2014-11-17, 21:34
Medlem
Ode-Ns avatar
Varför rör ni till det med tandröntgen o dyligt? Båda föräldrarna finns ju, är väl bara att kolla dna?
Citera
2014-11-17, 21:42
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoTired
Tandröntgen kan bli svårt om man inte röntgat Johans tänder någon gång.
Rutinmässigt röntgar man väl inte barns tänder.

Jag har för mig att man röntgade tänderna vid årskontrollen, när man gick på mellanstadiet. Men det kanske olika i olika städer, eller så minns jag fel.
Senast redigerad av Prinzezzan 2014-11-17 kl. 21:50.
Citera
2014-11-17, 21:46
Medlem
SoTireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Varför rör ni till det med tandröntgen o dyligt? Båda föräldrarna finns ju, är väl bara att kolla dna?

Efter 34 år nergrävd i marken? Jag har svårt att tro det faktiskt.
Det mesta vävnadsmaterialen bör vara hårt anfrätta så att DNA är förstört i stora delar.
Benmärg och tandpulpa med mitokondrie DNA borde vara det som dom kan gå på.

Kanske någon som vet bättre kan klargöra hur det ligger till.
Senast redigerad av SoTired 2014-11-17 kl. 21:49.
Citera
2014-11-17, 21:48
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N

Det kanske inte alltid går att få fram DNA genom gamla skelett-delar (om man nu kan hitta sådana). Eller går det alltid med gamla "ben"? Märgen i lårben t ex har jag för mig kan vara behjälplig, men det kanske finns någon som kan svara hur det "säkert" fungerar?
Citera
2014-11-17, 21:48
Medlem
SoTireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag har för mig att man röntgade tänderna på vid årskontrollen, när man gick på mellanstadiet. Men det kanske olika i olika städer, eller så minns jag fel.

Säkert olika hur det går till!
Citera
2014-11-18, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Åkte igenom Bosvedjan Sundsvall där Johan bodde 1980.Såg att det finns mycket mycket skog där.
Då kom en tanke.Kan det hända att Johan gick ut i skogen för att försvinna där?Gått vilse eller av olycka ramlat eller nåt annat och inte kunnat ta sig hem.Alltså Johan kan ha dukat under i skogen.

Det är många som försvunnit i Västernorrland med omnejd som aldrig hittas igen.Tänkte att det beror på stora skogsområden som är omöjliga att leta igenom.Hålor och stup och sankmark förekommer.Allt kan hända.

Vad tror ni andra om ett försvinnande i skogen?
Lite sent svar, men jag tror att det är väldigt osannolikt. Dels har vi frågan - vad skulle han göra i skogen? För att komma ut i skogen skulle han behöva gå förbi skolan, då det inte direkt finns någon skog att tala om öster om Bosvedjan. Om han hade gjort det så tycker man att någon borde sett honom. Sedan är det väldigt många som promenerar i skogarna, även på vintern. Med tanke på hur liten skogen är (ca 7 kvadratkilometer, uppmätt på eniro) så borde antingen han eller någon annan hittat honom. Om man sedan räknar med alla vägar som finns i skogen så skulle han behöva gå i en massa cirklar för att aldrig stöta på en väg, vilket inte heller känns särskilt sannolikt. Alltså borde han ha hittat en väg eller stig relativt fort som han kunde följa, så jag tror inte att han gick vilse, och om han råkade ut för en olycka så borde han som sagt hittats relativt fort.

Bild över skogen här: https://www.google.com/maps/@62.4229891,17.3235574,4520m/data=!3m1!1e3?hl=sv
Citera
2014-11-18, 14:47
Medlem
Rickaards avatar
http://www.aftonbladet.se/incoming/article19877299.ab

Intressant!

Enligt uppgift till Aftonbladet är den person som pekats ut i det nya tipset en person som tidigare förekommit i utredningen kring Johans försvinnande.

Polisen i Västernorrland fokuserar nu på att söka genom det område där Johan Asplund enligt det nya tipset ska ligga begravd.

Björn Asplund är pappa till Johan.

– Det är så klart positivt om det kan ge oss klarhet i vad som hände, även om ingen kan dömas för att ha dödat Johan, säger han.
Citera
2014-11-18, 14:58
Medlem
Rickaards avatar
Jag tror dock dessvärre att de ej kommer att hitta något, men man kan ju hoppas för föräldrarnas skull.
Citera
2014-11-18, 15:11
Medlem
Rickaards avatar
Kan det möjligen vara prästen som tipsar polisen?
Citera
2014-11-18, 15:12
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickaard
http://www.aftonbladet.se/incoming/article19877299.ab

Intressant!

Enligt uppgift till Aftonbladet är den person som pekats ut i det nya tipset en person som tidigare förekommit i utredningen kring Johans försvinnande.

Polisen i Västernorrland fokuserar nu på att söka genom det område där Johan Asplund enligt det nya tipset ska ligga begravd.

Björn Asplund är pappa till Johan.

– Det är så klart positivt om det kan ge oss klarhet i vad som hände, även om ingen kan dömas för att ha dödat Johan, säger han.

Enligt texten i AB du länkar till har den nu utpekade personen "tidigare [varit] aktuell i utredningen". Finns det någon annan än LA som på ett direkt sätt varit aktuell i utredningen tidigare?

Även om man kanske inte riktigt vågar hoppas, så hoppas man ändå. Bra att polisen undersöker tipset, trots att ingen kan dömas för brottet. Det är inte mer än rätt att föräldrarna får reda på var Johan finns, vad som hände honom, vem som bestämde att Johan inte skulle få leva, och varför.
Citera
2014-11-18, 15:14
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickaard
Kan det möjligen vara prästen som tipsar polisen?

Det skulle vara intressant om det var så.
Citera
2014-11-18, 15:50
Medlem
Rickaards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Enligt texten i AB du länkar till har den nu utpekade personen "tidigare [varit] aktuell i utredningen". Finns det någon annan än LA som på ett direkt sätt varit aktuell i utredningen tidigare?

Även om man kanske inte riktigt vågar hoppas, så hoppas man ändå. Bra att polisen undersöker tipset, trots att ingen kan dömas för brottet. Det är inte mer än rätt att föräldrarna får reda på var Johan finns, vad som hände honom, vem som bestämde att Johan inte skulle få leva, och varför.

Som jag har förstått det har även TW varit aktuell i utredningen. Spännande hur som helst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in