Citat:
Ursprungligen postat av
Knugen-Skuk
Baserat på vad jag läste i den andra tråden. Polacker har ju TV-program där man går runt och frågar folk hur ord ska böjas. Mängder av svar ges.
Är det ett bevis på att språket är svårare än andra språk? Om det handlar om grammatiska smakomdömen, dvs. vad som anses korrekt enligt ett normspråk, vilket jag misstänker, skulle man väl kunna göra samma sak på svenska och få samma typ av resultat? ”Heter det
längre än han eller
längre än honom?” Alltså kan inte svenskar sitt modersmål heller, osv...
Citat:
Nu kan jag inte franska så jag kan inte "se" vad det är för fel, men det styrker på intet sätt att svenska skulle vara på det viset.
Skillnaden är:
Jag vill ha vodkan, tack, eller
Jag vill ha vodka, tack.
Citat:
I teorin ja. Nu vet vi att "pojke" uttalat med fel accent inte betyder något annat. Sammanhanget kan säkert utreda vad som avses även i ryska och polska, men då allt böjs via ändelser så säger man ju direkt fel, varpå missförstånd uppstår.
Okej, nu förstår jag att det gäller ord som ger en annan betydelse om fel accent väljs. Ja, de är så klart färre än om man bara förväxlar accenten på vilket ord som helst. Men jag förstår inte vad du menar med att det är mer direkt fel? En felaktig accent är väl lika direkt fel?