Citat:
Ursprungligen postat av
Celuex
Det räcker väl garanterat till våren? Gu var nere på 1.65 förra våren dessutom.
Så börja plugga nu eller vänta ett år. Vill du plugga på typ KI så ah, bit ihop och skriv igen
Jag tycker inte det är bra att lova saker man verkligen inte kan hålla. T.ex. har jag ännu inte riktigt tagit ut segern i förskott när det gäller läkarlinjen för mig själv. Hur vet jag att jag fyllt i svarshäftet korrekt? Hur vet jag att normeringen inte ändras? Hur vet jag att inte gränserna ökar (det är rekordmånga som söker)? Hur vet jag att man inte minskar HP-kvoterna på utbildningarna?
När man väl är antagen kan man fira, annars bör man mest spekulera, göra en rimlig bedömning, och försöka ha god framförhållning när det gäller boende och annan planering. Risken finns annars att man verkligen blir besviken senare.
Ett bra exempel på hur det blir när man tar ut en seger i förskott är alla besvikna människor nu som projicerar sina känslor på högskoleprovsansvariga. Man tänker inte rationellt och ja... se hur det blir. Om man istället hade satt sig in i hur normeringar fungerar och varit kylig, som man bör vara när man spekulerar på börsen, ja, då hade man nog inte försökt skylla på någon annan.
Angående läkarlinjen:
Jag håller mig dig om att 1.7 bör räcka, i alla fall med historien som utgång. Dock gäller det framför allt Örebro och Umeå, enligt mig.