redogörelse för vad han gjort på valborgsmässoafton bortsett från att han fiskat, gjort inköp på Willys och under några kontrollerbara tidsperioder chattat eller skypat med sin mamma, pappa och Ida på mobilen (var han befann sig då vet vi inget om) samt videofilmat Amani vid två tillfällen med tre minuters mellanrum vid 21.20?

Ja, det var ungefär vad jag tänkte. Men så kan det ju bara inte vara...

Man måste alltid tänka tvärtom, man måste alltid tänka "men tänk om/ifall ..."
Man måste alltid göra alla parter den rättvisan.

Min snabba tanke blir "nej, så kan det inte vara heller" eftersom jag lägger stor vikt vid Adnans berättelse.
Men vilka var de "vi" som städade?
Hur mycket gjorde de tillsammans, om alls något, för att trots allt täcka upp för varandra?
Varför ville Rami ringa Amanis bror? För att få hjälp att köra bort kroppen?
Vad säger Rami om det kommande mötet med skolan? Det har jag missat.
Något "är kört" för Rami, vad? Det är det som Amani syftar på när hon pratar om deras hemlighet. Som jag tror hör hemma i Gaza och inte har så mycket med mordet att göra. Rami är tvungen att täcka upp för henne nu, för att han har någon skuld till henne och/eller hennes släkt. Han ägnar sig åt damage control i det avseendet, för det är kanske större än mordet. Kanske, kanske.
Jag håller på och samlar tankar om det.
Citera
2014-11-19, 20:19
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Hon är inte sjukare än att hon förstår allvaret i det som hon anklagas för och hon spelar med de kort som hon har. Hon vet vilka fördomar vi i Sverige har om kvinnor från muslimska länder och hon passar på att visa sin kärlek till maken och sin religion genom att klottra ner några kärleksförklaringar samt koranverser i böcker som hon vet Rami aldrig får. Hon skriver också lite gåtfulla budskap om att hon ''vet'' någonting om maken som inte kommer att avslöja så länge han inte begär skilsmässa. Sedan låtsas hon förvånad och förtvivlad när polisen berättat de läst hennes privata meddelanden till maken. I övrigt parerade hon skickligt varje fråga som fick av polisen. Det som hon inte kan komma ifrån är den tekniska bevisningen. Nu har hon förstått det och börjat kasta lite skuld på Rami, exempelvis att han kanske är en missbrukare som misshandlat henne tidigare - för övrigt när hon var hos sin syster. Som hon inte umgås med. Borde inte systern kallas in som vittne i så fall. Till slut kommer hon säkert att bryta ihop och berätta att Rami tvingade henne att slå ihjäl Yara. Eftersom han var påtänd och våld mot kvinnor och barn är det enda som gör honom sexuellt upphetsad, och hon ville så gärna få ett till barn. Det kan vara sant men i så fall förstår jag inte varför Madi berättade det på en gång. I synnerhet då Yaras föräldrar borde få veta sanningen om de inte redan vet.

Jag menar inte sjuk som i färdig för tyck-om-dig-själv-tröja och oförmögen att prata. Jag menar mer åt sociopathållet (i brist på bättre ord). Madi ser om sitt eget hus, efter bästa förmåga. Däremot tror jag inte att hon förstår hur osympatisk hon framstår.
Citera
2014-11-19, 20:28
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Madi har ju iofs varit här längre än Rami, och han kan ju knappt ett ord svenska. Så jag skulle inte säga att tiden är avgörande i deras fall.

-Hur vet hon att det sonen sagt är fel översatt?(som hon påstår)
-Har hon en översatt fupp...eller vad läser/hänvisar hon till hela tiden?
Citera
2014-11-19, 20:28
Medlem
Citat:
Jag menar inte sjuk som i färdig för tyck-om-dig-själv-tröja och oförmögen att prata. Jag menar mer åt sociopathållet (i brist på bättre ord). Madi ser om sitt eget hus, efter bästa förmåga. Däremot tror jag inte att hon förstår hur osympatisk hon framstår.

