2014-11-18, 20:07
Avslutad
Låt oss hoppas att detta avskräde till människor drabbas av en riktig blodshämnd från Yaras anhöriga den dag de kommer ut. För de kommer att fällas för detta brott. Men svenskt rättsväsende har inte mandat att döma ut det enda straff som egentligen kan komma ifråga. Låt oss hoppas att det straffet väntar gm efter fängelset. Något annat vore ett hån mot Yaras minne. Jag vet att jag skulle vänta otåligt på att gm släpptes, on mitt barn hanterats på detta sätt.
Citera
2014-11-18, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Nej. Det är just därför jag skrev ''förekomma''.

Jo, han har tillfrågats i förhören (FUP sid 763) och reagerade då starkt. Även Amani reagerade starkt när hon förhördes om detta. Jämfört hur dom reagerat på andra obehagliga frågor upplevde jag att de talade sanning i denna sak.
Citera
2014-11-18, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
I förhören sade Rami att Yara brukade ljuga eller fantisera, att varje barn har sina egna fel och att detta var Yaras ''fel'' eller karaktärsbrist. Därför slog Amani henne. Jag undrar om Rami sade detta för att förekomma vittnesmålen från barnen om cigarettbränning.

Det är flera barn som berättar och med tanke på tidigare skador på Yaras kropp så lär hon eller barnen inte ljuga. När det gäller cigaretter så upprepas det att det finns brännskador på hennes kropp i ett antal medier. Själv fixar jag inga obduktionsprotokoll.

Både Rami och Madi verkar ju plantera iden om Yara som ett barn som ljuger och har livlig fantasi. Säkert för att förekomma ev. vittnesmål de har ju tagit del av förundersökningen. Sedan har Madi påbörjat en historia om Yara som vuxen för sin ålder hemlig, mystisk mm. Vilket jag tror är ett led i berättelsen om den "okända mannen". I den ingår säkert historien om Yara som en liten ljugande flicka. En brådmogen, hemlig och ljugande liten flicka.

Jag har svårt att föreställa mig den kyla och empatilöshet som krävs för att som Madi påstå att "vi sörjer säkert mer än hennes föräldrar". När föräldrarna är på plats och en eller båda av detta par i princip torterat ihjäl flickan. Jag är också förvånad över att Madi inte verkar reagera nämvärt på Madleens närvaro. Iaf framgår det inte av rapporteringen.
Citera
2014-11-18, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Men att skicka ut en liten tunnklädd flicka att både handla och ta sig till skolan på egen hand verkar ha varit helt OK!!! Trots att det var emot Madlennes instruktioner. Rami hade lovat att skjutsa Yara med bilen eller gå med henne till skolan.

Det är fertila kvinnor som omges av restriktioner och helst inte ska få gå ut, särskilt ogifta unga flickor, men gifta män gillar inte heller att någon tittar på deras fruar. En annan kvinna, helst någon äldre, kan vara förkläde, en man som tillhör familjen kan vara vakt.

Småflickor går utan huvudduk fram till de får mens. Då måste de bevakas innan de gifts bort.

Yara var inte på huvudduksstadiet, men jag tror det var Madi som berättade om en man som följde efter henne när hon gick till skolan själv. Hjärnspöken hos Madi, eller ett försök att lägga ut ett villospår.
Citera
2014-11-18, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Sent hemkommen? om jag minns rätt så blev hon hemkörd 13.05 av någon lärare.......den dödliga misshandeln startades säkert bara hon kommit innanför dörren! Fiske och inköp med kvitto ????fy sådana usla människor!

Du blandar ihop saker.
Madi säger i förhör och rättegång att Yara var sen, jag tror inte alls att hon var det.

Läraren var en annan dag.
Citera
2014-11-18, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Det är flera barn som berättar och med tanke på tidigare skador på Yaras kropp så lär hon eller barnen inte ljuga. När det gäller cigaretter så upprepas det att det finns brännskador på hennes kropp i ett antal medier. Själv fixar jag inga obduktionsprotokoll.

Både Rami och Madi verkar ju plantera iden om Yara som ett barn som ljuger och har livlig fantasi. Säkert för att förekomma ev. vittnesmål de har ju tagit del av förundersökningen. Sedan har Madi påbörjat en historia om Yara som vuxen för sin ålder hemlig, mystisk mm. Vilket jag tror är ett led i berättelsen om den "okända mannen". I den ingår säkert historien om Yara som en liten ljugande flicka. En brådmogen, hemlig och ljugande liten flicka.

