2014-11-11, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Pappan anger 2012 - inte 2013

Expressen/KP direkt

Målsägandebiträdet advokaten Karin Åkesson Rehnholm som är ombud till Yaras föräldrar ställer nu frågor om flickans psykiska hälsa.
-Hon knuffade sina syskon närde ville leka med henne, säger pappan.
-Hon ville resa men var också sysslolös.
-Vad orsakade Yars mående, frågar målsägandebiträdet.
-Hennes resa ägde rum efter kriget 2012 när hennes skola blev förstörd, säger han.

De slår barn - vilket vi kriminaliserade på sjuttiotalet. Daska är en putt i blöjbaken .. bruket där nere gällande aga stannar inte vid det.

Kriget han talar om ägde rum från 14 till 21 november 2012, allt talar för att de hjälpte Yara söka asyl asap eftersom anknytning snabbt var målet. Hon gjorde det i början av februari -13, så det var i den vevan hon kom. Stölden då Amani skyllde på en flicka ägde rum i augusti -12. Så kan vi inte lägga detta åt sidan nu.
Citera
2014-11-11, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Kan det vara så att Yaras mamma inte får närvara i rättegångssalen under förhören av maken?

Ja, så är det!

Ett vittne får inte närvara under rättegången innan de vittnat. Sen kan de få vara kvar som åhörare. Det blir intressant när Mamman ska höras för hon kan omöjligen hålla reda på alla lögner eller det hon blivit tillsagd att säga.
Citera
2014-11-11, 12:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Kriget han talar om ägde rum från 14 till 21 november 2012, allt talar för att de hjälpte Yara söka asyl asap eftersom anknytning snabbt var målet. Hon gjorde det i början av februari -13, så det var i den vevan hon kom. Stölden då Amani skyllde på en flicka ägde rum i augusti -12. Så kan vi inte lägga detta åt sidan nu.
Stölden har jag inte berört - jag konstaterar att pappan anger 2012, inte 2013 som årtalet för Yaras flytt hit.
Senast redigerad av micro113 2014-11-11 kl. 12:14.
Citera
2014-11-11, 12:14
Medlem
Iobberknolls avatar
Jag har klippt o klistrat från liverapporteringen idag också. Ifall nån har glädje av röran så finns det en rtf-fil här:

http://minfil.org/zcS8g9bbb6/Yarar_tteg_ngendag3liveklipp.rtf

Klippen kommer från BLT och Aftonbladets liverapportering. Tack för det
Citera
2014-11-11, 12:18
Medlem
micro113s avatar
Expressen/KP

Yaras pappa förklarar nu på nytt att han har haft fullt förtroende för den åtalade mannen.
Han lägger själv all skuld på den åtalade kvinnan.
-De få gånger jag hört honom tala till Yara har han sagt "gör som du vill lilla gumman", säger Yaras pappa.

Kan man bli annat än illamående när man ser detta? Flickan har vittnat om att Rami bränner henne med cigaretter och slår hårdare än A till sina kamrater.
Flickan slås ihjäl i Ramis hem med honom närvarande ...

och pappan "litar" på honom ....

Börjar fan i mig undra om Yara inte bara var ankarbarn - utan också betalningen för att få ankra...

Vad vad det för ålder som angavs för att räknas som "vuxen" ... åtta år?
Citera
2014-11-11, 12:18
Medlem
Iobberknolls avatar
Jag undrar om ecandersen är på rättegången idag också?
Citera
2014-11-11, 12:24
Medlem
Frixys avatar
Citat:
Stölden har jag inte berört - jag konstaterar att pappan anger 2012, inte 2013 som årtalet för Yaras flytt hit.
Jag uppfattar det som om det är kriget han daterar till 2012. Yara kom efter detta säger han, vilket mycket väl kan vara 2013. Kriget var tom slutet av november 2012 (enligt vad någon skrev i tråden) så att det dröjde en månad är ju inte orimligt.
Citera
2014-11-11, 12:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frixy
Jag uppfattar det som om det är kriget han daterar till 2012. Yara kom efter detta säger han, vilket mycket väl kan vara 2013. Kriget var tom slutet av november 2012 (enligt vad någon skrev i tråden) så att det dröjde en månad är ju inte orimligt.
Fast nu talar man inte om en differens på en månad .. utan snarare två/tre ...

