Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Flickan har varit utsatt för övervåld som ledde till hennes död. Fanns två vuxna personer omkring henne sedan hon kom till Sverige som hade ansvar. Ingen av dom är utan ansvar. Enligt mig.
EDIT. Även socialnämnden, kommunen och skolan bär ett ansvar.
Våldet mot henne när hon dog var kanske det slag som slutgiltigt dödade henne, men allt våld kan vara dödligt. Det ska inte mycket till i våld när det gäller en spinkig liten flicka på 8 år.
Oavsett vem som dödade henne så har hon fått stå ut med mycket mer än vad en så liten kropp klarar av. Den som inte utdelade det dödande slaget var delaktig i det bråk som pågick den kvällen Yara dog.
Det intressanta blir hur tingsrätten kommer se på uppsåtet och den likgiltighet de båda visat inför flickan. Därför tror jag att ingen av dem kommer undan ansvar.
De borde båda veta att Sverige är det "konstiga landet" där vi inte slår barn och att det man förr kallade aga, är faktiskt misshandel. Kanske för att just våld inte går att gradera, och ingen kan avgöra vilken skada ett slag mot ett barn kan medföra.
Det som förundrar mig är att det var så lätt att få vårdnad över ett barn. Det som påstods om lämplighet och Yaras vilja tog som fakta utan att man kontrollerade detta. Gjorde soc en utredning, med hembesök och samtal?