Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Några kommentarer:
1) Jag tycker inte att du ska reta dig på att mormonerna tycker som de gör och missionerar för sin tro. Judar har i över 2000 år retat sig på att de kristna "kapade" deras religion och gjorde den till något helt nytt. Många muslimer ogillar bahá'í av samma skäl. Denna typ av funderingar leder sällan till något gott.
Ska vi ha religionsfrihet måste vi acceptera religioner som vi kanske själva tycker är stolliga eller "hädiska". Gränsen för vår tolerans bör gå när folk använder hot eller våld för att främja sin egen religion.
2) Jag tror inte heller att mormonernas strävan att framstå som kristna (vilket de inte är) bottnar i någon falskhet eller i politiska ambitioner. För det första så föddes ju mormonismen som en kristen rörelse, även om den snabbt utvecklades till något helt annat. För det andra så förföljdes mormonerna i mer än 100 år för att de inte betraktades som kristna. Detta har naturligtvis präglat mormonismen djupt, och förklarar delvis den omprövning som de redan gjort (avskaffandet av månggiftet) eller håller på att göra av sina religiösa dogmer.
3) Sedan tror jag som jag redan påpekat inte att mormonismen skulle vinna på att anpassa sig alltför mycket till den kristna läran. Då skulle de ju förlora mycket av det som gör mormonismen unik och definierar den som trosuppfattning.
4) Vad gäller dopet, slutligen, så är det ju ömsesidigt så tillvida att de flesta kristna kyrkor inte heller erkänner mormonernas dop.
De får gärna missionera för min del, så länge det sker under genuina premisser. Muslimer som missionerar (vilket förekommer) påstår sig inte vara kristna, judar eller något annat. De säger vad det tror på, ärligt, utan att dölja något. De har rätt mycket teologiskt gemensamt med mormonismen. En ängel som kommer med nya skrifter som trumfar det tidigare. Förespråkar en kysk livsstil, täcka kroppen, avstå från alkohol, de har en profet. Jesus spelar en roll men inte samma som i kristendomen. Sen att de är på kollisionskurs politiskt och kulturellt är ju en annan sak, men om man tar ett steg tillbaka så finns förvånansvärt många likheter.
Nej mitt problem är att det är falsk marknadsföring. Det är skrattretande att de påstår sig vara kristna när inga vettiga kristna anser det.
Ungefär som om jag sa "Jag är tysk!". Nej, säger en riktig tysk. "Du talar dålig tyska, du bor inte i Tyskland och dina föräldrar är inte tyska. Du har inget tyskt pass"
"Men jag har ett vittnesbörd att jag är tysk! Jag känner en varm känsla i maggropen när jag tänker på Tyskland... Jag brukar drömma på tyska... Min kyrka säger att jag är tysk och jag tror på vad profeten säger. Alltså är jag tysk! Du har ingen rätt att säga att jag inte är tysk!" osv.
Den riktiga tysken bara stönar, skrattar eller blir arg....
Jag har intrycket att du är kristen Regulus, så det här handlar väl lite om vad som är äkta kristet eller inte. Det här borde rimligen störa dig en smula som kristen. I Sverige är det inget problem förstås eftersom det knappt finns några mormoner. Men i USA är det ett problem, likaså när mormonerna döper folk i Afrika, Sydamerika osv i vad de påstår är ett kristet dop. Med hjälp av internet eller någon kristen missionär inser dessa så småningom att de blivit förda bakom ljuset. Vid det laget har det betalat tionde till Salt Lake City och investerat tid osv i denna kyrka. Då har jag inte ens nämnt rasfrågan i Mormonkyrkan - att dessa människor anses vara straffade av Gud genom sin mörka hudfärg. Ett faktum som de mormonska missionärerna helt enkelt låter bli att nämna till konvertiterna.
Jag menar, lyssna på detta, det ena är värre än det andra.
Som jag sa tidigare så var det en smärre skandal i mormonkyrkan i Sverige när den högste ledare hoppade av, för att han insåg att det var båg. Efter ett helt liv vigt åt detta.