2014-11-15, 03:03
  #92329
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Det av mig fetade utesluter dock inte att VB skrek den kvällen, även om jag inte tror det. Jag tror att KJ ströp VB i lgh. Han har ju visat sådana tendenser förr.. alt kvävt VB.

I ett flerfamiljshus kan det låta lite olika. Stängde inte grannen balkongdörren då han gick in igen från balkongen eller framgår det att den lämnades öppen då han gick in?

Är det inte så det brukar gå till, gärningsmannen lappar till offret som ger hals, gärningsmannen tar ett strypgrepp för att få tyst på offret som dör direkt eller rosslar efter att greppet släpps, gärningsmannen är oförberedd på situationen, klubbar ihjäl offret med övervåld för att snabbt få slut på det hela, styckningen är liksom efterarbetet av praktiska skäl. Styckning tror jag sker med eftertanke, således skedde det inte omedelbart efter dödandet.
Citera
2014-11-15, 07:06
  #92330
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Det av mig fetade utesluter dock inte att VB skrek den kvällen, även om jag inte tror det. Jag tror att KJ ströp VB i lgh. Han har ju visat sådana tendenser förr.. alt kvävt VB.

I ett flerfamiljshus kan det låta lite olika. Stängde inte grannen balkongdörren då han gick in igen från balkongen eller framgår det att den lämnades öppen då han gick in?
Det går inte att skrika när man stryps eller kvävs.

Han lämnade balkongdörren öppen.
Citera
2014-11-15, 07:16
  #92331
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det går inte att skrika när man stryps eller kvävs.

Han lämnade balkongdörren öppen.

Nej det går inte heller att utesluta att skriket kom från en TV apparat, vare sig kvällen den 4/5 eller kvällen innan du talat om.

Framgår det i FUP att vittnesupplämnaren lämnade balkongdörren öppen?
Citera
2014-11-15, 07:23
  #92332
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Nej det går inte heller att utesluta att skriket kom från en TV apparat, vare sig kvällen den 4/5 eller kvällen innan du talat om.

Framgår det i FUP att vittnesupplämnaren lämnade balkongdörren öppen?
Nej, det går inte att utesluta, men du väljer att tro att det var VB. Jag väljer att inte tro.

Jag vet inte, men det framgår av vittnesförhöret i TR.
Citera
2014-11-15, 07:30
  #92333
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, det går inte att utesluta, men du väljer att tro att det var VB. Jag väljer att inte tro.

Jag vet inte, men det framgår av vittnesförhöret i TR.

Återigen så tolkar du min text precis som du tycker passar ditt resonemang. Om jag tror att KJ strypt/kvävt VB så inser du själv att jag inte tror det är särskilt troligt att VB fick en chans till att skrika för sitt liv. Däremot ställer jag mig absolut inte främmande att VB med sitt varierande temperament kan ha skrikit något elakt till KJ som fått honom att flippa. Det kan alla göra, inkl KJ, skillnaden är bara hur vi hanterar det. KJ är inte känd för att förstå signaler, tex när en liten I*a flaxar vilt med armarna då KJ lagt sin arm i ett rejält stryptag runt hennes hals. Kanske VB också glömde säga kodordet "röd"... Det är ju bara då KJ inser att man ska sluta strypas.

Men tack för att du talar om var ditt påstående om öppen balkongdörr fanns iaf. Jag har kollat vädret/temperaturer för Boden i början på Maj 2013 på SMHI. Det var kyligt då, därför undrade jag om han lämnat den öppen.
Citera
2014-11-15, 08:50
  #92334
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Återigen så tolkar du min text precis som du tycker passar ditt resonemang. Om jag tror att KJ strypt/kvävt VB så inser du själv att jag inte tror det är särskilt troligt att VB fick en chans till att skrika för sitt liv. Däremot ställer jag mig absolut inte främmande att VB med sitt varierande temperament kan ha skrikit något elakt till KJ som fått honom att flippa. Det kan alla göra, inkl KJ, skillnaden är bara hur vi hanterar det. KJ är inte känd för att förstå signaler, tex när en liten I*a flaxar vilt med armarna då KJ lagt sin arm i ett rejält stryptag runt hennes hals. Kanske VB också glömde säga kodordet "röd"... Det är ju bara då KJ inser att man ska sluta strypas.

