2014-11-15, 21:05
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillschumi
Suck!, här skulle man få bevis, härligt!!!. Då fick man en ny bild på något som lika gärna kan ha varit ett ankare som dragits på botten.

Kan någon av er smarta förståsigpåare förklara var ubåten och besättning tog vägen?. Borde man inte ha kolla på alla fartyg som kunde tänkas lasta ombord dylik. Man lär ju inte åka till kalingrad i en minisub.
Det har ju spekulerats i att en större u-båt legat utanför skärgården och att den tagit den mindre u-båten på släp. Sedan var det ju ett civilt (men statsägt) ryskt fartyg, Concord, som snurrade runt utanför Stockholms skärgård. Rederiet påstod att man väntade på order om lastning. I offentliga manifest på nätet så skulle hon gått till Rotterdam men nu låg hon under hela operationen utanför skärgården innan hon äntligen stävade österut. Nu är fartyget på väg över Atlanten via Island (blev inget Rotterdam tydligen).

OM Concord hade något med u-båtsintrånget att göra kan det varit som flytande docka för mini-u-båten. OBS! OM...

Källa: AIS-data via APRS.fi
Citera
2014-11-15, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Tre veckor att säkerställa är en lång tid. Och skjuter de tidigare riskerar de alltså att beskyllas för att skjuta mot minkar? Men ändå ska de komma till skott tidigare i din sk. andra halvlek?

Marinen suger.

Hur kan du såga dem så? Marinen 2014 har för första gången någonsin 100% bevisat utländsk militär undervattens verksamhet. Detta har de gjort trots att de har långt mindre resurser nu än för 30 år sedan. Marinen borde ha en klapp på ryggen och uppmuntras fortsätta göra ett bra jobb trots sina små resurser. Att bevisa något innan man smäller av vapenverken är också ett moget processande som ligger i linje med Sveriges policy.

Jag ser fram emot vad FM nästa presskonferens kan jag säga. Vi får se hur lång tid vi får vänta innan det blir en sådan igen
Citera
2014-11-15, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Men öb har också lagt locket på om vad de vet så jag förstår inte vad som finns mer att diskutera än vad som redan sagts. För mig får tråden gärna låsas och förpassas till arkivet.

För första gången på 30 år har vi ett 100% bevis på (troligt ryskt) utländskt militärt intrång. Och du tycker att tråden nu är ointressant och bör stängas?? Tydligt att du inte vill se på när Ryssland dras i smutsen. Varför det?
Citera
2014-11-15, 22:46
Medlem
Ett sådant här 70 meter långt bottenspår måste väl FM ändå videofilma i detalj. Är det någon som vet hur lång tid sådant skulle ta med en sjöuggla och vilka fartyg har en sådan sjöuggla ombord? Det jag funderar på är om vi med hjälp av kunskap om vilka fartyg som legat still över en viss plats kan lista ut vart i skärgården det här bottenspåret hittades?
Citera
2014-11-15, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler

Och i ärlighetens namn...vem har intresse av att sänka en främmande ubåt i Stockholms skärgård?

För att förstå hotbilden mot Sverige måste man nations bestämma vilket land som utfört kränkningarna. Detta oavsett hur otäckt detta kan låta för vänsterflummare och miljötomtar. Innan denna identifiering gjorts famlar man angående hotbilden i mörker. Mörker likt Ukraina, Estland, Lettland, Litauen kan drabba en plötsligt och är man inte förberedd så står det en dyrt.

Identifiering kommer att ske det är FM uppgift. Kan detta bara ske till 100% genom att man sänker miniubåten så kommer detta att ske.
Senast redigerad av amsta11en 2014-11-15 kl. 22:54.
Citera
2014-11-15, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 31nst31n1um-253

Det är en jävla ynkedom att svenskar är så lättledda och lättmanipulerade.

VEM är det som manipulerat ditt bottenspåret efter en miniubåt i Stockholms skärgård?
Citera
2014-11-15, 23:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 31nst31n1um-253
Det är teater med inrikespolitiska syften. Regeringen vill använda russofobin för att skrämma upp folket och dölja sin inkompetens. Militären vill bli tagen på allvar. Journalisterna vill sälja lösnummer och klick.

Svenskarna å andra sidan vill ha någonting att hata som det är politiskt korrekt att hata (dvs inte invandrare och bögar) utan något som man kan hata utan att bli av med jobbet, dvs ryssar (och vargar...)

Det är en jävla ynkedom att svenskar är så lättledda och lättmanipulerade.

Det inbegriper även dig misstänker jag, eller du lärde dig svenska på en rysk högskola? Med den meningen vill jag säga att vi inte är lättledda.

