2014-11-17, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Det var ju familjens bestämda önskan att Yara skulle bo hos paret det fanns inga alternativa förslag. Och inte mycket kunde väl vara känt om paret i Sverige förutom några snatterier och en nedlagd misshandelsdom? I övrigt ansågs de pålitliga, trovärdiga och sympatiska. Ett omdöme som går igen í alla utredningar och kontakter.
Petigt påpekande: det var faktiskt stölder hon dömdes för, inte snatterier, så det gick att ta reda på, åtminstone för socialnämnden och tingsrätten som förordnade paret.
Och nu när alla vet mer om paret, så är inte heller den nedlagda misshandeln en bagatell. Det ska nog mycket till, innan hon anmäler sin Prince Advocate!
Citera
2014-11-17, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Petigt påpekande: det var faktiskt stölder hon dömdes för, inte snatterier, så det gick att ta reda på, åtminstone för socialnämnden och tingsrätten som förordnade paret.
Och nu när alla vet mer om paret, så är inte heller den nedlagda misshandeln en bagatell. Det ska nog mycket till, innan hon anmäler sin Prince Advocate!

Jag är inne på samma tanke. Det ska alltid mycket till, för att någon kvinna, oavsett var hon kommer ifrån, att att anmäla misshandel mot den man hon lever med, pappan till hennes barn, och mannen som hon är beroende av på alla sätt och vis.

Då kan jag tänka mig att det ska ännu mera till för en arabisk kvinna. Jag tycker inte man kan bortse ifrån att det finns en anmälan på, att Rami misshandlat Madi då hon var gravid. Det är allvarligt och visar på vad denne Rami går för hemma samtidigt som han är ute på byn och utvecklar mänskliga rättigheter, och egna drömmar inför en intresserad publik.

Av Madis liv i Sverige framgår det att hon var deprimerad, och isolerad. Enda nöjet var kontakterna med släkten i Landskrona. Men de umgicks sällan, efter stölderna. Det sista besöket som var i Landskrona haussas upp till något alldeles särskilt i nöje och mättnad för Yara, visar hur torftigt liv Madi har.

Madi verkar inte från början ha varit den typ kvinna som aldrig lämnar husets fyra väggar. Jag tror på att hon som alla oss andra haft känslor och drömmar, och att hon gärna skulle ha lärt sig svenska och träffat andra kvinnor på SFI. Det finns ingen ursäkt som kan förklara hur Rami levt som ungkarl utan att se till att fru och barn haft ett hem värt namnet.

Jag blir arg när det framförs som positivt att dessa skithögar till karlar tar hand om matinköpen. Det förklarar i denna sak varför det inte fanns mer än något torftigt för stunden att äta. Det normala är att den som sköter hushållet också handlar så att det finns viktiga saker i skafferiet i det fall man vill laga någon rolig maträtt, fixa något extra eller vill bjuda in någon på en kaka.

Nu när Yara är död bedöms Madi efter vår västerländska syn på saken där man bortser från att Madi hade mindre frihet än en som sitter inlåst på ett svenskt fängelse. Ramis agerande i denna sak visar på, vad han tog för givet, att han skulle komma undan med.
Citera
2014-11-17, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag är inne på samma tanke. Det ska alltid mycket till, för att någon kvinna, oavsett var hon kommer ifrån, att att anmäla misshandel mot den man hon lever med, pappan till hennes barn, och mannen som hon är beroende av på alla sätt och vis.

Då kan jag tänka mig att det ska ännu mera till för en arabisk kvinna. Jag tycker inte man kan bortse ifrån att det finns en anmälan på, att Rami misshandlat Madi då hon var gravid. Det är allvarligt och visar på vad denne Rami går för hemma samtidigt som han är ute på byn och utvecklar mänskliga rättigheter, och egna drömmar inför en intresserad publik.

Av Madis liv i Sverige framgår det att hon var deprimerad, och isolerad. Enda nöjet var kontakterna med släkten i Landskrona. Men de umgicks sällan, efter stölderna. Det sista besöket som var i Landskrona haussas upp till något alldeles särskilt i nöje och mättnad för Yara, visar hur torftigt liv Madi har.

Madi verkar inte från början ha varit den typ kvinna som aldrig lämnar husets fyra väggar. Jag tror på att hon som alla oss andra haft känslor och drömmar, och att hon gärna skulle ha lärt sig svenska och träffat andra kvinnor på SFI. Det finns ingen ursäkt som kan förklara hur Rami levt som ungkarl utan att se till att fru och barn haft ett hem värt namnet.

