2014-11-17, 18:59
Medlem
Människa anser sig ha en fri vilja.
Religionerna påstår det.
Vetenskapen förr förnekade väl det med orsak och verkan.
Vetenskapen idag som studerar orsakerna bakom orsakerna säger lite mer,
Vi kan inte avgöra om världen har fri vilja eller inte. Vi kan se att det finns något vi inte förstår sin verkar slumpaktigt, där tid och rum inte har den roll vi sett tidigare vetenskaper funnit.

En dokumentär på Discovery som hette through the wormhole (tror jag) tog upp detta..
Intressanta fakta där de kommer fram till det jag trott i många år att hela universum, från minsta enhet till största enhet som en levande organism (min logiska tolkning av programmet) och att det finns något mer krafter i naturen än vad fysiken idag känner till.
Där i dokumentären påstod dom lite mer än att vi har förmågan att göra val.
Förmågan av att kunna göra val är inbyggt i naturen. (naturen har vilja)
Jag antar att dom syftade i någon mening på fri vilja, eftersom de samtidigt pekade på ett annat uttalande om att vi lever i mitten (menas på att vi befinner oss mellan fasta värden, lite av att vi kan avgöra saker i detta vakuum av tillstånd (slump).

Hur mycket som är determinerat och var den fria viljan påverkar är det som jag finner intressant.
Det betyder inte att omgivningen styr mig helt och ger sken av vilja, utan att den finns där någonstans som funktion och kan påverka i viss omfattning där den emergerar till alla möjliga varianter men som styrs av vår lilla fria vilja till ett slutmål
Citera
2014-11-17, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrargyrum
"Fri vilja" existerar förstås inte i egentlig mening, utan är snarare ett användbart begrepp för att särskilja vissa aspekter av mänskligt beteende som ter mer oförutsägbara och mer oberoende av yttre omständigheter än andra aspekter. Man kan säga att någon är "fri" att välja en viss glassmak men inte "fri" att välja de känslor som kommer över en i olika situationer.

Att människor tror på "fri vilja" beror således förmodligen på att det är en gångbar modell att betrakta andra människor som varelser med (i vissa hänseenden) fri vilja, även om deras beteende i grund och botten har rent fysikaliska orsaker. På samma sätt tänker man inte på en dator som en samling transistorer (plus en del andra komponenter) utan som en maskin som kan användas på ett visst sätt.

Visst. Vi använder 'fri vilja' för att särskilja reflexer som går via ryggmärgen från beslut som går via hjärnan. Det senare upplevs som ett fritt val: och därav konceptet om att viljan skulle vara fri.
Citera
2014-11-17, 19:04
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Människa anser sig ha en fri vilja.
Religionerna påstår det.
Vetenskapen förr förnekade väl det med orsak och verkan.
Vetenskapen idag som studerar orsakerna bakom orsakerna säger lite mer,
Vi kan inte avgöra om världen har fri vilja eller inte. Vi kan se att det finns något vi inte förstår sin verkar slumpaktigt, där tid och rum inte har den roll vi sett tidigare vetenskaper funnit.

En dokumentär på Discovery som hette through the wormhole (tror jag) tog upp detta..
Intressanta fakta där de kommer fram till det jag trott i många år att hela universum, från minsta enhet till största enhet som en levande organism (min logiska tolkning av programmet) och att det finns något mer krafter i naturen än vad fysiken idag känner till.
Där i dokumentären påstod dom lite mer än att vi har förmågan att göra val.
Förmågan av att kunna göra val är inbyggt i naturen. (naturen har vilja)
Jag antar att dom syftade i någon mening på fri vilja, eftersom de samtidigt pekade på ett annat uttalande om att vi lever i mitten (menas på att vi befinner oss mellan fasta värden, lite av att vi kan avgöra saker i detta vakuum av tillstånd (slump).

Hur mycket som är determinerat och var den fria viljan påverkar är det som jag finner intressant.
Det betyder inte att omgivningen styr mig helt och ger sken av vilja, utan att den finns där någonstans som funktion och kan påverka i viss omfattning där den emergerar till alla möjliga varianter men som styrs av vår lilla fria vilja till ett slutmål
Vem var dokumentärskaparen, en new-age flummare? Vetenskapen har verkligen inte hittat någon "viljekraft" som vore inbyggd i naturen, och även nutidens filosofer/fysiker som är insatta i ämnet förnekar fri vilja. Att tro på fri vilja ur en intellektuell infallsvinkel är bara något som religiösa fundamentalister och arma satar som inte vet bättre gör.

Jag upprepar: världen är antingen kausalt determinerad eller så är den slumpartad. I ingendera av utfallen finns det utrymme för "fri vilja".
Citera
2014-11-17, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Vem var dokumentärskaparen, en new-age flummare? Vetenskapen har verkligen inte hittat någon "viljekraft" som vore inbyggd i naturen, och även nutidens filosofer/fysiker som är insatta i ämnet förnekar fri vilja. Att tro på fri vilja ur en intellektuell infallsvinkel är bara något som religiösa fundamentalister och arma satar som inte vet bättre gör.

Jag upprepar: världen är antingen kausalt determinerad eller så är den slumpartad. I ingendera av utfallen finns det utrymme för "fri vilja".

Morgan Freeman var den som dramatiserade berättelsen.
Fakta berättades av vetenskapsmännen som deltog i programmet.
Jag har inte gjort någon kritisk granskning av dokumentären och vilka vetenskapsmännen var och hur accepterade dom är.

Jag anser att deras filosofiska uttalande om fysiken är vettig.
Jag påstod heller inte att dom har HITTAT bevis, utan mer hur dom ser på saken med deras hypoteser.
Den kan inte motbevisa eller bevisa kausalitet under alla omständigheter.

