2014-11-14, 22:32
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MontyBurns
Finns inga Bitcoins lokalt på din dator. Däremot nycklar.
Så du menar att inga bitcoins tillhör nycklarna?
Citera
2014-11-15, 00:01
Medlem
orezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Så du menar att inga bitcoins tillhör nycklarna?

Din adress som man kan skicka bitcoins till är din publika nyckel, t.ex denna 1JYy2nN1orSB3kioeQMGvUUkKXjkhixL3D den har ett utseende som alltid börjar med 1 eller 3 för att visa att det är en publik adress. Tillhörande så har vi en privat nyckel 5KXSnKuuyYQxToJ6dCcgM56kTdKPWRZg3wKYZ7eATijtGdEEGD u med denna kan du signera överföringar tillsammans med någons publika nyckel, så det du egentligen gör när du gör en transaktion är att du signerar transaktionen med din privata nyckel mot någon annans publika nyckel. Mer om detta går att läsa här https://en.wikipedia.org/wiki/Public-key_cryptography

Så du gör egentligen ingen överföring utan ger bara någon annan rätten över tillgången, bitcoins behöver inte ligga på din dator eller på din mottagares dator så länge signeringen av transaktionen är giltig och skickad till någon nod i nätverket, denna noden kommer att skicka vidare transaktionen till andra noder som i sin tur också skickar vidare.

Så länge du besitter din privata nyckel kan du ta fram din publika nyckel, tvärt om är väldigt svårt näst intill omöjligt. Så skulle din dator crasha och du har din privata nyckel nedskrivet på ett papper så har du alla möjligheter att signera transaktionen som är signerade mot din publika nyckel.

När du kör igång Bitcoin Core alltså originalklienten på din dator kommer den att ladda hem blockchain och även vidarebefordra nya transaktioner i nätverket som ännu inte har blivit tillagda i blockchain, så det betyder att på din dator ligger allas bitcoins :P dock så kan du aldrig signera dem eftersom du inte har alla privata adresser till de publika adresserna som har något saldo.

Mer om matematiken bakom Bitcoin finner du här
http://blog.chain.com/post/95218566791/the-math-behind-bitcoin
Senast redigerad av orez 2014-11-15 kl. 00:41.
Citera
2014-11-15, 12:40
Medlem
raxmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orez
Din adress som man kan skicka bitcoins till är din publika nyckel, t.ex denna 1JYy2nN1orSB3kioeQMGvUUkKXjkhixL3D den har ett utseende som alltid börjar med 1 eller 3 för att visa att det är en publik adress. Tillhörande så har vi en privat nyckel 5KXSnKuuyYQxToJ6dCcgM56kTdKPWRZg3wKYZ7eATijtGdEEGD u med denna kan du signera överföringar tillsammans med någons publika nyckel, så det du egentligen gör när du gör en transaktion är att du signerar transaktionen med din privata nyckel mot någon annans publika nyckel. Mer om detta går att läsa här https://en.wikipedia.org/wiki/Public-key_cryptography

Så du gör egentligen ingen överföring utan ger bara någon annan rätten över tillgången, bitcoins behöver inte ligga på din dator eller på din mottagares dator så länge signeringen av transaktionen är giltig och skickad till någon nod i nätverket, denna noden kommer att skicka vidare transaktionen till andra noder som i sin tur också skickar vidare.

Så länge du besitter din privata nyckel kan du ta fram din publika nyckel, tvärt om är väldigt svårt näst intill omöjligt. Så skulle din dator crasha och du har din privata nyckel nedskrivet på ett papper så har du alla möjligheter att signera transaktionen som är signerade mot din publika nyckel.

När du kör igång Bitcoin Core alltså originalklienten på din dator kommer den att ladda hem blockchain och även vidarebefordra nya transaktioner i nätverket som ännu inte har blivit tillagda i blockchain, så det betyder att på din dator ligger allas bitcoins :P dock så kan du aldrig signera dem eftersom du inte har alla privata adresser till de publika adresserna som har något saldo.

Mer om matematiken bakom Bitcoin finner du här
http://blog.chain.com/post/95218566791/the-math-behind-bitcoin

Har du inte lust att skriva en guide över lite sånt där?