Jag blir arg när det framförs som positivt att dessa skithögar till karlar tar hand om matinköpen. Det förklarar i denna sak varför det inte fanns mer än något torftigt för stunden att äta. Det normala är att den som sköter hushållet också handlar så att det finns viktiga saker i skafferiet i det fall man vill laga någon rolig maträtt, fixa något extra eller vill bjuda in någon på en kaka.

Nu när Yara är död bedöms Madi efter vår västerländska syn på saken där man bortser från att Madi hade mindre frihet än en som sitter inlåst på ett svenskt fängelse. Ramis agerande i denna sak visar på, vad han tog för givet, att han skulle komma undan med.

Jag tycker precis tvärtom. Jag tycker att du bedömer Madi efter din stereotypa syn på en arabisk kvinna. Du glömmer att Madi kom till Sverige ensam, utan sin make, att hon reste till Kairo ensam, hämtade hit Yara osv.
Citera
2014-11-17, 17:51
Medlem
Pethruss avatar
Citat:

[...]
Ja, jag har också funderat en del över hur Amani såg på sin egen tillvaro. Hon har bott i Sverige i två år men kan fortfarande ingen svenska, har inga vänner, umgås bara med två små barn (och ibland en man som föredrar att inte vara hemma), vistas praktiskt taget dygnet om i lägenheten, ägnar dagarna åt att ligga på sängen och sova eller titta på dokusåpor på sin laptop. Det kan inte ha varit så hon egentligen ville ha det. Det kan inte ha varit det här hon tänkte sig när hon lämnade Gaza.

Så hur skyldig hon än är till Yaras död så kan jag inte låta bli att tycka synd om henne när jag tittar på bilderna som togs på natten efter Yaras död.
Citera
2014-11-17, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Vilka problem menar du. Av Madleen och Mohammeds berättelser framgår inte att de skulle haft några problem förutom situationen i Gaza som ju drabbar alla och envar där. Tvärtom, familjen hade det gott ställt. Yara skickades till Sverige enbart för att hon skulle hämta sig från traumat som hon fick när hennes skola bombades. Vilket rimmar illa med att familjen omedelbart efter att Yara fått PUT sökte tillstånd på anknytning. Jag vill inte vara med på att hitta bortförklaringar som urskuldar Yaras föräldrar. De har inte misshandlat Yara till döds och de kommer inte dömas för något brott. Men de har skickat sin tös hit, de har sett att hon for illa men de har inte agerat.

Ja alla har det svårt i Gaza. Mer eller mindre och beroende på läget och på egna resurser.

Deras beslut att skicka sin 7 åriga flicka ensam till Sverige är minst sagt okonventionellt med tanke på den rådande kulturen där. Och jag funderar egentligen bara högt över familjen. De flyttar TILL Gaza från Ramallah och från Syrien. Baserat på deras egna uppgifter är de inte etablerade i Gaza "utan mer frisinnade". Vilket kan betyda lite vad som helst. Och det är svårt att bortse från deras egna historier om stora och brutala släktgrupper som utsätter Rami och Madleen på olika sätt. Om detta nu är sant.

Yara är en egen liten individ och inte en förlängning av sina föräldrar. Det är inte deras lidande som är mitt fokus utan Yaras. Och de BORDE ha noterat att allt inte stod rätt till det fanns så många signaler. Men jag tror inte den omsorgsbristen var medveten utan snarare byggde på en önskan eftersom Yara var förutsättningen för hela familjens flytt till Sverige.
Citera
2014-11-17, 18:13
Medlem
Citat:
Jag tycker precis tvärtom. Jag tycker att du bedömer Madi efter din stereotypa syn på en arabisk kvinna. Du glömmer att Madi kom till Sverige ensam, utan sin make, att hon reste till Kairo ensam, hämtade hit Yara osv.

Personligen tycker jag inte Madi passar in i någon stereotyp. Och damen har helt klart talanger inom vissa områden. Människosmuggling till exempel. Och storstilade utbrott och lögner.

Men visst levde de oerhört påvert så vad de än sysslade med så lär det inte ha varit lönsamt.
Citera
2014-11-17, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Yara är en egen liten individ och inte en förlängning av sina föräldrar. Det är inte deras lidande som är mitt fokus utan Yaras.