Sociopater är ofta mer intelligenta en genomsnittet. Det är därför de kan manipulera sin omgivning. Madi har inte brytt sig om att integrera sig och därför har hon inte förstått att alla inte tycker synd om henne fast hon är kvinna från fin familj som aldrig gjort en fluga förnär och som älskar sin make näst efter gud. Det är först nu hon börjar fatta de svenska koderna och därmed kommer hon att ta fram det grova artilleriet, dvs skylla på sin make.
Senast redigerad av nantale 2014-11-19 kl. 20:32.
Citera
2014-11-19, 20:38
Medlem
Kan det vara så att de har gifts ihop och "skickats i landsflykt" för att båda var omöjliga på något sätt därhemma?
Yaras pappa undslipper sig något underligt tycker jag. Det finns ju många sätt att säga att en person inte är helt reko eller opålitlig som vän och liknande. Men Mohammed berättar så här

"Det jag kan säga om Rami att som person är han godhjärtad som människa. Men det var något ord där som tolken inte uppfattade. Men han är den typ som lätt kan överge en vän, låt oss säga att om två. Om han och en till har bestämt sig för att göra en sak t.ex. begå ett brott eller någonting och så under färden dit, händer det något då är han inte lojal utan han överger och släpper och sticker. " FUP s. 72
(Det här är något Mohammad fått höra efteråt).

Jag är kanske för känslig, men varför väljer han som exempel en situation där Rami fegar ur? Just en brottslig situation? Är det ett freudianskt och mystiskt val eller bara ett random exempel på opålitlighet?
Citera
2014-11-19, 20:40
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
OBS! Det här är bara en tanke som slog mig när jag följde rättegången i dag...

Tänk om det är så att jag har låtit mig styras av Ramis berättelse och bedömt Amanis historia utifrån den, bara därför att den är så detaljerad och väl anpassad efter alla verifierbara tidsangivelser.

Tänk om det i själva verket är Amanis historia som är den sanna! Vi har ju den här timmen på kvällen då ingen vet vad som har hänt. En timme utan mobiltrafik och datortrafik mellan halv sex och halv sju. Rami säger att under den timmen hade han och Amani sex och låg och vilade och pratade. Amani säger att det inte alls stämmer. Hon hävdar att hon var ute och gick med pojkarna då.

Tänk om Amanis historia är sann? Tänk om det i själva verket gick till så här...

- Yara kom inte hem förrän vid 16-snåret när Rami var ute och handlade.
- Yara gick och lade sig därför att hon var trött.
- Rami kom hem, stekte sin fisk och åt medan Amani satt vid laptopen, tittade på film och chattade.
- Amani gick ut med pojkarna en timme (kl 17:30-18:30) och lämnade Rami ensam med Yara...
- Amani kom hem, tittade lite till på film, tittade på bankkontot och chattade med Madleen.
- Amani trodde att Yara fortfarande sov och tyckte att hon borde äta men lyckades inte väcka henne (Rami tog film nr 1).
- Amani lyfte upp Yara, bar in henne i badrummet och duschade henne (Rami tog film nr 2).
- Rami och Amani lade Yara på soffan och ringde SOS.

Tänk om hela Ramis historia om att han sett Yara städa hallen då han kom hem från fisket, sett Amani dra Yara i håret och slå henne inne i vuxensovrummet, pratat med Yara då han rensade och stekte fisken, sett Amani skälla på Yara och hota flickan med kaveln i Yaras rum, lämnat Yaras rum och sedan sett Amani komma ut med den blodiga kaveln är ren lögn?

Tänk om det i själva verket var han som gjorde allt det han beskyller Amani för? Tänk om det var han som spolade av den blodiga kaveln (som givetvis hade Amanis DNA sedan senaste pizzabaket) med toalettpapper om handen och lade den i fönstret? Tänk om det var han som gömde den blodiga sladden (det var han som först nämnde sladdens existens för polisen!) och sedan såg till att rikta alla misstankar mot Amani och försöka skaffa bevis för sin oskuld genom att filma henne vid två lämpliga tillfällen (då hon hittade Yara livlös och då hon spolade henne i duschen, då han även sa några noga uttänkta och komprometterande ord), övertalade Amani att säga att han inte var hemma när hon hittade Yara (vilket skulle få henne att framstå som lögnare) och slutligen körde ett sorgeskådespel inför ambulanspersonal, grannar och poliser?

