Citat:
Ursprungligen postat av
amsta11en
Håller med dig. FM har också haft 30 år på sig att lära denna läxa. De har skjutit varningsskott i 30 år.
Icke. Jag var med i ubåtsjakterna på 80-talet. Vi sköt för att döda, många gånger och utan varningsskott i förväg. Och det var riktiga ubåtar vi sköt emot. Ingen som helst tvekan!
Varningsskott skjuts bara mot ubåt som påträffas utanför baslinjen (utanför skärgården) men innanför territorialgränsen. Vi gjorde det också, och därute var de lättare att spåra så vi kunde ofta följa dem i timmar rakt österut. Nästa som säger att det var mink vi jagade hittar ett hästhuvud i sin säng imorgon.
Jag hade själv min plats i stridsledningen på en av kustkorvetterna och hade bl.a som jobb att se till att målinformationen som skickades till andra enheter verkligen låg exakt på de signaler vi hade från vår aktiva hydrofon. Det styrde både var helikoptrarna skulle doppa sina passiva hydrofoner och var andra båtar skulle fälla sjunkbomber.
Vi sköt Elma-granater flera gånger också. Det enda vi aldrig gjorde var att skjuta antiubåts-torped, fast vi hade dem. Vet inte varför.
Ubåtsjakt är _svårt_ särskilt inomskärs, särskilt i Östersjön med sina salt och temperaturlager (isotermer) och särskilt när man inte vill fälla hundratals sjunkbomber på måfå och förstöra hela skärgården som de gjorde under andra världskriget.