Precis där tror jag att det finns en ''kulturkrock'' som gör det omöjligt för oss att förstå. I vår kultur är ett barn en egen individ vilket är på på gott och ont, i många andra kulturer är ett barn en medlem av kollektivet med uppgift att agera för kollektivets bästa.
Citera
2014-11-17, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Yara hittades ensam i lägenheten med två små barn i mars 2014 och soc och polis tillkallades. Det blev bio-föräldrarna informerade om efteråt. Soc gjorde ett hembesök hos paret i april 2014 med anledning av händelsen och vid hembesöket hade man skypekontakt med bio-modern Madlen. Jag utgår från att hon fick korrekt information om händelsen av soc. Av journalanteckningen framgår att Madlen uttalar sitt förtroende för familjen.

Ringde ingen alarmklocka i huvudet på bio-mamma då, kan man undra. Det borde ha stått klart för henne att omkring Madi och Rami fanns inget nätverk. Ingen granne man man kunde banka på hos o fråga om hjälp i en nödsituation! Inga vänner, inga bekanta?? Ingen...Vet vi här i tråden varför Madi lämnade barnen ensamma?

Jag tror att dateringen är fel och att det ska vara mars 2013. Som jag minns det berättar Madi i ett förhör att hon måste gå till mödravårdscentralen eftersom hon hade problem med sin graviditet. Det var en nödsituation och hon hade inte lämnat barnen ensamma annars.

Hon berättar väl också att det var ett av barnen, jag tror det var "extrapojken" som sedan lämnades vidare i släkten, som öppnade ytterdörren så att barnen kom ut i trappuppgången.
Citera
2014-11-17, 18:27
Medlem
Citat:

Jag tror att det är ganska vanligt i den kulturen att mannen sköter inköpen. I alla fall om annars kvinnan måste gå ut ensam (utan kvinnligt sällskap som förkläde eller med en man ur familjen som övervakare). Kvinnorna ska helst hålla sig hemma, och inte gå ut ensamma.

Dessutom får ju mannen då kontrollen över pengarna.

Så Rami ska absolut inte ha några pluspoäng för att han handlar maten.
Citera
2014-11-17, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Jag tror att det är ganska vanligt i den kulturen att mannen sköter inköpen. I alla fall om annars kvinnan måste gå ut ensam (utan kvinnligt sällskap som förkläde eller med en man ur familjen som övervakare). Kvinnorna ska helst hålla sig hemma, och inte gå ut ensamma.

Dessutom får ju mannen då kontrollen över pengarna.

Så Rami ska absolut inte ha några pluspoäng för att han handlar maten.

Men att skicka ut en liten tunnklädd flicka att både handla och ta sig till skolan på egen hand verkar ha varit helt OK!!! Trots att det var emot Madlennes instruktioner. Rami hade lovat att skjutsa Yara med bilen eller gå med henne till skolan.
Citera
2014-11-17, 18:40
Medlem
Citat:

Det är ingen motsättning. Jag får intrycket av att Madi var en stark kvinna som sakta brutits ner. Den kvinna Rami fann och gifte sig med är inte den kvinnan som vi nu ser nöjde sig med att vara isolerad med ingenting annat än skräp TV som sällskap.

Det är intressant att du kallar min syn på arabiska kvinnor som stereotyp, det visar vilket minfält denna sak är. De personer som vill diskutera denna sak går på en slak lina, där man riskerar hela tiden få motargument som rasism och fördomar i genmäle. Din riktigt roliga slutsats är att det är jag som är stereotyp!

Du utgår ifrån att du har en kvalitéstämpel gällande lagom korrekta åsikter på att du får yttra dig, lite lagom djärvt eftersom du inte har en stereotyp syn, eller kan bli felaktigt tagen för att vara rasist. Det förstärks av att du visar om och om igen hur särskilt kunnig du skulle vara på asylrätt. Dina synpunkter inlindas i rättsliga synpunkter för att ge sken av att vara objektiva, just det stereotypa sättet att argumentera när man inte vågar ha egna uppfattningar. Eller bli tagen på bär gärning med fel åsikt.

Kanske du börjar nudda på orsaken till att vi har ett arabiskt par i Karlskrona nu inför rätta för att de misshandlat ett barn till döds?

Kanske det är så enkelt att soc. käringarna, som inte är anonyma, inte vågar säga något, just för att vi har med araber att göra? Från Gaza?

