2014-11-16, 01:01
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeanMoriarty
En fråga bara som jag hoppas på vettigt svar på: varför, om Sverige har fem operativa ubåtar, varav två specifikt för ubåtsjakt, sätts dom inte in? Om man misstänker att det ligger en ubåt i en skärgård, varför sätter man inte dom fem utanför med fullt drag i sonarn? Verkar ganska korkat, men det finns säkert nån bra anledning/ursäkt...

Vem säger att operativchef inte gjorde det? Ubåtar spanar bäst och gärna djupt, tyst och stilla...

Utan spaning, ingen aning!
Citera
2014-11-16, 01:05
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag vet inte om något liknande har hänt i närtid, dock har det hänt, i Norge som också har haft jakter på främmande undervattensverksamhet historiskt sett.

Citat;
Det var två sportdykare som upptäckte spår av drivbälten på botten av fjorden i fredags. Så snart norska försvaret fick höra talas om spåren inleddes en utredning.
På botten fanns också andra spår som tydde på besök av främmande undervattensfarkoster.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10239309.ab

Blev det fullt påslag med massiva insatser, inbuden press - inte att förglömma, den internationella pressen - dagliga presskonferenser, media fullständigt blockerad i två veckor eller längre? En masspsykos, uppkom den?
Citera
2014-11-16, 01:08
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Jag är lite chockad över att det bara är Sverige och svenskarna i hela världen som blir utsatta för sådana kränkningar som förorsakar offentliga ubåtsjakter.

Jag ställde därför tidigare en fråga om det inte finns något litet exempel på något annat land där denna typ av offentliga jakter förekommer, så att vi slipper stå helt ensamma. Men jag fick inget svar.

Men Googles hjälp försöker jag hitta någon parallell. Men, nej, det är blankt. Kanske jag söker dåligt? Kanske någon vet att meddela annat? Kanske detta sker också i Storbritannien, Norge, Japan, Kina, Brasilien, Vietnam...?

Var är alla experter som vet hur ubåtsjakter går till i andra länder? Kränks inte andra länder? Om de kränks, hur hanterar dessa det?
Vad är det du försöker säga? Att det aldrig varit någon ubåt som kränkt svenskt vatten, någonsin? Förutom U-137.

Andra länders kuster är inte särskilt lika Stockholms skärgård. Givetvis är det lättare att upptäcka om något fuffens försiggår mellan en massa småöar än om någon stryker omkring ute på öppet hav strax utanför en strand. Är det möjligtvis därför det är just i Sverige som främmande aktivitet upptäckts? Kanske tvingar den svåra bottenterrängen i skärgården ubåtarna att ibland göra riskabla manövrar för att inte skada farkosten? Eller så är Sverige väldigt duktiga på att hålla koll på sitt vatten, vad vet jag.

Att länder som Storbritannien, Kina, Japan osv. inte utsatts för liknande kränkningar är väl inte så märkligt med tanke på dessa länders försvarskapacitet samt vad konsekvenserna av att bli upptäckta skulle innebära.
Citera
2014-11-16, 01:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Blev det fullt påslag med massiva insatser, inbuden press - inte att förglömma, den internationella pressen - dagliga presskonferenser, media fullständigt blockerad i två veckor eller längre? En masspsykos, uppkom den?

Det vet jag inte, dock kan man läsa om det bl a. här:
Ubåtsincidenter i Norge under det kalla kriget
https://www.flashback.org/t2012902

Citat;
I noen hektiske novemberdager i 1972 søkte norske og britiske militære styrker etter fremmede ubåter i verdens dypeste fjord.

Sonar og synkeminer ble brukt for å tvinge inntrengerne opp til overflaten.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3444559.ece

Även i Danmark har det sökts efter misstänkt miniubåt, googla på det.

Jag tror inte att det enbart är Sverige som utsätts för främmande undervattensverksamhet men vi har trots allt en unik skärgård i ett unikt geografiskt område, Sverige ligger där det ligger och våran säkerhetspolitik har stor betydelse för vår omgivning, bl a. för Ryssland.
Citera
2014-11-16, 03:56
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Jag är lite chockad över att det bara är Sverige och svenskarna i hela världen som blir utsatta för sådana kränkningar som förorsakar offentliga ubåtsjakter.
I Norge har man jagat ubåtar "offentligt". I Finland har det också förekommit ubåtsjakt -t.ex. så har man tvingat ut Ryska ubåtar med sjunkbomber. Dock inte mycket öppen diskussion om dessa händelser i Finland, vissa incidenter har varit hemliga/relativt okända i många år innan de kommer fram -t.ex. så jagade man ut en ubåt från Åland 1986 med hjälp av sjunkbomber. Denna händelse hölls hemlig. Finns även fall där händelser på 80-talet hamnat direkt i tidningen.

