2014-11-11, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Klipp från BLT´s kommentarsfält Jag blir bara ännu mer förvirrad
Strax efter mordet framkom det i bl a BLT och Blekingenytt att flickan befunnit sig betydligt tidigare i Sverige och vid ett tillfälle varit närvarande när den misstänkta kvinnan snattat på Willys i Pantarholmen? Gäller de uppgifterna fortfarande? Framkommer det i förhör med t.ex släktingarna? Eller kom flickan som var med vid stölderna från någon annan familj?
av Iobberknoll 8:53

Hej lobberknoll. Min kollega Johan tar en titt i förundersökningen och i vårt arkiv. Förhoppningsvis kan han ge dig ett svar.

@lobberknoll.
Yara kom till Sverige i februari 2013. I augusti samma år, samtidigt som Yara började på Tullskolan (där hon kom att gå fram till sin död) greps hennes moster (den nu mordmisstänkte kvinnan) på Willys när hon försökte snatta. Hon skyllde då på Yara, som var med i butiken.

@Johan Har ni eller polisen försökt ta reda på vilken flicka som var närvarande vi stölden på Willys? Om det inte var Yara måste det ha varit någon annan. Personalen på Willys sade väl att det var Yara?

@lobbernoll.
Jag tror du blandat ihop två saker.
1/ Yaras "moster" (farbrors fru) har gripits och dömts för snatteri. Yara var med vid tillfället. Men Yara var aldrig misstänkt för att snatta – polisen utgick från att det var mostern som gjorde det. Det verkade otroligt att Yara, 8 år, skulle snatta en bh och rakhyvlar. Dessutom var de placerade högt upp på hyllor.
2/ Yara har själv snattat i samma butik, det gällde då riskakor och godis. Detta har uppmärksammats av personal som tog kontakt med skolan - som pratade med Yara om det.

För det första skedde det i augusti 2012, väldokumenterat i tråden, bl a av dig själv. För det andra var det stöld och inte snatteri.
Citera
2014-11-11, 09:18
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Han förstod inte din fråga
Jag försökte ifrågasätta deras svar men min fråga har dom inte lagt ut.
Finns det andra liverapporteringar?
Citera
2014-11-11, 09:22
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Jag försökte ifrågasätta deras svar men min fråga har dom inte lagt ut.
Finns det andra liverapporteringar?

Ja, AB liverapporterar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19837009.ab
Citera
2014-11-11, 09:22
Medlem
Live från rättegången:

"De misstänkta makarna sitter precis som förra gången iklädda sina häkteskläder. Mitt emot dem sitter Yaras far. Yaras mamma är än så länge inte närvarande."

av Christoffer Robertsson 9:16

Undrar vem som är barnvakt åt de små barnen som är med från Gaza, när föräldrarna ska vittna. Är det någon som vet var de härbärgeras?
Citera
2014-11-11, 09:30
Medlem
Från liverapportringen AB
Förra året kom Yara till Sverige. Hur diskuterade ni innan hon åkte, mellan dig och andra angående Yara?
MA: Det har inte skett några diskussioner med mig. Det var genom mamman och hennes familj.
PÅ: Vad fick du veta om de diskussionerna före Yaras resa?
MA: Inget

En ny version, i polisförhöret sa han att det var helt hans eget beslut!
Citera
2014-11-11, 09:31
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, AB liverapporterar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19837009.ab
Tack! Han verkar skriva väldigt utförligt den här gången.
Intressant bara att då har Mohammed redan hunnit ljuga eftersom Yara inte kom till Sverige förra året utan i 2012.
Hoppas att migrationsverket ligger på honom om det här när han och familjen kommer att söka asyl så fort rättegången är över.
Citera
2014-11-11, 09:33
Medlem
Iobberknolls avatar
Ska inte Madleen vittna? Varför svarar Mohammed på hennes frågor ang. chat osv?

