2014-11-18, 17:54
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karren-1
Vilka har påstått det? Studera rekommenderar dessutom att man jämför med tidigare normeringstabeller för att få en uppfattning om var man kan ligga.

Det är bara att klicka dig tillbaka x antal sidor i tråden till provdagen så ska du nog hitta ett par.
Citera
2014-11-18, 18:00
Medlem
Jag har skrivit samtliga HP prov sedan det nya infördes då jag spökskriver, och brukar ligga på en jämn nivå runt 1.9-2.0. Denna gången så märkte jag en markant ökning i KVA resultatet och reagerade på detta, så jag tror absolut att det som påstås här stämmer.
Citera
2014-11-18, 18:07
Medlem
Minuslogaritms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligt.konto
Jag har skrivit samtliga HP prov sedan det nya infördes då jag spökskriver, och brukar ligga på en jämn nivå runt 1.9-2.0. Denna gången så märkte jag en markant ökning i KVA resultatet och reagerade på detta, så jag tror absolut att det som påstås här stämmer.

Grattis! Själv sänkte jag mig en poäng på kva.
Citera
2014-11-18, 18:10
Medlem
oxxpytts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligt.konto

Vad tyckte du om nivån på VERB-delen?
Citera
2014-11-18, 18:39
Medlem
tänkte bara flika in att någon på hpguiden (påstår) att de också har emailat de ansvariga för hp och enligt denna person har de ansvariga enbart svarat att normeringen kommer imorgon och att man får vänta tills dess.
Citera
2014-11-18, 18:44
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBdase
tänkte bara flika in att någon på hpguiden (påstår) att de också har emailat de ansvariga för hp och enligt denna person har de ansvariga enbart svarat att normeringen kommer imorgon och att man får vänta tills dess.

Stämmer, här är citatet:

Citat:
Ursprungligen postat av dodoc
Då kan jag tala om att jag haft mailkontakt med ansvariga för provet i förmiddags där jag informerade om det läckta mailet och helt enkelt frågade om det låg någon substans i det.

Jag påtalade också att om det mail som cirkulerat är riktigt och det kommer ske en tydlig förändring av normeringen så har de brustit i att ej ge någon som helst information till allmänhet/provdeltagare. I det läckta mailet framgick ju dessutom att det varit ett medvetet arbete att göra provet lättare vilket ytterligare är anledning till att de borde informerat eller åtminstone gått ut och avrått provdeltagare från att förlita sig allt för mycket på tidigare normeringstabeller.
Jag skrev också att det på högskoleprovets facebook-sida funnits rekommendationer att titta på äldre normeringstabeller. Svaret jag fick av provansvariga var att de meddelat UHR (Universitets- och högskolerådet) som driver studera.nu om att de måste se över vilken information som går ut, dvs. att det ej ska stå någonstans att man kan jämföra med äldre normeringstabeller. -Kanske är detta också anledningen till att länkarna till normeringstabellerna försvunnit.

OBS: Personen jag mailade med ville i övrigt inte överhuvudtaget kommentera om det sker någon förändring i normeringen nu utan hänvisade till att normeringen släpps imorgon, anledningen skulle vara att ett utlåtande nu kunde skapa spekulationer. -Som om vi inte står i stormens öga vad gäller spekulationer just nu! Shockerad

För att förklara min egen ståndpunkt i detta; jag förstår såklart att normeringarna skiljer sig en aning +/- 1-2 poäng från prov till prov och det är helt normalt. Men om normeringen nu förändras tydligt eller markant tycker jag det är jäkligt oproffsigt av dem att dels ej informera om ett medvetet arbete som de håller på med eller ens ge en "hint" om att saker kan förändras genom att tydligt avråda folk & fä från att jämföra med gamla normeringstabeller. Att allt detta sedan kommer ut genom att ett mail läcker är under all kritik. Jag hoppas naturligtvis att alla vi här har dragit för stora växlar på detta och att det ej sker någon markant förändring. Jag hoppas också att folk vågar och tar sig tid att klaga om det är så att det faktiskt blir en stor förändring.
Att de nu tagit bort länkarna till normeringstabellerna kan ju ha att göra med att det faktiskt kommer ske en tydlig förändring av normeringen och att man vill "sopa igen spåren" vad gäller att jämföra normeringstabeller, detta är givetvis bara min spekulation.

Jag kan dock inte förstå hysterin. Varför måste detta ha förkunnats innan provet? Det blir varken enklare eller svårare för deltagarna ifall de meddelar detta så mycket i docdocs inlägg är lustigt IMO.
Citera
2014-11-18, 18:45
Medlem
En fråga angående normeringen:

Nämnde Morgan att tanken var att jämna ut det eller att det faktiskt blev så på själva provet? Deras målsättning och det faktiska resultatet kan ju faktiskt skilja sig.
Citera
2014-11-18, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Jag kan dock inte förstå hysterin. Varför måste detta ha förkunnats innan provet? Det blir varken enklare eller svårare för deltagarna ifall de meddelar detta så mycket i docdocs inlägg är lustigt IMO.

Instämmer helt. Väldigt mycket drama för ingenting imo (docdocs inlägg är ett perfekt exempel).
Citera
2014-11-18, 18:54
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.

Skämt åsido, är det underhållande att såpass många idiotförklarar folk hit och dit för att de gör ett ordentligt jobb med normeringen.
Citera
2014-11-18, 19:05
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Jämför du verkligen introduktionen/borttagandet av en provdel med att sänka svårighetsgraden på frågorna? Skojar du?

Vad har de för skyldighet att meddela detta? Om de hade gått ut med att provet skulle bli enklare, vad hade varit skillnaden?

Jag tror alla är bittra över att de pluggade och pluggade, höjde sig med 10-20 poäng på kvant och kände sig jätteduktiga och jättesmarta, och så visade det sig att HP sänkte nivån på frågorna. Tog det hårt på allas självförtroenden?

Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
What? Varför? Det vore ju märkligt att meddela i förväg, det är ju nämligen inte hugget i sten att normeringen alltid är samma. Det är däremot att provdelarna, XYZ, KVA, MEK, etc... förekommer. Tänk om de inte skulle lyckas med att göra kvant lättare till exempel sen har man i förväg gått och lovat det?

Sedan är ju detta en väldigt marginell "förändring" som knappast behöver belysas särskilt starkt, det är inte så mycket som förändras.

Det spelar ingen roll. Gör man en medveten förändring av provet så har man alltid meddelat detta officiellt. Att kraftigt ändra svårigheten på frågorna för att förskjuta normering uppåt (mer än +- 1 poäng) är en radikal förändring, ungefär som att ta bort en provdel. Därför tror jag att 2,0 för kvantdelen hamnar på 69 poäng +- 1 poäng, precis som det alltid har gjort.
Citera
2014-11-18, 19:08
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Vid vilken tidpunkt brukar normeringen släppas? Vid midnatt eller någon gång på eftermiddagen?
Citera
2014-11-18, 19:08
Medlem
Piggelin-Jonass avatar
Fy i helvete vad nervös jag är nu. Sitter på 62 KVA, 57 VERB och måste fixa 1.5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in