2014-11-15, 20:55
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ja, flera butiker har restriktioner på hur mycket man får panta, vissa har också infört att man måste handla för summorna. Men jag har i och för sig läst att det egentligen inte är tillåtet så jag tror inte att det klarar någon prövning. Nu var det länge sen jag själv pantade så jag vet inte om restriktionerna finns kvar.

Lidl har å andra sidan stängt av sin pantmaskin i perioder, förmodligen för att den är konstant full och de inte hinner med kassa, butik och att tömma pantmaskinen. Det blir så när rumäner kommer in med tre svarta sopsäckar pant och matar...

Kanske handlar om något storstadsfenomen? Har aldrig hört talas om restriktioner gällande mängden flaskor/burkar eller om att man måste handla för pantsumman. Finns ju bestämmelser om att man ska få betalt i kontanter. Förutom när jag var liten, då var man ibland tvungen att handla för summan på vissa ställen men det var på 70-talet.

Panta mera!
Citera
2014-11-16, 01:10
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Nästa vecka finner man en elektrisk kryddkvarn från Silvercrest för endast 79,90 kr. Perfekt då jag var i tankarna att införskaffa en, då jag ska göra egen curryblandning.
Citera
2014-11-16, 10:27
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Kanske handlar om något storstadsfenomen? Har aldrig hört talas om restriktioner gällande mängden flaskor/burkar eller om att man måste handla för pantsumman. Finns ju bestämmelser om att man ska få betalt i kontanter. Förutom när jag var liten, då var man ibland tvungen att handla för summan på vissa ställen men det var på 70-talet.

Panta mera!

Ja, det är nog ett storstadsfenomen. Det är nog bara där som den kritiska massan rumäner och andra pantsamlare + vanliga pantande svenssons blir för stor. Jaja, vi är väl OT i tråden. Men det är i alla fall något av ett aber med Lidl här, att butikerna även i vanliga fall drar till sig udda klientel, men nu gör det i ännu högre grad.

Jag tycker för övrigt att min lokala Lidl är dålig på att ha veckans varor inne. Flera gånger så har de bara haft vissa av dem. Jag skulle exempelvis köpa "fransk dessert" nu i veckan, men de hade nog bara hälften av desserterna för veckan. De är skitkassa på grejerna som inte är mat också. Dock hade de köksmaskinen och mikrovågsugnen inne av alla jäkla grejer...
Citera
2014-11-16, 11:09
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ja, det är nog ett storstadsfenomen. Det är nog bara där som den kritiska massan rumäner och andra pantsamlare + vanliga pantande svenssons blir för stor. Jaja, vi är väl OT i tråden. Men det är i alla fall något av ett aber med Lidl här, att butikerna även i vanliga fall drar till sig udda klientel, men nu gör det i ännu högre grad.

Jag tycker för övrigt att min lokala Lidl är dålig på att ha veckans varor inne. Flera gånger så har de bara haft vissa av dem. Jag skulle exempelvis köpa "fransk dessert" nu i veckan, men de hade nog bara hälften av desserterna för veckan. De är skitkassa på grejerna som inte är mat också. Dock hade de köksmaskinen och mikrovågsugnen inne av alla jäkla grejer...

"Min" Lidl har mest folk från medel- övre medelklassen som kunder, mycket BMW, Mercedes o.s.v. på parkeringen. Så var det inte i början! Kanske Deluxesortimentet som ändrat på detta? Någon somalier eller pundare ingår i mixen men inte så att det stör.
De tar in av alla kampanjvaror dock tenderar vissa klädesplagg ta slut väldigt fort. Är väldigt nöjd med den butiken.
Citera
2014-11-16, 12:30
Avslutad
Så valnötterna är alltså ok?
Hasselnötterna och sötmandlarna har ofta korta datum och smakar ofta härsket. ICAs sötmandlar är godare.

Begriper för övrigt inte varför alla hyllar Lidls korv? Både den där vanliga "Kreutserkorv" (eller vad den nu heter) och den "vita korven" får ju svarta märken på sig som av bränd plast; inte sådär gyllenbrunt som korv från ICA, Scan, Coop etc, som dessutom ofta har ett härligt spänstigt skinn med angenäm doft.

