2014-11-10, 22:08
Medlem
znummis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Om ni tittar i pdf:en med Yaras obduktion ser ni att den döda kroppen vägde 21 kg. Ungefär ett år tidigare var hon ungefär tre centimeter kortare och vägde 21 kg. Oavsett vad ni säger och oavsett vilken utvecklingskurva man följer så inser nog de flesta att vikten "utvecklades" negativt i förhållande till längden.

Ingenting blir bättre av att skönmåla det hon faktiskt har genomlidit.
Vem SKÖNMÅLAR situationen? Vem vinner på att anonyma på Flashback hittar på att Yara var GRAVT underviktig med ett BMI på 13 med en gräns för undervikt på 18,5?
Citera
2014-11-10, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Hahaha....tillåt mig le. Hennes tro är ungefär lika djup som en vattenpöl. Hon använder gud precis på samma sätt som hon nyttjar människor. Hon är lika egoistisk i sitt förhållande till gud som hon är i relation till människor. Hon använder och vänder sig till gud i de situationer som det gynnar henne.
Men ingen kan väl på riktigt tro att hon är troende och att hennes nedskrivna tankar är äkta?

Jag tror inte Madi tror att hon ljuger inför sin Gud. Börjar bli komplicerat det här Frågan är om det kan vara användbart. Jag tror fortfarande att Madi skulle kunna tänkas tala. Om. 1. Madi framstår som god och oskyldig. Madi gjorde sitt bästa men det gick fel 2. Det finns några faktiska konkreta vinster. 3. Hon kunde vara säker på beskydd. 4 Tro att hon i framtiden skulle få tillgång till barnen. (3 och 4 tillhör vinster)

Inget av detta låter sig göras men om Madi tror att det låter sig göras så finns det en möjlighet att hon ändrar beteende. Och berättar om Rami. Med Guds hjälp.
Citera
2014-11-10, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Jag är inte så intresserad av graden av religiositet hos paret. Utan i fallet Madi har vi texter där hon ber (och delvis förhandlar) med sin Gud. Dessa texter är av mer privat natur eftersom de riktar sig till Rami (hon kan inte vara säker på att han kommer att läsa). Men Madi har inte skrivit dessa för att de ska upptäckas av häktespersonal och eller vara en del av rättegången.

Därför är de intressanta för mig. Vi vet alla hur Madi blåljuger in till vansinnets gräns. Jag tror inte hon ljuger för sin Gud i egna texter hon tror kommer förbli oupptäckta.

Jag funderar på hur hon rationaliserat brottet inför sig själv. (inför Gud). Eftersom jag tror det kan vara någon form av ingång till hennes historia.

Möjligen. Men Madi blev bragd ur fattning, tyckte jag mig märka, när det visade sig att häktespersonalen/polisen läst det. Och inte Rami.
Citera
2014-11-10, 22:27
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znummi
Vem SKÖNMÅLAR situationen? Vem vinner på att anonyma på Flashback hittar på att Yara var GRAVT underviktig med ett BMI på 13 med en gräns för undervikt på 18,5?

Vem har sagt att hon var gravt underviktig? Det enda vi vet är att hennes vikt utvecklades negativt i förhållande till längden. Jag vet inte ens varför ni använder olika uppgifter om hennes BMI. Det finns många olika BMIskalor och de vettigaste att använda sig av är väl de som återges i FUP?

Jag vet inte ens var gränsen för grav undervikt går. Det är ganska ointressant. Däremot tycker jag inte att man ska förvanska de siffror som finns. Hon har uppenbarligen svultit. Så enkelt är det.
Citera
2014-11-10, 22:29
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
I förhör Rami (04, sid 24-33) där han blir pressad, återkommer "vid min Gud" i snudd på varje mening.

Är det ordet Wallah som alla araber säger jämnt? Det är inte speciellt religiöst! Det är väl mer som att det ska låta övertygande. Det ordet hörs ju lika mycket som Jalla.
Citera
2014-11-10, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Är det ordet Wallah som alla araber säger jämnt? Det är inte speciellt religiöst! Det är väl mer som att det ska låta övertygande. Det ordet hörs ju lika mycket som Jalla.

Ingen susning, det är tolkens översättning. Jag bara reagerade på att han blandade in det oftare jämfört med tidigare. Jag reagerar på avvikelser.
Citera
2014-11-10, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znummi

Jag tror inte hennes spädhet berodde på att hon inte fick mat. Hon åt i skolan och antagligen fick hon mat hemma också, även om det bara var mortadella och cornflakes. Barn i fattiga länder och på flyktingläger klarar sig med mindre mat än vad hon fick och de växer ändå. Även om de får jobba. Barn växer när de sover och är trygga. Hon fick ingen kärlek och hon fick inte heller vila i trygghet. Det var bråk hela tiden, hon drogs ur sängen och misshandlades när hon minst anade.
Citera
2014-11-10, 22:33
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Jag tror inte Madi tror att hon ljuger inför sin Gud. Börjar bli komplicerat det här Frågan är om det kan vara användbart. Jag tror fortfarande att Madi skulle kunna tänkas tala. Om. 1. Madi framstår som god och oskyldig. Madi gjorde sitt bästa men det gick fel 2. Det finns några faktiska konkreta vinster. 3. Hon kunde vara säker på beskydd. 4 Tro att hon i framtiden skulle få tillgång till barnen. (3 och 4 tillhör vinster)

Inget av detta låter sig göras men om Madi tror att det låter sig göras så finns det en möjlighet att hon ändrar beteende. Och berättar om Rami. Med Guds hjälp.

