2014-11-10, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
De flesta vänder ju sig till sin tro när de är i kris. Även fast hon kanske inte var praktiserande så har hon ju ändå den bakgrunden. I grunden blir det en trygghet. En religiös och praktiserande muslim stjäl inte som hon gjorde.

Jag vet tom ateister som vänder sig till Gud när något är jobbigt

Också jag ber till Gud när jag drabbas av katastrofer. Ateist som jag är. Jag anser att Madis reaktion är betydligt djupare än så. Och frågan som intresserar mig är om det är en väg in till Madi. Eftersom de flesta andra vägar är stängda.
Senast redigerad av VemKom 2014-11-10 kl. 21:41.
Citera
2014-11-10, 21:37
Medlem
På tal om Ramis reaktioner, så har någon tidigare i tråden sagt att Rami sade "nu ska allt avslöjas" medan ha satt i trappen, det tycks inte vara helt korrekt.
Enl vittnet Sandberg, Sami, som var med hade han sagt "nu är det kört". (s. 14 i förhören med grannar)
Citera
2014-11-10, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Han har nämnt Gud några gånger men bara då han svurit eller när han nämner Yaras namn och säger något i stil med Må Gud vara barmhärtig med henne. Skulle kunna tolkas som Må hon vila i frid.

I förhör Rami (04, sid 24-33) där han blir pressad, återkommer "vid min Gud" i snudd på varje mening.
Citera
2014-11-10, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ramis reaktioner skall kanske ställas med hänsyn till att han personligen skall ansvara inför släkten. Hur han svek sitt förtroende och ansvar för Yara så grovt.

Det var ju lite sent påkommet, när hon nu är död. Hans tårar är nog för sitt öde som väntar honom, snarare än för Yara.

Tror du det? Alltså att all reaktion skulle vara det? Jag tror absolut att mycket av det är just som du säger men jag tror säkert att det fanns/finns ånger i det också. Som du säger det är sent påkommet men även om han vart ansvarig för hennes död så tror jag ändå han måste känt någon ånger eller liknande.
Citera
2014-11-10, 21:41
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znummi
Om du tänker efter lite och gör några provberäkningar på barnen i din närhet så kommer du se det orimliga i att använda vuxenstandarder på barn. Alla barn blir då gravt underviktiga.

Ja, det verkar som att Yara hamnade precis under gränsen för normalvikt, konstigt att iso bmisidan inte flaggade för det.

Håller helt med. Jag menar inte att Yara var välgödd, men jag tycker inte man behöver överdriva. Yaras situation var tillräckligt vidrig utan att man behöver hitta på saker.

Om ni tittar i pdf:en med Yaras obduktion ser ni att den döda kroppen vägde 21 kg. Ungefär ett år tidigare var hon ungefär tre centimeter kortare och vägde 21 kg. Oavsett vad ni säger och oavsett vilken utvecklingskurva man följer så inser nog de flesta att vikten "utvecklades" negativt i förhållande till längden.

Ingenting blir bättre av att skönmåla det hon faktiskt har genomlidit.
Citera
2014-11-10, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
På tal om Ramis reaktioner, så har någon tidigare i tråden sagt att Rami sade "nu ska allt avslöjas" medan ha satt i trappen, det tycks inte vara helt korrekt.
Enl vittnet Sandberg, Sami, som var med hade han sagt "nu är det kört". (s. 14 i förhören med grannar)

Dom hade gått för långt i sin misshandel. Så länge det var "lagom" misshandel var det OK ...
Citera
2014-11-10, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Också jag ber till Gud när jag drabbas av katastrofer. Ateist som jag är. Jag anser att Madis reaktion är betydligt djupare än så. Och frågan som intresserar mig är om det är en väg in till Madi. Eftersom de flesta andra vägar är stängda.

