2014-11-17, 19:55
Medlem
Har en kompis som kommer och hälsar på om ett tag.
Hon har en hund på strax över året och jag tänkte lägga ett spår till hunden hemma på min tomt, mest för skoj skull - den jycken kommer aldrig att jaga på riktigt..

Nån som har bra tips på hur man gör?
Hunden kan inte spåra och har inte blivit tränad men jag tror hon skulle tycka det är kul.

Kan jag köpa en ox-bit och släpa i marken?
hoppa över några meter och sedan ner igen?
Hur många meter klarar en otränad hund? 200??

Skall dom få köttbiten eller godis när dom klarat?
Citera
2014-11-17, 20:13
Medlem
Ålens avatar
Bra initiativ! Om hunden aldrig spårat är det på tiden. Att kombinera en uppgift för hunden där dess bästa sinne nosen får användas är guld för en hund. Spåraktiviteter tycker jag borde ingå i alla hundars liv. Lite trist att många hundägare fått för sig att det bara är en jakthundsgrej.

Lägg ett blodspår. Blod finns och köpa i välsorterade djuraffärer. Spåret kan leda fram till en god köttbit. Ja, belöna när den lyckas!
Senast redigerad av Ålen 2014-11-17 kl. 20:16.
Citera
2014-11-17, 20:15
Medlem
Djitiis avatar
Om det är ett vanligt godisletande som du ska göra utan krav på hundens spårteknik så brukar det räcka att du visar hunden godisbiten, går ut några meter, lägger ner belöningen, går tillbaka och skickar. Upprepar du det några gånger brukar det inte vara några problem för en matglad hund att koppla vad det är den ska göra.
Det går oftast bra att öka svårighetsgraden ganska snabbt när hunden väl har förstått.

Om du har krav på noggrannhet, hålla sig i spårkärnan, ta vinklar och liknande så tar det bra mycket längre tid att få det snyggt
Citera
2014-11-17, 20:20
Medlem
Djitiis avatar
Blodspår är ett bra tips!
Jag körde det mycket innan jag föll in på ipo-spår. Jag använde en ordentligt rengjord diskmedelsflaska att förvara blodet i samt en rådjursklöv men det går lika bra att lägga godis/leksak i slutet.
Citera
2014-11-17, 20:48
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Har en kompis som kommer och hälsar på om ett tag.
Hon har en hund på strax över året och jag tänkte lägga ett spår till hunden hemma på min tomt, mest för skoj skull - den jycken kommer aldrig att jaga på riktigt..

Nån som har bra tips på hur man gör?
Hunden kan inte spåra och har inte blivit tränad men jag tror hon skulle tycka det är kul.

Kan jag köpa en ox-bit och släpa i marken?
hoppa över några meter och sedan ner igen?
Hur många meter klarar en otränad hund? 200??

Skall dom få köttbiten eller godis när dom klarat?
Nej, det spår du tänker dig är för avancerat för en hund som aldrig spårat ...

Starta med korta spår - inte för lång liggtid och i medvind. Gör inga krumbukter eller stöka till det för hunden ...

Kör godis i spåret för att få hunden att koppla - nos i backen - lukt - belöning - kul ... Tätt mellan godbitarna i starten och utöka sedan både avstånd och spår ...

Ett annat sätt att få igång hund på spår kan vara att du skickar matte så att hunden ser .. matte går i medvind och gömmer sig ... hunden får leta matte och matte är då belöningen i andra änden.. Ägare in i skogen brukar ge ganska bra drag på hundarna.
Senast redigerad av micro113 2014-11-17 kl. 20:50.
Citera
2014-11-18, 22:01
Medlem
HowHighGs avatar
Tycker det fungerar utmärkt att börja med ipo spårning. Kör banansteg och lägg ut en godis i ungefär var 3e skoavtryck. Räcker med 15-20m de första gångerna. Till det kan du ta två hundkoppel och dra dem under armhålorna så att du håller dem som på en häst. Hunden lär sig snabbt vara noggrann .
Citera
2014-11-19, 19:58
Medlem
Tack -
tänker köpa lite blod och sedan en bit skinka som hon gillar, hoppar över konstigheter och svårigheter.
Kanske 50 meter innan belöningen.
Tänkte lite skinka kunde bli belöningen, vad tror ni?

Är ett alternativ att "dra" skinka i marken (i stället för blod) eller är det för lite doft för hunden?
alternativt - kanske en lite bit rökt fläsk kan ge ett bra spår om man drar den i marken och hunden får tugga en bit som belöning?
Rökt fläsk luktar ju starkt!
Senast redigerad av herr.konkel 2014-11-19 kl. 20:01.
Citera
2014-11-19, 21:53
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Tack -
tänker köpa lite blod och sedan en bit skinka som hon gillar, hoppar över konstigheter och svårigheter.
Kanske 50 meter innan belöningen.
Tänkte lite skinka kunde bli belöningen, vad tror ni?

Är ett alternativ att "dra" skinka i marken (i stället för blod) eller är det för lite doft för hunden?
alternativt - kanske en lite bit rökt fläsk kan ge ett bra spår om man drar den i marken och hunden får tugga en bit som belöning?
Rökt fläsk luktar ju starkt!

Rökt fläsk är oftast rimmat och skinka salttumlad vilket gör att båda alternativen med ganska stor säkerhet är "för salta" för hundar, så håll dig till hundgodis istället...

Till och med 50 meter kan för många helt otränade hundar vara lite väl långt, sikta snarare på några få meter (Ental.) till att börja med.
Senast redigerad av Allaballawalla 2014-11-19 kl. 21:57.
Citera
2014-12-01, 16:11
Medlem
Köp blod och lägg med, finns i frysdisken. Ha i PET-flaska med 1 mm hål och spreja ut, mer om hunden är otränad.

Du får dock inte sprida tamdjursblod utan kommunalt tillstånd. Alltså får du säga att blodet är från älgjakten.
Citera
2014-12-02, 08:12
Medlem
Använd dig av torkat blod istället som du bara blandar med vatten! Finns för 100 spänn i valfri djuraffär Eller så kan du köpa på nätet
Citera
2014-12-03, 03:44
Medlem
RatherBeAlives avatar
Rekommenderar viltspår/blodspår. Då behöver du blod, nötblod som finns att köpa i köppaffärer, och gärna en klöv från tex rådjur.

Då börjar du med att sparka upp marken lite vid startplatsen och skvätta extra mycket blod där. Sen troppar du blod (kanske 1-2 droppar per meter). Kör raksträcka i början sen sväng sakta åt nåt håll och avsluta spåret de sista 10meterna med extra blod och sen belöning vid "mål". Har du en klöv ska du dra den med dig under hela processen beskriven ovan. Låt spåret ligga minst 30 min innan hunden börjar spåra. Första spåret kanske kan vara 100 m långt. +-50m.

Sen gör du svårare spår genom mindre blodspill, bloduppehåll x-antal meter, snäva svängar och längre spår. Snart kan hunden spåra i 1 mil med långa bloduppehåll och andra klurigheter.

Finns mycket info om detta på internet så lycka till om detta låter lockande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in