Regering, militär och media, det är de tre aktörerna som har hittat på en ubåtsstory, det är vad du säger. Du vill alltså att vi ska ta dig på allvar, seriöst?

Det är inte konstigt att misstankarna riktas mot Ryssland i det här fallet, ett land som klart och tydligt uppträder aggressivt mot sina grannländer i detta nu, och som dessutom försöker vilseleda sin omgivning till den grad att det mest liknar en parodi.
Citera
2014-11-15, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Regering, militär och media, det är de tre aktörerna som har hittat på en ubåtsstory, det är vad du säger. Du vill alltså att vi ska ta dig på allvar, seriöst?

Klassiskt ryskt beteende att ljuga trots att bevisen är överväldigande. "Alla andra är skyldiga men inte den ryska militären. Nej, Putins gossar gör inget dumt någonstans De räddar världen ser ni ..."

Ytterligare ett argument för att detta kommer att sluta med en sänkning. Ryssland kommer aldrig att erkänna detta om de inte absolut blir tvingade till det.
Citera
2014-11-16, 00:30
Medlem
En fråga bara som jag hoppas på vettigt svar på: varför, om Sverige har fem operativa ubåtar, varav två specifikt för ubåtsjakt, sätts dom inte in? Om man misstänker att det ligger en ubåt i en skärgård, varför sätter man inte dom fem utanför med fullt drag i sonarn? Verkar ganska korkat, men det finns säkert nån bra anledning/ursäkt...
Citera
2014-11-16, 00:32
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det inbegriper även dig misstänker jag, eller du lärde dig svenska på en rysk högskola?

Alla som inte håller med om dina stolleidéer är ryssar som har lärt sig svenska i ryssland för att sitta och spamma flashbacks ubåtstråd.

Citat:
Ursprungligen postat av amsta11en
För att förstå hotbilden mot Sverige måste man nations bestämma vilket land som utfört kränkningarna. Detta oavsett hur otäckt detta kan låta för vänsterflummare och miljötomtar.

Hotbilden mot Sverige och svenskarna kommer från dårarna i riksdagen och riksbanken inte några jävla betydelselösa ubåtar.

Citat:
Ursprungligen postat av amsta11en
För första gången på 30 år har vi ett 100% bevis på (troligt ryskt) utländskt militärt intrång.
Vad är det som får dig att tro att marinen inte gjort det där spåret själv?
Senast redigerad av gavlip 2014-11-16 kl. 00:42.
Citera
2014-11-16, 00:42
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Jag är lite chockad över att det bara är Sverige och svenskarna i hela världen som blir utsatta för sådana kränkningar som förorsakar offentliga ubåtsjakter.

Jag ställde därför tidigare en fråga om det inte finns något litet exempel på något annat land där denna typ av offentliga jakter förekommer, så att vi slipper stå helt ensamma. Men jag fick inget svar.

Men Googles hjälp försöker jag hitta någon parallell. Men, nej, det är blankt. Kanske jag söker dåligt? Kanske någon vet att meddela annat? Kanske detta sker också i Storbritannien, Norge, Japan, Kina, Brasilien, Vietnam...?

Var är alla experter som vet hur ubåtsjakter går till i andra länder? Kränks inte andra länder? Om de kränks, hur hanterar dessa det?
Citera
2014-11-16, 00:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Jag är lite chockad över att det bara är Sverige och svenskarna i hela världen som blir utsatta för sådana kränkningar som förorsakar offentliga ubåtsjakter.

Jag ställde därför tidigare en fråga om det inte finns något litet exempel på något annat land där denna typ av offentliga jakter förekommer, så att vi slipper stå helt ensamma. Men jag fick inget svar.

Men Googles hjälp försöker jag hitta någon parallell. Men, nej, det är blankt. Kanske jag söker dåligt? Kanske någon vet att meddela annat? Kanske detta sker också i Storbritannien, Norge, Japan, Kina, Brasilien, Vietnam...?

Var är alla experter som vet hur ubåtsjakter går till i andra länder? Kränks inte andra länder? Om de kränks, hur hanterar dessa det?

Jag vet inte om något liknande har hänt i närtid, dock har det hänt, i Norge som också har haft jakter på främmande undervattensverksamhet historiskt sett.

Citat;
Det var två sportdykare som upptäckte spår av drivbälten på botten av fjorden i fredags. Så snart norska försvaret fick höra talas om spåren inleddes en utredning.
På botten fanns också andra spår som tydde på besök av främmande undervattensfarkoster.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10239309.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in