Citat:
Ursprungligen postat av
Trekvartsbyxa
Vad är det du försöker säga?
Vad jag vill säga? Du kan väl läsa. Jag ställde en fråga därför att när jag söker på ubåtsjakt på nätet så kommer nästan bara Sverige upp. Det är klart det finns notiser om någon incident här och var, men det finns inga exempel som jag har hittat med fullt påslag i media – där militära operationer helt uppenbart blivit propagandajippon. I andra länder säger man ingeting, eller säger väldigt lite – av naturliga anledningar. Man vill ju vara förtegen och inte ge information till fienden.
Det senare är förstås problematiskt. Vi vet ju med erfarenheterna sedan 1982, att det var NATO som hade operationer i våra vatten och det fanns motiv för det. Till och med Carl Bildt hade varnat för detta innan det hände, då han sade att den svenska beredskapen var så svag så att NATO kan vilja testa denna för att därmed provocera Sverige till att förstärka den. Allt tyder också på att det är detta skedde, inte minst då man släppte ut en skadad ubåt genom det eldförbud som rådde. Carl Bildt är ju en propagandist och han är väl den enda som fortfarande hävdar att det var Ryssland som var i Stockholms skärgård 1982.
Den främste auktoriteten på svensk ubåtsjakt, professor Ola Tunander, tror att NATO återigen varit framme av samma anledningar, med tillägget att man vill försämra relationen med Ryssland. Den senare staten har givetvis inget intresse i hela världen, att visa sig i den svenska skärgården just nu.
80-talet är historia men den borde ha lärt oss något och jag har en känsla av att locket nu lades på efter ett par veckors jippo, därför att det riskerade att leda till alltför mycket fars och förlöjligande i internationell media – vilket redan hade kunnat läsas; själv läste jag om hur The Guardian förlöjligade Sverige.
Hade man inte lagt locket på, så hade nog svenska folket vid det här laget sett ubåtar till och med i Vänern och Vättern, givet hur masspsykoser verkar och verkade på 80-talet där det var ubåtar överallt, ända från skärgården uppe i Norrbotten till Bohuslän - vilket vi minns som var med på den tiden.
Själv var jag på sightseeing utanför Utö och förlustade mig genom att se på svenska marinens pådrag. Det var tider det. Idag räcker inte ekonomin, så det blev inte mycket till pådrag och show. Det bidde två veckor och nu hopas man får fram de pengar som man avsåg få fram. Men det är tveksamt om det blir mycket i slutändan – inte ens ett NATO-medlemskap lär det bli om svenska folket skall ha ett ord med i laget.