2014-11-14, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej men just denna diskussion beror ju på att försvaret undviker att lägga fram bevisen. Om vi i Sverige har svårt att tro på det, vad tror du då till exempel ryssarna säger?

Det viktigaste i dagens värld är PR. För ett vanligt företag, politiska partier, länder eller försvarsmakten så gäller det att vinna "hearts and minds". Om försvarsmakten inte har fattat detta så har de inte alls hängt med i utvecklingen, eller så är de helt enkelt så att de inte har något mer som kan övertyga folk.

Håller med dig. FM har också haft 30 år på sig att lära denna läxa. De har skjutit varningsskott i 30 år.

Vilket ger bäst PR? En situation där man kan bevisa vem det är som kränker oss eller en situation där man inte kan det?
Citera
2014-11-14, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Försvarsmakten har varit tydlig med att man har konstaterat en miniubåt, statsministern har varit tydlig med att nästa gång riskerar inkräktaren vapeninsats. Det är en signal och det är det kort man satsar på för att slippa fler kränkningar vilket är målsättningen. Slipper vi fler kränkningar i framtiden har strategin fungerat, om inte tar man ett omfall och vidtar andra åtgärder för att nå sina mål.

Det var ingen ubåtsjakt, det var man tydlig med från första stavelsen.

Mycket bra skött på detta vis än så länge. All heder åt FM som jobbar med detta otacksamma ärende
Citera
2014-11-14, 21:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Korkis
Det finns en extremt bra anledning till att man inte basunerar ut exakt vad man vet och hur man kan veta det. Man vill inte öppet avslöja vilka förmågor man besitter och hur exakt information vi kan få fram, det gynnar ingen förutom fienden. Sen att konspirationsteoretikern inte förstår detta tar FM inte hänsyn till.

HMS Västergötland låg vilande i OP området efter övningen med holländarna som man visste skulle uppvaktas. Stridskontakt inom 10 hM upprättades, men i sedvanlig ordning blev ordergivningen fördröjd p g a att inte FM har egen superlångvågig kapacitet. Att staben Stockholm ska ha kontakt med sina ubåtar via Japan är vare sig modernt eller effektivt.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nej men just denna diskussion beror ju på att försvaret undviker att lägga fram bevisen. Om vi i Sverige har svårt att tro på det, vad tror du då till exempel ryssarna säger?

Det viktigaste i dagens värld är PR. För ett vanligt företag, politiska partier, länder eller försvarsmakten så gäller det att vinna "hearts and minds". Om försvarsmakten inte har fattat detta så har de inte alls hängt med i utvecklingen, eller så är de helt enkelt så att de inte har något mer som kan övertyga folk.

Om vi i Sverige ... Jag skulle snarare vilja säga Du i Kaliningrad. Du försöker bilda opinion för krav om fullständig redogörelse, det gynnar inte svenska folket, däremot Dig och dina cyberkrigande kompisar, det är min uppfattning.

Den svenska försvarsmakten om någon vinner hearts of mind, så även statsministern i just den här saken, det är jag övertygad om, till skillnad mot din troliga uppdragsgivare, ingen gillar Putin, i alla fall inte på den här sidan om Östersjön, tror du inte?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amsta11en
Om de träffar rätt både i höjd och position ja. Det man bör tänka på är ett det denna gång garanterat rör sig om miniubåtar som kan vara svårare att träffa så det gäller att man fäller dessa 30 tals grejer tätt

Då undrar jag varför man ens har ett marint försvar med korvetter mm , om man inte utrustar
dom med "riktiga" vapen ??

Förövrigt intressant nu att alla partier vill satsa på militären, något som SD alltid stått för.
Citera
2014-11-14, 21:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Håller med dig. FM har också haft 30 år på sig att lära denna läxa. De har skjutit varningsskott i 30 år.

Vilket ger bäst PR? En situation där man kan bevisa vem det är som kränker oss eller en situation där man inte kan det?

Försvarsmaktens uppgift är inte att ha goda relationer, goda relationer är ett verktyg för att skapa förutsättningar för att lösa uppgifter.

Försvarsmaktens uppgift är inte att visa vem som kränker oss, uppgiften är att förhindra kränkning. Försvarsmakten är ett av landets flera säkerhetspolitiska verktyg och agerar på det sätt som gynnar den säkerhetspolitiska strategin.
Citera
2014-11-14, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartsynsk
HMS Västergötland låg vilande i OP området efter övningen med holländarna som man visste skulle uppvaktas. Stridskontakt inom 10 hM upprättades, men i sedvanlig ordning blev ordergivningen fördröjd p g a att inte FM har egen superlångvågig kapacitet. Att staben Stockholm ska ha kontakt med sina ubåtar via Japan är vare sig modernt eller effektivt.
Detta kommer in på 10-topplistan över förvirrade inlägg i denna tråd.
Kan du förtydliga?
Citera
2014-11-14, 21:56
Medlem
Korkiss avatar
Citat:
Okej jag orkar snart inte argumentera längre, men hur som helst så tror jag inte på detta. Jag har bemött detta argument åtskilliga gånger.

