• 1
  • 2
2014-11-14, 01:00
Medlem
Kunames avatar
Tja!

Jag är för närvarande en student på SU, pluggar kandidatprogram i historiska studier. Jag har alltid varit intresserad av försvarsmakten och har varit med Försvarsutbildarna en hel del och den motsvarande i Storbritannanien osv med framtidssikte att någon tjänstgöra inom FM. Just nu håller på Försvaret driva en reklam kampanj om att kombinera sin civila karriär med sin militära karriär och då undrar jag, skulle en sån möjlighet finnas som student? Går det att kombinera studier med en karriär i försvarsmakten samtidigt?

Har inte hittat så mycket information på nätet om det och instruktörerna på FBU verkar inte ha den blekaste aning heller, så jag vänder nu till er, vad vet ni? ^^
Citera
2014-11-14, 01:20
Medlem
Zelogaths avatar
Du måste fortfarande genomföra GMU om du inte har en utförd värnplikt.
Det är hundra dagar, kan du lägga undan studierna så länge?
Citera
2014-11-14, 01:44
Medlem
Kunames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Du måste fortfarande genomföra GMU om du inte har en utförd värnplikt.
Det är hundra dagar, kan du lägga undan studierna så länge?

Kanske man kan göra GMU under sommarlovet och ha studieuppehåll för en månad så har man 3 månader på sig att göra GMU. Förutsatt att GMU är under lämplig tid under sommaren.
Citera
2014-11-14, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuname
Kanske man kan göra GMU under sommarlovet och ha studieuppehåll för en månad så har man 3 månader på sig att göra GMU. Förutsatt att GMU är under lämplig tid under sommaren.

Det drar igång en GMU period den 6 juni, om jag inte minns fel.
Citera
2014-11-14, 01:54
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Grejen är att det inte är 3 månader, först är det din grundutbildning på 100 dagar och sedan befattningsutbildning 3-6 månader, så man kan säga att den totala utbildningstiden är 9 månader.

Går du in med inställningen att du bara ska göra GMU så kommer du inte särskilt långt, FM har svårt att få in folk som fortsätter så vill du detta så är det nio månader som gäller.
Sedan kan du fundera på om du vill vara GSS/t eller GSS/k.
Citera
2014-11-14, 02:50
Medlem
Kunames avatar
Dvs att det ända sättet att kunna kombinera är genom ett sabbatsår?
Citera
2014-11-14, 05:06
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Dvs att det ända sättet att kunna kombinera är genom ett sabbatsår?
Mig veterligen, i och med att du får ge FM nio månader av ditt liv så skulle iallafall jag lägga all tid där, den lilla permission man får och timmarna i luckan är vettigare att lägga på träning och vila.
När du sedan vill varva FM med det civila livet så borde du kunna antingen jobba eller studera annat.
Snacka med en yrkesinformatör om du vill ha konkreta svar
Citera
2014-11-14, 13:12
Medlem
hemliga.agentens avatar
Lite extra info/klargörande: Nej, du måste inte ta ett helt sabbatsår. tre månder GMU räcker. (eftersom det är deltidssoldat du är intresserad utav).

Efter dessa tre månader kan du söka både Hemvärnet som bevakningssoldat (fyra övningsdygn per år som krav) eller insatssoldat (åtta övningsdygn per år som krav). Ett tredje alternativ är GSS/T (Tidsvis soldat, där kontraktet säger 14 övningsdygn per år men jag vet utifrån kompisar/kollegors erfarenhet att Försvarsmakten tyvärr är den (ekonomiskt) klena länken här och en hel del övningar uteblir...).

(Har man gjort värnplikt så behöver man inte genomföra GMU utan kan ansöka direkt)
Senast redigerad av hemliga.agenten 2014-11-14 kl. 13:16.
Citera
2014-11-14, 13:46
Medlem
REALINs avatar
Ska du bli deltidssoldat krävs minst 9 månaders tjänstgöring i ett svep i form av GMU + befattningsutbildning. Ska du bli hemvärnssoldat räcker det med GMU. För vissa befattningar i Hemvärnet går det bra med GU-F (två veckor) + befattningsutbildning (1-6 veckor).
Citera
2014-11-14, 15:08
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemliga.agenten
Lite extra info/klargörande: Nej, du måste inte ta ett helt sabbatsår. tre månder GMU räcker. (eftersom det är deltidssoldat du är intresserad utav).

Efter dessa tre månader kan du söka både Hemvärnet som bevakningssoldat (fyra övningsdygn per år som krav) eller insatssoldat (åtta övningsdygn per år som krav). Ett tredje alternativ är GSS/T (Tidsvis soldat, där kontraktet säger 14 övningsdygn per år men jag vet utifrån kompisar/kollegors erfarenhet att Försvarsmakten tyvärr är den (ekonomiskt) klena länken här och en hel del övningar uteblir...).

(Har man gjort värnplikt så behöver man inte genomföra GMU utan kan ansöka direkt)
Vad kommer din fakta ifrån?

Min kommer direkt från FM.

Vissa befattningar inom Hv kan du få tillgång till genom att istället gå FMU, i andra fall får man göra så som REALIN skriver.

Men är du ute efter en tjänst inom försvaret parallellt med det civila så är det nio månader som gäller.
Citera
2014-11-14, 15:39
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Vad kommer din fakta ifrån?

Min kommer direkt från FM.

Vissa befattningar inom Hv kan du få tillgång till genom att istället gå FMU, i andra fall får man göra så som REALIN skriver.

Men är du ute efter en tjänst inom försvaret parallellt med det civila så är det nio månader som gäller.

Vad för befattning kan man få i Hv genom FMU?
Citera
2014-11-14, 16:04
Medlem
FlodinNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemliga.agenten

Någon som hamnade i fel del av forumet......
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in