Citat:
Ursprungligen postat av
lithionit
Märkligt, frågade du vad skälet var? Tyvärr så kan det vara ekonomiska motiv bakom medicinbytet från fass "förmånsrätten gällande cymbalta har begränsats till "Subventioneras endast för patienter med depression eller generaliserat ångestsyndrom som inte nått behandlingsmålet med minst två andra antidepressiva läkemedel, varav det ena bör vara generiskt venlafaxin om inte särskilda skäl talar mot det. Läkemedlet subventioneras också vid behandling av smärtsam diabetesneuropati"
1 års behandling med 120 mg cymbalta/dag = ca 8395 kr
1 års behandling med maxdos (ja officiell maxdos vanligt med högre doser än 20 mg/dag) = ca 5320 kr.
En annan anledning kanske är att cipralex alldeles nyligen även har godkänts för behandling av gad.
Cymbalta kan ge leverbiverkningar, har du tagit prover som visat på förhöjda leverenzymer.
Har du testat venlafaxin?
Har testat venlafaxin men jag fick ganska kraftiga blodtrycksfall. Testade det bara i ca 2 månader. Gick direkt från det till cymbalta.
Har nyligen lämnat prover för bla lever och njurar och där var det inga konstigheter.
Men det känns svårt för mig att prata om detta med läkare då jag inte har så mycket kött på benen gällande dessa mediciner, utom det jag har testat då.
SSRI är jag väldigt negativ till och när man har sagt det flera gånger men ändå får det som enda alternativ så känner man sig lite överkörd.
Cymbalta har ju funkat klockrent och jag tror det är pga att det är en SNRI, men vad vet jag.