Citat:
Ursprungligen postat av Hull
En enda större solstorm mot Jorden och alla bitcoins är borta för alltid. Ha inte alla besparingar i bitcoins, men använd dem gärna där de är effektiva och smidiga.

Fel.

Och visst, man ska sprida ut dom besparingar man har. Jag, som knappt har några pengar att prata om, försöker ändå sprida ut i den mån jag kan.

Ädelmetaller i ett scenario där all elektronik blir utslaget är ganska irrelavant för just då men visst kan jag hålla med om att det är en investering lika bra som crypto. Att slänga in allt på BTC just nu är kanske riskabelt men potentialen är både revolutionerande och ekonomisk.

Nackdelen som jag ser det, just nu, är hur fort priset kan förändras- men, samtidigt så är det en del av processen. Bitcoin och crypto är i princip en spermie än med tanke på hur lång tid? vi kommer fortsätta behandla information över internet.

Regeringar kommer aldrig kunna stoppa det och ju fortare man anammar tekniken UTAN en totalitär åtanke ju snabbare kommer alla gynnas utav detta.
Senast redigerad av raxmouse 2014-11-15 kl. 12:44.
Citera
2014-11-17, 06:56
Medlem
vizuals avatar
massepojke, e du på g med leverage elr??
Citera
2014-11-18, 11:03
Medlem
Hur blir det med skatten om man inte växlar sina bitcoin till svenska kronor? Dvs om man lever på och får sin lön i bitcoin, alltså att man köper varor, betalar hyra med bitcoin osv.
Citera
2014-11-18, 12:35
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dendigitalanomaden
Hur blir det med skatten om man inte växlar sina bitcoin till svenska kronor? Dvs om man lever på och får sin lön i bitcoin, alltså att man köper varor, betalar hyra med bitcoin osv.
Möjligen momsskatt precis som med allt annat. Själva skatten uppstår när du gör ett köp av bitcoins som du sedan säljer.
Citera
2014-11-18, 15:48
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Vilket är det bästa sättet att köpa många bitcoins anonymt?
Citera
2014-11-18, 18:45
Medlem
Förstagångsköpare här, tar väldigt gärna emot förslag på var jag bör köpa. Har varit in på FYBSE men efter att deras bankgiro först inte fungerade och sedan hade min användare försvunnit så tar jag gärna emot tips på andra ställen.
Citera
2014-11-18, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Förstagångsköpare här, tar väldigt gärna emot förslag på var jag bör köpa. Har varit in på FYBSE men efter att deras bankgiro först inte fungerade och sedan hade min användare försvunnit så tar jag gärna emot tips på andra ställen.

www.coinbase.com fungerar fint med SEPA-banköverföring från Sverige.
Citera
2014-11-18, 23:25
Medlem
Decieveds avatar
Måste bara fråga då jag inte verkar hitta något svar någonstans.

Vad är det minsta antalet Bitcoins man kan köpa?
Tex om jag endast vill ha bitcoins för ca 700kr och vill sedan föra över det till en annans plånbok?
Eller måste man köpa PRECIS 1 Bitcoin för 2 782 kr? Som det står just nu att det är värt.

Har letat på olika sidor och orkar inte läsa igenom 760+ sidor i denna tråd.

Tacksam gör svar!

Mvh
The Decieved
Citera
2014-11-18, 23:53
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decieved

Tex om jag endast vill ha bitcoins för ca 700kr och vill sedan föra över det till en annans plånbok?
Eller måste man köpa PRECIS 1 Bitcoin för 2 782 kr? Som det står just nu att det är värt.

Tacksam gör svar!

Mvh
The Decieved
0,00000001 BTC.
Citera
2014-11-18, 23:58
Medlem
orezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decieved

Tacksam gör svar!

Mvh
The Decieved

Bitcoins minsta enhet är 1/100000000 dvs 0.00000001 det är så lite så som värt 0.00002782 SEK just nu, dock blir det svårt att köpa det med Svenska kronor.

Du behöver inte köpa 1 BTC åt gången du kan köpa så lite som det är möjligt innan alla pengar försvinner i avgifter. 100 kr går utmärkt att köpa bitcoins för utan problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in