Citat:
Ursprungligen postat av
VemKom
Eftersom jag inte riktigt förstår gången så skulle jag gärna vilja ha ett klargörande om morgondagen.
Är det så att det Madi (och Rami) säger imorgon är viktigare än föregående förhör? Om någon ändrar sin historia radikalt (kanske tveksamt) Men om så är det senaste utsagan som är av intresse? Om man kan ge en trolig förklaring till varför man sa som man gjorde under tidigare förhör? Lojalitet till exempel.
Lite klantigt uttryckt men min fråga handlar väl snarast om förhören imorgon har en högre dignitet än föregående? Madi kan ju ändra sina utsagor eller brodera ut eftersom Madleen troligtvis finns i salen. Och Madi har tagit del av förhöret med Madleen och vet att Rami inte längre är någon utväg av mer praktisk natur eftersom han inte kommer skyddas av släkten.
Vi har ju länge diskuterat Hjärpes vittnes mål, men det som är saken är att vi såg prov på vad som sker när rättsväsendet från väst möter öst.
Alla "snälla" poliser och åklagaren biter inte på brottslingar från auktoritära uppväxtmiljöer. De blir inte tagna på allvar när de ställer frågor, och saken hade sett annorlunda ut, om åklagaren hade varit en man. Rami och Madi har redan erfarenhet av alla "snälla" kvinnor de möter på myndigheterna, som de inte uppfattar som seriösa, och som de faktiskt föraktar.
I vilket annat land gör soc som en typ som Rami vill? Och alla dessa "snälla" kvinnor som är handläggare på myndigheter och jobbar på SFI? Det är den erfarenheten dessa barnplågare har av Sverige, och de tycker att vi alla är idioter, som dessutom försörjer dem.
Madleen talade igår rakt ur hjärtat. Men det var när en advokat, en äldre man, med pondus ställde frågorna som hon visade rättsväsendet och domstolen den respekt saken förtjänar. Intressant att det var Ramis advokat, men det visar att ibland krävs det krafttag av en karl.