Men tack för att du talar om var ditt påstående om öppen balkongdörr fanns iaf. Jag har kollat vädret/temperaturer för Boden i början på Maj 2013 på SMHI. Det var kyligt då, därför undrade jag om han lämnat den öppen.
Precis som du skriver, alla kan flippa. Alla i hela Boden, det är inte speciellt för KJ. Hur hanterar han det? Har han någonsin varit våldsam mot person? Liten I berättar på sid 1391f:
Citat:
I*a tillfrågades om hon sett K*bba arg och i så fall ombads hon att beskriva K*bba när han var arg. I*a uppgav att det inte är ofta K*bba blir arg men hon kommer ihåg att vid det tillfälle han blivit arg så jagade han upp sig själv, därefter slog han näven i en betongvägg i sin lägenhet. I*a kommer ihåg att K*bba skadade handen i samband med detta och fick gå med stödbandage i några dagar. I*a kommer inte ihåg anledningen till att han var arg.
Jag önskar alla kunde hantera sin ilska på det sättet.

Ord står mot ord när det gäller strypningen, men I ändrar sin version, sid 1393f:
Citat:
Angående när K*bba tog stryptag på I*a.
I*a uppgav att hon kommit på att det hon sagt i förhöret gällande att K*bba tagit stryptag på henne när de hade sex inte stämmer riktigt, hon kom ihåg fel. I*a berättade att hon sagt till K*bba att hon undrade hur det skulle kännas att ha strypsex.

Vid ett annat tillfälle när I*a och K*bba såg en film hemma hos I*a, hände följande: K*bba satt till vänster om I*a i soffan och höll sin högra arm runt henne. Helt plötsligt började K*bba ta stryptag med sin högra underarm på I*a, I*a sa till K*bba att sluta men han lyssnade inte. I*a uppgav att hon försökte ta bort K*bbas arm men hon kunde inte det, hon fick mer och mer panik. I*a sa att hon sprattlade med både armar och ben och till slut släppte K*bba taget om hennes hals.
Tyvärr finns inte första förhöret i FUP, det stödde väl inte åtalet. Men ofrånkomligt är att I kunde prata under hela scenariot, och överlevde, KJ fullföljde inte strypningen trots att I försummade att säga "röd".

