2014-11-19, 17:33
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecandersson
Nu kan inte rektorns fru tiga längre

http://www.expressen.se/kvallsposten/rektorn-skadade-sig-sjalv-efter-yaramordet/

Jag blir så jävla förbannad.
Kommunala chefer är tyvärr alltför ofta psykopatiskt bottenskrap, vars prio ett hela tiden är att täcka den egna ryggen, på vilken annan bekostnad som helst. Den kommunala ledarkulturen är i alltför många kommuner helt undermålig.
Citera
2014-11-19, 17:37
Medlem
BLT live: 14:14
Under en kort stund höjer den misstänkte mannen huvudet lite. Han tittar ovanför sin bänk och ut på utrymmet i mitten av rättssalen. Det ser ut som han gråter. Han torkar sin näsa och sina ögon.
14:16
Den misstänkte mannen ser påtagligt berörd ut. Han tar sig upprepade gånger vid nästan och ögonen. Samtidigt pratar hans fru om att hon inte gjort något fel mot Yara.

En tolkning, förstås, men av en van iakttagare. Det är det enda känslouttryck jag kan minnas som har kommit från Rami, det hände när hans advokat frågade Amani om hon ibland var irriterad och/eller arg på Yara.
Citera
2014-11-19, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Fick en känsla av att Madi kände sig väldigt nöjd med att ha fått in en promenad med barnen sent den eftermiddagen.

Jag hade den uppfattningen att hon i stort sett aldrig lämnade lägenheten, särskilt inte med de minsta barnen. Tror därför att denna promenad aldrig inträffat.

Hoppas den frågan tas upp igen på fredag.

Det var 8-10 grader i Karskrona den dagen enligt KvP, så visst, Amani stängde av sina apparater, kravlade ur sängen, klädde på sig och barnen lämpliga kläder, kånkade ner barnvagnen och tog en promenad åt nåt håll. (OBS ironi)
Hoppas den här timmen fylls med innehåll under rättegången. Det verkar vara en kritisk timme.
Citera
2014-11-19, 17:52
Medlem
Nu skulle det vara läge att samla FUP-missar, ta upp saker som irriterar en i förundersökningen.
Jag retar mig på det fumliga förhöret med Adnan. Ett nästan formellt polisförhör med en treåring? Bara det, alltså!!
Nu finns ju ett litet underlag från informella samtal som nämns vid slutet, s. 92.
Lägg märke till
""Adnan har utan att frågor ställts sagt till tolken att Yara är död. det var mycket blod och vi torkade blodet."
Tänk om det kunde följas upp med en fråga typ
"torkade ni blod, Adnan? Så duktig du var som hjälpte mamma och pappa!" Det är inte osannolikt att man fått någon klarläggande kommentar typ "pappa torkade inte så mycket". Vad som helst som Adnan kommit att tänka om detta på skulle kunnat ge nyttiga upplysningar.
Citera
2014-11-19, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Eller också låg den i hennes skolbänk, undrar om den blev undersökt innan skolan röjde ut innehållet när vårterminen slutade.
Apropå den rosa jackan. Var det inte lite magstarkt att höra Amani säga att hon trodde att Yara hade rosa jacka när hon kom hem från skolan. Vi vet ju att det var den enda jacka hon hade.

Allt den kvinnan säger är så magstarkt att det vänder sig i magen..dessutom påstår Rami att hon köpte så mycket kläder och mat till barnen..
Måtte Soc frånta vårdnaden om pojkarna från dessa vidriga monster..och därefter utvisa dem (föräldrarna)..
Citera
2014-11-19, 18:01
Medlem
LaScalas avatar
Kan vi verkligen bli av med paret? Det låter för bra för att vara sant.
De hade nog tänkt sej en framtid här med sina levande barn.

Madi strider för vårdnaden:
Hon driver för närvarande en process i förvaltningsrätten mot socialnämnden i Karlskrona och menar att hon till skillnaden från den anser att det inte finns någon risk för barnen att utsattas för varken fysisk eller psykisk misshandel om hon och pappan har hand om barnen.

Socialnämnden anser att om barnen placeras i familjehem så kan umgänget med föräldrarna ändå ske trots att de blir utvisade.