Jag har svårt att föreställa mig den kyla och empatilöshet som krävs för att som Madi påstå att "vi sörjer säkert mer än hennes föräldrar". När föräldrarna är på plats och en eller båda av detta par i princip torterat ihjäl flickan. Jag är också förvånad över att Madi inte verkar reagera nämvärt på Madleens närvaro. Iaf framgår det inte av rapporteringen.

Ja,det var minst sagt magstarkt!

Sociopater.
Citera
2014-11-18, 20:21
Medlem
Det finns en sak som jag har funderat på. Jag hoppas att ni som är mer insatta i den palestinska kulturen har synpunkter på följande.

Vi vet väldigt lite om Ramis - och även Madis- förflutna. Yaras pappa är åtta år äldre än Rami och har inte umgåtts med honom i vuxen ålder. Yaras mamma är ungefär lika gammal som Rami - det skiljer bara ett år. Men inte heller hon kan berätta om sin bror mer än att han alltid ville flytta utomlands och att han var en bra pappa till sin äldsta son efter att Madi hade åkte till Sverige.

Rami var 27 år gammal när han gifte sig med Madi. Hon var 26 år och frånskild. De gifte sig efter en kort bekantskap. Brukar det gå till så i Palestina. Madleen har visserligen hintat om att hennes familj är ''liberal'' men hon och Muhammed är kusiner och de har uppenbarligen varit gifta sedan Madleen var i 20 års ålder och Mohammed sju åtta år äldre, liberalare än så är inte familjen. Som jag har förstått så kusinäktenskap det vanligaste i Palestina och bruden ska helst vara i 16-20 års ålder, brudgummen cirka åtta år äldre, enligt idealet i islam. Om Rami var en normal och dessutom studerad karl, varför fanns det inte en rad unga kusiner i lämplig ålder som tävlades om få gifta sig med honom. Varför giftes han bort med Madi. Kanske är han psykiskt sjuk eller kanske finns någonting i hans förflutna som gjorde att han inte hade något val.
Citera
2014-11-18, 20:23
Medlem
kuddprutte68s avatar
Off topic kanske - sorry isåfall - men heter inte ragatan Amani (i förnamn) Madi (i efternamn)? Folk här skriver ofta bara Madi. Morbroderns namn är Rami Ashour men han benämns alltid Rami.

Ovidkommande inlägg i sammanhanget, jag vet.
Citera
2014-11-18, 20:23
Medlem
jardins avatar
Har for mig att man tidigare pratat om att hon trillat ner fran en balkong. Finns det ngt mer ang detta? orkar inte lasa hela traden.
Citera
2014-11-18, 20:25
Medlem
kuddprutte68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Har for mig att man tidigare pratat om att hon trillat ner fran en balkong. Finns det ngt mer ang detta? orkar inte lasa hela traden.
Nej hon har inte trillat från ngn balkong. Edit: inte enl FUP iaf, vad jag kan se.
Citera
2014-11-18, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuddprutte68
Nej hon har inte trillat från ngn balkong. Edit: inte enl FUP iaf, vad jag kan se.

Nej, men med tanke på den omfattande skadebilden trodde man det som rimligt. Hur skulle det annars gått till?
Citera
2014-11-18, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Det är flera barn som berättar och med tanke på tidigare skador på Yaras kropp så lär hon eller barnen inte ljuga. När det gäller cigaretter så upprepas det att det finns brännskador på hennes kropp i ett antal medier. Själv fixar jag inga obduktionsprotokoll...

I media stod inledningsvis om brännmärken, kanske beroende på att barnläkaren på akuten gjorde "en "översikt" av vad hon såg just då.

"Blåmärken över hela kroppen
Bitmärken på vänster underkäke samt vänster bröstvårta
Skärsår på vänster skinka
Fraktur på höger underben
Öppen fraktur på vänster ben
Svullen högerhand
Sår höger stortå
Märke på mage och rygg, mönstrade som av en sko
Brännmärken på kroppen
Skadorna är troligen inte gjorda det senaste dygnet".

Jag har inte läst obduktionsprotokollet särskilt noga så jag vet inte hur detaljerna blev klargjorda till slut. Någon som klarat av att läsa denna kanske kan dela med sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in