2014-10-31, 12:27
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Hej, beträffande dessa magiska kalsonger (nej, jag skall inte fråga om just dessa), men finns det någon speciell anledning varför ni inte får tala/berätta om dessa?

En sak till: Jag har hört att Mormonkyrkan har/äger sk. "magiska brillor" som gör att man ser sådant som man ej kan se med bara ögon... Finns de i verklighet?

Tack för svaret.

Här får du veta allt om våra tempelkläder som inte alls är magiska. När det gäller det där med "magiska brillor" så handlar det om Urim och Tummim.

http://youtu.be/SkTz_NQqKA8
Citera
2014-11-01, 01:02
Bannlyst
Jag har inga problem med att folk tror på mormonismen, trots att jag är 99.99% säker på att det är rena bluffen. Se tidigare poster.

Det som retar mig är Mormoner

1) På ett mycket uppenbart sätt ljuger om, och döljer sin egen historia
2) Påstår sig vara kristna. Trots att tidigare mormonledare gjort mycket klart att man inte var kristna, och trots att mormoner evangeliserar kristna, inte tror att kristna kommer till samma himmel som de själva, eller erkänner kristna dop. Det har att göra med att det är mer rumsrent i USA att vara kristen om man har politiska ambitioner, vilket verkar bli allt vanligare bland mormoner.

Sen att rörelsen dessutom drivs som ett mycket proffsigt internationellt storföretag och är rika som troll är en annan sak, men det är inte mitt problem. Häftig kyrka dock, som investerar i en mega shopping mall! Katolikerna och anglikanska kyrkan håller sig till markägande eller fastigheter... Jag tror man drar gränsen vid köpcentrum. Men inte mormonerna! En riktigt fin shopping mall är det tydligen också.

Vad jag förstår så är situationen idag att de flesta intelligenta mormoner börjar vakna upp till verkligheten beträffande Joseph Smith, tack vare internet.

Tråkigt nog blir de flesta ateister, eller fortsätter att fejka mormonismen (verkar extremt jobbigt!) av familjeskäl - den som lämnar kyrkan kan få allvarliga familjeproblem eller tom förlora jobbet beroende på personliga omständigheter. De förlorar också sin kultur - en jättefin kultur även om den råkar vara baserad på denne svindlare från 1800 talet.

Om mormonerna verkligen vill vara kristna så borde de göra en vårstädning.

Skippa templet och dess frimurar-riter, den charmige skojaren Joseph Smith och de skumma påhittade böckerna.
Behåll Mormons bok som inspirerande fiction - den lär ha fört en del till tro och det är inget fel med påhittade religiös literatur så länge man är klar med att det inte är doktrin eller historiskt.
Ut med irrlärorna om olika kyrkor, fixering vid äktenskap som enda civilståndet och in med riktig kristendom.
Sluta påstå att kyrkans ledare är en riktig guds profet och övriga ledare riktiga apostlar.

Mormonerna skulle kunna bli ett ledande ljus i kristendomen genom sin sunda livsstil och familjevärderingar. Gud skulle välkomna dessa vilsna får med öppna armar utan tvekan. Det är inte deras fel att de blivit lurade, de flesta föds till det. Men som det är nu, så är det tyvärr helt omöjligt för riktiga kristna att ha något att göra med mormoner i kristna sammanhang. De enda som skulle göra det är liberala kristna eller folk som inte är insatta.
Citera
2014-11-01, 18:39
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molndans
Jag har inga problem med att folk tror på mormonismen, trots att jag är 99.99% säker på att det är rena bluffen. Se tidigare poster.

Det som retar mig är Mormoner

1) På ett mycket uppenbart sätt ljuger om, och döljer sin egen historia
2) Påstår sig vara kristna. Trots att tidigare mormonledare gjort mycket klart att man inte var kristna, och trots att mormoner evangeliserar kristna, inte tror att kristna kommer till samma himmel som de själva, eller erkänner kristna dop. Det har att göra med att det är mer rumsrent i USA att vara kristen om man har politiska ambitioner, vilket verkar bli allt vanligare bland mormoner.