Finns det egentligen någonting som bekräftar något i Ramis redogörelse för vad han gjort på valborgsmässoafton bortsett från att han fiskat, gjort inköp på Willys och under några kontrollerbara tidsperioder chattat eller skypat med sin mamma, pappa och Ida på mobilen (var han befann sig då vet vi inget om) samt videofilmat Amani vid två tillfällen med tre minuters mellanrum vid 21.20?

Ja, det var ungefär vad jag tänkte. Men så kan det ju bara inte vara...

Jag är lite inne på samma spår...det är lite för tillrättalagt och bra med all bevisning och filmning.
Citera
2014-11-19, 20:50
Medlem
Citat:
Sociopater är ofta mer intelligenta en genomsnittet. Det är därför de kan manipulera sin omgivning. Madi har inte brytt sig om att integrera sig och därför har hon inte förstått att alla inte tycker synd om henne fast hon är kvinna från fin familj som aldrig gjort en fluga förnär och som älskar sin make näst efter gud.

Hon har ju inte behövt integrera sig ett dugg. Det har det svenska samhället sett till. Hon och Rami får en god försörjning från dag 1 utan att behöva prestera något.

Ramis "utbildning" till integrationslots ger jag inte mycket för. Han har ju kunnat utebli när han har velat, t ex för att resa till Holland, utan att något händer. Hon har kunnat ta ut föräldrapenning för två barn, det räcker i tre år, och hon skulle säkert ha skaffat sig fler barn när de tog slut. Ingen kan kräva att hon går på SFI eller söker jobb då.

De har fått en bostad och när den inte passade dem fick de en annan.

Amanis nio syskon här i Sverige lever förmodligen på samma sätt.

Varför skulle de försöka integrera sig?

Sverige måste ändra linje.

SFI från dag 1, och det ska kombineras med praktiskt arbete, t ex sopa gator, så att nyanlända gör en hel arbetsdag 8 - 17 redan från början.

Barnen ska på dagis.

Inget socialbidrag som utgår vare sig man gör något eller ej, utan en dagpenning som följer samma regler som för vanliga förvärvsarbetande: karensdag och sedan nedsättning till 80 % om man är sjuk, utebliven lön om man uteblir, bylta på och lämna barnen på dagis innan man ska vara på jobbet kl. 8.00, osv. Fem veckors semester som alla andra.

Ingen föräldrapenning om barnet är mer än 1 år när det kommer till Sverige.

Inget socialbidrag där man får extra bidrag för varje nytt barn. Folk som jobbar får inte högre lön med varje barn så det ska inte socialbidragstagare ha.

Bort med flerbarnstillägget i barnbidraget.

Bostad som tilldelats byts inte mot större om man skaffar fler barn.

Både kvinnor och män ska ut och jobba direkt, var för sig. Invandrade kvinnor ska jobba på vanliga arbetsplatser där det också finns män.

Kvinnor har samma rättigheter som män och de kan skilja sig om de vill.

Om det stod klart för MENA-folk att i Sverige gäller regler som är andra än deras, skulle en del inte vara så pigga på att komma hit.
Citera
2014-11-19, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Kan det vara så att de har gifts ihop och "skickats i landsflykt" för att båda var omöjliga på något sätt därhemma?
Yaras pappa undslipper sig något underligt tycker jag. Det finns ju många sätt att säga att en person inte är helt reko eller opålitlig som vän och liknande. Men Mohammed berättar så här

"Det jag kan säga om Rami att som person är han godhjärtad som människa. Men det var något ord där som tolken inte uppfattade. Men han är den typ som lätt kan överge en vän, låt oss säga att om två. Om han och en till har bestämt sig för att göra en sak t.ex. begå ett brott eller någonting och så under färden dit, händer det något då är han inte lojal utan han överger och släpper och sticker. " FUP s. 72
(Det här är något Mohammad fått höra efteråt).

Jag är kanske för känslig, men varför väljer han som exempel en situation där Rami fegar ur? Just en brottslig situation? Är det ett freudianskt och mystiskt val eller bara ett random exempel på opålitlighet?
Ja lustigt ordval, men inte fan gör man en sån liknelse om personen i fråga är hederlig! Vad är deras flykting status egentligen?
Citera
2014-11-19, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag tror det är precis så det är och allt annat är sagor berättade i syfte att få asyl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in