2014-11-11, 14:41
Medlem
Pethruss avatar
Jag har (för egen räkning) gjort upp en tidslinje över händelserna på morddagen. Underlaget är mobil- och chattanalyser, Ramis uppgifter och grannarnas vittnesmål. De fetstilta uppgifterna är bekräftade. Övrigt är Ramis påståenden i förhör.)

Om någon är intresserad av att ta del av tidslinjen så följer den här, i tre delar.

---

TIDSLINJE MORDDAGEN

(Underlag: Ramis redogörelse samt mobil- och chattanalyser. Fetstilta uppgifter är bekräftade.

11.30 Rami slutar sin praktik. Besöker Försäkringskassan och beger sig hem.
12.30 Rami kommer hem. Amani sitter vid sin laptop. Yara har fortfarande inte kommit hem.
12.46 Rami fotograferar Adnan utanför lägenhetsdörren då de ger sig av för att fiska.
13.14 Rami filmar flygande fåglar vid bryggan
14.00 Rami fotograferar fisken i en hink på fiskestället vid bryggan.
14.01-14.04 Rami chattar med sin mamma via Facebook
14.30 Rami och Adnan kommer hem. Amani, Rayan och Yara är hemma. Adnan sätter sig i rummet mellan köket och sovrummet och börjar titta på tecknad film på tv. Han har väldigt högt ljud på teven. Yara kommer in i köket med sopborste och skyffel. Rami frågar vad hon gör och hon svarar att hon har sopat klart i hallen. Hon mår inte bra. Hon är ledsen och trött.
Yara kommer och går mellan sitt rum och Amani i sovrummet. Amani skriker på henne att hon inte bär i väg sakerna snabbt att hon inte kommer tillbaka snabbt. Rami är inte uppmärksam på vad de säger eftersom det är normalt att det blir höjda röster och han menar att det är ett problem mellan Amani och Yara. Det har alltid varit problem mellan Amani och Yara därför att Yara är långsam, och Amani anser att hon inte respekterar henne.
Rami ser att Amani är på väg att slå Yara, men hon slår henne inte utan håller henne i håret. Det är då inget blod på hennes ben. Hon står med Yara vid änden på sängen i sovrummet, mellan fönstet och sängen. Amani skäller på Yara och säger: "Vad har du sagt? Vad har du gjort? Vad gjorde du i Landskrona?"
Rami tar bort Yara från Amani och säger: "Yara, gå du." Hon fortsätter att stöka med sakerna de haft med från Landskrona och Rami går och fortsätter att rensa fisken.
Yara är inte glad - hon vill inte titta på fisken som hon brukar. Rami pratar med henne och säger till henne att det räcker med bråk med Amani. "Ta det lugnt tills din mor kommer."
Rami frågar om hon vill ha fisk, men hon säger nej - hon har ätit mackor i skolan. Sedan går Yara till sitt rum.
Amani kommer ut från sovrummet. Hon går till badrummet och sedan kommer hon tillbaka och tittar på fisken i köket innan hon fortsätter tillbaka till sovrmmet och sin laptop.
Rami rensar fisken, kryddar den och lägger in den i kylskåpet.
15.00 Rami går till arabiska affären för att handla. Betalar för ost, lök och persilja i arabiska affären. Rami går vidare till Willys.
15.19-16.32 Amani tittar på Facebook på sin laptop.
15.38 Rami betalar för Cola, citron och tomater på Willys.
