Citat:
Ursprungligen postat av
PuffTheDragon
Tja, det gäller att planera färden, in i minsta detalj som Sickan hade sagt.
Du har säkert sett animationer hur Rosetta färdats genom solsystemet, använder sig av Jordens och Mars gravitation för att komma upp i rätt hastighet och matcha kometens omloppsbana.
När man väl kommit upp bakom kometen behöver man se till att hålla rätt hastighet runt.
Visst är det fantastiskt att man kan lyckas med detta?
Edit. Ett exempel på en cirkulär omloppsbana kring kometen på ett avstånd av 10km:
http://m.wolframalpha.com/input/?i=%2820000*3.1415%29%2Fsqrt%28%286.67*10%5E%28-11%29*10%5E13%29%2F%2810%5E4%29%29+seconds&x=0&y=0
Hastigheten runt P67 på det avståndet är ca:
Sqrt((7*10^(-11)*10^13)/10^4) m/s
Sqrt(7*10^(-2)) m/s
(Sqrt7)/10 m/s
~2.6 dm/s
'Fantastiskt' är nästan ett understatement, jag är helt hänförd (och emotionellt starkt påverkad) av det här

Tack för bra svar! Tricket är alltså väldigt långsam hastighet, att man kan vara i omloppsbana runt på avståndet 10km kan jag någonstans greppa, 50km känns dock väldigt avlägset. (Omloppstid ~2 veckor med samma ekvation)
Jag hittar inte källan till 50km i just detta nu, det var något som svepte förbi under dagen på någon ESA-relaterad tweet under en diskussion om/huruvida Rosetta kunde detektera Phille visuellt, vilket inte gick då Phille bara skulle vara ca en pixel stor och avståndet nämndes.
Följdfrågan som genast dyker upp blir ju om det finns något maximalt avstånd av vilket man kan cirkulera ett sådant här objekt, när är man inte längre gravitionellt bunden till 'snöbollen', är det p67's fluktuerande la grange punkter som i teorin är det enda som sätter en övre gräns?
Kanske är det så enkelt att man använder mycket motorkraft på Rosetta för att parera?
Urgh, gravitation är oerhört fascinerande.