2014-11-10, 15:35
Medlem
Naturligtvis är det inte säkert att Yara svalt, storleken (både längd och vikt) kan variera stort mellan skolbarn i samma ålder och det är inget alarmerande med en 8-9-åring som ser ut som en sexåring a´la "standardmodell", däremot så svalt hon troligtvis.

Läste i FUP att Rami pratat om att han varit och handlat mat och varit nervös att han handlat för "för mycket pengar" i Madis ögon, på frågan om hur mycket han handlat mat för, svarade han då 80 kronor (inte 800 kronor som jag personligen förväntade mig) Mest troligt var mat inget högprioriterat i familjen, säkert därför Rami fiskade också. Bidragen familjen fick gick varken till möblemang eller leksaker, utan till knark och resor och cigg, det framgår tydligt i FUP och det var därför Yara stal riskakor och inte för att hon som fröken trodde, hade kleptomana drag.
Citera
2014-11-10, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Visst är hon slarvig, lat och passiv vilket kanske skulle kunna ge misstanke om en depression, men hon kämpar hela tiden energiskt för sin sak. Hon ger inte upp. Hon är målmedveten på ett sätt som inte alls verkar depressivt.

Det finns ju grader av depression, allt ifrån lätt depression till mycket svår dito. Jag tror att Madi i vart fall har en personlighetsstörning och sedan kanske då det b.la utnynnar i svårt att ta initiativ osv, men jag vet inte. Det verkar totalt sjukt att hon bott i en i stort sätt omöblerad lägenhet med en enda lampa och inte ens tycks ha orkat hålla en basalt god hygien i den när hon trots allt var föräldraledig och haft hela dagarna på sig att sköta hemmet. Man måste ha stora problem om man inte ens orkar masa sig till en stormarknad och slänga ned ett par lampor i kundkorgen och sedan hänga upp dem, utan föredra att flytta runt en enda lampa i bostaden och att få lite ljus ifrån en öppen badrumsdörr, eller att man inte irriterat ihjäl sig på att sakna bord i bostaden och införskaffat ett sådant på närmaste second hand butik. Varför var Madi så initiativlös egentligen? Något stort fel på henne är det. Att Rami flummat på diverse substanser är väl troligt, men Madi mår knappast heller bra. Hon verkar ha flytt in i såpoperor och avreagerat sig på stackars Yara
Citera
2014-11-10, 15:48
Medlem
micro113s avatar
Yaras utveckling sista året innan hon dog var i princip flat kurva..

Hon minskar 100 gram i vikt på ett år, istället för att öka de förväntade ca 4 kg och hon avstannar i växten och ökar endast 2,8 cm istället för de förväntade drygt 4 cm som barn i hennes ålder normalt växer..

Att hon minskar i vikt istället för att öka är minst sagt anmärkningsvärt givet att hon inte var något överviktigt barn från starten - där det kunde förklaras av sunda vanor etc...

Se sid 508/509 i Fup (obduktionsdelen)
Citera
2014-11-10, 15:56
Medlem
kuddprutte68s avatar
Nykomling som jag är, så säger jag först hej allihopa!
En sak som jag lägger märke till är Ramis uttalanden på videofilmerna. Om vi ponerar att han är helt oskyldig och chockat filmar Amani efter misshandeln, borde han inte ropa typ " vadfan har du gjort! du har slagit ihjäl henne din idiot!" osv. Istället säger han "varför gör du så där?" och "vem slår på det sättet?". Det känns inte på riktigt. Det är som om han inte är helt spontan, att han inte anklagar henne på ett äkta, direkt sätt.
Hm...Han visste kanske att hon isåfall hade svarat "Men för fan Rami, du var ju själv med och slog henne!" och det vågade han inte riskera på sin bevisfilm?

edit: men om man är chockad av att ens fru har mer eller mindre slagit ihjäl ett barn drar man kanske inte fram mobilen för att filma?

Sätt dit dem bägge för mord!
Senast redigerad av kuddprutte68 2014-11-10 kl. 16:09.
Citera
2014-11-10, 16:01
Medlem
madcatsayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IPlayCSToGetaGF
de tänker att med dubbla hyror och vägglöss på försörjningsstöd har de inte råd. Så har de tänkt.
Men råd med en stor tv, laptop, pc, iPad och en iPhone 5s hade de....men inte en billig lampa till Yaras sovrum. Skylla på vägglöss! Skitsnack! De hade ju textilier liggande lite överallt. De kunde väl köpt en billig lampa i metall eller plast eller glas på IKEA som gick att kolla enkelt och ofta.
Citera
2014-11-10, 16:04
Medlem
Frixys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddprutte68
Nykomling som jag är, så säger jag först hej allihopa!
En sak som jag lägger märke till är Ramis uttalanden på videofilmerna. Om vi ponerar att han är helt oskyldig och chockat filmar Amani efter misshandeln, borde han inte ropa typ " vadfan har du gjort! du har slagit ihjäl henne din idiot!" osv. Istället säger han "varför gör du så där?" och "vem slår på det sättet?". Det känns inte på riktigt. Det är som om han inte är helt spontan, att han inte anklagar henne på ett äkta, direkt sätt.
Hm...Han visste kanske att hon isåfall hade svarat "Men för fan Rami, du var ju själv med och slog henne!" och det vågade han inte riskera på sin bevisfilm?