16.00 Rami kommer hem. Han hör att det är bråk mellan Amani och Yara. Rami går till sovrummet och ser att Yara ligger på golvet och att Amani har brödkaveln i handen och slår Yara med den. Yara skriker: "Nu räcker det! Nu räcker det!"
Rami tar med sig Yara ut från sovrummet och säger till henne att lugna ner sig: "Nu är det färdigt, nu ska vi inte bråka längre. Jag ska fixa fisken."
Rami gör sallad, panerar och steker fisken. Under tiden passerar Yara honom ett par gånger då hon går mellan sitt rum och Amani i sovrummet och hämtar saker åt Amani. Rami uppfattar det som att de går igenom de kassar med kläder som de fått med sig från Landskrona.
16.52 Amani går ut på Skype på laptopen. Talar med Ramis mamma eller pappa. Är uppkopplad till 17.25.
När Rami lagat färdig fisken går han till vardagsrummet för att äta. På vägen dit ropar han på Yara som är på madrassen i sitt rum och frågar om hon vill äta med honom. Yara svarar nej, hon är mätt. Hon vill inte ha någon mat. Rami sätter sig i soffan vid balkongen i vardagsrummet och äter. Under tiden är Amani ute på sin laptop.
När Rami ätit färdigt går han ut i köket med tallriken. Sedan går han tillbaka till vardagsrummet för att röka en cigarett och dricka colan han köpt. Han ser Yara ligga på sin madrass. Han frågar vad det är med henne. Hon svarar inte, så han tänker att hon ligger och drömmer och tänker på sin familj. Rami sätter sig och röker och dricker cola.
16.45 Rami skickar fotot som Amani tog på järnvägsstationen till Ida.
16.49-16.50 Rami ringer upp Nadia Adnan på Skype. Upptaget.
16.51-17.25 Rami ringer sin far på Skype. Pratar en halvtimme. Rami säger att han är trött och ska gå och lägga sig och sova.
17.19 Rami kollar mejl på Hotmail.
17.20 Amani ringer ett samtal via Viber. Rami går till sovrummet. Yara är i sitt rum. Adnan tittar på tecknad film på tv i rummet mellan köket och sovrummet. Rayan ligger och sover i sovrummet. Rami säger åt Amani att stänga laptopen.
17.32 Amani stänger av sin laptop och den förblir avstängd drygt en timme.
17.32-18.42 Ingen mobil eller datoraktivitet. Rami och Amani pratar och har sex 30-45 minuter.
18.44-19.14 Rami har sin första chattkontakt med Ida. Adnan och Rayan ligger bredvid honom.
18.52-18.57 Amani tittar på film på sin laptop.
19.01 Uppringt Skype (Ebtesam, Elnajjar) på Amanis laptop.
19.10 Amani söker sin svägerska Camilla Madi på Facebook
19.17 Amani söker sin svägerska Camilla Madi igen på Facebook.
19.30-19.51 Amanis laptop ansluter till banken. Inloggning på både Amanis och Ramis konto.
19.50-20.39 Rami chattar med Ida igen.
20.16-20.20 Amani tittar på film på sin laptop medan Rami vilar. De pratar med varandra.
20.20-20.37 Chatt mellan Amani och Madleen via Facebook. Madleen vill tala med Yara men Amani säger att hon har lagt sig. (Enligt Rami sover inte Yara utan rör sig i lägenheten.)
Amani säger att hon ska gå och duscha. Rami säger att han är trött och ska ligga kvar och vila lite. Rayan vaknar och börjar skrika och Rami tar upp honom i sängen och leker lite med honom.
20.40-20.43 Rami chattar med sin farbror i Holland via What's Up.
20.47-20.52 Rami chattar med sin farbror i Holland via Facebook.

