2014-11-17, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
För att vi alla vet att normeringen kan skifta.

Som andra redan påpekat är variationer från år till år INTE samma sak som att man medvetet förändrar provfrågornas svårighet.
Citera
2014-11-17, 20:37
Medlem
ningudos avatar
Well well, det har varit mycket prat kring en höjning för Kvant. Och nu med den nya påstådda informationen, som jag förresten är högst tveksam till. Så verkar inte frågan handlar om hurvida gränserna för kvant kommer höjas, utan det handlar snarare HUR mycket den kommer höjas med.

Jag vet givetvis inte själv, men jag har en stark känsla på allt det här är skitsnack, liksom många diskussioner kring tidigare normeringar. Gränsen för 2.0 har legat stabilt på 69p flera prov i rad.

Jag som enligt min rättning skrev 69p rätt, hoppas verkligen att normering inte skall ändras till min nackdel. För isf behöver jag förlita mig på tur för att komma in i mitt program till våren, jag slipper helst en helvetisk spänning under december Men om det visar sig att normering verkligen höjs, well då är det inte så mycket att göra åt det.

Men det här att normering kommer höjas med "flera poäng", det är 100% goja. Har aldrig varit så grova förändringar tidigare, grova förändringar i normering från prov till prov skulle isf rimligtvis ägt rum i början då dem ändrade provet, inte sådär 6 prov efter premiären. Har ni 71p i kvant då blir det 2.0 bombsäkert.
Citera
2014-11-17, 20:40
Medlem
Storalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
Måste vara omöjligt att gränsen höjs från 69 till 74.

Nej, det är inte omöjligt, vissa år har det krävts 74 på verb för 2.0 och om de försökt få kvant på samma nivå som verb så är det fullt möjligt att det kommer krävas 73-74.
Citera
2014-11-17, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storalf
Nej, det är inte omöjligt, vissa år har det krävts 74 på verb för 2.0 och om de försökt få kvant på samma nivå som verb så är det fullt möjligt att det kommer krävas 73-74.

Säg inte så...mina 73 kan jag då spola ner i toan...
Citera
2014-11-17, 20:46
Medlem
Storalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Säg inte så...mina 73 kan jag då spola ner i toan...

Jag hoppas och tror inte det höjs till 74 men möjligheten finns ju eftersom de uttryckligen skriver att de gjort kvant enklare för att matcha verb. Om de gjort sitt jobb bra kommer det ju krävas minst 72 iaf.
Citera
2014-11-17, 20:48
Medlem
Han påpekar att de jobbar kontinuerligt med dessa typer av ändringar för att försöka få råpoängen att motsvara ungefär lika mycket i poäng på båda delarna. Dumt att dra för stora växlar av detta med andra ord? Vi får helt enkelt vänta och se...

"Anledningen till förändringen är dels att underlätta arbetet med att normera provet, dels att göra det verbala provet och det kvantitativa provet mer jämlikt. Medelpoängen (råpoäng) har legat lite lägre på det kvantitativa provet (under 50 %) jämfört med det verbala provet. Justeringar som denna jobbar vi kontinuerlig med."
Citera
2014-11-17, 20:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Well well, det har varit mycket prat kring en höjning för Kvant. Och nu med den nya påstådda informationen, som jag förresten är högst tveksam till. Så verkar inte frågan handlar om hurvida gränserna för kvant kommer höjas, utan det handlar snarare HUR mycket den kommer höjas med.

Jag vet givetvis inte själv, men jag har en stark känsla på allt det här är skitsnack, liksom många diskussioner kring tidigare normeringar. Gränsen för 2.0 har legat stabilt på 69p flera prov i rad.

Jag som enligt min rättning skrev 69p rätt, hoppas verkligen att normering inte skall ändras till min nackdel. För isf behöver jag förlita mig på tur för att komma in i mitt program till våren, jag slipper helst en helvetisk spänning under december Men om det visar sig att normering verkligen höjs, well då är det inte så mycket att göra åt det.

Men det här att normering kommer höjas med "flera poäng", det är 100% goja. Har aldrig varit så grova förändringar tidigare, grova förändringar i normering från prov till prov skulle isf rimligtvis ägt rum i början då dem ändrade provet, inte sådär 6 prov efter premiären. Har ni 71p i kvant då blir det 2.0 bombsäkert.
Även jag är tveksam till hur pålitlig information är. Men det verkar logiskt och rätt att göra provet lättare.Då blir gränserna för olika poäng "större" (undantaget 2.0), vilket är positivt.
Citera
2014-11-17, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storalf
Jag hoppas och tror inte det höjs till 74 men möjligheten finns ju eftersom de uttryckligen skriver att de gjort kvant enklare för att matcha verb. Om de gjort sitt jobb bra kommer det ju krävas minst 72 iaf.

Jag tror detta är skitsnack, kan inte vederbörande post:a en screenshot på mailkonversationen. OM detta stämmer, så är det som många sagt extremt oproffsigt och dessutom väldigt udda att man inte sagt detta publikt innan provet. Möjligtvis kan man säga det i efterhand, men till enskilda personer? Låter igen väldigt udda. Sitter själv med 70 på kvant så ni kan ju gissa vad jag hoppas på..

Så vem det nu var som drog igång detta - upp till bevis och posta en skärmdump!
Citera
2014-11-17, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HejHopps
Han påpekar att de jobbar kontinuerligt med dessa typer av ändringar för att försöka få råpoängen att motsvara ungefär lika mycket i poäng på båda delarna. Dumt att dra för stora växlar av detta med andra ord? Vi får helt enkelt vänta och se...

"Anledningen till förändringen är dels att underlätta arbetet med att normera provet, dels att göra det verbala provet och det kvantitativa provet mer jämlikt. Medelpoängen (råpoäng) har legat lite lägre på det kvantitativa provet (under 50 %) jämfört med det verbala provet. Justeringar som denna jobbar vi kontinuerlig med."
Hade de jobbat kontinuerligt, hade provet blivit lättare med åren => normeringen skulle ha ändrats, vilket inte är fallet. Antingen ljuger han eller den person som kom med (falsk?) info.
Citera
2014-11-17, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Hade de jobbat kontinuerligt, hade provet blivit lättare med åren => normeringen skulle ha ändrats, vilket inte är fallet. Antingen ljuger han eller den person som kom med (falsk?) info.

Eller så kanske det är svårt att konstruera prov som ska motsvara "förväntingarna"? Jag vet inte, men det är synnerligen ett märkligt uttalande. Håller även med om att det är oprofessionelt att gå ut med informationen på detta sätt.
Citera
2014-11-17, 21:25
Medlem
Känns säkert att sitta med 76 rätt på den Kvantitativa delen, drömscenariot vore ifall poängen på den verbala delen minskade för att få de olika delarna att närma sig varandra.

Såg även att de engelska delarna har försvunnit ifrån studera.nu pga. upphovsrätten. Vet någon ifall dessa finns att få tag på någon annan stans?
Citera
2014-11-17, 21:33
Medlem
Vore intressant att kontakta något som flertalet gånger skrivit 1.9-2.0 och se jämföra dennes antal råpoäng respektive normering för att någorlunda utröna huruvida provet var svårare i år.

Annars är det ju bara en dag kvar snart så. Skulle dock förvåna mig om det var så mycket enklare som Morgan påstår, kanske att xyz-delen var väldigt lätt men annars anser jag att det höll samma nivå som tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in