2014-11-11, 12:42
Medlem
Frixys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Årtalet han anger är 2012 - inte 2013. Detta trots att man faktiskt vill ha en tidsangivelse på när hon skickades iväg. Hans svar är snarare att svara svävande (utan att ljuga) än att ge den information som efterfrågas.
Fast "efter kriget" kan ju ändå omöjligtvis ha varit i augusti. I så fall december. Nu kan det ju hända att han ljuger ändå, men svaret på det finner vi inte i hans uttalande "efter kriget 2012".
Citera
2014-11-11, 12:43
Medlem
Imeldas avatar
Citat:
Årtalet han anger är 2012 - inte 2013. Detta trots att man faktiskt vill ha en tidsangivelse på när hon skickades iväg. Hans svar är snarare att svara svävande (utan att ljuga) än att ge den information som efterfrågas.

Instämmer. Om han inte pressas efter det där svaret så tycker jag att de begår tjänstefel. Att de vägrar att svara ordentligt på frågor ger en känslan av att de ljuger för att mörka ngt. Jag börjar faktiskt tro att de har ägnat sig åt mer systematisk smuggling, i ngn form. Det trodde jag inte i början.
Citera
2014-11-11, 12:44
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Jag håller med om att han svarar svävande, vilket han gör vid flera andra frågor.
Men jag tolkar frasen som att han så att säga namnger kriget; "kriget 2012". Efter kriget åkte Yara från Gaza. Kriget tog slut sent på året 2012 och det kan gott och väl ha hunnit bli 2013 innan Yara kom iväg.
Citera
2014-11-11, 12:45
Medlem
Citat:
Stölden har jag inte berört - jag konstaterar att pappan anger 2012, inte 2013 som årtalet för Yaras flytt hit.
Han vill nog göra det han kan för att betona närheten till veckokriget i november -12. Anknytningsplanerna vill han tona ner.
Citera
2014-11-11, 12:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag håller med om att han svarar svävande, vilket han gör vid flera andra frågor.
Men jag tolkar frasen som att han så att säga namnger kriget; "kriget 2012". Efter kriget åkte Yara från Gaza. Kriget tog slut sent på året 2012 och det kan gott och väl ha hunnit bli 2013 innan Yara kom iväg.
Kriget tog slut 19 november - vilket är mer i mitten än i slutet.

Han anger inte 2013 .. trots att tiden för hennes resa till Sverige är det som efterfrågas - alltså vill han inte besvara frågan mer exakt än med 2012.
Citera
2014-11-11, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Frasen

går väl att tolka som att kriget pågick under 2012, inte att Yara lämnade Gaza 2012?

Det är det där förbaskade ordet direkt...önskar vi kunde lämna det men (se tobberknolls utdrag)

"MA Hennes resa ägde rum direkt efter kriget 2012, som drabbade Gaza och förstörde hennes skola."
Citera
2014-11-11, 12:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frixy
Fast "efter kriget" kan ju ändå omöjligtvis ha varit i augusti. I så fall december. Nu kan det ju hända att han ljuger ändå, men svaret på det finner vi inte i hans uttalande "efter kriget 2012".
Jag har inte pratat om augusti så jag förstår inte din kommentar till mig alls....

Citat:
Ursprungligen postat av Imelda
Instämmer. Om han inte pressas efter det där svaret så tycker jag att de begår tjänstefel. Att de vägrar att svara ordentligt på frågor ger en känslan av att de ljuger för att mörka ngt. Jag börjar faktiskt tro att de har ägnat sig åt mer systematisk smuggling, i ngn form. Det trodde jag inte i början.
Ja, han bör pressas mer på att faktiskt besvara frågorna - och de bör kontrollera för hur man skiljer på aga och slå .. vad är det tolken egentligen frågar....

Så får exempelvis 95 procent av de palestinska barnen på Västbanken stryk, 93 procent av barnen i Vietnam, 92 procent i Sierra Leone ...
http://www.sydsvenskan.se/varlden/annu-far-stora-sla-de-sma/
Citera
2014-11-11, 12:59
Medlem
Om de skickade Yara tidigare så talar det inte till deras fördel när det gäller omsorgen om flickan. Men det betyder knappast att biofamiljen ägnade sig åt människosmuggling. Hade de gjort det så hade de inte behövt vara i händerna på paret.
Citera
2014-11-11, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Så du menar att den misshandel och sadism som paret utsatte Yara förmodligen är vanlig "där nere"? Och att medelklassen i Palestina örfilar upp sina små flickor när de inte lyder? Att detta överhuvudtaget skulle vara accepterat i palestinsk kultur?

