2014-11-12, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det bor en sådan i Sverige om man kollar fejjan. Hon sitter med illbattingar framför COOP, de verkar gilla COOP denna klan. Denna kvinna har ett inlägg från L*lly Isl*m.
Ja, jag såg att de har en del gemensamt. Det kanske var ett hej från Amani F till Amani M som inte blev läst eller besvarat, helt enkelt. Jag missförstod nog samtalslistan lite här och där. Knepigt att hoppa mellan arabiskan där tiderna och avsändarna står, och översättningarna som enbart har nummer. Baklänges dessutom. Det blir visst för mycket för Kulturellatantella idag.

Men då hade hon lite kontakter utöver Rami och barnen ändå...
Citera
2014-11-12, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Eftersom jag inte riktigt förstår gången så skulle jag gärna vilja ha ett klargörande om morgondagen.

Är det så att det Madi (och Rami) säger imorgon är viktigare än föregående förhör? Om någon ändrar sin historia radikalt (kanske tveksamt) Men om så är det senaste utsagan som är av intresse? Om man kan ge en trolig förklaring till varför man sa som man gjorde under tidigare förhör? Lojalitet till exempel.

Lite klantigt uttryckt men min fråga handlar väl snarast om förhören imorgon har en högre dignitet än föregående? Madi kan ju ändra sina utsagor eller brodera ut eftersom Madleen troligtvis finns i salen. Och Madi har tagit del av förhöret med Madleen och vet att Rami inte längre är någon utväg av mer praktisk natur eftersom han inte kommer skyddas av släkten.

Vi har ju länge diskuterat Hjärpes vittnes mål, men det som är saken är att vi såg prov på vad som sker när rättsväsendet från väst möter öst.

Alla "snälla" poliser och åklagaren biter inte på brottslingar från auktoritära uppväxtmiljöer. De blir inte tagna på allvar när de ställer frågor, och saken hade sett annorlunda ut, om åklagaren hade varit en man. Rami och Madi har redan erfarenhet av alla "snälla" kvinnor de möter på myndigheterna, som de inte uppfattar som seriösa, och som de faktiskt föraktar.

I vilket annat land gör soc som en typ som Rami vill? Och alla dessa "snälla" kvinnor som är handläggare på myndigheter och jobbar på SFI? Det är den erfarenheten dessa barnplågare har av Sverige, och de tycker att vi alla är idioter, som dessutom försörjer dem.

Madleen talade igår rakt ur hjärtat. Men det var när en advokat, en äldre man, med pondus ställde frågorna som hon visade rättsväsendet och domstolen den respekt saken förtjänar. Intressant att det var Ramis advokat, men det visar att ibland krävs det krafttag av en karl.
Citera
2014-11-12, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Att du inte tror att ngn skulle begå mened innebär faktiskt inte att folk inte gör det. Människor ljuger för att skydda varandra hela tiden. Om det är så i det här fallet vet jag naturligtvis inte, men inget de här vidriga människorna gör förvånar mig.

Folk begår mened och ljuger i domstolarna för att skydda varandra är ett sant påstående.

Men om det handlar om grannar som slår ihjäl ett barn, så tror inte jag att man kan räkna med att någon vänskap är så stark att man ljuger för att skydda någon.

Jag skulle utgå ifrån att grannarna är ångerfulla över att de inte ingrep eller förstod hur illa det var. De mår säkert dåligt av det som hänt.
Citera
2014-11-12, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vi har ju länge diskuterat Hjärpes vittnes mål, men det som är saken är att vi såg prov på vad som sker när rättsväsendet från väst möter öst.

Alla "snälla" poliser och åklagaren biter inte på brottslingar från auktoritära uppväxtmiljöer. De blir inte tagna på allvar när de ställer frågor, och saken hade sett annorlunda ut, om åklagaren hade varit en man. Rami och Madi har redan erfarenhet av alla "snälla" kvinnor de möter på myndigheterna, som de inte uppfattar som seriösa, och som de faktiskt föraktar.

I vilket annat land gör soc som en typ som Rami vill? Och alla dessa "snälla" kvinnor som är handläggare på myndigheter och jobbar på SFI? Det är den erfarenheten dessa barnplågare har av Sverige, och de tycker att vi alla är idioter, som dessutom försörjer dem.

Madleen talade igår rakt ur hjärtat. Men det var när en advokat, en äldre man, med pondus ställde frågorna som hon visade rättsväsendet och domstolen den respekt saken förtjänar. Intressant att det var Ramis advokat, men det visar att ibland krävs det krafttag av en karl.

Madi har ju en manlig advokat vet inte precis om han lyckas få styr på henne så mycket bättre än den kvinnliga.

