2014-11-11, 13:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Det beror på vad du lägger i ordet barnaga. Generellt anser jag att små barn på många sätt har det bättre i Palestina än i Sverige. Om man bortser från konflikten vilket man inte kan så det blir ett cirkelresonemang.
Din uppfattning om vad som är bra för barn måste vara tämligen vriden - i synnerhet när det gäller flickebarn.

Citat:
Jag anser verkligen att barnaga inte är vanligt förekommande i bemärkelsen slå eller örfila små barn i Palestina. Men jag hänvisar inte heller till andra länder som "där nere" som du gör. Eftersom jag är väl medveten om att "där nere" så skiljer sig kulturer och traditioner betydligt åt.
Mellan Västbanken och Gaza?

Mamman delar inte din uppfattning --- men hon är väl också mindre insatt än du förstås?

Expressen/KP
Citat:
Yaras mamma också att hon och maken uppfostrade sina barn på ett sätt som avvek från det gängse i Gaza och att de offrade mycket att ge sina barn en så bra uppväxt som möjligt.

Citat:
Palestinska kvinnor anses överlag starka. Min egen erfarenhet är att det stämmer alldeles utmärkt (Puh verkligen). Dock är regelsystemet för hur man lever givet. Det är vårt också men vi ser det inte eftersom våra egna regelsystem också är givna.
Palestinska kvinnor lever under förtryck, gifts bort tidigt och förväntas både foga sig i mannen och mannens familjs vilja - samt sköta marktjänst osv...

Ingen fostrar flickor till att fila naglarna.

Citat:
Sedan har du traditionella religiösa familjer där kvinnor lever i en helt annan ordning. (har en svag känsla av att de kvinnorna är obehagligt starka där också men de vet jag ingenting om)

De kvinnor som verkar mest förtryckta är faktiskt riktigt ortodoxa judiska kvinnor...i Israel.
Men *gäsp*

I muslimska hem är mannen överhuvud - inte kvinnan.
Citera
2014-11-11, 13:50
Medlem
Citat AB live, mamman säger:
Han lovade att han alltid skulle skjutsa henne.
Men var inte bilen avställd? Hur trodde föräldrarna egentligen att paret levde?
Citera
2014-11-11, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
+1
Vi har även haft andra i tråden som kommer från samma område/vars familj kommer från samma område som säger att det är vanligt med aga.
Om Vemkom har en källa som påstår att det inte stämmer så får du gärna lägga upp den för jag ser inget som pekar på att det skulle vara ovanligt.

In med dem i tråden så får vi diskutera. Jag finner det föga intressant att diskutera med personer som hänvisar till "där nere" eller "arabisk kultur" när de diskuterar Palestina. Syftar inte på dig här men det blir meningslöst med den formen av svepande påståenden om ett specifikt land.

Att läsa tråden är av och till som att lyssna å en thailändare som envist påstår att "alla svenska män är pedofiler". Samma sanningsgrad ungefär. (kasst exempel men poängen går väl fram)
Senast redigerad av VemKom 2014-11-11 kl. 13:54.
Citera
2014-11-11, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Expressen/KP

Yaras pappa förklarar nu på nytt att han har haft fullt förtroende för den åtalade mannen.
Han lägger själv all skuld på den åtalade kvinnan.
-De få gånger jag hört honom tala till Yara har han sagt "gör som du vill lilla gumman", säger Yaras pappa.

Kan man bli annat än illamående när man ser detta? Flickan har vittnat om att Rami bränner henne med cigaretter och slår hårdare än A till sina kamrater.
Flickan slås ihjäl i Ramis hem med honom närvarande ...

och pappan "litar" på honom ....

Börjar fan i mig undra om Yara inte bara var ankarbarn - utan också betalningen för att få ankra...

Vad vad det för ålder som angavs för att räknas som "vuxen" ... åtta år?