Några kommentarer:

1) Jag tycker inte att du ska reta dig på att mormonerna tycker som de gör och missionerar för sin tro. Judar har i över 2000 år retat sig på att de kristna "kapade" deras religion och gjorde den till något helt nytt. Många muslimer ogillar bahá'í av samma skäl. Denna typ av funderingar leder sällan till något gott.

Ska vi ha religionsfrihet måste vi acceptera religioner som vi kanske själva tycker är stolliga eller "hädiska". Gränsen för vår tolerans bör gå när folk använder hot eller våld för att främja sin egen religion.

2) Jag tror inte heller att mormonernas strävan att framstå som kristna (vilket de inte är) bottnar i någon falskhet eller i politiska ambitioner. För det första så föddes ju mormonismen som en kristen rörelse, även om den snabbt utvecklades till något helt annat. För det andra så förföljdes mormonerna i mer än 100 år för att de inte betraktades som kristna. Detta har naturligtvis präglat mormonismen djupt, och förklarar delvis den omprövning som de redan gjort (avskaffandet av månggiftet) eller håller på att göra av sina religiösa dogmer.

3) Sedan tror jag som jag redan påpekat inte att mormonismen skulle vinna på att anpassa sig alltför mycket till den kristna läran. Då skulle de ju förlora mycket av det som gör mormonismen unik och definierar den som trosuppfattning.

4) Vad gäller dopet, slutligen, så är det ju ömsesidigt så tillvida att de flesta kristna kyrkor inte heller erkänner mormonernas dop.
Citera
2014-11-01, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Några kommentarer:

1) Jag tycker inte att du ska reta dig på att mormonerna tycker som de gör och missionerar för sin tro. Judar har i över 2000 år retat sig på att de kristna "kapade" deras religion och gjorde den till något helt nytt. Många muslimer ogillar bahá'í av samma skäl. Denna typ av funderingar leder sällan till något gott.

Ska vi ha religionsfrihet måste vi acceptera religioner som vi kanske själva tycker är stolliga eller "hädiska". Gränsen för vår tolerans bör gå när folk använder hot eller våld för att främja sin egen religion.

2) Jag tror inte heller att mormonernas strävan att framstå som kristna (vilket de inte är) bottnar i någon falskhet eller i politiska ambitioner. För det första så föddes ju mormonismen som en kristen rörelse, även om den snabbt utvecklades till något helt annat. För det andra så förföljdes mormonerna i mer än 100 år för att de inte betraktades som kristna. Detta har naturligtvis präglat mormonismen djupt, och förklarar delvis den omprövning som de redan gjort (avskaffandet av månggiftet) eller håller på att göra av sina religiösa dogmer.

3) Sedan tror jag som jag redan påpekat inte att mormonismen skulle vinna på att anpassa sig alltför mycket till den kristna läran. Då skulle de ju förlora mycket av det som gör mormonismen unik och definierar den som trosuppfattning.

4) Vad gäller dopet, slutligen, så är det ju ömsesidigt så tillvida att de flesta kristna kyrkor inte heller erkänner mormonernas dop.

De får gärna missionera för min del, så länge det sker under genuina premisser. Muslimer som missionerar (vilket förekommer) påstår sig inte vara kristna, judar eller något annat. De säger vad det tror på, ärligt, utan att dölja något. De har rätt mycket teologiskt gemensamt med mormonismen. En ängel som kommer med nya skrifter som trumfar det tidigare. Förespråkar en kysk livsstil, täcka kroppen, avstå från alkohol, de har en profet. Jesus spelar en roll men inte samma som i kristendomen. Sen att de är på kollisionskurs politiskt och kulturellt är ju en annan sak, men om man tar ett steg tillbaka så finns förvånansvärt många likheter.

Nej mitt problem är att det är falsk marknadsföring. Det är skrattretande att de påstår sig vara kristna när inga vettiga kristna anser det.