De är ju vana att trixa sig igenom många miljöer om det nu råkar vara en checkpoint i Gaza, eller ett skolmöte i Karlskrona. Vad som är förvånande är väl att Madi verkar tro att "hon kan gå hem" och svara på frågor nästa dag. Rami lär väl vara den som har någon verklighetsförankring och inser läget. Vilket Madi kanske inte gör.
Citera
2014-11-12, 16:25
Awaiting Email Confirmation
DrOopyMDs avatar
Citat:
Madi har ju en manlig advokat vet inte precis om han lyckas få styr på henne så mycket bättre än den kvinnliga.

De är ju vana att trixa sig igenom många miljöer om det nu råkar vara en checkpoint i Gaza, eller ett skolmöte i Karlskrona. Vad som är förvånande är väl att Madi verkar tro att "hon kan gå hem" och svara på frågor nästa dag. Rami lär väl vara den som har någon verklighetsförankring och inser läget. Vilket Madi kanske inte gör.

Känner igen det beteendet från ”Gevisolmannen” på Östra Sjukhuset i Malmö. Sveriges värsta seriemördare.

Efter det första förhöret frågade han förhörsledaren vilken buss han skulle ta för att komma hem.

Go kille det.
Citera
2014-11-12, 16:49
Medlem
Citat:

Du måste ha missuppfattat rollerna.

Madis advokat har bara en uppgift. Det är att tillvarata hennes intressen, och se till att hon kommer så lindrigt undan som möjligt. Och att Madi framstår i så bra dager som möjligt, ta fram för mildrande omständigheter, som slagen gravid hustru, och eventuellt be om att hon döms till vård. Då gäller det att vara försiktig när han förhör vittnen så att de inte försämrar läget för Madi. Han kan låta bli att höra vittnen som är negativa till klienten.

Det är därför jag gottar mig åt att Ramis advokat gjorde självmål, det var hans frågor till Madleen och hennes svar som avgjorde Ramis öde.

Min uppfattning är att åklagaren uppnått sin bevisbörda och det finns en massa vittnen kvar som kommer följa flocken och ta avstånd från Rami också officiellt.

Den som måste vara mycket nöjd är åklagaren som nu ser åt vilket håll det går. Hon kan räkna med att vittnena håller sig till sanningen, för nu vill ingen längre vara Ramis kompis. Alla som känt honom måste känna sig lurade. Madleen och klanen har talat om hur de ser på Rami, som inte har ett skydd längre. Han har skämt ut dem alla.
Citera
2014-11-12, 17:17
Medlem
Pethruss avatar
Rami påstår ju att Amani innan de ringde ambulans föreslagit att de skulle uppge för polisen att hon var ensam hemma när hon försökte väcka Yara men inte lyckades (vilket ju också är den historia hon benhårt hållit fast vid genom alla förhören). Men varför skulle Amani komma med ett sådant förslag? Vad skulle de - eller hon - vinna på att påstå att Rami var ute och promenerade när Amani hittade Yara? De kunde ju lika gärna ha varit hemma båda två när hon upptäckte att hon inte kunde väcka Yara.

Kan det ha varit så att det inte alls var Amanis förslag utan i själva verket Ramis? Kan den juristutbildade (ja, jag tror faktiskt att han läste juridik i Algeriet) Rami ha varit väl medveten om att polisen snabbt och lätt skulle krossa hennes historia och avslöja henne som lögnare - med god hjälp av hans mobilfilmer? Och därmed skulle hans version bli trovärdigare.

Kan det också vara så att den första "mörka" filmen inte alls togs före någon misshandel (som Rami påstår), utan att den i själva verket visar det ögonblick då Amani försöker väcka Yara och upptäcker att hon är livlös? Yara har alltså dött långt tidigare, men genom att påstå att filmen visar hur Amani pratar med Yara och att hon därefter stänger ute Rami ur rummet och misshandlar Yara med kaveln, så senarelägger Rami misshandeln och Yaras död - och får sig själv att framstå som på alla sätt oskyldig.

Att Amani på de tre minuterna mellan den första filmsekvensen från Yaras rum och den andra filmsekvensen från badrummet skulle ha hunnit stänga dörren om sig och Yara, misshandla flickan så fruktansvärt svårt, komma ut med blodig kavel, förklara att hon "fostrat henne", låta Rami springa in och hitta Yara livlös och sedan bära in flickan i badrummet och börja spola vatten på henne - det är helt uteslutet. Ramis version stämmer helt enkelt inte.
Senast redigerad av Pethrus 2014-11-12 kl. 17:19.
Citera
2014-11-12, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Rami påstår ju att Amani innan de ringde ambulans föreslagit att de skulle uppge för polisen att hon var ensam hemma när hon försökte väcka Yara men inte lyckades (vilket ju också är den historia hon benhårt hållit fast vid genom alla förhören). Men varför skulle Amani komma med ett sådant förslag? Vad skulle de - eller hon - vinna på att påstå att Rami var ute och promenerade när Amani hittade Yara? De kunde ju lika gärna ha varit hemma båda två när hon upptäckte att hon inte kunde väcka Yara.

