2014-11-14, 22:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej det viktigaste för FM är att vara avskräckande för en eventuell fiende. Vi vill inte ha något krig, annars hade man kunnat göra som du säger, låtsas att vi har ett värdelöst försvar för att locka fienden i en fälla, men detta är nog knappast det svenska förvarets uppgift.
Nej FM skall visa världen att det kostar mer än det smakar att anfalla Sverige. Då är det också viktigt att man kan visa att man har förmågan att bedriva en effektiv ubåtsjakt och att man har lite högre intelligens än den genomsnittlige UFO-fantasten.

Avskräckande betyder inte per automatik volymmässigt starkare. Försvarsmakten skall hävda vår integritet, avskräckning kan ske på olika sätt, bl a. genom att vara en osäkerhetsfaktor. Det kan endast uppnås genom att inte avslöja sin förmåga, sina planer, närvaro och taktik.
Citera
2014-11-14, 22:19
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inte omöjligt att man kan producera någon typ av effekt eller torped som söker sig till målet och ger verkan med hög sannolikhet likt AAM(Air to Air Missile) vad gäller flygfarkoster. Vad jag har förstått är det en kostnadsfråga då Sverige har en unik skärgårdsmiljö, utvecklingskostnader är dyra och har man ingen att dela kostnaden med är det ett hinder för utveckling.

Lätt torped 45...Om den nu inte slutat tillverkas numera
Citera
2014-11-14, 22:19
Medlem
Citat:
Inte omöjligt att man kan producera någon typ av effekt eller torped som söker sig till målet och ger verkan med hög sannolikhet likt AAM(Air to Air Missile) vad gäller flygfarkoster. Vad jag har förstått är det en kostnadsfråga då Sverige har en unik skärgårdsmiljö, utvecklingskostnader är dyra och har man ingen att dela kostnaden med är det ett hinder för utveckling.
Har vi kvar ELMA?
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Elma_(antiubåtsgranatkastare)
Senast redigerad av Dudde123 2014-11-14 kl. 22:33.
Citera
2014-11-14, 22:21
Medlem
Citat:
Försvarsmakten har varit tydlig med att man har konstaterat en miniubåt, statsministern har varit tydlig med att nästa gång riskerar inkräktaren vapeninsats. Det är en signal och det är det kort man satsar på för att slippa fler kränkningar vilket är målsättningen. Slipper vi fler kränkningar i framtiden har strategin fungerat, om inte tar man ett omfall och vidtar andra åtgärder för att nå sina mål.

Det var ingen ubåtsjakt, det var man tydlig med från första stavelsen.

Helt korrekt analys enligt min mening.
Citera
2014-11-14, 22:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowlady
Icke. Jag var med i ubåtsjakterna på 80-talet. Vi sköt för att döda, många gånger och utan varningsskott i förväg. Och det var riktiga ubåtar vi sköt emot. Ingen som helst tvekan!
Varningsskott skjuts bara mot ubåt som påträffas utanför baslinjen (utanför skärgården) men innanför territorialgränsen. Vi gjorde det också, och därute var de lättare att spåra så vi kunde ofta följa dem i timmar rakt österut. Nästa som säger att det var mink vi jagade hittar ett hästhuvud i sin säng imorgon.

Jag hade själv min plats i stridsledningen på en av kustkorvetterna och hade bl.a som jobb att se till att målinformationen som skickades till andra enheter verkligen låg exakt på de signaler vi hade från vår aktiva hydrofon. Det styrde både var helikoptrarna skulle doppa sina passiva hydrofoner och var andra båtar skulle fälla sjunkbomber.
Vi sköt Elma-granater flera gånger också. Det enda vi aldrig gjorde var att skjuta antiubåts-torped, fast vi hade dem. Vet inte varför.

Ubåtsjakt är _svårt_ särskilt inomskärs, särskilt i Östersjön med sina salt och temperaturlager (isotermer) och särskilt när man inte vill fälla hundratals sjunkbomber på måfå och förstöra hela skärgården som de gjorde under andra världskriget.

Om man får tro dig, och det gör jag, så bekräftar det du säger för mig att det är lättare att gömma sig i en skärgård än i öppet hav, ett argument för att nyttja skärgården för skydd. Ryssland har alla anledning att förbereda sig för att nyttja den svenska skärgården för sina kärnvapenbestyckade ubåtar, finns fler anledningar att sondera i svenska vatten, bl a. att ge förutsättningar för lägesuppfattning vad gäller våra marina stridskrafter men också förberedelser för diversionsoperationer.
Citera
2014-11-14, 22:34
Medlem
Citat:
Inte omöjligt att man kan producera någon typ av effekt eller torped som söker sig till målet och ger verkan med hög sannolikhet .

Det där är standardutrustning i flottan sedan decennier. Sverige åtminstone har legat långt framme på att utveckla torpeder och har exporterat en hel del från torpedverkstaden i Motala. Vet dock inte riktigt hur det är med den saken nu.
Under min tid i flottan på 80-talet hade vi speciella torpeder för ubåtsjakt. Små, 43 cm och kanske bara 3 meter långa. De hade elektrisk drivning istället för den sprit- och väteperoxid-motor som driver de tunga torpederna. Den största skillnaden är den aktiva målsökaren som inte bara söker i sidled utan även i djupled. Som alla torpeder är de också trådstyrda och kan styras hur som helst med en joystick från skjutande fartyg, och sända sina målsökardata tillbaka. Detta var över 20 år sedan... jag tror inte de är sämre idag !