Palestinska barn är de mest bortskämda barn jag någonsin stött på. Och jag har stött på rätt många barn i rätt många länder. Och jag menar bortskämda i en positiv bemärkelse. Allt kretsar kring barnen och deras väl och ve. Familjer lägger hela sin förmögenhet på att skicka barnen till de bästa skolorna, deras utbildning, deras personlighet deras välmående är i ständigt fokus på ett sätt som faktiskt kan vara tröttsamt. Min egen (hemvävda) förklaring är att det beror på konflikten och på att Palestina är så litet land. Så ungarna är allt.

Att den här familjen skickade sitt (lilla) barn som ankarbarn är inte accepterat och förmodligen är det en del av Yaras öde. Normalt sätter man nämligen in en stab av släktingar. Paret hade makten när det gällde familjens möjlighet att komma till Sverige. Det förklarar mycket av familjens passivitet. För familjen ville (och vill fortfarande) hit.

Finns det någon statistik du grundar detta på, då tänker jag på ensamkommande i första hand.
Finns det någon statistik då det gäller barn som skickas till släktingar i första steget som Yara.

Madi hade vad jag förstått en hel del släktingar i Sverige och Norge.

Dessa pass som hittades vid husransakan, vad har de för bakgrund, var de dokument som skulle användas för nya resor i framtiden för att hämta fler personer.
Citera
2014-11-11, 13:05
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Kriget tog slut 19 november - vilket är mer i mitten än i slutet.

Han anger inte 2013 .. trots att tiden för hennes resa till Sverige är det som efterfrågas - alltså vill han inte besvara frågan mer exakt än med 2012.
Jaja, jag betraktar 19 november som närmare slutet av året än mitten av året, men skit samma.

Jag håller alltså med om att han är luddig och jag är öppen för att det kan finnas fuffens med avresedatumet. Min invändning är bara att just "hon lämnade Gaza efter kriget 2012" kan tolkas som i början av 2013 likväl som slutet av 2012.

Hela härvan med Yaras resa hit är ju konstig. Han (pappan) säger sig vara familjens överhuvud, eller hur han nu uttrycker sig. Han har avgörandet om ifall Yara ska resa.
Men några detaljer vet han inte. Dessa överlät han åt frun att greja med.

Det blir helt orimligt i mitt huvud. Ska man skicka iväg sitt barn till annat land så sätter man sig väl in i alla detaljer, särskilt om man är familjens överhuvud?
Citera
2014-11-11, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imelda

Rätten kommer inte att borra i detta mer än ytskrap för det är inte relevant i åtalet mer än att skapa en bakgrund om än så torftig för rätten.

Det man däremot skulle hoppas på att media tar en djupdykning i hur detta går till och vilka som organiserar, tar betalt mm men det är politiskt sprängstoff så man gör inte det.
Citera
2014-11-11, 13:09
Medlem
Citat:
Jag har inte pratat om augusti så jag förstår inte din kommentar till mig alls....

Ja, han bör pressas mer på att faktiskt besvara frågorna - och de bör kontrollera för hur man skiljer på aga och slå .. vad är det tolken egentligen frågar....

Så får exempelvis 95 procent av de palestinska barnen på Västbanken stryk, 93 procent av barnen i Vietnam, 92 procent i Sierra Leone ...
http://www.sydsvenskan.se/varlden/annu-far-stora-sla-de-sma/

Några googel slagningar en artikel eller en rapport från ett flyktingläger berättar ingenting. Du är helt i avsaknad av kunskaper och du har inte en susning. Jag har varit i Palestina fram och tillbaks och åter i över 15 år. Och i Israel vilket inte hör till saken just här.

Hit med någon som har faktiska kunskaper om barns situation i Palestina så kan vi diskutera då skulle det nämligen bli intressant.

Tror du verkligen att jag skulle hävda att barn har det bra på många sätt i Palestina om inte det är precis vad jag upplevt? Och att det också diskuteras bland expertis? Eller tror du att jag "älskar arabisk kultur" och därför överser med våld och en och annan misshandel av barn om detta var vanligt förekommande?

Konflikten gör att barn har det för djävligt men kan också paradoxalt nog vara en orsak till att barnen tas så väl om hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in