VB:s dödsorsak inte var strypning. Rättsläkarens vittnesmål i TR, tack, Tankar:
Citat:
SSJ: De skador som har orsakat döden är de skarpkantade sårskadorna på bröstkorgen och på ryggsidan som har skadat lungor och hjärta, med yttre och inre förblödning, samt luftinträde till lungsäckarna.
Det finns inga uppgifter om strypskador i FUP, annat än på sid 420:
Citat:
att fynden i form av punktformade blödningar på kinderna och i det vänstra ögat möjligen talar får att tryck utövats mot halsen, men fynden kan även ha uppkommit på annat sätt (21, 22);
Rättsläkaren, enligt Tankar:
Citat:
SSJ: En, ett typiskt uppkomstsätt för punktformade blödningar i ögonens bindhinna och i ansiktshuden…eeh..är tryck mot halsens kärl..eh.. t ex strypgrepp – men man kan också se dessa förändringar..eh..under andra omständigheter; vid stor blodförlust kan det uppkomma, vid hjärtsjukdom kan det uppkomma vilket inte är aktuellt här, men det finns andra uppkomstssätt. Så det går inte att använda detta som ett säkert tecken till stryp-…ehh…till våld mot halsen eller strypgrepp. Ehh…men det är en möjlig orsak. Och samma sak gäller för de två väldigt små blödningar som vi har sett på framsidan av halsen vid struphuvud dels på insidan av brosket, och dels vid sköldkörtelns övre lob på den ena sidan. Det kan vara tecken på trubbigt våld, men det går inte att utesluta att det kan vara andra uppkomstsätt.
US: OK. Kombinationen av de här då, fynden, gör de att, att du kan komma med nåt, något säkrare utlåtande?
SSJ: Man…man kan säga att…att det är en…en slutsats som man kan dra att…eeh…att..en.. att våld mot halsen har varit …utövat…men…man kan inte vara så säker…aah..det blir inte säkrare för att vi har två ospecifika fynd.
US: OK. Du eeh..hittade ni nånting, nåt som talade för strypgrepp mot halsen på själva hudkostymen runt halsen?
SSJ: Nej Det var inga skador på halsen som var typiska för strypvåld, eller en, alltså grepp om halsen…Nej..US: (bryter in) Inte grepp om halsen?
SSJ: Nej.
US: Du, typiskt sett, blir skadebilden…eehh…runt halsen..annorlunda ifall att man använder händerna, eller om man använder armbågen för att utöva tryck mot halsen?
SSJ: Jaa, eh..om man använder ett..ett strypgrepp och det är…arm..bågs.. US: (kommer in)-grepp.
SSJ: (fortsätter)..så..ger det…eh…det behöver inte bli skador. US: Mm..SSJ: Det vill säga man kan ha haft…eh…ett grepp om halsen på det sättet och så ser man ingenting.
US: Aha. Så dom är väsensskilda då, oftast mot de fynd man typiskt sett finner vid grepp. SSJ: För…för det typiska fynd är grepp med fingrar, och man har märke från naglar, man har tryckmärken som ger underhudsblödningar, eh..och så har man eventuellt..eh..skrapmärken om man försöker ta bort..det som grepp..alltså greppet om halsen. Så det är både från den som..gör greppet, men även som försvar, att man kan se skador på halsen. Medan grips man med en arm, så finns det inte så mycket plats för fingrarna att komma in och göra skador.
US: Näe. Du, kan du uttala dig nånting om dom skadorna som vi diskuterar nu, om dom har uppkommit före eller efter döden?
SSJ: De har uppkommit före döden. US: Ja. SSJ: Det är…det här är förändringar som bara uppkommer före döden.
Det går inte att säga att VB stryptes öht.
__________________
Senast redigerad av Quarrel 2014-11-15 kl. 08:56.
Citera
2014-11-15, 09:10
  #92335
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Precis som du skriver, alla kan flippa. Alla i hela Boden, det är inte speciellt för KJ. Hur hanterar han det? Har han någonsin varit våldsam mot person? Liten I berättar på sid 1391f:
Jag önskar alla kunde hantera sin ilska på det sättet.

Ord står mot ord när det gäller strypningen, men I ändrar sin version, sid 1393f:

Tyvärr finns inte första förhöret i FUP, det stödde väl inte åtalet. Men ofrånkomligt är att I kunde prata under hela scenariot, och överlevde, KJ fullföljde inte strypningen trots att I försummade att säga "röd".

VB:s dödsorsak inte var strypning. Rättsläkarens vittnesmål i TR, tack, Tankar:

Det finns inga uppgifter om skador på halsen på VB, annat än på sid 420:

Rättsläkaren, enligt Tankar:
Det går inte att säga att VB stryptes öht.

Jag har läst Rättsläkarens utlåtande, han ansåg att VB dött en plågsam död, däremot kan man bli medvetslös.

I*a ändrar inte faktumet att KJ tagit stryptag på henne. Hon återkommer med uppgiften om det. Har du någon tanke kring varför hon inte sa det på en gång? Jag kan tänka mig att hon resonerat fram o tillbaka huruvida hon skulle berätta detta eller ej.

I*a klarade sig ja. Tack och lov! Tyvärr gjorde inte VB det.
Citera
2014-11-15, 09:20
  #92336
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag har läst Rättsläkarens utlåtande, han ansåg att VB dött en plågsam död, däremot kan man bli medvetslös.

I*a ändrar inte faktumet att KJ tagit stryptag på henne. Hon återkommer med uppgiften om det. Har du någon tanke kring varför hon inte sa det på en gång? Jag kan tänka mig att hon resonerat fram o tillbaka huruvida hon skulle berätta detta eller ej.

I*a klarade sig ja. Tack och lov! Tyvärr gjorde inte VB det.
Jag hittar inte att rättsläkaren använder ordet plågsam. Var hittar du det? Skulle det ha med strypning att göra?

Jag hittar inte heller att I återkom med uppgiften om strypning. Hon säger i FUP att hon har pratat om strypningen i ett tidigare förhör, men jag hittar inget tidigare förhör där hon inte har pratat om strypningen, så jag har ingen tanke kring varför hon inte sa det på en gång.
Citera
2014-11-15, 10:33
  #92337
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag hittar inte att rättsläkaren använder ordet plågsam. Var hittar du det? Skulle det ha med strypning att göra?

