2014-11-10, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Baserat på vad jag läste i den andra tråden. Polacker har ju TV-program där man går runt och frågar folk hur ord ska böjas. Mängder av svar ges.
Är det ett bevis på att språket är svårare än andra språk? Om det handlar om grammatiska smakomdömen, dvs. vad som anses korrekt enligt ett normspråk, vilket jag misstänker, skulle man väl kunna göra samma sak på svenska och få samma typ av resultat? ”Heter det längre än han eller längre än honom?” Alltså kan inte svenskar sitt modersmål heller, osv...

Citat:
Nu kan jag inte franska så jag kan inte "se" vad det är för fel, men det styrker på intet sätt att svenska skulle vara på det viset.
Skillnaden är: Jag vill ha vodkan, tack, eller Jag vill ha vodka, tack.

Citat:
I teorin ja. Nu vet vi att "pojke" uttalat med fel accent inte betyder något annat. Sammanhanget kan säkert utreda vad som avses även i ryska och polska, men då allt böjs via ändelser så säger man ju direkt fel, varpå missförstånd uppstår.
Okej, nu förstår jag att det gäller ord som ger en annan betydelse om fel accent väljs. Ja, de är så klart färre än om man bara förväxlar accenten på vilket ord som helst. Men jag förstår inte vad du menar med att det är mer direkt fel? En felaktig accent är väl lika direkt fel?
Citera
2014-11-10, 20:56
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Det är klart att lokativ är svårt på ett språk där lokativ förekommer, och att det inte är svårt i ett språk som inte har lokativ. Men om ett språk i stället har en ordföljdsregel där ett ord kan placeras på X antal olika sätt så är ju det komplicerat, fast på ett annat sätt. Frågan är hur man objektivt kan mäta att det ena eller andra systemet är svårast. Vad ska du väga kasusböjningarna mot för att på ett objektivt sätt kunna säga att de är svårare? Svårare än vad? Att sätta upp ett hypotetiskt exempel med ett antal kasusformer säger inte så mycket, tycker jag. Därav anser jag inte att ditt exempel duger.
Fler former ger ju fler möjligheter att uttrycka sig. Endast ett är rätt. Här måste man visa sig vass på språket för att kunna välja rätt. I språk där ingen sådan skillnad finns behöver man inte utsätta hjärnan för gymnastik. Kasusböjning med preposition och ändelser är svårare än fristående prepositioner följt av ett oböjt substantiv.
Citat:
Aspektskillnaden på svenska uttrycks i vissa fall med konstruktionen sitter/står/ligger och och i vissa fall med partikelverb. Det heter jag föll ned där partikeln markerar perfektiv aspekt. Med detta verb kan inte konstruktionen sitter osv. och användas. Med verbet promenera är det tvärt om; här används gick och promenerade för att uttrycka imperfektiv aspekt, men det finns inget motsvarande partikelverb för att uttrycka perfektiv aspekt.
Jag förstår fortfarande inte riktigt vad du vill ha sagt.
Citat:
Men du har också talat om att det är så lätt att lära sig ordföljd (till skillnad från kasusmorfologi). Uppenbarligen är det ju inte det.
Lättare. Inte lätt.
Citera
2014-11-10, 20:59
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Är det ett bevis på att språket är svårare än andra språk? Om det handlar om grammatiska smakomdömen, dvs. vad som anses korrekt enligt ett normspråk, vilket jag misstänker, skulle man väl kunna göra samma sak på svenska och få samma typ av resultat? ”Heter det längre än han eller längre än honom?” Alltså kan inte svenskar sitt modersmål heller, osv...
Det finns sådant på svenska också, men i polska är de tydligen så vanliga att man valt att göra TV-program om dem.
Citat:
Skillnaden är: Jag vill ha vodkan, tack, eller Jag vill ha vodka, tack.
Okej, och där föreligger en skillnad även i svenska, som skulle kunna resultera i missförstånd. Vilken vodka vill du ha? Har du varit här förut? Känner vi varandra? Frågor frågor.
Citat:
Okej, nu förstår jag att det gäller ord som ger en annan betydelse om fel accent väljs. Ja, de är så klart färre än om man bara förväxlar accenten på vilket ord som helst. Men jag förstår inte vad du menar med att det är mer direkt fel? En felaktig accent är väl lika direkt fel?
Felaktig accent är fel, men ger inte samma missförstånd som om man lägger fel accent på "stegen" och "högre".
Citera
2014-11-10, 21:08
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Men om väldigt många människor har enorma problem att lära sig ett språk, och till och med modersmålstalarna gör grammatiska misstag stup i ett, tyder inte det på att språket faktiskt är svårt?
Jo, det där är ju ett tungt vetenskapligt argument som är svårt att värja sig emot.

