2014-11-18, 17:17
Medlem
Flaxzs avatar
Hur gör jag det? För det är ju w7 installerat men det bios jag kommer in i är för w8 och ska jag göra en total återställning därifrån ber den mig sätta i installationsskivan typ
Citera
2014-11-18, 17:23
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxz
Hur gör jag det? För det är ju w7 installerat men det bios jag kommer in i är för w8 och ska jag göra en total återställning därifrån ber den mig sätta i installationsskivan typ

Om det är Windows 7 eller 8/8.1 eller XP eller Windows 95 kan kvitta. Bios har inget med själva Windows att göra.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Basic_Input/Output_System

Att Windows 7 har nu misslyckats i sin installation så bör ändå komma åt Bios för att där leta fram boot-ordningen. När du väl har gjort detta så lägger du i en installationsskiva, te.x Windows 7 och startar om datorn. Följ nu processen och inom en halvtimme så bör du har Windows 7 i datorn.
Citera
2014-11-18, 17:33
Medlem
Flaxzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Om det är Windows 7 eller 8/8.1 eller XP eller Windows 95 kan kvitta. Bios har inget med själva Windows att göra.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Basic_Input/Output_System

Att Windows 7 har nu misslyckats i sin installation så bör ändå komma åt Bios för att där leta fram boot-ordningen. När du väl har gjort detta så lägger du i en installationsskiva, te.x Windows 7 och startar om datorn. Följ nu processen och inom en halvtimme så bör du har Windows 7 i datorn.

Tack så mycket för snabba och givande svar! Känns lite jobbigt att hon är beroende av datorn och jag i princip är hennes enda möjlighet till hjälp utan att gå till butik och jag inte riktigt vet hur man gör.

Får man vara jobbig och fråga hur man ser boot-ordningen i detta BIOS? då jag bara vet hur man hittar det i det traditionella gränssnittet om du förstår vad jag menar...
Citera
2014-11-18, 17:50
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Tack så mycket för snabba och givande svar! Känns lite jobbigt att hon är beroende av datorn och jag i princip är hennes enda möjlighet till hjälp utan att gå till butik och jag inte riktigt vet hur man gör.

Får man vara jobbig och fråga hur man ser boot-ordningen i detta BIOS? då jag bara vet hur man hittar det i det traditionella gränssnittet om du förstår vad jag menar...

Vilken modell på Asus pratar vi om här? Medföljde det någon manual till datorn? Sök annars på Asus hemsida. Där bör det finnas manualer att hämta hem. Där står även hur man ändrar under Bios.
Citera
2014-11-18, 18:05
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Då du förstört din flickväns nya dators installation så får du vänligt se till att skaffa fram de återställningsskivor som krävs för att återställa Windows 8 på datorn..

Dvs. Beställ dessa direkt från ASUS! Dessa är, till skillnad från "gratis" downloadvarianter fria från rootkits, trojaner osv.

Alternativer är att du köper en laglig Windows 8.1 skiva och installerar via den, samt installerar ASUS drivrutiner för just den modellen, nedladdade från asus supportsida!
Citera
2014-11-19, 07:12
Medlem
Flaxzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Då du förstört din flickväns nya dators installation så får du vänligt se till att skaffa fram de återställningsskivor som krävs för att återställa Windows 8 på datorn..

Dvs. Beställ dessa direkt från ASUS! Dessa är, till skillnad från "gratis" downloadvarianter fria från rootkits, trojaner osv.

Alternativer är att du köper en laglig Windows 8.1 skiva och installerar via den, samt installerar ASUS drivrutiner för just den modellen, nedladdade från asus supportsida!

Hur det är mitt fel är jag intresserad av. Men hittar inte var man skaffar dessa skivor och det lär väl ta en vecka att få hem och den har ingen cdläsare heller. Om vi försöker göra det lätt för mig, finns det någon butik man kan lämna in den på som fixar det på någon dag för en slant?
Citera
2014-11-19, 07:34
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Om vi försöker göra det lätt för mig, finns det någon butik man kan lämna in den på som fixar det på någon dag för en slant?

Vilken datorhandlare som helst typ, men då kommer du att få betala fullpris för en Windows-licens. Gissningsvis cirka 1200kr plus (lika gissningsvis) cirka 1500kr i arbetskostnad.

Ja, om sagda verkstad råkar ha återställningsmedia till just din modell så slipper ni såklart licenskostnader.

Om man inte har optisk enhet så kan man skapa en bootbar USB-enhet på en annan dator och använda den.
Citera
2014-11-19, 07:47
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Hur det är mitt fel är jag intresserad av. Men hittar inte var man skaffar dessa skivor och det lär väl ta en vecka att få hem och den har ingen cdläsare heller. Om vi försöker göra det lätt för mig, finns det någon butik man kan lämna in den på som fixar det på någon dag för en slant?

Ring till Asus på följande nummer - 08-587 69 407 mellan 09:00 - 17:00

Det är till support och felanmälan. Förklarar din situation. Du behöver nog även uppge datorns modell och s/n. Har du lite tur här så kanske dom kan skicka återställningsskivor till dig.
Citera
2014-11-19, 08:00
Medlem
Flaxzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Vilken datorhandlare som helst typ, men då kommer du att få betala fullpris för en Windows-licens. Gissningsvis cirka 1200kr plus (lika gissningsvis) cirka 1500kr i arbetskostnad.

Ja, om sagda verkstad råkar ha återställningsmedia till just din modell så slipper ni såklart licenskostnader.

Om man inte har optisk enhet så kan man skapa en bootbar USB-enhet på en annan dator och använda den.

Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Ring till Asus på följande nummer - 08-587 69 407 mellan 09:00 - 17:00

Det är till support och felanmälan. Förklarar din situation. Du behöver nog även uppge datorns modell och s/n. Har du lite tur här så kanske dom kan skicka återställningsskivor till dig.

Tack så mycket båda två. Skall ringa en butik först och kolla om dom kan hjälpa mig med ärendet, känner i nuläget att det är bättre att det blir rätt och ordentligt gjort för ett par tusen för att göra det lite mer fridfullt och mindre tårfyllt hemma.
Citera
2014-11-19, 10:37
Medlem
Ta bort Windows 8

Jag har köpt 1 beg dator som jag tänker att min son ska använda. Datorn är några år gammal.
Förre ägaren har installerat Windows 8 på datorn och jag tycker den är väldigt trög, i synnerhet Internet. Är osäker på om det hänger på operativsystemet men skulle vilja testa att ta bort Windows 8 och lägga in det som var original, troligen XP.
Kan man?
Hur gör man?
Citera
2014-11-19, 10:41
Medlem
kimdah2002s avatar
Sätter i en xp skiva i cd/dvd läsaren, bootar om datorn och startar från xp skivan.
Rensar bort gamla partitioner, skapar en ny och installerar om xp.
Kollar i enhetshanterararen vilka drivrutiner som saknas, laddar hem dom och installerar.

Klart... fast xp är lite utdaterat vid det här laget varför inte köra windows 7 i enklaste grafikläget.
Citera
2014-11-19, 10:42
Medlem
Klart att du kan. Enklaste är om datorn har en recoverypartion. I så fall håller du bara ner F8 eller liknande när du startar upp datorn och väljer där att återställa datorn till fabriksinställningar. Då kommer den att tömmas och det ursprungliga OS installeras. (du sa att datorn var några år gammal, har då mycket svårt att tänka mig att XP skulle vara standard OS)

Alternativt formaterar du burken manuellt och installerar XP som du har köpt/tankat ner från piratebay.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in