Illusioner av fri vilja låter inte ens trovärdigt enligt mitt sätt att se.

Edit:
Dokumentären eller faktaprogrammet gick på Discovery channel i går.

Tillägger, Jag utesluter inte att determinism och icke kausalitet existerar samtidigt : )
Senast redigerad av peertop 2014-11-17 kl. 19:31.
Citera
2014-11-17, 19:31
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:

Tillägger, Jag utesluter inte att determinism och icke kausalitet existerar samtidigt : )
Det är en omöjlighet. Determinism bygger på kausalitet.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2014-11-17 kl. 19:32. Anledning: e
Citera
2014-11-17, 19:33
Medlem
Citat:
Det är ju en omöjlighet dock. Determinism=kausalitet.

Nej det är inte omöjligt.
Det beror på var man tittar i naturen och rummet.

I de minsta områden så 'bevisas' detta och fysiken är tämligen övertygad om att äkta slump är.
I större skalor så ser vi en determinism.
Citera
2014-11-17, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Visst. Vi använder 'fri vilja' för att särskilja reflexer som går via ryggmärgen från beslut som går via hjärnan. Det senare upplevs som ett fritt val: och därav konceptet om att viljan skulle vara fri.
Det kan vidare vara så att det är evolutionärt fördelaktigt att se sig själv och i förlängningen andra människor som "fria" i viljan. Man kan tänka sig att den motsatta uppfattningen blir ett slags självuppfyllande profetia av hjälplöshet och indolens. Ibland kan jag själv tänka sådant som: Tänk om min hjärna beter sig på ett sådant sätt att jag slutar äta? eller: Tänk om min hjärna beter sig på ett sådant sätt att jag aldrig igen stiger upp ur sängen?
Citera
2014-11-17, 20:01
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Nej det är inte omöjligt.
Det beror på var man tittar i naturen och rummet.

I de minsta områden så 'bevisas' detta och fysiken är tämligen övertygad om att äkta slump är.
I större skalor så ser vi en determinism.
Det finns inte finns fri vilja om universumet är kausalt ELLER slumpartat, utfallet är likadant. Således skulle fri vilja kräva att man är en "unmoved mover", i vardagstal "Gud".

Ditt exempel har inget med ämnet att göra (och är inte ett motargument heller), du påstod att det kan finnas fri vilja trots determinism, vilket är falskt.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2014-11-17 kl. 20:02. Anledning: e
Citera
2014-11-17, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrargyrum
Det kan vidare vara så att det är evolutionärt fördelaktigt att se sig själv och i förlängningen andra människor som "fria" i viljan. Man kan tänka sig att den motsatta uppfattningen blir ett slags självuppfyllande profetia av hjälplöshet och indolens. Ibland kan jag själv tänka sådant som: Tänk om min hjärna beter sig på ett sådant sätt att jag slutar äta? eller: Tänk om min hjärna beter sig på ett sådant sätt att jag aldrig igen stiger upp ur sängen?

Varför skulle hjärnan motarbeta viljan, som ju är en del av hjärnans aktivitet? Om du inte vill kliva upp ur sängen, kommer du inte heller göra detta -- men det är knappast som så att medvetandet vill en sak och övriga kroppen en annan.
Citera
2014-11-17, 20:15
Medlem
Citat:
Det finns inte finns fri vilja om universumet är kausalt ELLER slumpartat, utfallet är likadant. Således skulle fri vilja kräva att man är en "unmoved mover", i vardagstal "Gud".

Ditt exempel har inget med ämnet att göra (och är inte ett motargument heller), du påstod att det kan finnas fri vilja trots determinism, vilket är falskt.

Nej, men det ger utrymme för vilja om allt inte är deterministiskt.

Det vi ser är att människan styr över kaos.
Det vi ser är att vi förutser framtiden, och beslutar oss för att påverka.
Vi påverkar nutid genom våra tankar om framtiden.

Jag gillade ett uttalande i programmet.
Det är samma fysik som gäller, vare sig tiden går framlänges eller baklänges.
Vi vet inte vilket våra beslut är i morgon, och morgondagen har påverkat vår tanke idag (vi determinerar vår nutid från framtid)
Det vill säga, tiden våra framtida val är skapade ur morgondagens val.

Mina personliga eftertankar:
Tiden kollapsar, determinismen bryter lite ihop här.
Det går inte att kröka rumtid lika lite som det går att kröka information.
Det går bara att förändra massa och information.

Vi befinner oss i ett tillstånd där vi kan påverka massa som information.
Det är inte en illusion..
Senast redigerad av peertop 2014-11-17 kl. 20:17.
Citera
2014-11-17, 20:17
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Nej, men det ger utrymme för vilja om allt inte är deterministiskt.
.
Nej, det gör det inte. Förstår du inte att alternativen är två? Slumpen eller kausalitet, nickedockor åt ödet är vi hursomhelst.
Citera
2014-11-17, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Varför skulle hjärnan motarbeta viljan, som ju är en del av hjärnans aktivitet? Om du inte vill kliva upp ur sängen, kommer du inte heller göra detta -- men det är knappast som så att medvetandet vill en sak och övriga kroppen en annan.
Du verkar definiera "vilja" som det man gör i ett givet tidsögonblick. Den definitionen köper jag inte rakt av. Man kan ha avsikt att göra någonting men misslyckas med det. Exempelvis kan man misslyckas med att fånga en vas som trillar ned från ett bord även om man avsåg att fånga den. Vad finns det som säger att man inte på samma sätt kan misslyckas med att kliva upp ur sängen (visst det är ett mer invant rörelsemönster, men sannolikheten att man misslyckas torde ändå vara nollskild)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in