Jag tror att det viktigaste för en försvarsmakt är att upprätthålla trovärdigheten och att man har en avskräckande effekt på fienden. Om försvarsmakten uppträder på ett sätt som skulle platsat i Grönköpings veckoblad så har det ingen avskräckande effekt.
Vad denna ubåtsjakt har lett fram till är att vår huvudfiende Ryssland har fått ett gott skratt och det är ju inte direkt därför vi har ett försvar som kostar åtskilliga miljarder per år.
Försvarsmakten ska inte och bryr sig inte om att upprätthålla någon form av trovärdighet hos skeptiker om det kan kompromettera ens förmågor. Svårare än så är det inte. Det viktigaste för FM är att upprätthålla en hög förmåga och sen att du och jag inte får veta exakt varför FM säger att det är säkra på att det var en ubåt hör till sakens natur, det är hemliga uppgifter. Publicerar man saker i detalj röjer man sina förmågor och nästa gång det sker en kränkning riskerar man att fienden har anpassat sig efter dessa förmågor. Givetvis så kan hela organisationen från sonaroperatören till överbefälhavaren stå och blåljuga men jag finner detta mindre troligt, alla är dock fria att göra sin egen bedömning.
Citera
2014-11-14, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaapan
Då undrar jag varför man ens har ett marint försvar med korvetter mm , om man inte utrustar
dom med "riktiga" vapen ??

Förövrigt intressant nu att alla partier vill satsa på militären, något som SD alltid stått för.
Jo, men även riktiga vapen måste träffa eller explodera i närheten för att göra verkan.
Det finns inga magiska vapen som alltid träffar i de här sammanhangen.
Citera
2014-11-14, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korkis
Försvarsmakten ska inte och bryr sig inte om att upprätthålla någon form av trovärdighet hos skeptiker om det kan kompromettera ens förmågor. Svårare än så är det inte. Det viktigaste för FM är att upprätthålla en hög förmåga och sen att du och jag inte får veta exakt varför FM säger att det är säkra på att det var en ubåt hör till sakens natur, det är hemliga uppgifter. Publicerar man saker i detalj röjer man sina förmågor och nästa gång det sker en kränkning riskerar man att fienden har anpassat sig efter dessa förmågor. Givetvis så kan hela organisationen från sonaroperatören till överbefälhavaren stå och blåljuga men jag finner detta mindre troligt, alla är dock fria att göra sin egen bedömning.

Nej det viktigaste för FM är att vara avskräckande för en eventuell fiende. Vi vill inte ha något krig, annars hade man kunnat göra som du säger, låtsas att vi har ett värdelöst försvar för att locka fienden i en fälla, men detta är nog knappast det svenska förvarets uppgift.
Nej FM skall visa världen att det kostar mer än det smakar att anfalla Sverige. Då är det också viktigt att man kan visa att man har förmågan att bedriva en effektiv ubåtsjakt och att man har lite högre intelligens än den genomsnittlige UFO-fantasten.
Citera
2014-11-14, 22:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Jo, men även riktiga vapen måste träffa eller explodera i närheten för att göra verkan.
Det finns inga magiska vapen som alltid träffar i de här sammanhangen.

Inte omöjligt att man kan producera någon typ av effekt eller torped som söker sig till målet och ger verkan med hög sannolikhet likt AAM(Air to Air Missile) vad gäller flygfarkoster. Vad jag har förstått är det en kostnadsfråga då Sverige har en unik skärgårdsmiljö, utvecklingskostnader är dyra och har man ingen att dela kostnaden med är det ett hinder för utveckling.
Citera
2014-11-14, 22:15
Medlem
Citat:

Icke. Jag var med i ubåtsjakterna på 80-talet. Vi sköt för att döda, många gånger och utan varningsskott i förväg. Och det var riktiga ubåtar vi sköt emot. Ingen som helst tvekan!
Varningsskott skjuts bara mot ubåt som påträffas utanför baslinjen (utanför skärgården) men innanför territorialgränsen. Vi gjorde det också, och därute var de lättare att spåra så vi kunde ofta följa dem i timmar rakt österut. Nästa som säger att det var mink vi jagade hittar ett hästhuvud i sin säng imorgon.

Jag hade själv min plats i stridsledningen på en av kustkorvetterna och hade bl.a som jobb att se till att målinformationen som skickades till andra enheter verkligen låg exakt på de signaler vi hade från vår aktiva hydrofon. Det styrde både var helikoptrarna skulle doppa sina passiva hydrofoner och var andra båtar skulle fälla sjunkbomber.
Vi sköt Elma-granater flera gånger också. Det enda vi aldrig gjorde var att skjuta antiubåts-torped, fast vi hade dem. Vet inte varför.

Ubåtsjakt är _svårt_ särskilt inomskärs, särskilt i Östersjön med sina salt och temperaturlager (isotermer) och särskilt när man inte vill fälla hundratals sjunkbomber på måfå och förstöra hela skärgården som de gjorde under andra världskriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in