Och jag utgår från att även en man från mellanöstern kan skilja på årtal .. han säger inte 2013 - han anger 2012.
Citera
2014-11-11, 12:27
Medlem
Citat:
Överhuvudtaget i mellanöstern och sydligare länder är aga något som praktiseras .. Att du sedan vill låtsas att det inte är så förhindrar inte att verkligheten ser ut så.

Edit:
Jag undrar mer över översättningen .. är "slå barn" detsamma som att dela ut en örfil, givet att det inte ens i Sverige betraktades som att man slog sina barn om en örfil eller dyl utdelades - det var skillnad på aga och "slå"...

Så du menar att den misshandel och sadism som paret utsatte Yara förmodligen är vanlig "där nere"? Och att medelklassen i Palestina örfilar upp sina små flickor när de inte lyder? Att detta överhuvudtaget skulle vara accepterat i palestinsk kultur?

Palestinska barn är de mest bortskämda barn jag någonsin stött på. Och jag har stött på rätt många barn i rätt många länder. Och jag menar bortskämda i en positiv bemärkelse. Allt kretsar kring barnen och deras väl och ve. Familjer lägger hela sin förmögenhet på att skicka barnen till de bästa skolorna, deras utbildning, deras personlighet deras välmående är i ständigt fokus på ett sätt som faktiskt kan vara tröttsamt. Min egen (hemvävda) förklaring är att det beror på konflikten och på att Palestina är så litet land. Så ungarna är allt.

Att den här familjen skickade sitt (lilla) barn som ankarbarn är inte accepterat och förmodligen är det en del av Yaras öde. Normalt sätter man nämligen in en stab av släktingar. Paret hade makten när det gällde familjens möjlighet att komma till Sverige. Det förklarar mycket av familjens passivitet. För familjen ville (och vill fortfarande) hit.
Citera
2014-11-11, 12:33
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Fast nu talar man inte om en differens på en månad .. utan snarare två/tre ...

Och jag utgår från att även en man från mellanöstern kan skilja på årtal .. han säger inte 2013 - han anger 2012.
Frasen

Citat:
-Hennes resa ägde rum efter kriget 2012 när hennes skola blev förstörd, säger han.

går väl att tolka som att kriget pågick under 2012, inte att Yara lämnade Gaza 2012?
Citera
2014-11-11, 12:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Så du menar att den misshandel och sadism som paret utsatte Yara förmodligen är vanlig "där nere"? Och att medelklassen i Palestina örfilar upp sina små flickor när de inte lyder? Att detta överhuvudtaget skulle vara accepterat i palestinsk kultur?
Var skrev jag det?

Det trots allt en väsenskillnad mellan misshandel/tortyr och aga.

Citat:
Palestinska barn är de mest bortskämda barn jag någonsin stött på. Och jag har stött på rätt många barn i rätt många länder. Och jag menar bortskämda i en positiv bemärkelse. Allt kretsar kring barnen och deras väl och ve. Familjer lägger hela sin förmögenhet på att skicka barnen till de bästa skolorna, deras utbildning, deras personlighet deras välmående är i ständigt fokus på ett sätt som faktiskt kan vara tröttsamt. Min egen (hemvävda) förklaring är att det beror på konflikten och på att Palestina är så litet land. Så ungarna är allt.
Vilket inte förtar att aga är brukligt där .. Dessutom delar jag på intet sätt din uppfattning kring hur barnen har det där - i synnerhet inte flickor.

Citat:
Att den här familjen skickade sitt (lilla) barn som ankarbarn är inte accepterat och förmodligen är det en del av Yaras öde. Normalt sätter man nämligen in en stab av släktingar. Paret hade makten när det gällde familjens möjlighet att komma till Sverige. Det förklarar mycket av familjens passivitet. För familjen ville (och vill fortfarande) hit.
Ja de ville hit - det var deras prioritet.
Citera
2014-11-11, 12:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Frasen

går väl att tolka som att kriget pågick under 2012, inte att Yara lämnade Gaza 2012?
Årtalet han anger är 2012 - inte 2013. Detta trots att man faktiskt vill ha en tidsangivelse på när hon skickades iväg. Hans svar är snarare att svara svävande (utan att ljuga) än att ge den information som efterfrågas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in