2014-05-22, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag skulle ta en del av det som skrivits i AB med en nypa salt. Om det var så illa som grannen påstod och om både polisen och socialen kom till lägenheten där de vadade i bajsblöjor och dessutom hörde Ramis aggression om den uteblivna barnpassningen så är det verkligen märkligt att de inte agerade. När det gäller frågan om hur Yara var klädd när hon gick till skolan eller om hon hade fått frukost innan så skulle jag vilja fråga er män om ni klär på era barn och serverar dem frukost på morgonen innan ni går till jobbet, eller om ni anser att det är en uppgift för er fruar i synnerhet om de är barnlediga eller hemmafruar....

Nantale det där vara bara ett axplock det har skrivits mycket mer och knappast bara i AB.
Och du har socanmälningarna så även om du tar bort 50% så var det illa riktigt, riktigt illa.
Hennes utsatthet var förfärande.
Citera
2014-05-22, 21:41
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Det är inte utseendet jag är ute efter utan personen...vem R är...utifrån brottet.
Jag får en känsla av att han är hal och lite av player men det bygger väl just
på känslan av posör/twittekonton/advocate osv.

Det har ju varit tyst från Karlskrona i tråden.
Hoppas lupinus kommer tillbaks och berättar mer....

Fotona ger mej skreva vibbar. Men det kan ju bero på att jag mest har träffat skeva människor i mitt yrkesliv
Med skev menar jag att mimiken är tillrättalagd och inte alltid riktigt stämmer inbördes i ansiktet.
Jag tror att om han medvetet försöker vara charmig så blir han bara smörig. Men det finns ju dom som går på det också.
Ja, lupinus vill vi höra mer av! Det kanske är svårt att skriva för lupinus utan att outa sej eller att bryta nån tystnadsplikt?
Citera
2014-05-22, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Nantale det där vara bara ett axplock det har skrivits mycket mer och knappast bara i AB.
Och du har socanmälningarna så även om du tar bort 50% så var det illa riktigt, riktigt illa.
Hennes utsatthet var förfärande.

Jag inser också att hon var utsatt. Men frågan är vem som dödade henne. Mannen brydde sig inte tillräckligt om henne trots att han var ansvarig för henne. Kvinnan försummade henne och misshandlade henne fysiskt och psykiskt. Myndigheterna brydde sig inte, trots att de fått anmälningar om vanvård. Men om hon inte dog av vanvård är frågan är vem som utdelade slaget som dödade henne. Om det var så hon dödades, enligt åklagaren hade hon blivit utsatt för trubbigt våld.
Senast redigerad av nantale 2014-05-22 kl. 21:51.
Citera
2014-05-22, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag inser också att hon var utsatt. Men frågan är vem som dödade henne. Mannen brydde sig inte tillräckligt om henne trots att han var ansvarig för henne. Kvinnan försummade henne och misshandlade henne fysiskt och psykiskt. Myndigheterna brydde sig inte, trots att de fått anmälningar om vanvård. Men om hon inte dog av vanvård är frågan är vem som utdelade slaget som dödade henne. Om det var så hon dödades, enligt åklagaren hade hon blivit utsatt för trubbigt våld.

Flickan har varit utsatt för övervåld som ledde till hennes död. Fanns två vuxna personer omkring henne sedan hon kom till Sverige som hade ansvar. Ingen av dom är utan ansvar. Enligt mig.

EDIT. Även socialnämnden, kommunen och skolan bär ett ansvar.
Citera
2014-05-22, 22:39
Medlem
Loyolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Och då menar du att denna flicka skulle passa in bättre om hon har med sig riskaka till fruktstunden?

Ja, det vill jag mena. Inte så ovanligt att man har med sig riskaka, fruktstund är ju lite i vidare bemärkelse.
Citera
2014-05-22, 23:04
Medlem
Citat:
Den här flickan passade inte in överhuvudtaget i något sammanhang, med dom svenska myndigheternas godkännande
och uttjatade fraser som barnens rätt i vårt samhälle.
Jag gissar att fruktstunden var Yaras minsta problem. Hade hon fått några kompisar?
Eller fick hon inte ta hem dom? Hade hon tid att leka? Hemspråksundervisning?

Möjligt att hon hade några kompisar under skoltid. Sedan misstänker jag att det var sorgligt knapert med resten.

Citat:
Och då menar du att denna flicka skulle passa in bättre om hon har med sig riskaka till fruktstunden?

Ett barn som är utanför, griper alla halmstrån för att få känna sig med. Och, ja, jag tror att riskakorna gav henne en glimt av känslan att vara med i gemenskapen. En gemenskap hon så innerligt hade behövt, mer än de flesta, med tanke på det som fanns för henne
hemma.
Citera
2014-05-22, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Flickan har varit utsatt för övervåld som ledde till hennes död. Fanns två vuxna personer omkring henne sedan hon kom till Sverige som hade ansvar. Ingen av dom är utan ansvar. Enligt mig.

EDIT. Även socialnämnden, kommunen och skolan bär ett ansvar.

Våldet mot henne när hon dog var kanske det slag som slutgiltigt dödade henne, men allt våld kan vara dödligt. Det ska inte mycket till i våld när det gäller en spinkig liten flicka på 8 år.

Oavsett vem som dödade henne så har hon fått stå ut med mycket mer än vad en så liten kropp klarar av. Den som inte utdelade det dödande slaget var delaktig i det bråk som pågick den kvällen Yara dog.

