2014-11-12, 20:13
Medlem
snedtrippens avatar
Hej.

Jag lider utav GAD, panikångest, social fobi och allt sånt där.
Har gått på Cymbalta nu i nästan ett år (120 mg) tills för 1 vecka sen då min nya läkare ville att jag skulle gå ner till 60 mg.
Läkaren vill också att jag på 3 veckor nu ska trappa ner cymbaltan helt och börja med Cipralex istället. Tanken är att jag ska börja i KBT så fort det finns plats.

Jag har testat många olika SSRIs innan Cymbaltan och det har inte haft bra effekt alls för mig. Det har bara gjort så att jag mått sämre. Har även förklarat det för läkaren men det verkar inte vara någon som lyssnar.

Sitter här nu lite fundersam över det hela.
Jag tvivlar på att Cipralex kommer funka lika bra för mig som Cymbaltan, men läkaren påstår att det finns bättre alternativ och kommer då och börjar prata om Cipralex, finns det inget annat som är ett "bättre" alternativ än Cymbalta som inte är ett SSRI?

Kan också tillägga att jag har ganska jobbiga utsättningssymptom redan nu (1 vecka 120mg->60mg) och tror att det kommer bli väldigt jobbigt att fasa ur Cymbaltan så pass fort som från 120mg->0mg på totalt 4 veckor.

Tacksam för svar.
Citera
2014-11-12, 21:21
Medlem
lithionits avatar
Märkligt, frågade du vad skälet var? Tyvärr så kan det vara ekonomiska motiv bakom medicinbytet från fass "förmånsrätten gällande cymbalta har begränsats till "Subventioneras endast för patienter med depression eller generaliserat ångestsyndrom som inte nått behandlingsmålet med minst två andra antidepressiva läkemedel, varav det ena bör vara generiskt venlafaxin om inte särskilda skäl talar mot det. Läkemedlet subventioneras också vid behandling av smärtsam diabetesneuropati"
1 års behandling med 120 mg cymbalta/dag = ca 8395 kr
1 års behandling med maxdos (ja officiell maxdos vanligt med högre doser än 20 mg/dag) = ca 5320 kr.
En annan anledning kanske är att cipralex alldeles nyligen även har godkänts för behandling av gad.

Cymbalta kan ge leverbiverkningar, har du tagit prover som visat på förhöjda leverenzymer.

Har du testat venlafaxin?
Citera
2014-11-12, 21:43
Medlem
snedtrippens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Märkligt, frågade du vad skälet var? Tyvärr så kan det vara ekonomiska motiv bakom medicinbytet från fass "förmånsrätten gällande cymbalta har begränsats till "Subventioneras endast för patienter med depression eller generaliserat ångestsyndrom som inte nått behandlingsmålet med minst två andra antidepressiva läkemedel, varav det ena bör vara generiskt venlafaxin om inte särskilda skäl talar mot det. Läkemedlet subventioneras också vid behandling av smärtsam diabetesneuropati"
1 års behandling med 120 mg cymbalta/dag = ca 8395 kr
1 års behandling med maxdos (ja officiell maxdos vanligt med högre doser än 20 mg/dag) = ca 5320 kr.
En annan anledning kanske är att cipralex alldeles nyligen även har godkänts för behandling av gad.

Cymbalta kan ge leverbiverkningar, har du tagit prover som visat på förhöjda leverenzymer.

Har du testat venlafaxin?

Har testat venlafaxin men jag fick ganska kraftiga blodtrycksfall. Testade det bara i ca 2 månader. Gick direkt från det till cymbalta.

Har nyligen lämnat prover för bla lever och njurar och där var det inga konstigheter.

Men det känns svårt för mig att prata om detta med läkare då jag inte har så mycket kött på benen gällande dessa mediciner, utom det jag har testat då.

SSRI är jag väldigt negativ till och när man har sagt det flera gånger men ändå får det som enda alternativ så känner man sig lite överkörd.

Cymbalta har ju funkat klockrent och jag tror det är pga att det är en SNRI, men vad vet jag.
Citera
2014-11-12, 22:45
Medlem
Det här låter helt galet,, Varför byta ut något som uppenbarligen fungerar bra för dig, jag har också Gad och det är ett helvete, om inte läkaren lyssnar på dig, säg att du vill ha kvar Cymbaltan - byt läkaren, ge dig inte du har rättigheter och du har rätt att kunna få må bra. [i]frågasätt och förklara att du inte vill byta medicin. Hoppas det löser sig, man behöver inte fler bekymmer än man redan har.
Citera
2014-11-12, 23:10
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snedtrippen
Har testat venlafaxin men jag fick ganska kraftiga blodtrycksfall. Testade det bara i ca 2 månader. Gick direkt från det till cymbalta.

