Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Konserverna var ju inte avsedda att nyttjas annat än om man var utom räckhåll för ordinarie kokresurser. Att leva enbart på dessa (för att inte tala om frystorkat) kostade på tarmsystemet, men på litet olika sätt. "Pansarkexen" var ett motmedel, vanligt grovt knäckebröd ett annat (också "lättlagat" och "lättransporterat".
Skälet att guldburkar (med eller utan målning) överhuvud taget användes i fredstid (de är/var inte precis billigare än handelskonserver) var att det fanns sådana i förråden och som behövde omsättas. Sprithitler nämnde ärtsoppan; det kan tänkas att denna tålde lagring väl, men det blir en naturnödvändig försämring av näringsvärde och smak på feta konserver som lagrats (för) länge. Vill man ha en förklaring till dålig (upplevd) smak finns den nära till hands bara i detta.
En av de absolut sämsta kulinariska upplevelserna i mitt försvarsliv var när kungen bestämt att ett mobförråd skulle omsättas och konserverna i detta tillagades (ni förstår... "tillagades") i matsalen på regementet (jag inbillar mig att jag minns - skall vi säga "höns, ris och curry"? Till och med de härdade damerna i köket såg litet skamsna ut då sörjan serverades. Kontrasten till den ordinarie maten var uppenbar, men det var ju inte deras fel.
Visst var lageromsättning en anledning till att det åts mycket guldburk.
Dock är det inte den enda anledningen till att dessa användes istället för kommersiellt tillgängliga konserver. Näringsvärdet var annorlunda för att kunna tillgodose kraven för en aktiv ung man. Detta på bekostnad av smak, till viss del, de hade ju inte samma krav att tillhandahålla en smakfull produkt som tillverkarna.
En annan anledning till att guldburk användes istället för kommersiella varianter var för att minska svinnet, de var osäljbara till mindre nogaräknade butiker och grossister.