2014-11-07, 01:49
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
För att bygga vidare på ovan nämnt string theory har jag en intressant fråga enligt mig. Efter BB så uppstod kvarkar och leptoner (som är minsta bestondsdelar vi kan se) och därefter protoner,neutroner elektroner osv osv. Idag försöker teoretiska astronomer och forskare hitta svaret eller gåtan som är varför universum kom till genom att titta upp i himmelen men är inte det en omväg? Rent teoretiskt borde väl det gå att kunna utlösa info som varför vi här här genom att studera de tidigaste byggstenarna,leptoner och kvarkar. Innuti dessa måste det väl finnas enorm info om varför universum finns öht? Och hur säker är man att det inte finns mindre delar än dessa (strängar tex eller andra saker) som döljer svaren bakom mysteriet? Sjukt logiskt enligt mig

Man gör ju båda sakerna. Triumfen är när man går den väg du antyder: börjar med att se teoretiskt på byggstenarna, förutsäger något och sedan hittar man det i experiment. Det finns mycket av sådant i klassikern De första tre minuterna. Det är nästintill skrämmande hur rätt man träffar utifrån resonemang utifrån hur det borde vara.
Citera
2014-11-07, 10:36
Medlem
Sainsburyss avatar
Tackar för alla svar!

Jag gillar att höra olika teorier om universum, mestadels för att jag inte kan så mycket om det jag själv, vilket gör det hela ännu mer mystiskt för mig.

På tal om multiversum eller vad det kallas för, om det nu finns... Kan man tänka sig att det finns olika universum "i varandra" fast bara i olika dimensioner? Eller är teorin att det är olika universum bredvid varandra? Då kommer ju nästa svåra fråga, eftersom rymden är just vakum, det är ingenting, vad finns då mellan dessa universum? Hoppas ni förstår hur jag menar. Jag menar alltså om det i vårat universum inte finns någonting mellan våra galaxer med mera förutom vakum, då måste ju ändå något separera oss från andra universum. Och om det finns andra universum så borde väl vakum inte kunna separera oss, alltså rymden, för då är det ju inte ett annat universum.

Sen har jag min egna teori att galaxer föds och dör konstant och att det inte tar slut som andra tror. Två galaxer krockar och båda har svarta hål i mitten, detta skapar en sådan kraftfull energi att en tredje stor galax föds ur denna energi eller varför inte ett helt nytt universum? Vårat universum exploderade i början, för att sedan likt vissa stjärnor implodera.. när detta händer så sker en ny "explosion" på grund av all energi och universum blir återfödd pånytt.
Vad tror ni om den teorin?
Citera
2014-11-07, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Tackar för alla svar!

Jag gillar att höra olika teorier om universum, mestadels för att jag inte kan så mycket om det jag själv, vilket gör det hela ännu mer mystiskt för mig.

På tal om multiversum eller vad det kallas för, om det nu finns... Kan man tänka sig att det finns olika universum "i varandra" fast bara i olika dimensioner? Eller är teorin att det är olika universum bredvid varandra? Då kommer ju nästa svåra fråga, eftersom rymden är just vakum, det är ingenting, vad finns då mellan dessa universum? Hoppas ni förstår hur jag menar. Jag menar alltså om det i vårat universum inte finns någonting mellan våra galaxer med mera förutom vakum, då måste ju ändå något separera oss från andra universum. Och om det finns andra universum så borde väl vakum inte kunna separera oss, alltså rymden, för då är det ju inte ett annat universum.

Sen har jag min egna teori att galaxer föds och dör konstant och att det inte tar slut som andra tror. Två galaxer krockar och båda har svarta hål i mitten, detta skapar en sådan kraftfull energi att en tredje stor galax föds ur denna energi eller varför inte ett helt nytt universum? Vårat universum exploderade i början, för att sedan likt vissa stjärnor implodera.. när detta händer så sker en ny "explosion" på grund av all energi och universum blir återfödd pånytt.
Vad tror ni om den teorin?

Multipla universum och universum i olika dimensioner är svåra frågor som den mänskliga hjärnan knappt klarar att hantera. Men om vårat universum har uppstått ur ingenting så borde fler universum kunna uppstå.

Och just "ingenting" är svårt att ta till sig. Ingenting är ingenting, inte vacum eller något mellanrum mellan olika universum. Vid ingenting finns inget rum.

Jag tror vårat universum kommer att fortsätta att expandera och tillslut har allt stjärnbränsle brunnit ut och kvar finns endast svarta hål och små kalla dvärgstjärnor.
Senast redigerad av Milton-E 2014-11-07 kl. 11:17.
Citera
2014-11-07, 11:14
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Man gör ju båda sakerna. Triumfen är när man går den väg du antyder: börjar med att se teoretiskt på byggstenarna, förutsäger något och sedan hittar man det i experiment. Det finns mycket av sådant i klassikern De första tre minuterna. Det är nästintill skrämmande hur rätt man träffar utifrån resonemang utifrån hur det borde vara.

Tack för tipset, laddar ned den nu!

För det var ju inte länge sen kvarkar och leptoner upptäcktes. De upptäcktes "på riktigt" för mindre än 30 år sedan och teorin till att det finns mindre beståndsdelar än protoner,elektron samt neutroner uppkom bara år 1960. Innan det hade man inte ens tanken att det kan finnas mindre beståndsdelar. Ur detta uppkom också kvantmekanik som man började studera vidare på.

