Citat:
Ursprungligen postat av
Potifar2
Det finns ju grader av depression, allt ifrån lätt depression till mycket svår dito. Jag tror att Madi i vart fall har en personlighetsstörning och sedan kanske då det b.la utnynnar i svårt att ta initiativ osv, men jag vet inte. Det verkar totalt sjukt att hon bott i en i stort sätt omöblerad lägenhet med en enda lampa och inte ens tycks ha orkat hålla en basalt god hygien i den när hon trots allt var föräldraledig och haft hela dagarna på sig att sköta hemmet. Man måste ha stora problem om man inte ens orkar masa sig till en stormarknad och slänga ned ett par lampor i kundkorgen och sedan hänga upp dem, utan föredra att flytta runt en enda lampa i bostaden och att få lite ljus ifrån en öppen badrumsdörr, eller att man inte irriterat ihjäl sig på att sakna bord i bostaden och införskaffat ett sådant på närmaste second hand butik. Varför var Madi så initiativlös egentligen? Något stort fel på henne är det. Att Rami flummat på diverse substanser är väl troligt, men Madi mår knappast heller bra. Hon verkar ha flytt in i såpoperor och avreagerat sig på stackars Yara

Jo, viss "reaktiv" depressivitet kan det väl röra sig om, men vad jag menar är att när det kommer till förhör så försvarar hon sig och håller på sitt på ett sätt som talar för att hon har skaplig validitet. Vanskötta hem av detta slag är inte ovanligt bland våra inhemska moroner heller, men oftast finns socialen och likande stöd till hands och styr upp en del så att man åtminstone har några möbler bland intrampade matrester och smutsiga plagg.
Varför misshandlar hon då?
Någon medicinsk diagnos tror jag inte finns för detta, men den elaka styvmodern är ju snarast en arketyp.
En annan kvinnas dotter känns som en konkurrent och fiende. Det kräver en viss grad av civilisation, och kultiverad självbehärskning att stå emot driften och bli en bra styvmor.
Primitiva kvinnor kan ibland inte det. Det saknas ju inte exempel. T ex
(FB) "Andeutdrivning" där styvmodern fick med sig familjen och prästerskapet på misshandel för att driva ut onda andar hos en styvdotter.
I Yaras fall bestämdes det att hon behövde fostras. Styvfadern/farbrorn hade av olika orsaker inte vilja eller förmåga att stå emot utan lät det ske av likgiltighet och för husfridens skull och hjälpte troligen till av samma skäl (folie ā deux), slog och fimpade. Mycket av familjelivet verkar ha gått ut på att blidka denna megära.