Jag hittar inte heller att I återkom med uppgiften om strypning. Hon säger i FUP att hon har pratat om strypningen i ett tidigare förhör, men jag hittar inget tidigare förhör där hon inte har pratat om strypningen, så jag har ingen tanke kring varför hon inte sa det på en gång.

Nej jag läste att döden varit långdragen och plågsam och nej, det står inget om strypning till döds. Jag får återkomma gällande källa på det jag säger ang plågsam. Jag var mer inne på att det kan ju faktiskt leda till att man förlorar medvetandet.
Citera
2014-11-15, 10:36
  #92338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag har läst Rättsläkarens utlåtande, han ansåg att VB dött en plågsam död, däremot kan man bli medvetslös.

I*a ändrar inte faktumet att KJ tagit stryptag på henne. Hon återkommer med uppgiften om det. Har du någon tanke kring varför hon inte sa det på en gång? Jag kan tänka mig att hon resonerat fram o tillbaka huruvida hon skulle berätta detta eller ej.

I*a klarade sig ja. Tack och lov! Tyvärr gjorde inte VB det.

Vill minnas att hon hade ett strypintresse som hon
sannolikt tyckte va pinsamt att ta upp.
Citera
2014-11-15, 10:54
  #92339
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Nej jag läste att döden varit långdragen och plågsam och nej, det står inget om strypning till döds. Jag får återkomma gällande källa på det jag säger ang plågsam. Jag var mer inne på att det kan ju faktiskt leda till att man förlorar medvetandet.
Så här återger Tankar:
Citat:
US: Ja. Du, kan du säga nånting om dödsförloppet, tiden?
SSJ: Jag kan ju säga att emm..skadan i hjärtat var väldigt liten. (Bläddrar) Jag kanske får ett mått på detta. (Bläddrar och läser i papperen) Emm..nu ska vi se…eeh…vi har två skador i hjärtat..öh..det är till vänster hjärtö, det vill säga i övre delen av hjärtat, och vardera skadas längd mäter 0,8 cm, d v s mindre än en cm. Så det är ganska små skador. Det vill säga man förblöder långsamt från småskador. Om det nu har varit en större skada på en 4-5 cm hade det gått mycket snabbare. Så det i sig säger att förblödning, den inre förblödningen har gått långsamt. Och detsamma gäller stickskadorna i ryggen. De är ungefär 1-1,5 cm, ganska små, öh..men det är många skador som kan blöda, men de som går i lungsäcken är även ganska små. Så det har inte gått så snabbt.
US: Det har inte gått så snabbt. SSJ: Nej.
US: Kan du säga hur lång tid dödsförloppet, eller dödskampen om man så vill, har pågått?
SSJ: Det är mycket svårt att säga, där vi har två, dels detta med att lungsäckarna är punkterade, dels förblödning från hjärtat, och vad som tar längst tid eller kortast tid är svårt att bedöma. Det är alltid svårt när man har flera olika skador. Ehh…jag vill inte gärna sätta en absolut tidsgräns, men det har tagit tid.
US: Det har tagit tid.
SSJ: Ja.
US: Skulle du hålla med mig om jag sa att det var ett utdraget dödsförlopp?
SSJ: Ja..det..det kan man föreställa sig att…
Men om VB har strypts till medvetslöshet innan var döden inte plågsam, medvetslösa människor plågas inte. Så jag vill fortfarande ha källa på att rättsläkaren sa att hon dog en plågsam död.
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag har läst Rättsläkarens utlåtande, han ansåg att VB dött en plågsam död, däremot kan man bli medvetslös.
Citera
2014-11-15, 11:25
  #92340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Så här återger Tankar:

Men om VB har strypts till medvetslöshet innan var döden inte plågsam, medvetslösa människor plågas inte. Så jag vill fortfarande ha källa på att rättsläkaren sa att hon dog en plågsam död.

Ja detta med VB:s eventuella ( troliga) lidande har ju varit uppe tidigare. Vill minnas att det finns en 'källa' som hävdade att VB led: EMF. Och självklart låg det i hennes intresse/roll att hävda detta.
Är säker på att SSJ inte uttalade sig el skrev ngt om grad av lidande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in