Ungefär som om jag sa "Jag är tysk!". Nej, säger en riktig tysk. "Du talar dålig tyska, du bor inte i Tyskland och dina föräldrar är inte tyska. Du har inget tyskt pass"

"Men jag har ett vittnesbörd att jag är tysk! Jag känner en varm känsla i maggropen när jag tänker på Tyskland... Jag brukar drömma på tyska... Min kyrka säger att jag är tysk och jag tror på vad profeten säger. Alltså är jag tysk! Du har ingen rätt att säga att jag inte är tysk!" osv.

Den riktiga tysken bara stönar, skrattar eller blir arg....

Jag har intrycket att du är kristen Regulus, så det här handlar väl lite om vad som är äkta kristet eller inte. Det här borde rimligen störa dig en smula som kristen. I Sverige är det inget problem förstås eftersom det knappt finns några mormoner. Men i USA är det ett problem, likaså när mormonerna döper folk i Afrika, Sydamerika osv i vad de påstår är ett kristet dop. Med hjälp av internet eller någon kristen missionär inser dessa så småningom att de blivit förda bakom ljuset. Vid det laget har det betalat tionde till Salt Lake City och investerat tid osv i denna kyrka. Då har jag inte ens nämnt rasfrågan i Mormonkyrkan - att dessa människor anses vara straffade av Gud genom sin mörka hudfärg. Ett faktum som de mormonska missionärerna helt enkelt låter bli att nämna till konvertiterna.

Jag menar, lyssna på detta, det ena är värre än det andra.
Som jag sa tidigare så var det en smärre skandal i mormonkyrkan i Sverige när den högste ledare hoppade av, för att han insåg att det var båg. Efter ett helt liv vigt åt detta.
Senast redigerad av molndans 2014-11-01 kl. 19:31.
Citera
2014-11-06, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jocus
Jag skulle vilja veta lite om mormoner...
Är det nån som kan några korta fakta om vad dom tror på?

Det var en gång en man kallad Joseph Smith, denna man sägs ha talat med Gud och Jesus när han en gång var uti skogen och bad, Gud hade då sagt till honom att han borde skapa en ny religion eftersom alla andra kristna religionerna hade uppfattat allt om Gud fel. Så Joseph Smith startade en ny religion men ingen trodde på det han sade, alltså var Joseph tvungen att bevisa att det verkligen var Mormonism som gällde. Han gick då ut i skogen en gång till och började be, helt plötsligt visade Gud sig för honom, Gud sade då att någonstans i skogen fanns det en helig bok nedgrävd och gömd, det var boken som visade vad en riktig mormon fick och fick inte göra. Joseph tackade Gud och sprang genast iväg för att hitta den heliga boken. Passande nog hittade Joseph den heliga boken bara inom några timmars letande och grävande. Han gick sedan stolt tillbaka hem till byn och berättade för alla att han hittat den boken som bevisade att Mormonism existerade. Men ingen fick se boken, den var så helig att endast han själv kunde titta på den, han krävde att en munk från byn skulle sitta bredvid honom och anteckna på en ny oskriven bok allt som Joseph sade stod i den heliga boken han hittat i skogen. Så munken satt och antecknade bredvid Joseph medan Joseph läste ur den heliga boken som han placerat i en hatt, eftersom munken inte fick se den heliga boken. Det som munken skrev ner blev en ny helig bok och den boken som gällde. Den andra heliga boken begrav Joseph i samma plats uti skogen sm han hittat den på. Sedan dess har mormoner följt det som står i den heliga boken där munkens anteckningar hade skrivits. Alltså hade ingen sett den "riktiga heliga boken" förrän Joseph själv. Mormonerna tror också att Gudarna bor i en annan planet(bokstavligen), att Jesus och hans bror Lucifer(djävulen) skickades till planeten jorden för att skapa en balans mm. Det är vad jag vet..
Citera
2014-11-06, 22:53
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mormonlady
Här får du veta allt om våra tempelkläder som inte alls är magiska. När det gäller det där med "magiska brillor" så handlar det om Urim och Tummim.

http://youtu.be/SkTz_NQqKA8

Det här med Urim och Tummim är intressant. Jag har för mig att dessa var en sorts hjälpmedel, lott, eller tärning, eller liknande (man vet inte idag hu dessa såg ut) som prästerna i den gammaltestamentliga tiden använde för att få svar (Ja/Nej) av Gud.

