2014-11-12, 22:28
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
En morbror som älskade Yara och de hade all tillit till.

Ja, undrar vad som fick honom att sluta älska henne, för det har han uppenbarligen gjort
Citera
2014-11-12, 22:30
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Jo jo men jag menar att de får kanske inte avsluta livsuppehållande insatser tills dess att det finns en läkare på plats som säger "nu finns det inget mer att göra"

Jag tror också att madi kan ha duschat henne kallt för att det är det enda logiska om man ska "väcka" någon så hon kan ha blivit kallare än hon hade vart utan dusch.

Kallare bara på ytan, vilket framkommit tidigare, och det är inte där man mäter kroppstemperaturen
Citera
2014-11-12, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Håller med om att hans reaktion är helt obegriplig om det nu är så att han upptäckt att frun slagit ihjäl systerdottern när han var hemma. Lika obegripligt är det att detta fick pågå dag ut och dag in i hans hem och med hans vetskap. Nu dog flickebarnet visserligen inte de andra dagarna men det var nog snarare slumpens verk än Ramis förtjänst.

Jag har ju skrivit tidigare om att Rami brukar sitta med barnen i bilen, röka cigarett och lyssna på musik. Som grannarna vittnat om.

Jag antog - vill jag påpeka - att det var när Madi skulle "uppfostra" Yara. Han godtog därmed misshandeln men han ville inte höra eller bevittna.

På något sätt har jag - oberoende av det ovannämnda som jag då inte ens insett - reagerat på denna fisketur.

Som han gör med sin son. Just denna dag.

Vad det var som stack ut vet jag inte. Det har skavt och känts så felplacerat på något vis. Dessutom gör Rami det till så stor sak. Han filmar och dokumenterar med mobilfilmer. Hela eftermiddagen handlar om fisken. Väldigt detaljrikt.

Märkligt. Trots att den enda som verkat ätit är Rami.

Fisketuren kanske fyllde samma syfte som att sitta i bilen. Om jag inte ser, kan jag inte förhindra.

Rami kommer hem, ser att Yara är ledsen och haltar - anar/eller får order - tar med sig sonen på fisketur och flyr hemmet.

Så tänker jag så långt.
Citera
2014-11-12, 22:38
Medlem
Citat:
Insynen i Yaras hemförhållande ...

har varit snudd på obefintlig sedan Yaras gode man slutade.

Har läst igenom alla grannars uppgifter i förhör igen.

Det finns stor samsyn kring många saker t.ex.

* Madi syntes aldrig till (även om hon hördes)
* Rami såg man, ibland med äldste sonen
* Yara var den som handlade och tvättade (ingen annan!)
* Yara var dåligt klädd, i urvuxna kläder, oftast utan strumpor (även på vintern)
* Satt ofta timvis (utelåst) i trappan - förmodligen som bestraffning - uträttade sina behov i trappuppgången.
* Var ledsen och tyst
* Det var ofta ljudliga bråk och skrik från lägenheten

En annan sak som många uppgett är att Rami ofta satt i bilen med dom små barnen. Spelade musik och rökte.

Jag har gissat att det var när Madi skulle "uppfostra" Yara.

Så Madis misshandel har pågått med Ramis "goda minne". Han måste ha insett vad som skulle ske när han skickades ut till bilen!

Jag förstår det också som att både den fysiska misshandeln ökade MEN även den psykiska. Hon tilltalades som hunden ... mm, vilket "försvarade" att det var så hon också skulle behandlas.

Nu skulle Yaras föräldrar få besked om anknytning i nära tid. Blev det avslag skulle Yara komma hem i juli.

Tror både Rami och Madi förstod vad det innebar. Yara skulle berätta vilket h-vete hon haft hos detta par. Jag tror dom fruktade framförallt Madlens dom. Och släktens. Med all rätt.

Nu skulle dom också på samtal till skolan med trolig läkarundersökning av Yara.

I båda fall skulle allt "avslöjas".

Dom hade kommit till vägs ende.

Så är min bild.

Jag delar din bild och Rami gör sitt yttersta för att komma ur knipan för han fattar trots allt att nu är fläsket stekt, Madi fattar ingenting för hon går på instinkt som hon kört tidigare i livet, skrik, gråt och självömkan så får jag gå hem.
Fullständigt blockerad i knoppen och tillägger, så här gör givetvis inte en kvinna vilket länsman borde veta, hon har ju dessutom "själv ringt ambulansen" och det gör inte en mördare.
Ringde o ringde, hon fick hjälp att ringa av filmskaparen Rami.

Rami har dock trasslat till det för sig för hans agerande eller snarare brist på agerande fäller honom oavsett vem som höll i brödkaveln, han kan t.o.m. utdelat själv en och annan smäll denna dag o kväll mot Yara. Frågan är bara hur rätten kommer bedöma hans ansvar om de kommer fram till att Madi slagit ihjäl flickan.

