Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Överhuvudtaget i mellanöstern och sydligare länder är aga något som praktiseras .. Att du sedan vill låtsas att det inte är så förhindrar inte att verkligheten ser ut så.
Edit:
Jag undrar mer över översättningen .. är "slå barn" detsamma som att dela ut en örfil, givet att det inte ens i Sverige betraktades som att man slog sina barn om en örfil eller dyl utdelades - det var skillnad på aga och "slå"...
Så du menar att den misshandel och sadism som paret utsatte Yara förmodligen är vanlig "där nere"? Och att medelklassen i Palestina örfilar upp sina små flickor när de inte lyder? Att detta överhuvudtaget skulle vara accepterat i palestinsk kultur?
Palestinska barn är de mest bortskämda barn jag någonsin stött på. Och jag har stött på rätt många barn i rätt många länder. Och jag menar bortskämda i en positiv bemärkelse. Allt kretsar kring barnen och deras väl och ve. Familjer lägger hela sin förmögenhet på att skicka barnen till de bästa skolorna, deras utbildning, deras personlighet deras välmående är i ständigt fokus på ett sätt som faktiskt kan vara tröttsamt. Min egen (hemvävda) förklaring är att det beror på konflikten och på att Palestina är så litet land. Så ungarna är allt.
Att den här familjen skickade sitt (lilla) barn som ankarbarn är inte accepterat och förmodligen är det en del av Yaras öde. Normalt sätter man nämligen in en stab av släktingar. Paret hade makten när det gällde familjens möjlighet att komma till Sverige. Det förklarar mycket av familjens passivitet. För familjen ville (och vill fortfarande) hit.