Dessa ursprungliga Urim och Tummim har gått förlorade. Av ditt svar förstår jag att Mormonkyrkan använder någonting liknande. Vet du hur dessa används och hur ser de ut?
Citera
2014-11-06, 23:22
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Det här med Urim och Tummim är intressant. Jag har för mig att dessa var en sorts hjälpmedel, lott, eller tärning, eller liknande (man vet inte idag hu dessa såg ut) som prästerna i den gammaltestamentliga tiden använde för att få svar (Ja/Nej) av Gud.

Dessa ursprungliga Urim och Tummim har gått förlorade. Av ditt svar förstår jag att Mormonkyrkan använder någonting liknande. Vet du hur dessa används och hur ser de ut?

Man vet att Joseph Smith i början använde någon slags sten som han kallade för Urim och Tummim. Det behöver ju inte vara just dem som beskrivs i GT, utan det kan lika gärna vara något som du säger liknade dessa i funktionen. Tydligen behövde han detta i början, förmodligen för att kunna utföra det hela. Man kan se på det hela som att stenen var den kontaktpunkt genom vilket tron kanaliserades. Man kan se samma fenomen vid handpåläggning, då personens tro och förvissning ökar jämfört med att be utan handpåläggning. En del predikanter välsignar ju näsdukar som skickas till personer som vill ha förbön, och de lägger näsduken på kroppen. En materiell sak som förlöser den inneboende tron. Sen, i alla fall, så behövde JS inte stenen längre utan gjorde det utan. Många tror inte att det var en bokstavlig översättning, utan även plåtarna fungerade som en kontaktpunkt som gjorde att JS kunde få uppenbarelse. Texten som JS skrev var mycket längre än plåttexten, så plåtarna var mera en inspirationskälla bara.
Citera
2014-11-09, 13:54
Bannlyst
Citat:
Jo, jag förstår hur du menar, men det är ändå juste att en Mormon får chansen att själv leverera ett svar.

Det är sant, och bra att folk själva får föra sin talan. Mormonkyrkan däremot är inte ärlig utåt sett, när det gäller vad de tror på och vad deras kyrka trott på i det förflutna.

Det kan nämligen ändras när som helst - så fort profeten får en uppenbarelse. På så sätt kunde de tex ändra det pinsamma faktumet att svarta män inte kunde inneha något som kallades prästerskapet, som alla män (kvinnor ej kvalificerade) ska ha. När situationen med de svarta blev ohållbar och riktigt pinsam, så fick profeten en uppenbarelse att svarta kunde inneha prästerskapet 1979.
Detsamma gällde kravet på polygami för den bästa sortens frälsning - när det blev ohållbart för att amerikanska staten hotade religiöst krig, så kom en uppenbarelse från Gud till profeten om att sluta med polygami.

Som jag sa i en annan tråd - det är synd för att Mormonerna är beundransvärda på många sätt, och de är genuina i sin tro. Det tragiska är att tron är uppåt väggarna.
Citera
2014-11-09, 19:27
Medlem
Yiddishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molndans
Det är sant, och bra att folk själva får föra sin talan. Mormonkyrkan däremot är inte ärlig utåt sett, när det gäller vad de tror på och vad deras kyrka trott på i det förflutna.

Det kan nämligen ändras när som helst - så fort profeten får en uppenbarelse. På så sätt kunde de tex ändra det pinsamma faktumet att svarta män inte kunde inneha något som kallades prästerskapet, som alla män (kvinnor ej kvalificerade) ska ha. När situationen med de svarta blev ohållbar och riktigt pinsam, så fick profeten en uppenbarelse att svarta kunde inneha prästerskapet 1979.
Detsamma gällde kravet på polygami för den bästa sortens frälsning - när det blev ohållbart för att amerikanska staten hotade religiöst krig, så kom en uppenbarelse från Gud till profeten om att sluta med polygami.

Som jag sa i en annan tråd - det är synd för att Mormonerna är beundransvärda på många sätt, och de är genuina i sin tro. Det tragiska är att tron är uppåt väggarna.