Håller du med om att engelska är världens svåraste språk om jag (rent hypotetiskt) kunde påvisa att det finns modersmålstalare som gör grammatiska misstag stup i ett? Eller handlar det om slapphet då?

Citat:
Jag lägger ju fram argument efter argument men du köper ju inget?
Återigen har du ju inte lagt fram ett enda argument.

Om du hävdade den exakta motsatsen och påstod att polska var mindre känsligt för misstag pga redundansen som den rika morfologin ger så hade jag haft lättare att köpa det.
Citera
2014-11-10, 21:10
Medlem
Citat:
Fler former ger ju fler möjligheter att uttrycka sig.
Så är det väl inte nödvändigtvis? 9 prepositioner ger väl samma uttrycksmöjlighet som 9 kasus? Sedan är väl alla extra böjningar närmast redundanta och ger ingen ny information alls?

Citat:
I språk där ingen sådan skillnad finns behöver man inte utsätta hjärnan för gymnastik. Kasusböjning med preposition och ändelser är svårare än fristående prepositioner följt av ett oböjt substantiv.
Jag vet att du säger det, och jag ifrågasätter egentligen inte detta. På samma sätt behöver man inte utsätta hjärnan för gymnastik på ryska när det gäller grav och akut accent. Men det kan finnas icke-morfologiska konstruktioner på andra håll i språket som bidrar till att den totala komplexitetsnivån bibehålls, t.ex. inom området ordföljd för att nu tjata om det för n:te gången.
Citat:
Jag förstår fortfarande inte riktigt vad du vill ha sagt.
Att valet av form för imperfektiv aspekt i stort sett är godtyckligt. Det måste läras in separat för varje verb. Hur svårt är inte det?

Citat:
Lättare. Inte lätt.
Men om man ska tro ditt resonemang måste det ju vara extremt lätt att lära sig en enda ordföljdsplacering jämfört med en A4 med böjningsformer? Alltså är det lika lätt att säga många som lär sig polska har enorma svårigheter med kasusen som många som lär sig svenska har enorma svårigheter med ordföljden.
Senast redigerad av In-Fredel 2014-11-10 kl. 21:13.
Citera
2014-11-10, 21:12
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Jo, det där är ju ett tungt vetenskapligt argument som är svårt att värja sig emot.

Håller du med om att engelska är världens svåraste språk om jag (rent hypotetiskt) kunde påvisa att det finns modersmålstalare som gör grammatiska misstag stup i ett? Eller handlar det om slapphet då?
Nu blir det fel eftersom engelska har så enormt många talare. Man får se till procent.
Citat:
Återigen har du ju inte lagt fram ett enda argument.

Om du hävdade den exakta motsatsen och påstod att polska var mindre känsligt för misstag pga redundansen som den rika morfologin ger så hade jag haft lättare att köpa det.
Jag har visat gång på gång hur formrika språk är svårare än formfattiga. Ni verkar dock ha ställt in er på att alla språk är precis lika svåra. Det köper jag inte.