Att dessa käringar var så rädda för att bli betraktade som fördomsfulla att de helt enkelt inte vågade beträda det minfält saken handlar om, ett minfält jag går på hela tiden?

Kan det inte vara tvärtom, rädslan för att vara stämplad som rasse, eller anklagad för att inte gilla araber, och för att ha en stereotyp syn, leder till att en del arabiska flickor far särskilt illa i Sverige? Med konsekvens att de misshandlas, mördas, gifts bort med kusinen i tonåren eller omskärs?

Detta till trots att de befinner sig i Sverige där aga är förbjuden och där FNs barnkonvention ska implementeras i svensk lag.

Varför är det korrekt att tycka i praktiken, och enligt dig, att mänskliga rättigheter och ett bättre liv i Sverige ska endast vara arabiska män förundrat, och medan kvinnorna ska nöja sig med att alla har rätt att få behålla egna traditioner? Och stereotyp att framföra motsatsen?

Och det som har blivit frihet för Rami är en fortsatt frihet att kränka kvinnor och barns mänskliga rättigheter, just för att de är araber. Så minerat är det, att ens diskutera islams vidrigheter i dagens Sverige leder till att man blir kallad stereotyp i en diskussion. En artigare förolämpning än rasist.
Citera
2014-11-17, 19:04
Medlem
Citat:
Det är ingen motsättning. Jag får intrycket av att Madi var en stark kvinna som sakta brutits ner. Den kvinna Rami fann och gifte sig med är inte den kvinnan som vi nu ser nöjde sig med att vara isolerad med ingenting annat än skräp TV som sällskap.

Det är intressant att du kallar min syn på arabiska kvinnor som stereotyp, det visar vilket minfält denna sak är. De personer som vill diskutera denna sak går på en slak lina, där man riskerar hela tiden få motargument som rasism och fördomar i genmäle. Din riktigt roliga slutsats är att det är jag som är stereotyp!

Du utgår ifrån att du har en kvalitéstämpel gällande lagom korrekta åsikter på att du får yttra dig, lite lagom djärvt eftersom du inte har en stereotyp syn, eller kan bli felaktigt tagen för att vara rasist. Det förstärks av att du visar om och om igen hur särskilt kunnig du skulle vara på asylrätt. Dina synpunkter inlindas i rättsliga synpunkter för att ge sken av att vara objektiva, just det stereotypa sättet att argumentera när man inte vågar ha egna uppfattningar. Eller bli tagen på bär gärning med fel åsikt.

Kanske du börjar nudda på orsaken till att vi har ett arabiskt par i Karlskrona nu inför rätta för att de misshandlat ett barn till döds?

Kanske det är så enkelt att soc. käringarna, som inte är anonyma, inte vågar säga något, just för att vi har med araber att göra? Från Gaza?

Att dessa käringar var så rädda för att bli betraktade som fördomsfulla att de helt enkelt inte vågade beträda det minfält saken handlar om, ett minfält jag går på hela tiden?

Kan det inte vara tvärtom, rädslan för att vara stämplad som rasse, eller anklagad för att inte gilla araber, och för att ha en stereotyp syn, leder till att en del arabiska flickor far särskilt illa i Sverige? Med konsekvens att de misshandlas, mördas, gifts bort med kusinen i tonåren eller omskärs?

Detta till trots att de befinner sig i Sverige där aga är förbjuden och där FNs barnkonvention ska implementeras i svensk lag.

Varför är det korrekt att tycka i praktiken, och enligt dig, att mänskliga rättigheter och ett bättre liv i Sverige ska endast vara arabiska män förundrat, och medan kvinnorna ska nöja sig med att alla har rätt att få behålla egna traditioner? Och stereotyp att framföra motsatsen?

Och det som har blivit frihet för Rami är en fortsatt frihet att kränka kvinnor och barns mänskliga rättigheter, just för att de är araber. Så minerat är det, att ens diskutera islams vidrigheter i dagens Sverige leder till att man blir kallad stereotyp i en diskussion. En artigare förolämpning än rasist.

Jag vet inte varför Yara misshandlades till döds. Jag har uppfattat att det är precis vad vi diskuterar. Jag lider inte av en rädsla för att stämplad som rasist, det är inte anledningen till att jag inte köper argumentet om att Madi är en förtryckt kvinna och att Rami är den som förtryckt henne eftersom han är en arabisk man som enligt sin tradition förtrycker kvinnor och barn. Jag tror att det är komplext.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in