Hur då? (min fundering)

http://www.expressen.se/kvallsposten/mordmisstankta-paret-kan-mista-vardnaden/
Citera
2014-11-19, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stureinne
Eller tvert imot. Når hun ingen har til å verge seg, er ikke tiden for betroelser. Men her var hun trygg sammen med de to jentene. Og ikke bare trygg, men ustresset. De var lenge sammen. De sov sammen. Og minst en gang sov de ikke før langt på natt. Det står nevnt i siste chatten mellom Madi og Madleen. Etterpå ville jentene at Yara skulle bo hos dem. Det står i forhøret med deres mor. Hvorfor ville de det? Kanskje for å beskytte henne? Det kan ha vært pratet om mer unevnelige ting enn slag og spark. Sexuelt misbruk kan ha vært nevnt, selv om det er unevnelig, og selv om så unger jenter ikke har særlig språk for det. Dette er eneste gangen i Yaras liv i Sverige at hun har vært sammen med (og det til og med om natten) jevnaldrende jenter på fritiden. Og samværet varte til to dager før hun ble myrdet/drept/plaget til døde. Men svenske staten bestemmer seg i sin maktfullkommenhet for at, nei, slikt sengekammerpikeprat kan ikke tilføre noen noe.
Du har tänkt rätt, tycker jag. Det hade varit på sin plats att kolla med barnen - om de inte redan gjort det. Jag vet inte och jag skulle vilja veta.
Ett problem är att flickornas mamma/värdinnan antagligen försöker hålla så långt avstånd som bara är möjligt till Amani. Sannolikt av två anledningar,
1. efter den här katastrofen vill nog vem som helst distansera sig och se till att bli så lite inblandad som möjligt.
2. Värdinnan/väninnan är sannolikt den kvinna som var i sällskap med Amani under stölderna på COOP. Bilder från övervakningskameror gör gör henne till en mycket trolig medbrottsling som hann smita ut. Hon vill nog att det tillfället passerar förbi helt obemärkt om det är möjligt. Amani skulle antagligen peka ut henne om någon i familjen vittnade emot Amani.
Citera
2014-11-19, 18:09
Medlem
LeeVans avatar
Tycker inte att bevisläget ser så bra ut. Känns mest som att åklagarna står stilla och ”trampar vatten”.
Vad har man hittills lyckats bevisa, ställd utom rimligt tvivel? Inte särskilt mycket tycker jag.

Är inte åklagarna tillräckligt förberedda, eller vad är fel??
Citera
2014-11-19, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Var såg du bilderna?
Sida 1 från FUP
Lite offtopic, klarar dom misstänkta av att prata svenska? Varför är dom i Sverige?
Citera
2014-11-19, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Kommunala chefer är tyvärr alltför ofta psykopatiskt bottenskrap, vars prio ett hela tiden är att täcka den egna ryggen, på vilken annan bekostnad som helst. Den kommunala ledarkulturen är i alltför många kommuner helt undermålig.
Ja och därför måste TJÄNSTEMANNA ANSVARET återinföras snarast möjligt!! Men allt för många politiker (har kompisrelationer med förvaltningscheferna i kommuner) och är mer angelägna om att inte trampa tjänstemanna-småpåvarna på tårna.Jag tror att det är en av anledningarna till att våra politiker allt för ofta SVIKER oss medborgare. "Vi ska nu göra FN.s barnkonvention till lag", bla, bla (men inga konsekvenser när det bryts mot den lagen).
Senast redigerad av commandaria 2014-11-19 kl. 19:18.
Citera
2014-11-19, 18:22
Medlem
Jag tänker lite högt, bara
Amani, detta bortskämda sladdbarn med medfödd personlighetsstörning av något slag har aldrig fått ett verkligt perspektiv på sin plats här i livet.
Nu drabbas hon av följderna. Hon vet vad hon har gjort, och hon har gjort det för att det föll henne in.
Hon vet hurdan hon är och hon vet vad andra tycker om henne. Och hon har hittills struntat i det.
Nu står hon inför fullbordat faktum (hon har bevisat att hon är så slem som andra säger) och vad kan hon göra?
Erkänna? Varför? Allt här i hennes liv är hennes spel och så vill hon ha det.
Hon har lärt sig av advokaten att hon måste bevisas skyldig och hon spelar med på det temat. Hon granskar bevisen.
Därutöver finns bara att spela apa, att håna, raljera och bjäbba emot.
Om hon haft djupare tankar på att normalisera sig och sin tillvaro, då gäller det jag försökt förstå i ett tidigare inlägg.
Jag är väldigt ambivalent och lutar mest åt det jag tänkt nu senast.
Citera
2014-11-19, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja! Du har rätt den här gången också som du brukar ha i dina kloka kommentarer. Jag vill bara tillägga att det inte gäller bara kommunala chefer utan/även det gäller alla myndigheternas och t.o.m. privatsektorns chefer att ha psykopatiska drag.
Senast redigerad av matematiker 2014-11-19 kl. 18:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in