Ja, jag håller med dig. Men är det tillåtet att lura någon till erkännande? Har man försökt med en imam? Präster har absolut sekretess, har imamer det också eller använder de samma taktik som Amani, att deras tystnadsplikt varierar beroende på situationen? Somliga trosamfund har varierande regler när det gäller brott.
Citera
2014-11-10, 22:34
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Jag håller med dig och föregående talare att det jäkligt jobbigt med småbarnsåren men det ursäktar inte logiskt tänkande, dvs att man då pratar med sin man, ber om hjälp, går till läkare om man mår dåligt osv. Det finns hjälp på bvc, öppna förskolor och andra stödåtgärder. madi gjorde sig valde sitt liv själv anser jag. Hon är inte den enda som inte kan språket i Sverige för att det ska vara en ursäkt. det finns mammagrupper och hon hade kunnat gå ut i lekparken och skapa sig vänner för sina barns skull.

Lättja och bekvämlighet, hon är inte mammatypen för 5 öre.

Även om hon inte kunde språket så finns det fullt av andra föräldrar som talar arabiska i dagens Sverige. Precis som du säger och hade hon tagit barnen till en lekpark, öppen förskola o liknande hade hon mycket väl kunnat finna vänner med barn som talat samma språk. Sedan finns internet om hon velat leta reda på andra mammor i samma situation. Det är som du säger, hon är inte mammatypen. Jag tror att man helt måste sakna verkliga moderskänslor för att kunna vara kapabel till ett sådant här brott och att det som mest kan fungera utan våld så länge barnen är till behag och fyller upp någon roll eller känsla för föräldrarna.

Jag kan förstå att tillvaron kan vara frustrerande, att man känner sig låst, irritabel, deprimerad, att livet är orättvist och att man inte trivs. Däremot kommer jag aldrig kunna förstå hur man kan ta ett tillhygge och börja slå ett barn. Eller ens behandla det på samma sätt som Yara blev, om man ser på allt det andra bortsett från det direkta våldet. Att betrakta ett barn som så värdelöst att det inte ens får en säng eller en lampa (vilket man kan hitta för en 50-lapp i en del lågprisbutiker) går inte att bortförklara genom att skylla på att någon som är vuxen inte mår bra, är ensam eller har det tufft med småbarnsåren. Det kallas för likgiltighet.

En tanke kom över mig häromdagen, Madi har ju inte varit särskilt intresserad av att prata om Yara men desto mer frågat efter de egna barnen. Pojkarna är ju de i åldrar då de kan gråta, bråka och testa lite gränser beroende på åldrarna de är i. Om man letar motiv så vad var motivet att slå den äldre pojken? Jag menar barn bråkar och busar särskilt när det är mer turbulent runt omkring dem eller då de inte har uppsyn. Om hon har slagit den äldre pojken kan hon ha gjort det för att ta den yngres parti? Barn lär sig att spela ut det mindre omtyckta barnet för att själv få positiv särbehandling den korta tid det varar. Yaras situation kan kanske också ha eskalerat av att Madi inte klarade av de yngre barnen och därav skuldbelagt flickan om det blivit bråk, gråt osv. Enligt Ramis utsago var hon ju extremt upprörd över den obäddade madrassen, vad blev hon då ifall det blev någon konflikt sinsemellan barnen?
Citera
2014-11-10, 22:38
Medlem
madcatsayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Och upprepar HUR kan man fastställa Madi och Ramis bakgrund? Vi vet inte ens vilka skolor de gått på, och i vilken omgivning de växte upp i.
?? nu förstod jag inte riktigt?

De skyllde avsaknaden på belysning/lampa i Yaras rum på att de haft vägglöss i sin förra lägenhet. Tror det handlade mer om ren nonchalans med tanke på den röra de hade och obäddade sängar och textilier liggande lite här o var. För råd med tekniska prylar hade du ju.
Citera
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tror inte hennes spädhet berodde på att hon inte fick mat. Hon åt i skolan och antagligen fick hon mat hemma också, även om det bara var mortadella och cornflakes. Barn i fattiga länder och på flyktingläger klarar sig med mindre mat än vad hon fick och de växer ändå. Även om de får jobba. Barn växer när de sover och är trygga. Hon fick ingen kärlek och hon fick inte heller vila i trygghet. Det var bråk hela tiden, hon drogs ur sängen och misshandlades när hon minst anade.
Ja, hennes kropp har fått kämpa. Vi vet ju inte heller hur många skador/infektioner hon har haft under året. Alltihop kräver iallafall mer energi än normalt. Hon fick åtminstone äta sig mätt i Landskrona hos Islam. Det får vi vara tacksamma för. Hon fick uppleva lite gott innan hon dog
Citera
Medlem
Vad har vi att se fram emot i morgon då? Föräldrarna ska tydligen höras, och åklagaren ska vidareutveckla eller fortsätta sin sakframställan om jag har fattat rätt. Mamman är hörd, eller förhörd av polisen i ett komplement till FUP som vi inte har tillgång till. Eller har jag bara missat den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in