Har nyligen lämnat prover för bla lever och njurar och där var det inga konstigheter.

Men det känns svårt för mig att prata om detta med läkare då jag inte har så mycket kött på benen gällande dessa mediciner, utom det jag har testat då.

SSRI är jag väldigt negativ till och när man har sagt det flera gånger men ändå får det som enda alternativ så känner man sig lite överkörd.

Cymbalta har ju funkat klockrent och jag tror det är pga att det är en SNRI, men vad vet jag.

Cipralex har statistiskt sett den bästa antidepressiva effekten i jämförelse med andra ssri, likvärdig effekt som venlafaxin. Gällande cymbalta/duloxetin vet jag inte riktigt hur effekten av cipralex står.

Mycket tråkigt att läkaren inte bara kan lyssna på dig, varför sätta ut en medicin du trivs med och som du kan tolerera biverkningarna av.

En annan sak kan vara att läkare har vissa favoritmediciner att ge sina patienter så din läkare kanske per automatik tror att det skall passa dig bra också, hade en psykiatriker som var helt "galen" i sertralin, var inlagd och samtliga som jag pratade med som hade gått hos henne hade haft/hade sertralin :P
Citera
2014-11-13, 00:13
Medlem
Samma sak med mig! När jag låg inne talade en läkare sig varm om Cipralex, kommer ihåg att han hade en penna han viftade med som det stod Cipralex på med stora gröna bokstäver..den medicinen var dock för vek för mig då.
Citera
2014-11-13, 18:49
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Samma sak med mig! När jag låg inne talade en läkare sig varm om Cipralex, kommer ihåg att han hade en penna han viftade med som det stod Cipralex på med stora gröna bokstäver..den medicinen var dock för vek för mig då.

Bra trist när det blir så, min fd. sertralinbesatta psykiatriker gav sig inte, hade haft cipralex flera år tidigare och effekten jag får av sertralin är långväga ifrån de positiva effekter och ville få medicinen. Men det blev bara nej vid varje besök, eftersom hennes personliga erfarenhet var att hon inte tyckte att det funkade lika bra på hennes patienter, och hur skall hon då få någon klinisk erfarenhet om hon inte ens låter patienter som vill ha cipralex testa :P

Jag kan förstå om läkare motsätter sig att en pat får ha kvar t.ex. ett beroendeframkallande läkemedel, ett läkemedel som bara ger biverkningar och få nyttor, eller om någon vill sluta med läkemedel fast de absolut inte är i sitsen att det iaf fn. pga symptomen är för svåra att det är möjligt.
Citera
2014-11-13, 22:30
Medlem
ja det är trist när de (läkarna) snöar in på något, se istället varje patient som unik och hitta lösningar för just den patienten. [i]stället måste man prata för sig och stå på sig om man vill pröva något annat, jobbigt och inget alla orkar speciellt inte när man är sjuk.
Citera
2014-11-14, 18:00
Medlem
snedtrippens avatar
Det verkar som att jag inte har så mycket val.
Det blir att trappa ned Cymbaltan i en rasande takt () och försöka mig på Cipralex.
Har annars en del Cymbalta att ta ut fortfarande, så går det åt helvete och läkaren vägrar lyssna på mig så hoppar jag på Cymbaltan igen och byter läkare.
Sveriges psykvård alltså...
Citera
2014-11-14, 19:39
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snedtrippen
Det verkar som att jag inte har så mycket val.
Det blir att trappa ned Cymbaltan i en rasande takt () och försöka mig på Cipralex.
Har annars en del Cymbalta att ta ut fortfarande, så går det åt helvete och läkaren vägrar lyssna på mig så hoppar jag på Cymbaltan igen och byter läkare.
Sveriges psykvård alltså...

Jag kan tycka att din läkare borde ge någon rimlig förklaring till varför du skall tvingas byta medicin fast du absolut inte vill.

Är det samma läkare du har nu som satte in dig på cymbalta till att börja med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in