2014-11-15, 16:07
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Jo, "ägg" är snäppet mer väldefinierat än "form". Du har ju inte heller lyckats förklara hur man gör rent praktiskt.
"Att räkna formerna" är förstås inte ett godkänt svar?
Citat:
Ja, det är ju väldigt problematiskt i alla fall? Det innebär ju att ett språks svårighetsgrad påverkas av rena skriftkonventioner. Hur ska analfabeter då veta om språket de lär sig är lätt eller svårt?
En analfabet kan kanske gissa sig till att det rör sig om ett enda ord, om ändelsen aldrig förekommer självständigt, som -arna i bilarna.
Citat:
Om vi skriver japanska 本で som "hon de" så blir japanska lätt eftersom "de" blir en simpel postposition och substantiven förblir oböjliga. Skriver vi det däremot som"honde" så har vi ett sånt där läskigt kasus och japanska blir plötsligt mycket formrikare och därmed svårare.
Sannolikt, då -de kommer att ändra form beroende på vilket ord det står efter.
Citat:
Ja, det känns ju extremt ointiutivt. Bara genom att switcha alla svenska prepositioner till enklitiska postpositioner så blir svenskan omedelbart tiopotenser svårare.
Så länge de sitter på sitt huvudord, och därmed blir till ändelser, så är det svårare, ja.
Citat:
Kolla bara på alla 1000-tals former av ordet "bil":

bil, bili, bilen, bileni, bilar, bilari, bilarna, bilarnai, bilvid, bilenvid, bilarvid, bilarnavid ....
Hade svenska sett ut så hade det varit mycket svårare.
Citera
2014-11-15, 16:29
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Så länge de sitter på sitt huvudord, och därmed blir till ändelser, så är det svårare, ja.
Ja, och inte bara svårare utan tiopotenser svårare. Långt svårare än till och med polska.

Glöm inte ditt eget teorem.

Citat:
Antalet former är direkt proportionellt mot hur svårt språket är.
Citera
2014-11-15, 16:31
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ja, och inte bara svårare utan tiopotenser svårare. Långt svårare än till och med polska.

Glöm inte ditt eget teorem.
Nu lägger du ord i mun på mig. Jag har bara sagt att det blir svårare, inte exakt hur mycket svårare.
Citera
2014-11-15, 17:57
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Nu lägger du ord i mun på mig. Jag har bara sagt att det blir svårare, inte exakt hur mycket svårare.
Jo, indirekt har du ju faktiskt gjort det.

Citat:
Antalet former är direkt proportionellt mot hur svårt språket är.

Citat:
det [räkna former] är inte svårare än att räkna ägg i en äggkartong.

Då är det ju bara att sätta igång och räkna. bileninvid, bilarframtill, bileninunder, bilarnabortöver, bilarnerifrån ...
Citera
2014-11-15, 19:05
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Jo, indirekt har du ju faktiskt gjort det.

Då är det ju bara att sätta igång och räkna. bileninvid, bilarframtill, bileninunder, bilarnabortöver, bilarnerifrån ...
Vad är det jag ska räkna egentligen? Antalet tänkta former i svenska, om vi istället för att ha prepositioner använde oss av kasusändelser?
Citera
2014-11-15, 19:05
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
... *Nej, det är inte svårare än att räkna ägg i en äggkartong. ...
Åjo, antalet ägg i en äggkartong låter sig snabbt bedömas via multiplikation av två heltal mellan 2 och 6. Språk med många kasus är mer att jämföra med en pall äggkartonger.

I faktiska språk finns också luckor, vilket är en komplikation. Inte minst uppstår det luckor när man räknar bort stelnade uttryck. EU:s koagulationsdirektiv utesluter blandning av råa och kokta ägg i samma förpackning.
Citera
2014-11-15, 20:30
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Kolla bara på alla 1000-tals former av ordet "bil":

bil, bili, bilen, bileni, bilar, bilari, bilarna, bilarnai, bilvid, bilenvid, bilarvid, bilarnavid ....

Agglutinerande språken fungerar inte alls så. I din exempel hålls ordet bil intakt, och därtill har agglutinerande språk ofta så komplexa regler om att hur man böjer orden att inte ens de som talar språket som modersmål vet hur man ska böja orden (i skriftspråk).

Jag kan svenska och finska lika bra men när jag behövde skriva "i storlekarna" på finska var jag tvungen att googla det och fann flera diskussioner om att hur man ska skriva "i storlekarna" på finska. Finska orden iälle, ikien, i'in och i'issä är böjningar av samma ord, men en person som har bott i Finland i 10 år kan troligtvis inte säga vad stamordet är.

Det finns också tusen andra egenskaper som svenskan saknar, t.ex. är ordet är olen/on/ovat... om du är säker men lienen/lienee/lienevät... om du bara tror så, etc. etc.
Citera
2014-11-15, 20:41
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Agglutinerande språken fungerar inte alls så.
Jag har inte ens nämnt "agglutinerande språk".
Citera
2014-11-15, 20:45
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Jag har inte ens nämnt "agglutinerande språk".

Är det alltså inte synonymt med språk där man böjer mycket?
Citera
2014-11-15, 20:57
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Är det alltså inte synonymt med språk där man böjer mycket?
Jag frågade Knugen om svenska blivit svårare ifall det funkat på detta vis. Svaret var Ja.
Citera
2014-11-15, 21:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Agglutinerande språken fungerar inte alls så.

Det kan de uppenbarligen. Här är ett exempel:

Citat:
Exempel: Turkiska
I ev: huset
I ev-de: i huset
I ev-ler: husen
I ev-ler-de: i husen
Citera
2014-11-15, 21:31
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Jag frågade Knugen om svenska blivit svårare ifall det funkat på detta vis. Svaret var Ja.

Jag tycker också att svaret är Ja, men inte p.g.a. böjningen i sig, utan därför att själva ordet ändras också och det att vilket kasus ska användas beror på ordet. Om det skulle finnas ett agglutinerande språk där man aldrig ändrar ordet, bara slänger kasus efter det, och samma kasus kan användas för samtliga ord, skulle det vara lika svårt som svenska. Så man kan konstatera att språk som böjer ord är i 99% av fallen mer svåra än språk som inte gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in