Jo, det är nog en flykt en tröst för att kunna hantera det helvete hon försatt sig i. Hon har väl redan börjat jobba på att Gud skall vara förlåtande och barmhärtig mot henne. Hon vet att skärselden väntar henne då hon begått mord
Citera
2014-11-10, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter

Ja det stämmer!
Citera
2014-11-10, 21:48
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Om ni tittar i pdf:en med Yaras obduktion ser ni att den döda kroppen vägde 21 kg. Ungefär ett år tidigare var hon ungefär tre centimeter kortare och vägde 21 kg. Oavsett vad ni säger och oavsett vilken utvecklingskurva man följer så inser nog de flesta att vikten "utvecklades" negativt i förhållande till längden.

Ingenting blir bättre av att skönmåla det hon faktiskt har genomlidit.

Sagt sådär är jag benägen att hålla med, men hennes BMI bör lämnas utanför diskussionen för just det måttet visar inte på någon undervikt. Då skulle min egen unge vara död vid det här laget
Citera
2014-11-10, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
I förhör Rami (04, sid 24-33) där han blir pressad, återkommer "vid min Gud" i snudd på varje mening.

Jag är inte så intresserad av graden av religiositet hos paret. Utan i fallet Madi har vi texter där hon ber (och delvis förhandlar) med sin Gud. Dessa texter är av mer privat natur eftersom de riktar sig till Rami (hon kan inte vara säker på att han kommer att läsa). Men Madi har inte skrivit dessa för att de ska upptäckas av häktespersonal och eller vara en del av rättegången.

Därför är de intressanta för mig. Vi vet alla hur Madi blåljuger in till vansinnets gräns. Jag tror inte hon ljuger för sin Gud i egna texter hon tror kommer förbli oupptäckta.

Jag funderar på hur hon rationaliserat brottet inför sig själv. (inför Gud). Eftersom jag tror det kan vara någon form av ingång till hennes historia.
Citera
2014-11-10, 22:02
Medlem
Om man läser de tre förhören med Rami så märker man att han ändrar sin berättelse, exempelvis när det gäller vem som bar Yara till duschen. Han borde väl kommit ihåg om det var Madi som bar Yara till duschen så som han först sade - och till och med demonstrerade hur hon gjorde det - eller om det han själv som bar henne till duschen, vilket var vad han sade i det sista förhöret. När han tillfrågades om vem som är ''min drottning'' som ringde till honom eller vice versa så sade han att det är Madi men sedan - när telefonnumret inte stämde- invecklade han sig in i ett resonemang om att de tog med sig massa SIM-kort när de var i Landskrona. Det finns också en annan kvinna, Jessica, som Rami chattat med eller haft kontakt på annat sätt, men henne vill han inte kännas vid nu. Att Rami ljuger om sina kvinnor betyder inte att han dödat Yara. Jag förstår inte varför han gör det. Kanske skulle någon av dessa kvinnor kunna ge honom ett alibi eller vittna till hans fördel på något annat sätt. Han kanske vill framstå som en god och trogen make men varför....Han är inte anklagad för äktenskapsbrott utan för mord.
Citera
2014-11-10, 22:05
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Jag är inte så intresserad av graden av religiositet hos paret. Utan i fallet Madi har vi texter där hon ber (och delvis förhandlar) med sin Gud. Dessa texter är av mer privat natur eftersom de riktar sig till Rami (hon kan inte vara säker på att han kommer att läsa). Men Madi har inte skrivit dessa för att de ska upptäckas av häktespersonal och eller vara en del av rättegången.

Därför är de intressanta för mig. Vi vet alla hur Madi blåljuger in till vansinnets gräns. Jag tror inte hon ljuger för sin Gud i egna texter hon tror kommer förbli oupptäckta.

Jag funderar på hur hon rationaliserat brottet inför sig själv. (inför Gud). Eftersom jag tror det kan vara någon form av ingång till hennes historia.

Hahaha....tillåt mig le. Hennes tro är ungefär lika djup som en vattenpöl. Hon använder gud precis på samma sätt som hon nyttjar människor. Hon är lika egoistisk i sitt förhållande till gud som hon är i relation till människor. Hon använder och vänder sig till gud i de situationer som det gynnar henne.
Men ingen kan väl på riktigt tro att hon är troende och att hennes nedskrivna tankar är äkta? Jag tycker alltihop mest liknar ramsor som hon hört till leda genom sitt liv. Fullständigt innehållslösa.
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-11-10 kl. 22:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in