(forts)
Senast redigerad av Pethrus 2014-11-11 kl. 14:55.
Citera
2014-11-11, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Jag hoppas att du bara är ironisk, du läser in mer än det är. Om du hade din dotter i ett land som du vet mycket litet om skulle du nog också vilja vara säker på att hon inte lämnas ensam med främmande människor.

Precis!!
Citera
Medlem
Pethruss avatar
(forts)

Rami går till vardagsrummet för att röka och för att se om Amani duschar eller vart hon tagit vägen. Rami röker i vardagsrummet. Efter fem minuter hör han Yara be och böna och säga "Det räcker, det räcker, jag är dålig!" Han tar Rayan i famnen och hittar Amani vid Yaras rum. Amani håller på att skälla ut Yara. Yara håller tag i madrassen. Amani är arg och upprörd. Hon skriker på Yara och har en brödkavel i handen. Rami vet inte vad de grälar om.
Amani hötter med kaveln mot Yara och säger att "det kan du visst!" Yara säger till henne: "Det räcker, sluta, det räcker". Yara är väldigt rädd. Hon springer bort mot klädkammaren och Rami ser att det är blod vid garderobsdörren. Rami säger till Amani att det räcker.
Amani håller i brödkaveln och säger till Yara: "Kom hit, kom hit!" Rami säger till Yara att komma till honom. Yara springer till Rami och gömmer sig bakom honom.
Rami frågar varför Amani håller brödkaveln och vad hon gör med flickan. "Vad vill du henne?" frågar han Amani. "Vad är det som pågår? Vad är problemet?"
"Sängkläderna och madrassen", säger Amani. "Jag vill att den smutsiga ska fixa sina sängkläder. Den hunden vill inte göra i ordning sin säng. "Hon lyssnar inte på mig. Hon envisas, hon respekterar mig inte och jag ska uppfostra henne. Jag har ju sagt åt henne att hon ska bädda sängen för en timme sen och hon har inte gjort det."
Rami ser att Yara blöder på benet. "Lugna dig tills jag har torkat bort blodet som hon har på benet", säger han till Amani. "Nej, hon ska fixa sin säng nu!" säger Amani. Amani lyfter sin hand och Yara blir rädd och springer mot andra änden av vardagsrummet.
Rami säger åt Yara att komma och han hämtar henne. "Det räcker, Yara. Det räcker, Amani", säger han. "Vad är det du vill att hon ska göra?"
"Hon ska fixa sina sängkläder, rätta till dem", säer Amani.
Rami: "Ja, vi ska göra det. Eller hur, Yara? Visst ska du göra det?" Yara säger "ja". "Okej, men gå och gör det då, Yara. Gå och fixa med sängkläderna och madrassen. Det är ingenting, Amani. Kom så ska vi göra det hon vill", säger Rami. "Lugna ner er nu så ska vi fixa allt så att det blir bra igen."
Amani: "Antingen att hon gör det eller att jag slår sönder henne.
Rami frågar om Amani är dum i huvudet som slår henne med brödkaveln?
"Håll käften. Lägg dig inte i. Jag ska uppfostra henne", säger Amani.
Rami: "Det är inte vår uppgift. Vi ska inte uppfostra henne. Låt henne vara. Vi hade ju en bra stund. Vi var ju glada. Vi hade ju tid tillsammans. Hade vi inte skönt nu när vi hade sex? Gå och duscha och låt flickan vara i fred."
Rami frågar Yara varför hennes ben är så där. "Det är det gamla såret", säger Amani. "Men hon, den dumma, har skrapat upp det." Rami säger åt Yara att komma till honom och sätta sig: "Kom, kom Challo, var inte rädd." Till Amani. "Vi ska byta plåster på såret." Amani: Nej, nej, låt det vara. Det här är en gammal sårskorpa som har skrapats bort och nu blöder det. Det kommer snart att torka."
Rami: "Okej, men du ska inte slå henne."
Amani: "Nej, jag vill bara att hon ska ordna sitt täcke."
Yaras gröna blommiga byxor har blivit blodiga vid knät, så Rami säger åt henne att byta byxor så ska han plåstra om det sen.
Amani: "Nej! Först när hon har bäddat sin madrass.
Rami säger åt Amani att gå och duscha, så ska Yara bädda sin säng.