Det beror troligen på att man uttrycker sig annorlunda på arabiska. Om du läser förhören så ser du att där finns knappt en enda mening som låter som om en svensk har sagt det.
Citera
2014-11-10, 16:13
Medlem
kuddprutte68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frixy
Det beror troligen på att man uttrycker sig annorlunda på arabiska. Om du läser förhören så ser du att där finns knappt en enda mening som låter som om en svensk har sagt det.

Har du rätt i.
Citera
2014-11-10, 16:26
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Det finns ju grader av depression, allt ifrån lätt depression till mycket svår dito. Jag tror att Madi i vart fall har en personlighetsstörning och sedan kanske då det b.la utnynnar i svårt att ta initiativ osv, men jag vet inte. Det verkar totalt sjukt att hon bott i en i stort sätt omöblerad lägenhet med en enda lampa och inte ens tycks ha orkat hålla en basalt god hygien i den när hon trots allt var föräldraledig och haft hela dagarna på sig att sköta hemmet. Man måste ha stora problem om man inte ens orkar masa sig till en stormarknad och slänga ned ett par lampor i kundkorgen och sedan hänga upp dem, utan föredra att flytta runt en enda lampa i bostaden och att få lite ljus ifrån en öppen badrumsdörr, eller att man inte irriterat ihjäl sig på att sakna bord i bostaden och införskaffat ett sådant på närmaste second hand butik. Varför var Madi så initiativlös egentligen? Något stort fel på henne är det. Att Rami flummat på diverse substanser är väl troligt, men Madi mår knappast heller bra. Hon verkar ha flytt in i såpoperor och avreagerat sig på stackars Yara

Jo, viss "reaktiv" depressivitet kan det väl röra sig om, men vad jag menar är att när det kommer till förhör så försvarar hon sig och håller på sitt på ett sätt som talar för att hon har skaplig validitet. Vanskötta hem av detta slag är inte ovanligt bland våra inhemska moroner heller, men oftast finns socialen och likande stöd till hands och styr upp en del så att man åtminstone har några möbler bland intrampade matrester och smutsiga plagg.

Varför misshandlar hon då?

Någon medicinsk diagnos tror jag inte finns för detta, men den elaka styvmodern är ju snarast en arketyp.
En annan kvinnas dotter känns som en konkurrent och fiende. Det kräver en viss grad av civilisation, och kultiverad självbehärskning att stå emot driften och bli en bra styvmor.

Primitiva kvinnor kan ibland inte det. Det saknas ju inte exempel. T ex (FB) "Andeutdrivning" där styvmodern fick med sig familjen och prästerskapet på misshandel för att driva ut onda andar hos en styvdotter.

I Yaras fall bestämdes det att hon behövde fostras. Styvfadern/farbrorn hade av olika orsaker inte vilja eller förmåga att stå emot utan lät det ske av likgiltighet och för husfridens skull och hjälpte troligen till av samma skäl (folie ā deux), slog och fimpade. Mycket av familjelivet verkar ha gått ut på att blidka denna megära.
Citera
2014-11-10, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frixy

Det blir knasigt för att tolken inte kan översätta en arabisk mening till en svensk mening där ordföljden blir rätt. När polisen märker hur dåligt flyt de har på förhöret med Madi skulle de tagit in en kvalificerad tolk, men vana från förhör och med riktiga språkkunskaper i båda språken. Det är tolken som hackar sönder förhören.

Sakens allvar motiverar att de anlitar en tolk från Stockholm, Malmö eller Göteborg, om de så hade fått betala för resekostnader. Det brister i det mesta som rör Karlskrona.
Citera
2014-11-10, 16:27
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znummi
Man använder inte vuxen- BMI på barn. Googla Iso BMI. Enl den var Yara normalviktig. Barn kan vara mycket smala i den åldern utan att det är tecken på undervikt och svält.

Nej, hon var inte normalviktig utan underviktig enlig barn-BMI, se mitt tidigare inlägg.
Citera
2014-11-10, 16:30
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madcatsays
Men råd med en stor tv, laptop, pc, iPad och en iPhone 5s hade de....men inte en billig lampa till Yaras sovrum. Skylla på vägglöss! Skitsnack! De hade ju textilier liggande lite överallt. De kunde väl köpt en billig lampa i metall eller plast eller glas på IKEA som gick att kolla enkelt och ofta.

Och upprepar HUR kan man fastställa Madi och Ramis bakgrund? Vi vet inte ens vilka skolor de gått på, och i vilken omgivning de växte upp i.
Citera
2014-11-10, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Och upprepar HUR kan man fastställa Madi och Ramis bakgrund? Vi vet inte ens vilka skolor de gått på, och i vilken omgivning de växte upp i.

Just det!

Hur ska Hjärpe tala om en kultur om vi inte ens vet vilken av alla arabiska kulturer dessa barnplågare tillhör?

Vilken kultur tillhör Hjärpe själv? Och är det akademisk kultur i Sverige att vara partisk i sitt ämne, på ett universitet om det man är expert på? Och är det kultur inom domstolarna att se på en expert som sakkunning trots att han har partiska åsikter, som också är politiska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in