Nu, om det var så kort tid sedan kvarkar och leptoner (atomens minsta beståndsdelar i nuläget) upptäcktes vad bådar framtiden för upptäckter? Är ytterst tveksam till att dessa är de minsta beståndsdelar enbart för att det är ett så nytt område och att vi inte lagt ner mycket tid på att leta efter ännu mindre. Min fråga, går det att hitta mindre beståndsdelar? Jag vet att sådant inte görs genom att titta i ett mikroskåp utan i detektorer och om man hittar ännu mindre (säg strängar eller något annat helt oanat) vad kan det få för betydelse för vår förståelse av universums tidigaste skede? Det är ju trotsallt så att ju längre in i atomens byggstenar du kommer ju mer info får man ut eller?
Senast redigerad av Theangleaxe 2014-11-07 kl. 11:17.
Citera
2014-11-07, 13:52
Medlem
Fris avatar
Citat:
Jag vet att sådant inte görs genom att titta i ett mikroskåp
Här har du ett professionellt mikro-skåp: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40216357/
Citera
2014-11-07, 14:24
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Här har du ett professionellt mikro-skåp: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40216357/

mikroskop*

edit: 200:- jag hugger nog fan på den! Tack för tipset
Citera
2014-11-07, 15:10
Medlem
Fris avatar
Citat:

mikroskop*

edit: 200:- jag hugger nog fan på den! Tack för tipset
Ja, slå till! I platt paket å allt. En spänn billigare än du trodde dessutom. Men slå inte för hårt därför att:

Skötselråd:
Torka med torr trasa.

Den enda rymd man upptäcker i en sådan möbel är dock begränsad till yttermåtten 42x42 cm. Ni som vet vet ju att 42 är ett speciellt tal. Bara det att IKEA döpt sin möbel till "Moppe" avslöjar att de äntligen fått slut på ord. Går väl ändå att stoppa sina sockor i den när man fuskat med att inte tvätta i tid. Och saknar flickvän som sköter sånt (otillfredsställd smilie).
Citera
2014-11-09, 08:19
Bannlyst
Kommer vi göra ett framsteg när det gäller fart? Kommer rymdfordon åka mycket snabbare innan år 2020?
Citera
2014-11-09, 09:35
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Kommer vi göra ett framsteg när det gäller fart? Kommer rymdfordon åka mycket snabbare innan år 2020?
Nej, 5 år är en mycket kort tid inom rymdfart. Antares-raketen använder t.ex. motorer som tillverkades för 40 år sedan. De är ungefär så bra som raketmotorer kan vara, man kan inte göra dem märkbart "snabbare".

Det som ser ut att hända inom 5 år är att SpaceX kommer att bygga världens största raket, med dubbel kapacitet som den som är störst idag. Och återanvända dem. Det kommer att göra rymdfart billigare och om man kan skicka upp mer bränsle så kan man låta motorerna jobba längre tid och på så sätt accelerera mer. Det handlar inte om någon ny raketteknologi utan bara om mer entreprenörsmässig produktionsteknologi.

Till 2030 är det möjligt att ryssarna eller kineserna börjar med kärnkraftsdrivna raketer (i väst ser miljöpanikerna till att totalförbjuda all användning av kärnkraft så det kommer inte att hända här) Men det är faktiskt mer än 30 år sedan ryssarna lyckades skicka en sond till någon himlakropp, och kinesernas överraskande snabba framsteg i sitt rymdprogram är i hög grad en kopia av ryskt 1970-tal, inte så många nya innovationer där. Så vänta dig ingen revolution från det hållet. Och bara för användning i rymden, inte för att skicka upp saker från Jorden. De skulle skulle i så fall sakta sakta accelerera sin nyttolast under längre tid, och i det yttre solsystemet där dagens solkraftsdrivna sonder inte funkar. Hittills är det bara NASA som skickat sonder till de yttre planeterna, ryssarna försökte aldrig ens och det finns inte tal om några planer på att försöka göra det i framtiden heller.

Miniatyrisering går framåt och mindre massa innebär ju att samma raketkraft ger mer acceleration. Jag är rädd att det är mindre lättare sonder som kommer att leda utvecklingen kommande årtionden. Inte stora vrålande jätteraketer som hade potential för mänsklig rymdfart, utan en 10x10cm cubesat till Mars.

Om man lyckas utveckla en fusionsraket så kan all dagens raketteknologi skickas till muséet och du kan skaffa dig en sommarstuga på Månen (om Månen hade haft somrar). Men det har i snart hundra år nu alltid hetat att det är möjligt om 30 år, och ingen investerar idag seriöst i konceptet. Det verkar dock vara möjligt och lär hända någon gång i framtiden.
Senast redigerad av Fri 2014-11-09 kl. 09:57.
Citera
2014-11-09, 20:56
Bannlyst
vad är skillnaden på superjätte och hyperjätte?

jag har prövat wikipedia men fattar inte
Citera
2014-11-09, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
vad är skillnaden på superjätte och hyperjätte?

jag har prövat wikipedia men fattar inte

Superjätte = Minst 10 gånger större än solen.
Hyperjätte = En superjätte med en enorm ljusstyrka. Ska ligga på absolut magnitud < -7. Behöver inte ha en större massa än en Superjätte.
Citera
2014-11-10, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Superjätte = Minst 10 gånger större än solen.
Hyperjätte = En superjätte med en enorm ljusstyrka. Ska ligga på absolut magnitud < -7. Behöver inte ha en större massa än en Superjätte.

Är det den totala mängden ljus det handlar om?

Vi säger att jag har två stjärnor. Den ena är dubbelt så stor, men lyser enbart med halva ljusstyrkan till skillnad från stjärnan som lyser dubbelt så starkt men är hälften så liten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in