Amani går till badrummet för att duscha. Rami säger till Yara att strunta i täcket och madrassen och byta byxor och sedan komma in till Rami i sovrummet så ska han sätta plåster på såret. Sedan tar han med sig Adnan och Rayan (som han har i famnen och som gråter) och går tillbaka till sovummet för att lugna Rayan. Rami säger åt Adnan att titta på tecknad film.
21.06 Rami börjar chatta med Ida igen. Efter tre-fyra minuter går han ut i hallen för att se om Amani har duschat färdigt så att hon kan ta över Rayan så att Rami kan röka en cigarett. Han går omkring i lägenheten med Rayan på armen medan han chattar med Ida.
Amani har duschat klart och kommer ut med en handduk om sig. Rami ser att det ligger en blodig kudde i en hink i badrummet och han frågar varför det är blod på kudden. "Det är från benet på henne, den dumma Yara", svarar Amani. Hon går in i sovrummet och tar på sig trosor och ett grönt linne. Under tiden går Rami omkring med Rayan på armen och fortsätter att chatta med Ida.
Rami säger åt Amani att ropa på Yara så han kan sätta ett plåster på hennes ben. "Nej", säger Amani. "Hon ska bädda sin madrass."
(Här tror jag att den grova misshandeln äger rum. Härefter är Yara medvetslös/döende)
Rami hör skrik.
När han kommer ut i hallen ser han att Yara ligger ovanpå täcket på sin madrass. Amani står med brödkaveln i handen. Hon är arg och skäller och skriker och håller Yara i håret med ena handen och har brödkaveln i den andra: "Jag ska uppfostra den här flickan för hon lyssnar inte på mig och respekterar mig inte. Hon lyder inte vad jag säger."
Amani drar Yara i håret och slår henne med kaveln, först på armen och sedan på huvudet. Amani är arg och skriker åt Yara och frågar varför hon fortfarande inte har gjort i ordning täcket och madrassen. "Vad vill du? Vad vill du flickan?" säger Rami. "Snälla du, flickan är trött. Hon mår inte bra och hennes ben blöder."
Rami förklarar att han sagt till Yara att han ska sätta på plåster först. Amani säger att det bara är ett enkelt litet sår som blivit skrapat och att Rami kan fixa det sedan när Yara är klar.
"Låt mig plåstra om hennes sår så går vi ut härifrån sedan", säger Rami. "Hon är ju trött. Låt henne vara. Kom, vi sätter oss där inne."
Amani: "Gå ut och lägg dig inte i. Ta barnen och gå ut härifrån. Jag ska prata med henne. Ska jag lämna lägenheten på grund av Yara?"
Rami: "Varför? Varför lämna vårt hem? Nej, jag vill inte att du ska lämna lägenheten, men slå henne inte med brödkaveln för den kan göra henne illa. Flickan är trött. Du får inte slå henne."
Amani är rasande och skriker åt Rami att ta barnen och gå ut. Rami ber Amani svära vid Koranen att inte fortsätta att slå Yara: "Vill du lova mig, vill du lova till Gud att du inte slår henne?
Amani har släppt taget om Yaras hår och lovar att hon inte ska slå henne mer: "Men jag ska prata med henne. Men du får ta pojken och gå ut från rummet."
Rami säger till Yara: "Challo, hon kommer inte att slå dig något mer."
Pojkarna har sett hur Amani är och de har sett Rami och Amani bråka. Rayan skriker för att Amani skrek. Han är rädd och han gråter.
21.18 Rami avslutar chatten med Ida.
Innan Rami går ut ur rummet tar han fram mobilen för att ha ett bevis om det skulle hända något allvarligt.
21.20 Medan Amani står böjd över Yara och frågar om hon ska äta eller sova filmar Rami henne med sin mobil. Amani stänger dörren om sig och Yara.
21.21-21.22 Amani växlar två meddelanden med Madleen via Facebook.
Rami går tillbaka till vardagsrummet för att röka. Han sätter sig i soffan vid balkongen med Rayan och ropar på Amani: "Kom och ta pojken. Amma honom. Jag ska röka en cigarett."

