2014-11-12, 01:35
Medlem
Hegamons avatar
Käkade mest frystorkad mat i militären och jag undrar vad "kronans guldburk" var för något? Var det mat av särskilt bra kvalitet? Kan tänka mig att ärtsoppa efter två veckor i fält var lyx om det kom i guldburk? Vad är kronans guldburk för något?
Citera
2014-11-12, 01:39
Medlem
NisseGhandis avatar
Med största säkerhet leverpastejen, som levererades i en guldlik burk.
Citera
2014-11-12, 01:41
Medlem
Luzurs avatar
Leverpastejen och raviolin är väl det enda jag kan komma ihåg i "guldburk", och ju det var gott nog.
Citera
2014-11-12, 01:45
Medlem
Guldburken var en vanlig konservburk som var just guldfärgad.
Den ingick vanligtvis i stridsportionen om man inte behövde spara vikt; då fick man jägarportion med frystorkat.

Innehållet varierade, allt från chili con carne till ärtsoppa via pyttipanna till korv med vita bönor (också kallad officersfingrar).

Den var välsmakande om man hann värma den.
Citera
2014-11-12, 01:48
Medlem
blofeld88s avatar
Jag har aldrig lyckats äta en burk utan att få kväljningar, men den var enkel att tillaga och mätande.
Citera
2014-11-12, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Guldburken var en vanlig konservburk som var just guldfärgad.
Den ingick vanligtvis i stridsportionen om man inte behövde spara vikt; då fick man jägarportion med frystorkat.

Innehållet varierade, allt från chili con carne till ärtsoppa via pyttipanna till korv med vita bönor (också kallad officersfingrar).

Den var välsmakande om man hann värma den.

Korv i vita bönor kallades där jag gjorde lumpen för död mans finger och är det vidrigaste jag någonsin stoppat i munnen, lapskojs och ärtsoppa är andra "delikatesser" som kom i guldburk.

Jag fann samtliga vidriga och svalt första fältveckan innan jag lärde mig att ta med egen mat.
Citera
2014-11-12, 01:52
Medlem
Strychnos avatar
Guldburkarna fanns med ett antal olika innehåll, Chili concarne, Lappskojs, Ravioli, etc.
http://ifokus-assets.se/13ecee9481a35de03b8be73fd65fbc16/shrink/660x800/uploads/6b6/6b656c0a517f0986046edaa21e82a1e1/norrtalje-luftvarns-museum-024.jpg
Citera
2014-11-12, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
Korv i vita bönor kallades där jag gjorde lumpen för död mans finger och är det vidrigaste jag någonsin stoppat i munnen, lapskojs och ärtsoppa är andra "delikatesser" som kom i guldburk.

Jag fann samtliga vidriga och svalt första fältveckan innan jag lärde mig att ta med egen mat.
Kärt barn har många namn.

Vi hade inte möjlighet att ta med egen mat för en vecka, och de flesta hade inte råd så du kan skatta dig lycklig.

I min uppfattning tyckte de flesta att burkmaten var helt OK så länge den var varm.
Citera
2014-11-12, 08:56
Medlem
Hulls avatar
Jag minns när jag låg i fält och vi var jättehungriga. Kapten kom med en jättestor köttbit som han kastade åt oss och vi var tvungna att steka den i arméns hudsalva mitt i natten i duggregn uppe på ett berg. Det blev mest råa bitar men det smakade jättegott.

Guldburken associerar jag som leverpastejen på burk som jag fick ont i magen av. Men det är nog alla burkar som hade guldfärg som kallas guldburken.
Citera
2014-11-12, 09:44
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blofeld88
Jag har aldrig lyckats äta en burk utan att få kväljningar, men den var enkel att tillaga och mätande.

Man skall inte äta burken! Var du mycket hungrig?

Guldfärgen kom sig av att burkarna ytbehandlades med ett lager krom (guldkromaterat) för att plåten skulle hålla bättre i förråden och skador skulle synas direkt. (Skadade konservburkar kan vara mycket riskabla pga bakterietillväxt).

Versionerna innan "guldmodellen" var betydligt mer fältmässiga, målade i matt grbrgr. En uppenbar fördel med de gyllene burkarna var att de inte "försvann" i naturen lika lätt och att de kom med hem efter övningar. Annars var det lagringståligheten i förråd, lättheten att inspektera dem och ett arbetsmoment mindre (ingen målning) vid tillverkningen som var vinsten.

En annan klassiker från den gamla "målade" tiden: Höns, ris och curry. Jag tror att alla konservburksrätter var noga komponerade för att ge maximalt antal kalorier för vikten, och alla andra nyttigheter (fibrer!) fick tillgodoses på annat sätt.

Ett annat kriterium var att man skulle kunna äta maten kall, men alla kronans konserver blir äckliga då, utom leverpastejen.
Citera
2014-11-12, 12:40
Medlem
sprithitlers avatar
Ärtsoppan på guldburk är fortfarande den godaste ärtsoppa jag ätit.
Citera
2014-11-12, 20:46
Medlem
skalman1973s avatar
Guldburken dög ypperligt ! Det var aldrig avsett att man skulle leva på den under en längre tidsperiod ( och om man mot all förmodan gjorde det så skulle det åtminstone gå fort att skita )

Förr fanns det både mobila fältslakterier samt fältbagerier samt riktiga fältkök och fälttvätterier / Gissa avsikten med dessa enheter .

Även om man kan luras att tro att militärer är lite korkade så är det inte fallet :-)

De visste redan på den tiden att en smutsig frusen soldat med rännskita av guldburken kunde behöva något annat mellan varven för att inte moralen skulle svikta .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in