Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Jag tycker precis tvärtom. Jag tycker att du bedömer Madi efter din stereotypa syn på en arabisk kvinna. Du glömmer att Madi kom till Sverige ensam, utan sin make, att hon reste till Kairo ensam, hämtade hit Yara osv.
Det är ingen motsättning. Jag får intrycket av att Madi var en stark kvinna som sakta brutits ner. Den kvinna Rami fann och gifte sig med är inte den kvinnan som vi nu ser nöjde sig med att vara isolerad med ingenting annat än skräp TV som sällskap.
Det är intressant att du kallar min syn på arabiska kvinnor som stereotyp, det visar vilket minfält denna sak är. De personer som vill diskutera denna sak går på en slak lina, där man riskerar hela tiden få motargument som rasism och fördomar i genmäle. Din riktigt roliga slutsats är att det är jag som är stereotyp!
Du utgår ifrån att du har en kvalitéstämpel gällande lagom korrekta åsikter på att du får yttra dig, lite lagom djärvt eftersom du inte har en stereotyp syn, eller kan bli felaktigt tagen för att vara rasist. Det förstärks av att du visar om och om igen hur särskilt kunnig du skulle vara på asylrätt. Dina synpunkter inlindas i rättsliga synpunkter för att ge sken av att vara objektiva, just det stereotypa sättet att argumentera när man inte vågar ha egna uppfattningar. Eller bli tagen på bär gärning med fel åsikt.
Kanske du börjar nudda på orsaken till att vi har ett arabiskt par i Karlskrona nu inför rätta för att de misshandlat ett barn till döds?
Kanske det är så enkelt att soc. käringarna, som inte är anonyma, inte vågar säga något, just för att vi har med araber att göra? Från Gaza?
Att dessa käringar var så rädda för att bli betraktade som fördomsfulla att de helt enkelt inte vågade beträda det minfält saken handlar om, ett minfält jag går på hela tiden?
Kan det inte vara tvärtom, rädslan för att vara stämplad som rasse, eller anklagad för att inte gilla araber, och för att ha en stereotyp syn, leder till att en del arabiska flickor far särskilt illa i Sverige? Med konsekvens att de misshandlas, mördas, gifts bort med kusinen i tonåren eller omskärs?
Detta till trots att de befinner sig i Sverige där aga är förbjuden och där FNs barnkonvention ska implementeras i svensk lag.
Varför är det korrekt att tycka i praktiken, och enligt dig, att mänskliga rättigheter och ett bättre liv i Sverige ska endast vara arabiska män förundrat, och medan kvinnorna ska nöja sig med att alla har rätt att få behålla egna traditioner? Och stereotyp att framföra motsatsen?
Och det som har blivit frihet för Rami är en fortsatt frihet att kränka kvinnor och barns mänskliga rättigheter, just för att de är araber. Så minerat är det, att ens diskutera islams vidrigheter i dagens Sverige leder till att man blir kallad stereotyp i en diskussion. En artigare förolämpning än rasist.