Citat:
För det första skedde det i augusti 2012, väldokumenterat i tråden, bl a av dig själv. För det andra var det stöld och inte snatteri.
Klipp från BLT´s kommentarsfält
Jag blir bara ännu mer förvirrad 
Jag blir bara ännu mer förvirrad 
Strax efter mordet framkom det i bl a BLT och Blekingenytt att flickan befunnit sig betydligt tidigare i Sverige och vid ett tillfälle varit närvarande när den misstänkta kvinnan snattat på Willys i Pantarholmen? Gäller de uppgifterna fortfarande? Framkommer det i förhör med t.ex släktingarna? Eller kom flickan som var med vid stölderna från någon annan familj?
av Iobberknoll 8:53
Hej lobberknoll. Min kollega Johan tar en titt i förundersökningen och i vårt arkiv. Förhoppningsvis kan han ge dig ett svar.
@lobberknoll.
Yara kom till Sverige i februari 2013. I augusti samma år, samtidigt som Yara började på Tullskolan (där hon kom att gå fram till sin död) greps hennes moster (den nu mordmisstänkte kvinnan) på Willys när hon försökte snatta. Hon skyllde då på Yara, som var med i butiken.
@Johan Har ni eller polisen försökt ta reda på vilken flicka som var närvarande vi stölden på Willys? Om det inte var Yara måste det ha varit någon annan. Personalen på Willys sade väl att det var Yara?
@lobbernoll.
Jag tror du blandat ihop två saker.
1/ Yaras "moster" (farbrors fru) har gripits och dömts för snatteri. Yara var med vid tillfället. Men Yara var aldrig misstänkt för att snatta – polisen utgick från att det var mostern som gjorde det. Det verkade otroligt att Yara, 8 år, skulle snatta en bh och rakhyvlar. Dessutom var de placerade högt upp på hyllor.
2/ Yara har själv snattat i samma butik, det gällde då riskakor och godis. Detta har uppmärksammats av personal som tog kontakt med skolan - som pratade med Yara om det.