Citat:
"Talven 1986 havainnot, kuten myöhemmätkin, on salattu lähinnä siksi, että ne koskevat turvallisuuspolitiikkaa, jota koskeva aineisto pääsääntöisesti on Suomessa 25 vuotta salaista"
översättning av running_man utan google translate:
"Observationerna gjorda vintern 1986, samt senare incidenter är hemligstämplade för att de rör säkerhetspolitiken. Ämnen rörande säkerhetspolitiken är i Finland huvudsakligen hemligstämplade i 25 år"

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/14605-ahvenanmaalta-karkotettiin-sukellusveneita-pommein-1986

Citat:
"Ålandstidningen-lehden mukaan puolustusvoimat on tutkinut tapausta, joka liittyy sukellusvenehavaintoon."
"Enligt Ålandstidningen har Försvarsmakten undersökt ett fall som är kopplat till ubåtsobservationer"

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288636254700.html

http://www.alandstidningen.ax/nyheter/forsvaret-dementerar-rykten < (artikeln på Svenska)

Citat:
"Kesällä 1982 Suomi siis pudotti siis ainakin kahdella eri kerralla varoituspommeja tilanteessa, jossa vieraan sukellusveneen epäiltiin tunkeutuneen Suomen aluevesille.

Tapaukset ovat sodanjälkeisessä historiassa harvinaisia, mutta eivät ainutlaatuisia.

Lehtitietojen mukaan käsisyvyyspommeilla hätyyteltiin sukellusveneitä Ahvenanmaalla myös kesäkuussa 1986 ja toukokuussa 1990. Näissä tapauksissa kohde oli ilmeisesti vasta lähestymässä Suomen aluevesiä.

Lokakuussa 1991 rannikkolaivaston sota-alus pudotti varoituspanoksia havaitun sukellusveneen yläpuolella Hangon edustalla. Tuolloin sukellusveneen kerrottiin olleen kilometrin Suomen aluevesien sisäpuolella."
Kortfattad summering av texten ovan:
Sjunkbomber fälldes mot främmande ubåtar vid tre olika tillfällen sommaren 1982. Även 1986, 1990 och 1991 fälldes det sjunkbomber mot främmande ubåtar. I vissa fall har ubåtarna varit flera km in på Finskt territorialvatten -i andra fall har ubåtarna "bara" varit på väg att passera gränsen.

http://www.hs.fi/kotimaa/a1414115535465
Citera
2014-11-16, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
I Norge har man jagat ubåtar "offentligt". I Finland har det också förekommit ubåtsjakt -t.ex. så har man tvingat ut Ryska ubåtar med sjunkbomber. Dock inte mycket öppen diskussion om dessa händelser i Finland, vissa incidenter har varit hemliga/relativt okända i många år innan de kommer fram -t.ex. så jagade man ut en ubåt från Åland 1986 med hjälp av sjunkbomber. Denna händelse hölls hemlig. Finns även fall där händelser på 80-talet hamnat direkt i tidningen.

"Observationerna gjorda vintern 1986, samt senare incidenter är hemligstämplade för att de rör säkerhetspolitiken. Ämnen rörande säkerhetspolitiken är i Finland huvudsakligen hemligstämplade i 25 år"

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/14605-ahvenanmaalta-karkotettiin-sukellusveneita-pommein-1986

"Enligt Ålandstidningen har Försvarsmakten undersökt ett fall som är kopplat till ubåtsobservationer"

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288636254700.html

http://www.alandstidningen.ax/nyheter/forsvaret-dementerar-rykten < (artikeln på Svenska)

Kortfattad summering av texten ovan:
Sjunkbomber fälldes mot främmande ubåtar vid tre olika tillfällen sommaren 1982. Även 1986, 1990 och 1991 fälldes det sjunkbomber mot främmande ubåtar. I vissa fall har ubåtarna varit flera km in på Finskt territorialvatten -i andra fall har ubåtarna "bara" varit på väg att passera gränsen.

http://www.hs.fi/kotimaa/a1414115535465

Det verkar som sjunkbomber är ett bra varningsvapen men att sänka en ubåt med dessa då måste man ha tur/otur beroende på hur man ser det.
Citera
2014-11-16, 10:23
Medlem
Citat:
En fråga bara som jag hoppas på vettigt svar på: varför, om Sverige har fem operativa ubåtar, varav två specifikt för ubåtsjakt, sätts dom inte in? Om man misstänker att det ligger en ubåt i en skärgård, varför sätter man inte dom fem utanför med fullt drag i sonarn? Verkar ganska korkat, men det finns säkert nån bra anledning/ursäkt...
Dom var med stor säkerhet inblandade i sökandet.
Citera
2014-11-16, 11:49
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
En fråga bara som jag hoppas på vettigt
svar på: varför, om Sverige har fem operativa ubåtar, varav två specifikt
för ubåtsjakt, sätts dom inte in? .