Tycker annars Lidls Remouladsås passar mycket bra i leverpastej och ägg-toast. Det är något syndigt syntetiskt med Lidls Remouladsås som påminner om någon hamburgare franchise fast godare. Äter aldrig ute så vad vet jag!
Senast redigerad av tem34 2014-11-16 kl. 12:34.
Citera
2014-11-16, 13:34
Medlem
"Lidl har å andra sidan stängt av sin pantmaskin i perioder, förmodligen för att den är konstant full och de inte hinner med kassa, butik och att tömma pantmaskinen. Det blir så när rumäner kommer in med tre svarta sopsäckar pant och matar..."

Ännu en av alla dessa ogrundade ignoranta syniska påståenden.
I snart sagt alla fall jag sett folk panta säckvis med burkar har det varit pursvenkar. Jag har inte ansett mig ha anledning att efterhöra var de kommer från eller var de fått sina burkar och flaskor från men av klädseln att döma kan de vara sysselsätta med renhållning eller kanske de kan var ledare eller föräldrar inom föreningslivet. Även jag pantar understundom säckvis, mest för att jag tycker det ganska räligt att stå där och samlar därför på mig en rejäl laddning.
Nä du, det har inte varit mer utomskandinaver som pantar, vare sig större eller mindre partier, än som kan anses vara ett tvärsnitt av befolkningen. Vad skall man förresten kalla svenska slapparslade miffon som hellre trampar sönder pantburkar än låter någon, svensk, rumän eller annat, ta vara på dem så att de kan återgå i retursystemet.
För övrigt är det väl bättre att burkar som folk, huvudsakligen svenskar, slänger kring sig tas tillvara och pantas än att de blir till värdelöst skräp?
Citera
2014-11-16, 13:46
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tem34
Hasselnötterna och sötmandlarna har ofta korta datum och smakar ofta härsket. ICAs sötmandlar är godare.

Begriper för övrigt inte varför alla hyllar Lidls korv? Både den där vanliga "Kreutserkorv" (eller vad den nu heter) och den "vita korven" får ju svarta märken på sig som av bränd plast; inte sådär gyllenbrunt som korv från ICA, Scan, Coop etc, som dessutom ofta har ett härligt spänstigt skinn med angenäm doft.

Valnötterna brukar hålla kanonkvalitet!

Vet inte riktigt vad Kreutserkorv eller vit korv är för något. Du kanske syftar på Krakauer respektive Bratwurst?
Citera
2014-11-16, 13:50
Avslutad
Mixxed up energidryck
Citera
2014-11-16, 15:47
Medlem
Citat:
Valnötterna brukar hålla kanonkvalitet!

Vet inte riktigt vad Kreutserkorv eller vit korv är för något. Du kanske syftar på Krakauer respektive Bratwurst?

tem34 kanske menar "weisswurst" som ibland finns när det är tyskt tema. Men den skall ju värmas i vatten, inte stekas. Mycket god korv.
Citera
2014-11-16, 17:00
Moderator
rotadents avatar
Citat:
"Min" Lidl har mest folk från medel- övre medelklassen som kunder, mycket BMW, Mercedes o.s.v. på parkeringen. Så var det inte i början! Kanske Deluxesortimentet som ändrat på detta? Någon somalier eller pundare ingår i mixen men inte så att det stör.
De tar in av alla kampanjvaror dock tenderar vissa klädesplagg ta slut väldigt fort. Är väldigt nöjd med den butiken.

"Min" Lidl har ingen parkering. Men annars är det en salig blandning folk. Jag tror att det är för att butiken är relativt liten som de inte tar in så mycket av kampanjvarorna. Det gör nog att en del grejer tar slut snabbt. De kanske har allt, det vet jag faktiskt inte, men så pass lite att man inte hinner med. Går sällan dit mer än en gång i veckan.

Ganska ofta går jag dit mest för att köpa det butiksbakade brödet, det är verkligen grymt bra.
Citera
2014-11-16, 17:25
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tem34

Ja, jag tycker deras är bäst. Eftersom jag äter en hel del valnötter så har jag köpt de storpaket som både coop och ica erbjuder, men Icas och Coops innehåller ofta en del härskna/bittra ex. Willys smakade rent illa. Lidls californska valnötter däremot har aldrig härskna nötter i sig.
Citera
2014-11-16, 17:47
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ganska ofta går jag dit mest för att köpa det butiksbakade brödet, det är verkligen grymt bra.

Håller med. Råglimpan är riktigt god!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in