(forts)
Senast redigerad av Pethrus 2014-11-11 kl. 14:50.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emzan
Amandi är väl utom tvivel skyldig till mycket av slagen från just dagen då Y dog. Och hon har varit dum nog att lita på Rami. Som enligt Y pappa gar för vana att lämna folk i sticket, om han kan.
Den tekniska bevisningen kommer fälla Amandi.

Jag hoppas att dom kan fälla Rami. För han är inte oskyldig. Och egentligen är inte Ys föräldrar det heller, men dom kommer knappast kunna dömas i denna rättegång. Det är smutsig byk som göms och ljugs bort...

Dom är läskiga hela bunten.

Madi kommer att fällas på framförallt tekniska bevis, till vad blir intressant, knappast mord utan jag tror det blir möjligen dråp men mest troligt "synnerligen grov misshandel" utan att jag har framställan från åklagaren framför mig.

Rami's utgång blir nog knepigare för rätten, kan inget om garantställning men kanske någon annan vet ett rättsfall med just garantställning med i åtalet. Han blir givetvis dömd i folkmun men att rätten dömer honom till ansvar är nog en bit att gå. Om han skall fällas för någon av brottsrubriceringarna förutom detta med "garantställning" så måste nog Madi öppna brödfittan och tala ut.

Y's föräldrar varken kan eller blir dömd för de är vittnen, de möjligen döms i folkmun både här i Sverige och även i Palestina.
Citera
2014-11-11, 14:43
Medlem
Pethruss avatar
(forts)