Kan det ha varit så att det inte alls var Amanis förslag utan i själva verket Ramis? Kan den juristutbildade (ja, jag tror faktiskt att han läste juridik i Algeriet) Rami ha varit väl medveten om att polisen snabbt och lätt skulle krossa hennes historia och avslöja henne som lögnare - med god hjälp av hans mobilfilmer? Och därmed skulle hans version bli trovärdigare.

Kan det också vara så att den första "mörka" filmen inte alls togs före någon misshandel (som Rami påstår), utan att den i själva verket visar det ögonblick då Amani försöker väcka Yara och upptäcker att hon är livlös? Yara har alltså dött långt tidigare, men genom att påstå att filmen visar hur Amani pratar med Yara och att hon därefter stänger ute Rami ur rummet och misshandlar Yara med kaveln, så senarelägger Rami misshandeln och Yaras död - och får sig själv att framstå som på alla sätt oskyldig.

Att Amani på de tre minuterna mellan den första filmsekvensen från Yaras rum och den andra filmsekvensen från badrummet skulle ha hunnit stänga dörren om sig och Yara, misshandla flickan så fruktansvärt svårt, komma ut med blodig kavel, förklara att hon "fostrat henne", låta Rami springa in och hitta Yara livlös och sedan bära in flickan i badrummet och börja spola vatten på henne - det är helt uteslutet. Ramis version stämmer helt enkelt inte.
Jag har funderat lite på hennes scenario, och jag tror att hon har tänkt lägga fram en okänd gärningsman eller just en bilolycka.
Enligt detta scenario kom Yara hem senare än vanligt; hon brukade inte bära sitt lidande utanpå, utan hon gick och lade sig. Madi upptäckte inte hur illa det var ställt förrän långt senare.
Detta hade Madi tänkt ljuga ihop på egen hand och ju mindre Rami sett, desto bättre.
Enligt olika vittnesmål (jag har inte dubbelkollat nu, utan tar ur minnet), bl.a. Madis, har man försökt skylla Yaras något tveksamma och långsamma väg till skolan på att hon träffade någen, eventuellt bilburen. Hon sågs korsa vägen till skolan flera gånger, i onödan som det verkar. Dessutom var Madleen väldigt rädd att hon skulle klanta sig i trafiken. Alltså, ju mindre Rami hade att berätta, desto lättare för Madi att hålla ihop sin historia.
Citera
2014-11-12, 18:06
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag har funderat lite på hennes scenario, och jag tror att hon har tänkt lägga fram en okänd gärningsman eller just en bilolycka.
Enligt detta scenario kom Yara hem senare än vanligt; hon brukade inte bära sitt lidande utanpå, utan hon gick och lade sig. Madi upptäckte inte hur illa det var ställt förrän långt senare.
Detta hade Madi tänkt ljuga ihop på egen hand och ju mindre Rami sett, desto bättre.
Enligt olika vittnesmål (jag har inte dubbelkollat nu, utan tar ur minnet), bl.a. Madis, har man försökt skylla Yaras något tveksamma och långsamma väg till skolan på att hon träffade någen, eventuellt bilburen. Hon sågs korsa vägen till skolan flera gånger, i onödan som det verkar. Dessutom var Madleen väldigt rädd att hon skulle klanta sig i trafiken. Alltså, ju mindre Rami hade att berätta, desto lättare för Madi att hålla ihop sin historia.
Amani säger i det andra förhöret att "polisen borde kolla vem som körde Yara till skolan" samt att "det bor en person mittemot Yaras rum, som brukar stå och titta".
Citera
2014-11-12, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Amani säger i det andra förhöret att "polisen borde kolla vem som körde Yara till skolan" samt att "det bor en person mittemot Yaras rum, som brukar stå och titta".
Exakt!
Bland annat det.
Och nu har Rami inte bara pratat för mycket utan han har sålt ut henne, lämnat så mycket han kan emot henne.
Han måtte hata henne enormt.
Citera
2014-11-12, 18:30
Medlem
Pethruss avatar
Hur är den människa funtad som (enligt vad han själv påstår) har sett någon slå en liten åttaåring blodig på benen med en kavel och likväl inte ingriper utan låter personen fortsätta misshandeln och i ställer filmar det hela för att bevisa att han själv är oskyldig?

Så rädd för en liten arg kvinna med kavel kan väl ändå inte en två decimeter längre och 20 kilo tyngre man vara - även om han fått smaka på kaveln då och då - att han hellre låter den lillla flickan bli misshandlad än riskerar att själv få en smäll då han tar ifrån argbiggan kaveln.

Men det är tydligen vad Rami vill att vi ska tro...
Citera
2014-11-12, 18:32
Awaiting Email Confirmation
DrOopyMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Exakt!
Bland annat det.
Och nu har Rami inte bara pratat för mycket utan han har sålt ut henne, lämnat så mycket han kan emot henne.
Han måtte hata henne enormt.

Det kan man ju inte klandra honom för. Hon har ju slagit ihjäl hans systers dotter. Skulle inte du också varit lite gramse då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in