Missar tyvärr morgondagens live via media men får läsa ikapp på kvällen. Förhören Rami och Madi är avgörande och mycket intressanta och hur åklagaren kan finta in dem i olika fällor som avslöjar paret.
Citera
2014-11-12, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Till "Remark"
Det omdiskuterade fotot på rundkindad tös iförd rosa jacka på skolruinen, tror du att det är Yara?

Ja, jag tror faktiskt det.
Citera
2014-11-12, 22:41
Medlem
LaScalas avatar
Den som vill ha lite mer tankar om bioföräldrarnas förhör, alla turer kring hämndaktioner mm kan läsa på Svenska Mord.se
Citera
2014-11-12, 22:42
Medlem
Jag tror inte att Rami har haft förmåga att älska någon. Han visste/vet bara vad som går hem...
Bioföräldrarna verkar också bra på att få till "bilden", verkar det som.
Citera
2014-11-12, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Jo jo men jag menar att de får kanske inte avsluta livsuppehållande insatser tills dess att det finns en läkare på plats som säger "nu finns det inget mer att göra"

Jag tror också att madi kan ha duschat henne kallt för att det är det enda logiska om man ska "väcka" någon så hon kan ha blivit kallare än hon hade vart utan dusch.

Visserligen, men om Yara varit död länge och hon skulle ta på henne nya kläder kanske det var varmvatten. Jag tror nämligen hon dog betydligt tidigare, med betoning på tror.
Citera
2014-11-12, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Kallare bara på ytan, vilket framkommit tidigare, och det är inte där man mäter kroppstemperaturen

Ja? Det var ju bara på ytan ambulansen kände när de var i lägenheten. Tempen togs inte rektalt förrän de var på akuten.
Citera
2014-11-12, 22:47
Medlem
Citat:
Visserligen, men om Yara varit död länge och hon skulle ta på henne nya kläder kanske det var varmvatten. Jag tror nämligen hon dog betydligt tidigare, med betoning på tror.

Ja vi kan inte göra annat än att spekulera.
Citera
2014-11-12, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Jag delar din bild och Rami gör sitt yttersta för att komma ur knipan för han fattar trots allt att nu är fläsket stekt, Madi fattar ingenting för hon går på instinkt som hon kört tidigare i livet, skrik, gråt och självömkan så får jag gå hem.
Fullständigt blockerad i knoppen och tillägger, så här gör givetvis inte en kvinna vilket länsman borde veta, hon har ju dessutom "själv ringt ambulansen" och det gör inte en mördare.
Ringde o ringde, hon fick hjälp att ringa av filmskaparen Rami.

Rami har dock trasslat till det för sig för hans agerande eller snarare brist på agerande fäller honom oavsett vem som höll i brödkaveln, han kan t.o.m. utdelat själv en och annan smäll denna dag o kväll mot Yara. Frågan är bara hur rätten kommer bedöma hans ansvar om de kommer fram till att Madi slagit ihjäl flickan.

Missar tyvärr morgondagens live via media men får läsa ikapp på kvällen. Förhören Rami och Madi är avgörande och mycket intressanta och hur åklagaren kan finta in dem i olika fällor som avslöjar paret.

Idioter förgör sig själv. Låt dom bara hållas/prata.

Brukar stämma i mitt jobb
Citera
2014-11-12, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Tack för svaren. (Jag sitter och hoppar mellan FUP:en och tråden).

Ja, endast en läkare kan dödförklara (vilket inte är samma sak som att senare genom obduktion försöka fastställa när döden inträdde).

Min fråga om det finns en "uppdaterad" FUP med rättelser, någon som har vetskap om det?
Nej, det tycks inte finnas någon addenda et corrigenda - tillägg och rättelser, som det hette förr i världen. Allra sist i någon del finns det en uppsnyggade översättning av Madis och Madleens samtal, men den är hopplöst upplagd.

Men vad är det med Karlskrona, eller är det bara Karlskrona?
Barnavården fungerar inte (har Madi haft kontakt med dem överhuvudtaget?)
Madi har haft kontakt med socialen i ekonomiska ärenden, får man förmoda - här ställer soc motkrav, gör de det där?
skolans elevvård är det lite si och så med
polisen hajar inte till när man berättar om vanvårdade barn
socialen tar det som det kommer, när de har tid ... kanske ...
sjukhusets klockor blir inte rätt ställda
polisen har undermåliga förhörsmetoder, tycker jag helt lekmannnamässigt
man kan inte skaka fram tolkar med hyfsad idiomatisk svenska i ett så här stor mål
FUpen görs svårtillgänglig
och annat som jag glömt för tillfället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in