Det intressanta blir hur tingsrätten kommer se på uppsåtet och den likgiltighet de båda visat inför flickan. Därför tror jag att ingen av dem kommer undan ansvar.

De borde båda veta att Sverige är det "konstiga landet" där vi inte slår barn och att det man förr kallade aga, är faktiskt misshandel. Kanske för att just våld inte går att gradera, och ingen kan avgöra vilken skada ett slag mot ett barn kan medföra.

Det som förundrar mig är att det var så lätt att få vårdnad över ett barn. Det som påstods om lämplighet och Yaras vilja tog som fakta utan att man kontrollerade detta. Gjorde soc en utredning, med hembesök och samtal?
Citera
2014-05-22, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Våldet mot henne när hon dog var kanske det slag som slutgiltigt dödade henne, men allt våld kan vara dödligt. Det ska inte mycket till i våld när det gäller en spinkig liten flicka på 8 år.

Oavsett vem som dödade henne så har hon fått stå ut med mycket mer än vad en så liten kropp klarar av. Den som inte utdelade det dödande slaget var delaktig i det bråk som pågick den kvällen Yara dog.

Det intressanta blir hur tingsrätten kommer se på uppsåtet och den likgiltighet de båda visat inför flickan. Därför tror jag att ingen av dem kommer undan ansvar.

De borde båda veta att Sverige är det "konstiga landet" där vi inte slår barn och att det man förr kallade aga, är faktiskt misshandel. Kanske för att just våld inte går att gradera, och ingen kan avgöra vilken skada ett slag mot ett barn kan medföra.

Det som förundrar mig är att det var så lätt att få vårdnad över ett barn. Det som påstods om lämplighet och Yaras vilja tog som fakta utan att man kontrollerade detta. Gjorde soc en utredning, med hembesök och samtal?

Det förvånar mig också. Det är ju ingen bil man överlåter direkt ...
Citera
2014-05-23, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det förvånar mig också. Det är ju ingen bil man överlåter direkt ...
Socialchefen har inte yppat så mycket om hur utredningen gått till. Det enda jag minns att hon betonade var att dom i utredningen frågar den Gode mannen och dennes inställning. Då hamnar vi i samma återvändsgränd. Vilkens god man? Föräldrarnas? Det finns väl fortfarande ingen klarhet i vem som var y:s god man tiden efter PUT. Om hon nu hade någon. Det fanns i alla fall ingen upptagen vid tingsrätten när särskild vårdnadshavare utsågs.Jag får för mig att utredningen liknar mer en formell formsak än den omfattande utredning som görs vid vanliga familjehemsplaceringar.
Citera
2014-05-23, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Socialchefen har inte yppat så mycket om hur utredningen gått till. Det enda jag minns att hon betonade var att dom i utredningen frågar den Gode mannen och dennes inställning. Då hamnar vi i samma återvändsgränd. Vilkens god man? Föräldrarnas? Det finns väl fortfarande ingen klarhet i vem som var y:s god man tiden efter PUT. Om hon nu hade någon. Det fanns i alla fall ingen upptagen vid tingsrätten när särskild vårdnadshavare utsågs.Jag får för mig att utredningen liknar mer en formell formsak än den omfattande utredning som görs vid vanliga familjehemsplaceringar.

Jag tror att man har en föreställning om att dessa myndigheter ska sköta sitt jobb
Om det blir lite luddigt och flummigt hänvisar man till sekretessen.
Man vill gärna tro att när man får det lugnande beskedet att "familjen är kända hos socialen", då betyder
det att socialen har regelbunden kontakt och uppföljning av familjen.
Idag läser jag på nyheterna om ett barn som föräldrarna har lämnat i en stekhet bil. Man
avslutar texten med dom sociala myndigheterna har kopplats in.

Kopplats in - betyder det att man skickat ett fax, som man gjorde med Yara?
Citera
2014-05-23, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Möjligt att hon hade några kompisar under skoltid. Sedan misstänker jag att det var sorgligt knapert med resten.
Skolan hade en minnesstund för Yara i går, har inte läst artikeln i BLT/Sydöstran (måste vara prenumerant) men det står: ”Yara var en hejare på basketbollplanen, och hennes favoritfärg var rosa” http://www.bltsydostran.se/nyheter/blekinge/yaras-skolkamrater-i-gripande-minnesstund%284296858%29.gm , det tyder ju på att hon hon torde ha haft en del vänner bland skolkamraterna.
Citera
2014-05-23, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frostfjaril
Skolan hade en minnesstund för Yara i går, har inte läst artikeln i BLT/Sydöstran (måste vara prenumerant) men det står: ”Yara var en hejare på basketbollplanen, och hennes favoritfärg var rosa” http://www.bltsydostran.se/nyheter/blekinge/yaras-skolkamrater-i-gripande-minnesstund%284296858%29.gm , så hon borde ju ha haft en del vänner bland skolkamraterna.
En kort sammanfattning av artikeln:
I minnesstunden spelades musik från Mio min Mio och bröderna Lejonhjärta. Enligt förvaltningschef Maria Persson gick vardagen från ljust till mörkaste mörkt, men normaliteten början nu så smått återvända till skolan.
Den 5/6 kommer Yara att begravas enligt muslimsk tradition i Karlskrona. Föräldrarna har ännu inte fått visum, så det är oklart om de får närvara vid begravningen.
Rektor Bertil Karlsson släppte ett antal röda hjärtformade ballonger med texten "alltid älskad" upp i luften. Klassen har varit utanför huset där Yara mördades. Allt detta enligt Sydöstran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in