Hur vet du att de inte sattes in?
Citera
2014-11-16, 12:15
Medlem
angående bottenspår. 1987 http://youtu.be/47M92Wz1CM0?t=9m19s

tänk om man hade fått ta del av allt hemligstämplat matriel angående den här senaste ubåtsjakten. Att FM vet mycket mer än vad de delat med sig av är ju helt säkert. FM:s beteende när de utförde 10000m avspärrning och sedan i sakta mak körde i kolonn till internationellt vatten är ju uppseendeväckande, därefter åkte ju Professor-fartyget tillbaks till kalingrad i typ 3knop. Detta kan ju vara rent slumpmässiga sammanträffanden också, då man inte fått veta mer..
Citera
2014-11-16, 13:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sixp
angående bottenspår. 1987 http://youtu.be/47M92Wz1CM0?t=9m19s

tänk om man hade fått ta del av allt hemligstämplat matriel angående den här senaste ubåtsjakten. Att FM vet mycket mer än vad de delat med sig av är ju helt säkert. FM:s beteende när de utförde 10000m avspärrning och sedan i sakta mak körde i kolonn till internationellt vatten är ju uppseendeväckande, därefter åkte ju Professor-fartyget tillbaks till kalingrad i typ 3knop. Detta kan ju vara rent slumpmässiga sammanträffanden också, då man inte fått veta mer..

Ponera att försvaret hade full koll på farkosten hela vägen fram till t ex. Prf. Logachev, och att fartyget sedan bogserade ubåten till rysk hamn.

Då har man fått signaturen på ubåten och också en nationalitet. Bra att ha inför framtiden, en möjlig förklaring till varför man inte sänkte eller tvingade upp ubåten. Ryssland vet inte hur mycket vi vet, en osäkerhetsfaktor.
Citera
2014-11-16, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ponera att försvaret hade full koll på farkosten hela vägen fram till t ex. Prf. Logachev, och att fartyget sedan bogserade ubåten till rysk hamn.

Då har man fått signaturen på ubåten och också en nationalitet. Bra att ha inför framtiden, en möjlig förklaring till varför man inte sänkte eller tvingade upp ubåten. Ryssland vet inte hur mycket vi vet, en osäkerhetsfaktor.

Ifall FM skulle gå ut med att det var en rysk ubåt skulle det leda till stora diplomatiska svårigheter vilket de nog vill undvika.
+ att de skulle nog inte tjäna så mycket på om de släppte ut de uppgifterna. Sedan krävs nog otroligt konkreta bevis. Speciellt med tanke på hur ryssarna är duktiga på att förneka självklarheter. "Nä vi har inga ryska trupper i Ukraina"

Detta skrev ja som en replik för jag känner på mig att någon lär svara "men varför har de inte gått ut med uppgifterna om vilken nationalitet ubåt tillhörde då"

Vi vet heller inte vilka samtal som först bakom stängda dörrar.
Citera
2014-11-16, 15:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sixp
Ifall FM skulle gå ut med att det var en rysk ubåt skulle det leda till stora diplomatiska svårigheter vilket de nog vill undvika.
+ att de skulle nog inte tjäna så mycket på om de släppte ut de uppgifterna. Sedan krävs nog otroligt konkreta bevis. Speciellt med tanke på hur ryssarna är duktiga på att förneka självklarheter. "Nä vi har inga ryska trupper i Ukraina"

Detta skrev ja som en replik för jag känner på mig att någon lär svara "men varför har de inte gått ut med uppgifterna om vilken nationalitet ubåt tillhörde då"

Vi vet heller inte vilka samtal som först bakom stängda dörrar.

Kvittot på nationalitet kan vara bra att kunna visa upp vid ett annat tillfälle, alltid bra att ha ess i rockärmen. Försvarsmakten har lyckats med uppgiften, att hävda vårat territorium, ubåten finns inte kvar, det är utgångspunkten. Inget självändamål att sänka en ubåt om man inte är hotad, den ska inte vara i våra vatten, nu är den borta, enkelt.

Våldstrappan bör se ut ungefär såhär i fredstid tycker jag, närvaro, avvisa, avlägsna, omhänderta, varna, bekämpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in