Amani kommer ut från Yaras rum, trött och ansträngd och med brödkaveln i handen. Kaveln är blodig. Hon förklarar att hon "uppfostrat" flickan: "Hunden har gjort mig arg. Jag lovar vid Gud att jag ska fostra henne. Jag blir galen på henne. Hon gör mig tokig och jag ska visa henne hat på riktigt. Flickan är stark. Hon höll på att nypa mig. Jag ska skära halsen av henne."
Rami frågar var Yara finns. "Där inne i rummet", säger Amani. Rami reser sig upp och lämnar över Rayan till Amani. Han springer in till Yara som ligger utsträckt på täcket på madrassen. Hon rör inte på sig. Rami tittar på henne och ropar hennes namn för att väcka henne. Yara svarar inte. Rami säger: "Amani, vad har du gjort med flickan, har du dödat henne?"
Amani springer in till Yara igen. Hon blir rädd och börjar ropa: "Vakna, Vakna, Vakna!" Rami skriker: "Har du mördat flickan? Du har mördat flickan! Flickan är död, Amani!" Amani: "Nej, Nej. Tyst! Tala inte sånt. Hon är nog bara trött för att hon inte har ätit på hela dagen."
Amani ger Rayan till Amani och lyfter upp den orörliga Yara i famnen och bär henne till badrummet. Hon vrider på duschen. Det kommer vatten på Yara. Rami följer efter henne och säger. "Du har dödat flickan. Hur kan det komma vatten på henne om hon är avsvimmad eller vad det nu är som har hänt med henne?" frågar Rami. "Nej, nej, det är normalt", svarar Amani. "Hon har kissat! Hon är bara avsvimmad."
Amani spolar vatten på Yara med duschen. "Snälla, vakna! Snälla, vakna!" säger hon. "Jag ska behandla dig som en drottning i fortsättningen."
21.23 Rami filmar Amani då hon duschar Yara för att väcka henne. Rami frågar vad hon gjort med henne: "Varför har du gjort så här? Vad har den lilla flickan gjort dig?". Amani: "Tyst! Det var inte meningen. Det var inte mitt uppsåt. Hon gjorde mig galen." Rami säger åt Amani att sluta spruta vatten på Yara: "Stäng av vattnet och få ut henne i friska luften i stället."
Rami tar ifrån henne Amani och bär ut flickan och lägger henne utanför badrummet. Rami tänker att hon kanske är i koma. Rami tar en parfymflaska i badrummet och sätter under näsan på Yara och säger: "Vakna, vakna, sniffa, lukta!"
"Har du mördat flickan?" säger han till Amani. "Du har mördat flickan." skriker han. "Vad har hon gjort dig?"
"Nej, nej!", säger Amani. "Hon är bara avsvimmad. Hon är bara avsvimmad."
Rami går ut i trappan och skriker mot Amani: "Du har dödat flickan!"
21.28 Grannen Sami får sms från sin fru Tina som skriver att grannarna (Rami och Amani) bråkar ute i trapphuset.
21.31 Obesvarad uppringning via Skype från Madleen.
Amani drar in Rami i lägenheten och stänger dören.
21.37 Rami och Amani är inne i lägenheten igen (enligt grannfrun Tina).
"Flickan är död", säger Rami. "Du har dödat flickan. Du måste ringa efter ambulansen och polisen och erkänna för polisen vad du har gjort."
Amani: "Nej, nej, de tar ifrån mig mina barn. Säg ingenting. Var tyst och gå ut. Annars går jag ut härifrån. Du ska vara tyst, annars tar de mina barn ifrån mig."
Rami: "Nej, du måste berätta. Du ska ringa till polisen, du ska berätta för ambulansen och berätta vad du gjort."
Amani: "Ja, ja, jag ska göra det. Men jag ska bara byta kläder på henne. Var inte orolig. Hon är bara avsvimmad."
Amani går och hämtar trosor, en tröja med halvlång ärm och en röd pyamas med svarta figurer/blommor på. Samtidigt letar Rami på sin mobil efter vart han ska ringa för att få dit en ambulans. Amani tar av Yara de blöta kläderna och tar på henne pyamasen. Hela tiden sitter Rami och skriker på henne: "Du har dödat flickan. Du har tagit livet av flickan."
"Hon gjorde mig arg", säger Amani. "Flickan är normal", säger hon. "Det är ingenting med henne. Och titta, hon andas ju, gör hon, flickan."
Rami hittar numret till ambulansen via nätet. "Ring till ambulans och polis", säger han till Amani. "Det är 112."
När Rami börjar slå numret hejdar hon honom och ber honom vänta. Sedan säger Amani att de ska ringa ambulansen och att hon tänker säga att flickan kom från skolan 16.00 och att Rami inte var hemma då. Och Yara kom hem och lade sig och sov. När Amani försökte väcka henne gick det inte. Yara rörde sig inte, så då ringde hon Rami och sa åt honom att komma hem därför att flickan blivit slagen och inte svarade, och då kom han för att kolla läget. Amani vill att det är vad de ska berätta för ambulansen och för polisen.
Rami: "Varför säger du så här? Säg sanningen."
Amani: "Nej, de tar mina barn ifrån mig."
Rami: Men vem ska då involveras i det här med flickan? Det är ju du som har gjort så här.
Amani: "Jag har tvättat brödkaveln. Var inte rädd.
Rami: "Nej, du ska berätta sanningen."
Amani: "Nej, vi ska berätta att det har hänt så här och det är allt. Begrav din hemlighet i en brunn. Även hennes familj ska vi säga så till."
Rami: "Men den här flickan som är dotter till andra männisor? Hennes släkt, då? Detta är min systers dotter."
Amani: "Det är lugnt. Jag ska föda en flicka åt dem och ge henne till dem. Antingen gör vi så här eller också har jag inte med saken att göra. Jag kan sticka härifrån med barnen så du aldrig får se dina barn mer. Du ska berätta på det här sättet för de kommer att ta ifrån mig mina barn."
Rami svarar inte utan säger bara till henne att ta numret till ambulansen och ringa dem: "Jag kan inte prata. Jag kan inte göra någonting. Ring ambulansen och få hit dem!" Sedan lyfter han upp flickan, bär in henne i vardagsrummet och lägger henne på soffan. Han sätter sig på soffan och försöker väcka henne: "Gumman, gumman vakna! Yara, Yara, vakna!" Han har inte förstått att hon har dött.
21.54 Rami börjar googla på "ambulans Karlskrona".
21.58 Amani ringer SOS.
21.37 Rami och Amani är inne i lägenheten igen.
22.00 Larmet kommer till ambulansen.

