2014-11-10, 07:29
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moparornocar
Nej, inte anonym i den bemärkelsen. Det där med sekretess och hur den behandlas verkar du veta mer om än jag gör men jag har inte haft några problem efter att ha varit på behandlingshem med sk. sekretess. Känner även flera som gjort behandling och inte haft problem med varesig körkort eller vapenlicenser.
Det är ett vanligt argument för övervakning att hävda att eftersom just du inte har råkat ut för något så finns det inget att frukta. Hur vet du att ditt dokumenterade missbruk inte biter dig om 10 år när du har fått cancer och läkaren på grund av det endast vill ge dig alvedon? Hur vet du att ditt missbruk inte biter dig om du råkar ut cykelolycka och läkaren på akuten anmäler dig till Transportstyrelsen?

Det är tragiskt att många människor (missbrukare som icke-missbrukare) är så otroligt naiva med vad den information de lämnar till vården kan ge för konsekvenser.
Citat:
Ursprungligen postat av Moparornocar
Förresten... när jag tänkte efter så finns det faktiskt ett ställe som heter Vägens beroendemottagning i Eskilstuna där man fick vara HELT anonym som missbrukare när man sökte vård, i alla fall var det så när jag var in och ut där under en period men nu har jag inte haft det behovet på några år så det kanske har ändrats. Jag menar att finns den möjligheten i Eskilstuna så borde den även finnas i andra städer.
Tack för ditt exempel!
Senast redigerad av Gynekologstol 2014-11-10 kl. 07:32.
Citera
2014-11-10, 13:24
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det är ett vanligt argument för övervakning att hävda att eftersom just du inte har råkat ut för något så finns det inget att frukta. Hur vet du att ditt dokumenterade missbruk inte biter dig om 10 år när du har fått cancer och läkaren på grund av det endast vill ge dig alvedon? Hur vet du att ditt missbruk inte biter dig om du råkar ut cykelolycka och läkaren på akuten anmäler dig till Transportstyrelsen?

Det är tragiskt att många människor (missbrukare som icke-missbrukare) är så otroligt naiva med vad den information de lämnar till vården kan ge för konsekvenser.Tack för ditt exempel!

Jag hade sannolikt inte levt idag om jag inte hade sökt hjälp mot mitt beroende så att det kanske skulle "bita mig i arslet" senare i livet, vilket jag inte är ett dugg orolig för, så får det väl vara så då... Jag har tack vare hjälpen jag fick och fotarbetet som jag har gjort fått livet tillbaka och mer därtill. Det skulle jag aldrig ångra eller byta bort.

Det som verkligen är tragiskt är om ditt resonemang hindrar dig eller någon annan från att söka hjälp och istället väljer missbruk, misär och död bara för att du/de är rädda för att outas som missbrukare i Sverige snart år 2015.

Over and out.
Citera
2014-11-10, 13:30
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Har du några exempel på behandlingshem där klienten får vara anonym? För du talar väl inte om sekretess som vi känner den från sjukvården? Den ger jag nämligen inte har i princip fri insyn i sjukjo.

Jag har varit på två behandlingshem , båda hade konsultläkare som hade inskrivningssamtal med alla klienter.
Ingen som inte hade problem med transportstyrelsen innan fick det efter de började sin behandling.
Din okunnighet kan skrämma bort folk från att söka hjälp.
Käft på dig!
Citera
2014-11-10, 18:29
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukosten78
Jag har varit på två behandlingshem , båda hade konsultläkare som hade inskrivningssamtal med alla klienter.
Ingen som inte hade problem med transportstyrelsen innan fick det efter de började sin behandling.
Din okunnighet kan skrämma bort folk från att söka hjälp.
Käft på dig!
Enligt din posthistorik så är du en nyfrälst tolvstegare. Lär ni inte er att vara ödmjuka och att ha ett öppet sinnelag? Eller gäller detta bara inför ert program och de tokigheter som står där?

På en direkt fråga så presenterade jag källor i form av lagtexter där det klart och tydligt framgår att missbrukare riskerar att bli av med sina körkort och vapenlicenser om de skulle avslöjas. På grund av detta så anser du att jag skrämmer missbrukare och att jag borde hålla käft. Skall du inte säga att jag dödar missbrukare också?

Jag börjar så sakta förstå varför tolvsteg har blivit så framgångsrikt inom den icke-frivilliga missbruksvården i Sverige. Er dogmatiska inställning till sanningen har stora likheter med samhällets inställning och därför så kompletterar ni varandra bra.
Citera
2014-11-10, 22:21
Medlem
mjukosten78s avatar
Oj, så du läste igenom min posthistorik för att kunna komma med lite ad hominem-trams. Jobbigt när folk pekar ut att man har fel?
Du skrämmer folk med att myndigheterna har i princip fri tillgång till folks sjukjournaler. Du har ingen egen egen erfarenhet och jag börjar betvivla att du ens känner någon som har varit på behandlingshem. Vad du har i mot att folk söker behandling vet jag inte men det är så det verkar.
Jag tänker inte skriva att du har ihjäl folk men om ditt okunniga trams skulle stå oemotsagt så finns det faktiskt en risk att någon dör. Därför bad jag dig att hålla käft och därför ber jag dig nu att lämna det här forumet med svansen mellan benen. Du vet helt enkelt inget om ämnet , försvinn om det inte är hjälp du kommer be om.