Eventuellt, sannolikheten skiter jag i, är alla med på detta direkt eller indirekt.(Offras)
Kanske för att lättare få komma till Sverige.

I att all folk som är opportunister testar lyckan i Sverige för all de socialaturister kan komma åt "välfärdsturister" aka parasitera på svenska medborgares skattemiljarder så kan man aldrig vara helt säker.

Samtidigt som fadern till Yara inte berättar allt till 100% och att man skickar sin unge lite hursomhelst och hävdar att man inte vet hur hon togs in till Sverige eller helt med vem. . Jo tjeennnaaa!

Mellansöstern folk är rätt så strikta mot speciellt döttrarna. Här påstår han lättvindigt,, Jaag vet inte hur.
Senast redigerad av penkamamma 2014-11-11 kl. 13:53.
Citera
2014-11-11, 13:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
In med dem i tråden så får vi diskutera. Jag finner det föga intressant att diskutera med personer som
hänvisar till "där nere" eller "arabisk kultur" när de diskuterar Palestina. Syftar inte på dig här men det blir meningslöst med den formen av svepande påståenden om ett specifikt land.

Att läsa tråden är av och till som att lyssna å en thailändare som envist påstår att "alla svenska män är pedofiler". Samma sanningsgrad ungefär. (kasst exempel men poängen går väl fram)
Fine - för det är inte det jag gjort - jag har bland annat länkat till uppgift om förekomst av aga/stryk i Palestina ...

Arabisk kultur har jag inte heller hänvisat till - utan muslimska traditioner/tro -- du vet väl att den övervägande delen i Palestina är just muslimer och boken de följer är koranen - inte barnkonventionen.
Citera
2014-11-11, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Vet man vad palestinsk kodex kan vara för något? Kommer de att utkräva hämnd och hur kan det se ut i det fallet?

De åtalade fruktar hämnd. Och det gör de av goda skäl. Deras agerande och utsagor lär i hög grad styras av det.
Citera
2014-11-11, 13:58
Medlem
Iobberknolls avatar
När flyttade de från kungsmarken?
Citera
2014-11-11, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Nån gång strax före höstterminsstarten -13, efter vad Rami uppgav i ett av förhören.
Citera
2014-11-11, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fine - för det är inte det jag gjort - jag har bland annat länkat till uppgift om förekomst av aga/stryk i Palestina ...

Arabisk kultur har jag inte heller hänvisat till - utan muslimska traditioner/tro -- du vet väl att den övervägande delen i Palestina är just muslimer och boken de följer är koranen - inte barnkonventionen.

Och du vet inte att kristna och muslimska palestinier i princip lever enligt samma samma familjestruktur i Palestina? Det som skiljer är religionen inte den övergripande familjekulturen.

Diskuterar gärna vidare med någon som har faktiska kunskaper. Annars tvingas jag till samma svepande generaliseringar som är så vanligt förekommande i tråden. Och det är ointressant.
Citera
2014-11-11, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Som jag förstått det, i samband med att höstterminen började. Aug-sept.
Citera
2014-11-11, 14:10
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Nån gång strax före höstterminsstarten -13, efter vad Rami uppgav i ett av förhören.

Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Som jag förstått det, i samband med att höstterminen började. Aug-sept.

Ojoj...allting började väldigt tidigt. Hon har ju haft skador som vi inte har känt till men som mamman vittnar om nu.

Det är så sorgligt för mamman verkar ha varit sjuk av oro. Jag förstår inte att någon mer handlingskraftig människa hjälpt henne.
Citera
2014-11-11, 14:14
Medlem
Herregud
Hur beskriver man en kultur i en annan del av världen? Så många gånger jag skrattat när man hör någon t.ex. amerikan tala om hur "svenskar" är. Självklart har man sin uppfattning som man har fått från (tja, svenska syndiga filmer, Ingmar Bergman, osv.) Samma sak med religion, vi svenskar beskrivs som ett kristet folk... jag känner inte igen mig i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in