Ambulansen kommer. Rami sitter på soffan, böjd över Yara och håller hennes huvud. Sjukvårdarna tar över och Rami går ut för att röka. Rami gråter och skriker: "Hon har dödat flickan, hon har dödat flickan!"
När Rami är vid dörren kommer grannen Osama och frågar vad det är med honom. Rami säger till honom att "hon har slagit flickan, hon har mördat flickan. Flickan dog. Flickan dog." Osama säger att Rami ska lugna sig och hoppas på det bästa.
Osama går in och tolkar när Amani pratar med ambulanspersonalen. Rami sätter sig i trapphuset utanför dörren och röker och ber till Gud att flickan ska vakna och må bra. Osama kommer ut och säger att ambulanspersonalen säger att flickans hjärta har stannat.
Ambulansen åker iväg och Amani och Rayan följer med. Rami är kvar med grannen Osama och sin son Adnan. Polisen säger åt honom att sitta kvar på trappan och inte gå därifrån. Adnan somnar i hans famn.
När ambulansen har åkt iväg kommer polisen.
Citera
2014-11-11, 14:48
Medlem
eireanns avatar
Figures published by the Palestinian Central Bureau of Statistics in 2005 showed that over 50% of mothers supported the use of corporal punishment when children misbehave.
(Information on file at the DCI-Palestine Ramallah office, reported in Trojan, V. (2008), Child Rights Situation Analysis: Right to Protection in the occupied Palestinian territory – 2008, Ramallah/Jerusalem: DCI-Palestine/Save the Children Sweden)

In a survey of 679 parents in the south of the Gaza Strip in 2007, nearly 100% admitting to inflicting corporal punishment and/or verbal punishment on their children.
(Survey results conducted during the “Community-Based Child Protection” project, Al Shoka, South Gaza Strip, Palestinian Centre for Democracy and Conflict Resolution and SCS, 2007, on file at the DCI-Palestine Ramallah office, reported in Trojan, V. (2008), Child Rights Situation Analysis: Right to Protection in the occupied Palestinian territory – 2008, Ramallah/Jerusalem: DCI-Palestine/Save the Children Sweden)

A study by the Treatment and Rehabilitation Center for Victims of Torture and Organized Violence on violence in public and private schools in the West Bank found that of 2,331 students surveyed (aged 14-17), 50.8% reported having been beaten by a school teacher. Only 0.6% said that teachers are never violent towards students. The study also asked about being beaten at home: 43.6% said that they or their siblings were beaten by their father, 47.5% by their mother.
(Sehwail. Mahmu, Rasra, Khader, & Alkrenawi. Alean, (2005), The phenomenon of Violence as perceived by Palestinian school pupils aged (14-17 years); (8-11 grade), at the schools of the public and private sectors in the West Bank, Palestine, Treatment and Rehabilitation Center for Victims of Torture and Organized Violence)"

Här hittade jag lite information om aga i Palestina och här finns länken http://www.endcorporalpunishment.org/pages/progress/reports/palestine.html
Citera
2014-11-11, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Du har inte tänkt på att människor oftast visar sig på sin bästa sida bland andra? På vilket sätt påstår du att länken Micro113 lade upp är missvisande?
Du har sett det du velat se när du varit där medans andra (bla Yaras mamma) verkar ha en helt annorlunda upplevelse.

Jag känner rätt många familjer nära. Men varför inte vänta med vidare diskussion tills vi har några fler i tråden tycker som ni men som har lite mer substans för sitt tyckande? Så att det blir en diskussion värd namnet.

För att vända på resonemanget så är fördomarna om till exempel Sverige många i Palestina. Framförallt när det gäller familjeliv (eller avsaknaden av densamma) och om sex. Att alla har det med alla. Så Sverige anses bra på många sätt men farligt på vissa.

Edit/Vänta in Hjärpe då kan ni nämligen få ett visst medhåll om förtryckta kvinnor och barnaga i Palestina. Vilket försvaret kommer att nappa på. Själv fokuserar jag gärna på rättegången tills den andra diskussionen får mer lite mer bäring.
Senast redigerad av VemKom 2014-11-11 kl. 14:57.
Citera
2014-11-11, 14:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Jag känner rätt många familjer nära. Men varför inte vänta med vidare diskussion tills vi har några fler i tråden tycker som ni men som har lite mer substans för sitt tyckande? Så att det blir en diskussion värd namnet.

