2014-11-19, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karren-1
Någonting säger mig att anledningen till att legenden Regen inte hört av sig i tråden är för att han sedan normeringstabellen släppts suttit i ett förvirrat samtal med Morgan angående "norvelleringstabellen".

Legenden säger att Regen88 skrev 2.00 och blev läkare, jurist samt analytiker.
Citera
2014-11-19, 12:21
Medlem
Jag tror att detta har och göra med nya betygsystemet. Det är helt fucked up så folk i gymnasiet satsar på högskoleprovet och pluggar till det --> fler satsar på Högskoleprovet o snittet ökar. Jag fick själv rätt kassa betyg (16 innan merit) och hamnar på 1,45 nu.
Citera
2014-11-19, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
1.70 kan räcka till Umeå.

Det räcker väl garanterat till våren? Gu var nere på 1.65 förra våren dessutom.
Så börja plugga nu eller vänta ett år. Vill du plugga på typ KI så ah, bit ihop och skriv igen
Citera
2014-11-19, 12:26
Medlem
Höjningen av råpoängen som krävs för en viss normerad poäng beror på tre saker (tror jag)

1. Lättare prov
2. Fler skarpa och hp-motiverade treor
3. Mer fusk på hp (flera spökskriver säkert 1.7+ gång på gång)
Citera
2014-11-19, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slotmachine
Jag tror att detta har och göra med nya betygsystemet. Det är helt fucked up så folk i gymnasiet satsar på högskoleprovet och pluggar till det --> fler satsar på Högskoleprovet o snittet ökar. Jag fick själv rätt kassa betyg (16 innan merit) och hamnar på 1,45 nu.

Vilket kanske är positivt i sig. Det är ju nästan högsta betyg i allt på vissa program, vilket är orimligt. Syns på att du tycker 16 är kasst, mer än vg i snitt är väl inte kasst? ..

Jävligt surt för oss som lever på hoppet om högskoleprovet dock, blev sänkt 0.10-0.15 om inte mer enligt den här skiten. Gief måndag så man slipper tänka mer på det.
Citera
2014-11-19, 12:28
Bannlyst
Fan vad alla whinar. Det är ingen rättighet att få 2.0. Vadfan klagar ni över ni som fick 1.6? Ni är så jävla söndercurlade så det är inte sant.
Citera
2014-11-19, 12:34
Medlem
Boblovebudss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Fan vad alla whinar. Det är ingen rättighet att få 2.0. Vadfan klagar ni över ni som fick 1.6? Ni är så jävla söndercurlade så det är inte sant.

Har inget med det att göra. Förväntar man sig att komma in på sitt drömprogram och man inte gör det är väl klart att man klagar lite. Spelar ingen roll om man får 1.6 när det behövs 1.8.
Citera
2014-11-19, 12:35
Bannlyst
Sen kan jag meddela er om att fler och fler gymnasielever satsar på HP och skiter i sina betyg. Folk sitter fast på 16-18 med merit som inte räcker på långa vägar ens till en jävla civilekonom-utbildning. Fler och fler gör HP.

Jag spår en sänkning i betygskvoten men en höjning i HP-kvoten.
Citera
2014-11-19, 12:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
Har inget med det att göra. Förväntar man sig att komma in på sitt drömprogram och man inte gör det är väl klart att man klagar lite. Spelar ingen roll om man får 1.6 när det behövs 1.8.

Kvantitativa var lättare i år. Det går inte att skylla på normeringstabellerna.
Citera
2014-11-19, 12:37
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celuex
Det räcker väl garanterat till våren? Gu var nere på 1.65 förra våren dessutom.
Så börja plugga nu eller vänta ett år. Vill du plugga på typ KI så ah, bit ihop och skriv igen

Jag tycker inte det är bra att lova saker man verkligen inte kan hålla. T.ex. har jag ännu inte riktigt tagit ut segern i förskott när det gäller läkarlinjen för mig själv. Hur vet jag att jag fyllt i svarshäftet korrekt? Hur vet jag att normeringen inte ändras? Hur vet jag att inte gränserna ökar (det är rekordmånga som söker)? Hur vet jag att man inte minskar HP-kvoterna på utbildningarna?

När man väl är antagen kan man fira, annars bör man mest spekulera, göra en rimlig bedömning, och försöka ha god framförhållning när det gäller boende och annan planering. Risken finns annars att man verkligen blir besviken senare.

Ett bra exempel på hur det blir när man tar ut en seger i förskott är alla besvikna människor nu som projicerar sina känslor på högskoleprovsansvariga. Man tänker inte rationellt och ja... se hur det blir. Om man istället hade satt sig in i hur normeringar fungerar och varit kylig, som man bör vara när man spekulerar på börsen, ja, då hade man nog inte försökt skylla på någon annan.

Angående läkarlinjen:
Jag håller mig dig om att 1.7 bör räcka, i alla fall med historien som utgång. Dock gäller det framför allt Örebro och Umeå, enligt mig.
Citera
2014-11-19, 12:38
Medlem
ningudos avatar
Sen är det inte bara ngn subjektiv känsla av irritation. Provet skall vara likvärdigt från prov till prov, hela poängen med dem där utprövningsblocken är just detta! Så när det plötsligt blir en enorm förändringen. Då tycker jag det är befogat att klaga. Fatta!
Citera
2014-11-19, 12:39
Medlem
Jag tänker såhär: Bit ihop, plugga ännu mer inför vårens prov.

Vilka appar ska jag ladda ner?

Har ni några tips om hur jag förbättrar den verbala delen där man ska sätta in rätt ord i en text. Finns det någon typ av teknik där eller är det bara känsla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in