Ja det är väl bara några saker av allt galenskap. Synd att de själva inte inser det. En del lyckas tillslut inse galenskapen och lämna.
Citera
2014-11-09, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yiddish
Ja det är väl bara några saker av allt galenskap. Synd att de själva inte inser det. En del lyckas tillslut inse galenskapen och lämna.

Hade mormonerna varit otrevliga typer så hade jag inte brytt mig. Men de är ofta otroligt sympatiska och det finns mycket att beundra hos dem. Likaså om de inte själva trodde och sprider ryktet att de är kristna, vilket de uppenbarligen inte är - och det är en rätt ny idé inom mormonismen. Men som det är nu, så är de själva lurade att de har en frälsande tro,och de lurar andra. Det finns kristendom bland allt det de tror på men det är bara säg 25%. Resten är vilda historier om hur det gick till i Nordamerika på Jesus tid, påhittade levnadsregler, frimurarriter, prepping.

Men skulle jag bara välja en religion, utan att oroa mig för om den är sann eller inte, så skulle jag personligen tilltalas av Mormonismen. Vem vill inte gå i ett häftigt tempel, coola handskakningar, vara med i en massa trevliga organisationer med positiva människor eller vara gift med någon som sätter äktenskap, hem och familj i främsta rummet hela tiden. Praktiskt med Profeter så man får klara besked om vad som gäller.

Enda problemet är som sagt att allthihop är påhittat av Joseph Smith och senare "profeter".

Jag kanske har skrivit lite för mycket om det här, men jag blev faktiskt mycket ställd av vad jag lärde mig om mormonismen. Svårt att ens föreställa sig att en sån religion kan existera.
Citera
2014-11-10, 14:07
Medlem
Mormonladys avatar
En sensationell nyhet som är på gång!!!

Mormonkyrkan har under många år haft officiellt certifierade/ackrediterade militära kaplaner/fältpräster (LDS Chaplains) i USA. De tillhör den protestantiska gruppen och har precis som de andra kors på sin krage. De måste vara gifta män med teologiutbildning, tempelrekommendation och vara tempelvärdig.

Nu ska Mormonkyrkan officiellt certifiera/ackreditera icke-militära sådana, dvs icke federala LDS Chaplains. Detta gäller inte bara för män, utan även ensamstående kvinnor ska kunna få lov att bli detta.

Det finns medlemmar (både män och kvinnor) som arbetar som präster/kaplaner/predikanter inom sjukvård, härbärgen, fängelser, skolor, organisationer, företag, patrullering och andra fokusområden, dvs som icke-militära kaplaner. Dessa har dock inte varit certifierade/ackrediterade av kyrkan officiellt, och kyrkan har ingen aning om hur många medlemmar som jobbar med detta. Men i och med detta så finns möjligheten att få veta detta. De som är ledare för kyrkans militära kaplaner kommer även att vara ansvariga för de icke-militära kaplanerna.

http://www.heraldextra.com/news/loca...fcf48ee83.html

http://www.kutv.com/news/features/to...l#.VGC0zTSG9DS
Citera
2014-11-12, 06:40
Medlem
Yiddishs avatar
Mormonkyrkan medger nu att dess grundare Joseph Smith (1805-1844) hade så många som 40 fruar. En av dem var så ung som 14 år och andra var redan gifta med anhängare av kyrkan. Under nästan 200 år har kyrkan, som fram till 1890 tillät månggifte, hävdat att Smith var monogam.

De flesta kvinnorna var mellan 20 och 40 men en av dem, dottern till en god vän, "förseglades" för Smith några månader innan hon fyllde 15. Äktenskap med så unga flickor var inte olagligt i det tidiga 1800-talet, skriver Mormonkyrkan i en essä.

Kyrkan skriver att en ängel tre gånger uppenbarade sig för Smith mellan 1834 och 1842 och befallde honom att acceptera månggifte. Eftersom Smith tvekade hotade ängeln honom med ett svärd om han inte lydde den tredje gången.

Haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in