• 1
  • 2
2014-11-13, 13:36
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Håller ni med mig när jag säger att skådespelare i filmer har det lättaste jobbet i hela världen? Det enda de gör är ju att säga sina repliker på rätt sätt vid rätt tillfälle, sedan har de gjort sitt. Läsa på lite om rollen de spelar kanske också. Det svåraste med att vara skådespelare tror jag är att få erbjudan om att spela i en film. Okej, skådespelare kanske är lite svårare än att flippa burgare på Burgerking och skura toaletter på tågstationen, men inte fan är det svårare än att vara polis, lärare eller bilmekaniker eller något annat. Med tanke på hur äckligt mycket pengar de tjänar så är insatsen de gör väldigt lam. Läkare som jobbar övertid sju dagar i veckan tjänar ju inte i närheten av lika mycket.

Ni som tror det är svårt att vara skådespelare, hur tänker ni? På vilket sätt skulle ni själva inte klara av vad Elijah Wood klarar i Sagan om Ringen?
Citera
2014-11-13, 13:44
Bannlyst
Du får det att låta lättare än vad det är. Obehagliga arbetstider, vissa dagar jättemycket andra ingenting alls, leverera under tidspress och stress tex. Sedan framförallt skicklighet, skådespelare skulle vem som helst kunna vara, dock är det skillnad på en amatör och exempelvis Morgan Freeman.

Om du har någon större roll i en film kan fritiden vara intill noll, lönen är också hög. Varför? Obehaglig arbetstid, stressigt flera veckor i sträck etc. Skulle du börja räkna på en lön där du får betalt per timme i flera veckor inkl. övertid och ob så kommer du strax upp i relativt höga summor.
Citera
2014-11-13, 13:47
Medlem
Det beror nog på vilken roll man har. Visst, det kan se jäkligt lätt ut men skulle du klara av att göra nåt väldigt väldigt intimt inför en hel publik? Det är inte bara en kameraman som är med och "tittar" liksom. Allt måste ju kännas och se äkta ut så att filmen blir bra.
Citera
2014-11-13, 13:57
Medlem
Carnage.s avatar
Injectionz summerar det hela väldigt bra. Frustrerande idiottråd.
Citera
2014-11-13, 14:04
Medlem
-Mystics avatar
Dessutom är det en stenhård konkurrens, merparten av alla skådespelare tjänar inte de enorma fantasisummor som de mest kända gör.
Citera
2014-11-13, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Det svåraste med att vara skådespelare tror jag är att få erbjudan om att spela i en film

Du ser inget samband mellan att det är svårt att bli erbjuden en roll och att det är svårt att vara skådis?
Citera
2014-11-13, 14:17
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DSL
Du ser inget samband mellan att det är svårt att bli erbjuden en roll och att det är svårt att vara skådis?
Nej, jag tror det mest handlar om hur man ser ut. Morgan Freeman hade säkert spelat Gandalf väldigt bra men nu råkar han vara svart.
Citera
2014-11-13, 14:37
Medlem
Krehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Injectionz
Du får det att låta lättare än vad det är. Obehagliga arbetstider, vissa dagar jättemycket andra ingenting alls, leverera under tidspress och stress tex. Sedan framförallt skicklighet, skådespelare skulle vem som helst kunna vara, dock är det skillnad på en amatör och exempelvis Morgan Freeman.

Om du har någon större roll i en film kan fritiden vara intill noll, lönen är också hög. Varför? Obehaglig arbetstid, stressigt flera veckor i sträck etc. Skulle du börja räkna på en lön där du får betalt per timme i flera veckor inkl. övertid och ob så kommer du strax upp i relativt höga summor.

Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Injectionz summerar det hela väldigt bra. Frustrerande idiottråd.

Citat:
Ursprungligen postat av DSL

Peter Dinklage, som spelar Tyrion Lannister i GoT, håller inte med er. Han har sagt att arbetet är jättelätt. Det enda som är svårt är att få en roll.

Och jag GISSAR att han har lite mer erfarenheter än tre "experter" på flashback... ha ha ha
Citera
2014-11-13, 14:37
Medlem
morkfromorks avatar
Sedan är det kanske en av tio tusen som blir ett känt namn, de andra 9999 har skitroller för kaffepengar.
Citera
2014-11-13, 14:38
Medlem
schmuckens avatar
Sen beror det ju på vem du tittar på såklart. Jag menar det är väldigt unikt att åstadkomma vad Daniel Day Lewis gjorde i There Will Be Blood eller Joaquin Pheonix i the master. Men sen så finns ju så klart såna som Nicholas Cage som medvetet tackar ja till en skräpfilm med ett skräpmanus för att han förmodligen får mycket pengar för relativt korta dagar.
Citera
2014-11-13, 14:56
Medlem
MasterBaits avatar
I Sverige, vad gör en känd skådespelare mellan jobben? Går på A-kassa eller jobbar på vårdhem. De har säkert kul när de får jobb, men mellan varven lever de inte särskilt glamorösa liv.

Dessutom... Lätt? Det krävs träning och helst gott om erfarenhet. Sen ska man kunna ta pressen att jobba 14 timmar i sträck och hela tiden kunna leverera repliker på exakt samma sätt. Är det glada scener så måste du kunna vara glad. Att vara på plats typ 14 timmar i sträck tär på vem som helst.
Citera
2014-11-13, 15:09
Medlem
Ghastens avatar
Det gäller att leverera trovärdig repliker annars kan du hälsa hem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in