Nu fick åklagaren bekräftat(?) att Rami inte visste om att Yara skulle komma, eller?
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-11-11 kl. 09:35.
Citera
2014-11-11, 09:34
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Från liverapportringen AB
Förra året kom Yara till Sverige. Hur diskuterade ni innan hon åkte, mellan dig och andra angående Yara?
MA: Det har inte skett några diskussioner med mig. Det var genom mamman och hennes familj.
PÅ: Vad fick du veta om de diskussionerna före Yaras resa?
MA: Inget

En ny version, i polisförhöret sa han att det var helt hans eget beslut!
Vi vet ju att åtminstonde en av hans nya vänner läser flashback så han har nog fått lite hjälp av dom att korrigera sina svar.
Citera
2014-11-11, 09:34
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Tack för hjälpen. Det är så mycket information, så jag glömde källorna. Det som gnager är tankarna på "oredovisade" barn. Det finns fotografier på Yara tagna klumpvis, som de fotografier tagna av den gode mannen under en dag, då hon och Yara promenerade i Karlskrona. Det är mer bilder från den dagen än under hela Yaras liv.

Det är konstigt att man inte får en kort kronologisk redovisning av dessa personers liv, och särskilt Yaras korta liv. Det är som om man har rättegång med/om skuggvarelser. Det kommer inte sluta bra för rättsväsendet i denna rättegång, som inte ens kan bringa klarhet i vilka dessa personer är.

Det blir så fånigt att fylla i luckorna med vittnesmål av en "expert" typ Hjärpe för att tala om vad de är för folk som är åtalade, när utredarna inte tagit reda på det själva.

Jag noterar särskilt, att när man förhörde kumpanen i stöld så kom inga frågor som kunde ge svar på det som borde varit grundläggande personuppgifter om alla dessa personer. Jag skulle inte utgå från att något är sant om man inte vill eller kan svara på enkla frågor, som jag tycker är en självklarhet man svarar på när man blir tillfrågad. Oavsett om man är åtalad eller bara växlar några ord med någon.

Det är så mycket som inte följts upp i det här fallet. I förhör kan jag förstå varför man ibland inte går in närmare på vissa svar för att komma vidare men då bör man ju borra i det senare.
Nu koncentrerar man sej på själva morddagen och det som är bakgrunden (och faktiskt kan vara orsaken, eller en förståelse varför det gick som det gick) lämnas därhän.

Men det blir ju nya brottsutredningar då om någon vågar sej på att peta i denna myrstack.

Jag vill gärna höra pappa Mohammed utveckla vad han sa i tidigare förhör om att han inte litade på Rami för att han t ex när han skulle begå ett brott kunde lämna sina vänner, han var inte lojal.
Nu kan det ju vara en tolkmiss men det är ju ändå ett häpnadsväckande uttalande.
Få se hur mågna grodor som trillar ur Mohammeds mun idag.
Citera
2014-11-11, 09:40
Medlem
Citat från BLT live
Vem av makarna hade ansvar för att Yara skulle bli uppfostrad, frågar Pernilla Åström.
Båda svarar Mohammed. Vissa saker gör pappan, andra saker gör mamman i vårt samhälle.

"vårt samhälle" - var han inte medveten om att Yara befann sig i ett annat samhälle?
Citera
2014-11-11, 09:43
Medlem
Citat AB live
PÅ: Och om morbror inte är där. Är hans hustru då ansvarig för att skydda Yara från faror, eller får hon klara sig själv då?
MA: Ansvaret ligger egentligen både på hennes morbror och morbroderns fru, och morbroderns syster som reste med Yara och lovade att se till henne.

Måste vara systern med de nio barnen, som Amani "hämtade" till Sverige.
Citera
2014-11-11, 10:01
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat BLT http://live.bltsydostran.se/Event/Yararattegangen_dag_3
Åklagaren Pernilla Åström undrar om man får använda våld i deras familj?
Mohammed: "Nej vi får inte slå våra barn. Jag har heller aldrig skrikit på mina barn"
Och vilken inställning har din kusin och hans fru?
"Jag vet min kusins inställning. Det är omöjligt att han skulle slå ett barn"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in