Citat:
Ursprungligen postat av
VemKom
Ja skolmaten var nog räddningen. Tanken var väl att hon skulle kosta ett minimum och ge maximal utdelning ekonomiskt. Madi verkar ha vissa kunskapen (härör kanske från hennes smuggelaffärer).
Undrar över det med Hjärpe. Känns som en rätt trasslig återvändsgränd. Att det vilar en dödsdom över paret är givet det behövs det ingen islamolog för att konstatera. Frågan är om försvaret kommer hävda att Madi "inte kan" avslöja Rami pg. av detta. Eller att hon själv "inte kan" ha begått brottet pg av de långtgående konsekvenserna.
Förstår inte vad Hjärpe kan göra mer än att i stora drag redogöra för familjestrukturer i Palestina. Några exakta kunskaper om den här specifika familjen har ju ingen.
Det finns säkert olika familjestrukturer i Palestina/Gaza på samma sätt som överallt där det bor människor från olika bakgrund. Hur kan man egentligen fastställa Madi och Ramis bakgrund? Vi vet inte ens vilka skolor de gått på, och i vilken omgivning de växte upp i.
Vad jag uppfattat så är de sekualiserade och från en bakgrund som inte är direkt fattig. Vi har ju bara spekulerat, och jag tror att de är från övre medelklass. Det finns inom klanen, en hel del rika och välutbildade personer som inte har så mycket med den delen av klanen som ankarpappan, Madi, Rami och de släktingar som stjäl krimskrams tillhör!
Rami och Madi har inte varit aktiva inom någon moské eller haft rådgivning av en imam. De ser på porr, röker brass, och lever i en subkultur som inte har med religion och ursprung att göra. Det finns svenskar som dem, fast då med barnen omhändertagna. Socialen skulle reagerat direkt om det var en svensk flicka som for så illa, med så många anmälningar och en mamma som struntar i BVC och sånt som hör till normalt föräldrarskap.
Jag tror det är ett misstag av åklagaren att kalla in en Hjärpe på det hon själv har observerat men är på goda grunder, rädd för att säga, då ett fel ord om dessa filurers bakgrund kan ge henne oförskyllt en rasiststämpel. Det där med flyktingar, invandrare, berikare, palestinier, fårahedrar, våldtäktsmän, terrorister och diverse löst folk, har blivit för känsligt att diskutera utanför detta forum.
Det enda som skulle ge bra svar om Madi, är att fråga kusinen i Landskrona om Madis barndom och bakgrund, för det är hos henne det kan finnas information som är lättillgänglig. Hon kanske har ett fotoalbum eller vet någon som har den information som efterfrågas.
Åklagaren har en kvinna som gör jobbet för svårt henne. Förhören går inte enligt planen. Det blir bara god dag yxskaft. Madi vägrar sätta dit sig själv mer än nödvändigt. Hon låter åklagaren ta hand om jobbet själv med att styrka sin talan. En sak som visar att Madi är smartare än Rami som gav åklagaren bevisningen på att Yara dog i hemmet, och att det våld som skett med en brödkavel är styrkt.
Det är domstolens sak att se över det skydd mördarparet behöver efter avtjänat straff. Det är osannolikt att de utvisas, så vi är fast med dem. Om någon har en dödsdom på dem eller vill slå ihjäl dem, så ser inte jag det som kulturellt betingat!