2014-10-19, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Att fartyg utflaggas är inget nytt fenomen inom sjöfarten (numer även inom luftfarten).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bekv%C3%A4mlighetsflagg

Att ett turkiskt varv är inblandat i ombyggnad och reparationer tyder väl egentligen på att det inte finns så mycket hemligheter att dölja med fartygen?

Det är korrekt.

Det är överhuvudtaget inget skumt med att att en crudeoli tanker ligger och velar lite efter ett varvsbesök...Klassen (försäkringsbolagen) vill veta hur fartyget rör sig. Man ritar noggranna diagram rörande vändradie..stoppsträcka..mm mm

Man vill testa maskin. Man vill testa manöver. Man vill testa magnetism.

Om fartyget hade byggt om som en militär relä station och ubåts slukare ala "The spy who loved me/Älskade spion" http://jamesbond.wikia.com/wiki/Liparus

Så hade en sådan ombyggnad skett på ett hemligt militärt varv i tex Svarta Havet...eller Manx...Inget tyder på det.
Citera
2014-10-19, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kiingdomofheaven
Kanske gör bort mig helt men vad menas med "AIS Type: Search and Rescue"?
Såg det nu på Professor Logachev på Marinetraffic.
Fartygets officella uppgift.. forskning.
Citera
2014-10-19, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linusdahl
Nu hör jag! aktivitet på 4625 khz, aka "the buzzer".

Är det den ryska ubåtar som berättat om att den varit i svenskt vatten?

-hellu tis iz the razzia spi zubmreen in zwedin arjkipelaga..
-griitings, tis jz moscow! Vladimir spiiking!

Eller vad säger de?
Citera
2014-10-19, 18:27
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Alla ryska fraktbåtar som råkar befinna sig i Stockholms närhet förvandlas i flashback forums medlemmars fantasi till bärare av miniubåtar med hål i skrovet där miniubåten kan simma in.
Du måste ju hålla med om att det vore ett märkligt sammanträffande att en ryskägd oljetanker visar upp ett sådant konstigt beteende så nära området där något så sällsynt som ett svenskt ubåtslarm inträffar? Visst om den bara haft vägarna förbi, då hade jag hållit med dig, men nu har den ju stått där ute i flera dagar och börjar röra på sig så fort svensk media rapporterar om det.

Bara för att det finns ett samband mellan dem (vilket jag inte säger att det gör) behöver ju inte det betyda att tankerns enda uppgift är att plocka upp ubåten så som folk beskriver det i den här tråden.
Citera
2014-10-19, 18:28
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinisan
Enligt ekot så avfärdade FM påståenden om en rysk ubåt. Samtidigt sa dom "Det går inte att säga att det inte ligger till på det sättet" om jag hörde rätt.

Ja det var mycket tvetydigt.
Citera
Avslutad
Citat:
– Vi har i dag konstaterat att det, utifrån de underrättelser som Försvarsmakten har, inte går att dra några sådana slutsatser som beskrivs i media. Men det går heller inte att utesluta, säger Jesper Tengroth, pressekreterare vid Försvarsmakten.

Vilken slutsats är det som inte går att dra?

– Det går inte att dra några slutsatser kring de mediauppgifter som gjort gällande att det handlar om en utländsk ubåt som har råkat ut för någon form av olycka. Det går inte att säga att det ligger till på det sättet, säger Tengroth.

Undra vad dom menar med det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donde
Hur många ubåtar använder Sverige i sökandet?

Förhoppningsvis vet ingen annan än FM det.. är liksom lite tanken med ubåtar.. att vi inte ska veta att de är där..
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Magnusperfektanka
Jag skrev att jag har en liknande bild, inte att bilden är min.
Men jag anser inte att bilden är skum då jag har en typ likadan på min
farfar som fiskar... Tagen från sommarstugan.

Varför skulle han gå upp vid en brygga och inte mer dolt?!?

nej, jag menar inte dig, det fanns en annan som skrev att man identifierat vadaren som fiskare och hans frågeställning var - varför medierna inte ändrar den uppgiften. Sen blev jag osäker.
Citera
2014-10-19, 18:29
Medlem
Någon som vet var våra egna ubåtar finns just nu? Deltar de aktivt?

38 kHz kan vara marinens egen sändare. (Ruda)
Citera
2014-10-19, 18:30
Medlem
Det är ju bara pinsamt vad man från svenskt håll håller på med. Skulle det nu vara så att ryssen hade ett litet äventyr i vårt hav så är de garanterat inte kvar. Det vi gör nu är och jagar ett spöke.
Än värre blir det om det visar sig att det var något helt banalt fånigt som inträffat som vi nu rest sådan noja över...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiingdomofheaven
Kanske gör bort mig helt men vad menas med "AIS Type: Search and Rescue"?
Såg det nu på Professor Logachev på Marinetraffic.

SAR är ett begrepp inom räddningsorganisation. CIVILA!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Du måste ju hålla med om att det vore ett märkligt sammanträffande att en ryskägd oljetanker visar upp ett sådant konstigt beteende så nära området där något så sällsynt som ett svenskt ubåtslarm inträffar? Visst om den bara haft vägarna förbi, då hade jag hållit med dig, men nu har den ju stått där ute i flera dagar och börjar röra på sig så fort svensk media rapporterar om det.

Bara för att det finns ett samband mellan dem (vilket jag inte säger att det gör) behöver ju inte det betyda att tankerns enda uppgift är att plocka upp ubåten så som folk beskriver det i den här tråden.

Det är inte ovanligt att ryssarna har civila fartyg för signalspaning, det har antagligen vi också..

Vad jag vet är det inget nytt att det ligger ryska fraktfartyg, fiskebåtar mm lite här och var och signalspanar. Det är inte unikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in