Men som jag skrev förut, jag har inte varit med om att skjuta skarpa sådana. Vet inte varför. De kanske behövde stora ytor, visst djup, eller andra speciella förhållanden för att vara effektiva.
Citera
2014-11-14, 22:37
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Det där är standardutrustning i flottan sedan decennier. Sverige åtminstone har legat långt framme på att utveckla torpeder och har exporterat en hel del från torpedverkstaden i Motala. Vet dock inte riktigt hur det är med den saken nu.
Under min tid i flottan på 80-talet hade vi speciella torpeder för ubåtsjakt. Små, 43 cm och kanske bara 3 meter långa. De hade elektrisk drivning istället för den sprit- och väteperoxid-motor som driver de tunga torpederna. Den största skillnaden är den aktiva målsökaren som inte bara söker i sidled utan även i djupled. Som alla torpeder är de också trådstyrda och kan styras hur som helst med en joystick från skjutande fartyg, och sända sina målsökardata tillbaka. Detta var över 20 år sedan... jag tror inte de är sämre idag !

Men som jag skrev förut, jag har inte varit med om att skjuta skarpa sådana. Vet inte varför. De kanske behövde stora ytor, visst djup, eller andra speciella förhållanden för att vara effektiva.
Som sagt, lätt torped 45
Citera
2014-11-14, 22:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
Helt korrekt analys enligt min mening.

Klart att det är en korrekt analys, släkt med Göran för fan. Skämt åsido, har bättre blod än så , många här verkar tro att militära maktmedel endast går ut på att bekämpa, det är så fel och så korkat så det finns inte.

Utgångspunkten är att nå avgöranden med så liten insats(frkiktion) som möjligt. Hade vi sänkt den här ubåten hade vi förmodligen riskerat omvärldspolitiska förvecklingar som inte hade gynnat våran säkerhet i förlängningen, det är inte dit vi vill, vi vill ha fred och känna oss säkra, inte bidra till en eskalerande säkerhetspolitisk situation.
Citera
2014-11-14, 22:42
Medlem
gavlips avatar
Citat:

Ledningen för försvaret ser till att det blir ett spektakel med ubåtsjakt, i själva verket ska ubåten naturligtvis synas men inte fångas, själva ubåtsjaktspektaklet är poängen. Självfallet kan man inte slänga i målsökande torpeder i vattnet om man ska syssla med fejkubåtsjakt.
Citera
2014-11-14, 22:42
Medlem
Citat:

Låter som Torped 45. Men naturligtvis är inte ens dessa garanterade att träffa.
Anledningen till att dessa inte användes är kanske att man inte ville sänka ubåten utan man ville tvinga upp den.
Iochmed att vi inte var/är i krig så blir det politiska komplikationer om vi sänker en ubåt, komplikationer som man inte var/är beredda att ta.
Citera
2014-11-14, 22:43
Medlem
Citat:
Om man får tro dig, och det gör jag, så bekräftar det du säger för mig att det är lättare att gömma sig i en skärgård än i öppet hav,

Yes typ 1000 gånger lättare.... Men det inte öarna man gömmer sig bakom utan vattenförhållandena som ställer till det.
Du har sett en ljusstråle som ändrar riktning när den går igenom en vattenyta ? Samma sak händer med ljud (hydrofoner). Problemet är att vattnet ligger i massor av "lager" med olika salthalt, temperatur och strömmar. Ljudet från hydrofonerna bryts på samma sätt, vid varje sådan yta. Det kan skapa "kanaler" på vissa djup som gör att ljud hörs kilometervis, medan något som ligger mycket närmare, men fem meter upp eller ner är helt osynligt. I en skärgård störs de olika lagren överallt och flyttar sig hela tiden.
Ubåten mäter hela tiden var dessa gränser ligger och placerar sig på det djup som är mest fördelaktigt för att inte kunna detekteras. Ubåtsjägarna gör samma sak och hissar sina hydrofoner upp och ner under vattnet för att hitta de rätta "kanalerna". Men bara man rundar en udde så är det nya förhållanden... Det är riktigt knepigt.

Ubåten har också fördelen att kunna höra jägaren på mycket längre håll. En aktiv hydrofon sänder ju ut ljud och lyssnar efter ekon, som en radar. För att kunna "se" en kilometer måste alltså ljudet vara så starkt att det kan gå 2 km fram och tillbaka. Det innebär också att jägaren "hörs" på minst 2 km håll för den som bara ligger och lyssnar efter just den ljudsignalen, oftast mycket längre. I slutänden blir det så att ubåten alltid har extremt mycket bättre koll på var jägaren är, än tvärtom.

Som sagt det är riktigt riktigt svårt....
Citera
2014-11-14, 22:49
Medlem
ÖB och Försvarsministern i aktuellt nu ikväll. http://www.svtplay.se/video/2457758/aktuellt/14-11-21-00
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in