För att vända på resonemanget så är fördomarna om till exempel Sverige många i Palestina. Framförallt när det gäller familjeliv (eller avsaknaden av densamma) och om sex. Att alla har det med alla. Så Sverige anses bra på många sätt men farligt på vissa.
Du har fått substans i flertalet undersökningar nu. Substans är inte när en person försöker göra en sanning av sin lilla uppfattning av omvärlden...

En uppfattning som inte ens delas av de som är från området för övrigt .. De slår inte sina barn och skämmer bort dem - det är enligt mamman otraditionellt - inte så som andra fostrar och behandlar sina barn..

Så hoppa ner från lilla hästen nu och inse att dina påståenden är motbevisade.
Citera
2014-11-11, 15:01
Medlem
micro113s avatar
Mamman: Aftonbladetlänken:

Åklagare: Vet du om det användes våld i samband med uppfostran av din brors och hans hustrus barn?
Mamman: Nej, jag tror att hon slår honom som vi gör, för han är aktiv och kan göra sig illa. Men jag trodde inte att en mor skulle kunna göra sitt barn illa med vilja. Hon sade detta en eller två gånger, det verkade normalt och hennes son lekte, jag trodde inte hon skulle kunna göra illa.
Åklagaren: Vet du om hon gjorde sin son illa?
Mamman: Nej. Jag vet inte, ärligt talat, för mig var det omöjligt att min bror skulle tillåta att hans fru skulle göra barnen illa. Jag trodde inte han skulle se sin fru göra min dotter eller sin son illa och att han inte skulle bry sig om det.

Återigen undrar jag hur frågan om aga/fostran ställs av tolken. Just denna attityd möter man också i USA, Italien, Grekland osv.. Man "slår" inte barnen - för ordet "slå" kopplas till skada ... däremot kan man aga barnen i uppfostrande syfte, både för att lära dem och skydda dem mot sitt eget beteende ..

Alltså - hur frågar tolken...
Citera
2014-11-11, 15:10
Medlem
Stort tack Pethrus för din sammanställning. Ska gå igenom den senare och jämföra med mina anteckningar.

Och TACK TILL ALLA som hjälpt till att skaffa fram FUP:en! Ingen nämnd och ingen glömd.
Citera
2014-11-11, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Mamman: Aftonbladetlänken:

Åklagare: Vet du om det användes våld i samband med uppfostran av din brors och hans hustrus barn?
Mamman: Nej, jag tror att hon slår honom som vi gör, för han är aktiv och kan göra sig illa. Men jag trodde inte att en mor skulle kunna göra sitt barn illa med vilja. Hon sade detta en eller två gånger, det verkade normalt och hennes son lekte,jag trodde inte hon skulle kunna göra illa.
Åklagaren: Vet du om hon gjorde sin son illa?
Mamman: Nej. Jag vet inte, ärligt talat, för mig var det omöjligt att min bror skulle tillåta att hans fru skulle göra barnen illa. Jag trodde inte han skulle se sin fru göra min dotter eller sin son illa och att han inte skulle bry sig om det.

Återigen undrar jag hur frågan om aga/fostran ställs av tolken. Just denna attityd möter man också i USA, Italien, Grekland osv.. Man "slår" inte barnen - för ordet "slå" kopplas till skada ... däremot kan man aga barnen i uppfostrande syfte, både för att lära dem och skydda dem mot sitt eget beteende ..

Alltså - hur frågar tolken...

Jag tolkar det som att mamman här förstår vad som avses. " Så som vi gör"
Citera
2014-11-11, 15:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Jag tolkar det som att mamman här förstår vad som avses. " Så som vi gör"

Jag förstår inte riktigt hur du menar nu ... tänker du att tolken talar om aga i syfte fostra och inte att slå - skada?

I så fall tror jag också att hon där uppfattar den frågan så ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in