Nej, eftersom det finns fler sätt att göra fel på.
Citera
2014-11-10, 21:15
Medlem
Citat:
Jag har visat gång på gång hur formrika språk är svårare än formfattiga.
Nej, du har inte visat det. Du har presenterat ett antagande om att det måste vara så med utgångspunkt i vissa godtyckliga kriterier (antal morfologiska former).
Citera
2014-11-10, 21:16
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Så är det väl inte nödvändigtvis? 9 prepositioner ger väl samma uttrycksmöjlighet som 9 kasus? Sedan är väl alla extra böjningar närmast redundanta och ger ingen ny information alls?
Jo, eftersom ändelser ofta skiftar beroende på ord. Prepositioner skiftar aldrig. Därför, fler sätt att uttrycka sig.
Citat:
Jag vet att du säger det, och jag ifrågasätter egentligen inte detta. På samma sätt behöver man inte utsätta hjärnan för gymnastik på ryska när det gäller grav och akut accent. Men det kan finnas icke-morfologiska konstruktioner på andra håll i språket som bidrar till att den totala komplexitetsnivån bibehålls, t.ex. inom området ordföljd för att nu tjata om det för n:te gången.
Ta tyska till exempel. Relativt svenska är grammatiken tuff, och detsamma gäller ordföljden. Är tyska då svårare, med svårare ordföljd och samtidigt rikare morfologi?
Citat:
Att valet av form för imperfektiv aspekt i stort sett är godtyckligt. Det måste läras in separat för varje verb. Hur svårt är inte det?
Ja jag vet inte, jag har inte ens tänkt på det. Dock tror jag inte det är någon större utmaning för folk som lär sig svenska.
Citat:
Men om man ska tro ditt resonemang måste det ju vara extremt lätt att lära sig en enda ordföljdsplacering jämfört med en A4 med böjningsformer? Alltså är det lika lätt att säga många som lär sig polska har enorma svårigheter med kasusen som många som lär sig svenska har enorma problem med ordföljden.
Ja, lättare är det. Sen om det är lätt att ha strikt ordföljd istället för fri är upp till var och en att avgöra. Problemet är att kasusen ger upphov till missförstånd, missar i ordföljden på svenska gör inte det.
Citera
2014-11-10, 21:17
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Nej, du har inte visat det. Du har presenterat ett antagande om att det måste vara så med utgångspunkt i vissa godtyckliga kriterier (antal morfologiska former).
Jo, jag har visat det, även om språket jag hittade på är extremt i avseendet. Det är bara för att illustrera min poäng. Jag hade tänkt lägga till dualis men tyckte det blev overkill.
Citera
2014-11-10, 21:19
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Nu blir det fel eftersom engelska har så enormt många talare. Man får se till procent.
OK? Så om en amerikansk hillbilly som aldrig lämnat sin hemort säger fel så beror det på att det finns så många andra som också har engelska som modersmål?

Citat:
Jag har visat gång på gång hur formrika språk är svårare än formfattiga.
Jo, man börjar känna igen argumenten.

- Polska är svårare än ryska.
- Jaha, varför det?
- Polska har sju kasus och ryska sex. 16,7 % svårare, ju. Enkel matte.
- Men vokativen är väl helt förutsägbar om man kan de sex första?
- Schh!
Citera
2014-11-10, 21:22
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
OK? Så om en amerikansk hillbilly som aldrig lämnat sin hemort säger fel så beror det på att det finns så många andra som också har engelska som modersmål?
Nej, det beror sannolikt på dialekt.
Citat:
Jo, man börjar känna igen argumenten.

- Polska är svårare än ryska.
- Jaha, varför det?
- Polska har sju kasus och ryska sex. 16,7 % svårare, ju. Enkel matte.
- Men vokativen är väl helt förutsägbar om man kan de sex första?
- Schh!
Förutsägbar om man är språkvetare kanske. För gemene student av språket är det nog inte så framträdande, och därmed svårare.
Citera
2014-11-10, 21:23
Medlem
Citat:
Jo, jag har visat det, även om språket jag hittade på är extremt i avseendet. Det är bara för att illustrera min poäng. Jag hade tänkt lägga till dualis men tyckte det blev overkill.
Du är fast i ett teoretiskt resonemang som om det vore ett axiom. Du har inte kopplat det till någon verklighet utanför språket. Finns det några studier som visar på konsekvenserna av kasussystemet (underhållningsprogram på TV duger inte)?

T.ex.:
50 personer som lär sig svenska har i autentiska situationer gjort 150 ordföljdsdel som 500 modersmålstalare bedömt och man har räknat antalet missförstånd.

50 personer som lär sig polska har i autentiska situationer gjort 150 kasusfel som 500 modersmålstalare bedömt och man har räknat antalet missförstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in