Edit : förlåt jag menar att jag ber dig ödmjukt att hålla käften och försvinna härifrån. För övrigt misstänker jag att dina kunskaper och erfarenheter om tolvstegsprogrammet är lika bristfälliga som de om detta ämne.
Senast redigerad av mjukosten78 2014-11-10 kl. 22:43.
Citera
2014-11-11, 07:34
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Oj, så du läste igenom min posthistorik för att kunna komma med lite ad hominem-trams. Jobbigt när folk pekar ut att man har fel?
Du lyckas inte peka ut en en enda punkt som jag skulle ha fel på. Kom ihåg att jag är den enda som har hänvisat till någon form av källa i tråden, ni andra har bara kommit med argument av typen "min kompis har inte blivit av med körkortet."
Citat:
Du skrämmer folk med att myndigheterna har i princip fri tillgång till folks sjukjournaler.
Vilket är helt sant. Jag har inte tid just nu, men jag kan gräva fram ytterligare lagtexter som styrker mitt påstående. Var har du att komma med? Har du någon kompis som säger sig veta att ingen myndighet läst hans journal?
Citat:
Du har ingen egen egen erfarenhet och jag börjar betvivla att du ens känner någon som har varit på behandlingshem. Vad du har i mot att folk söker behandling vet jag inte men det är så det verkar.
Jag har ingen erfarenhet av just behandlingshem, men jag känner trots det uppenbarligen till mer om missbruksvården och framför allt de lagar som styr den än vad du gör.
Citat:
Jag tänker inte skriva att du har ihjäl folk men om ditt okunniga trams skulle stå oemotsagt så finns det faktiskt en risk att någon dör. Därför bad jag dig att hålla käft och därför ber jag dig nu att lämna det här forumet med svansen mellan benen. Du vet helt enkelt inget om ämnet , försvinn om det inte är hjälp du kommer be om.

Edit : förlåt jag menar att jag ber dig ödmjukt att hålla käften och försvinna härifrån. För övrigt misstänker jag att dina kunskaper och erfarenheter om tolvstegsprogrammet är lika bristfälliga som de om detta ämne.
Risken finns att jag räddar någon stackare från att sitta och förnedra sig i stegen, ja. Att hävda att detta skulle vara dödligt är inget annat än tolvstegsdogma eftersom att människor som har gjort stegen statistiskt sett oftare begår självmord och tar kraftigare återfall.

När du tar den 90-dagarsmedalj och de andra skall skicka med tankar i den så vill jag att du tänker på att de skickar med dogma och hjärntvätt.
Citera
2014-11-11, 12:30
Moderator
Morfar-52s avatar
Tre användare, inkl. mig själv, har intygat att det inte blir problem med körkortet vid frivillig vård.

Vi tre har personliga erfarenheter.

En användare hävdar envist motsatsen utan egen erfarenhet.

Du som söker hjälp och är orolig över denna fråga får själv avgöra vem du ska tro på.
Citera
2014-11-11, 16:20
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Tre användare, inkl. mig själv, har intygat att det inte blir problem med körkortet vid frivillig vård.

Du som söker hjälp och är orolig över denna fråga får själv avgöra vem du ska tro på.

Gynekologstol verkar inte fatta att man inte alltid kan läsa till sig hur det praktiskt fungerar i en lagtext.
Jag har träffat en jävla massa folk i behandling och ingen har fått problem med transportstyrelsen pga att dom har sökt hjälp för sina problem.
Det har heller aldrig varit ett samtalsämnen. Tro mig , det hade det varit om det hade varit vanligt förekommande. Myndighetshat och självömkan saknas det knappast hos vårt klientel.
Jag säger inte att det aldrig har hänt
men med mina erfarenheter är jag övertygad om att det är väldigt ovanligt.
Citera
2014-11-11, 16:44
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52

Är tråden någon slags omröstning om huruvida det är möjligt att bli av med körkort och licenser på grund av droganvändning? Jag har visat ett antal källor på att så är fallet och jag kan visa upp ytterligare om så skulle behövas. Fast det är klart, fakta har aldrig legat tolvstegare varmt om hjärtat.

Hur vet du att jag inte har någon personlig erfarenhet av att vara förföljd på grund av droganvändning? Det enda som jag har sagt är att jag inte har varit på behandlingshem.

Jag känner till ett flertal fall där körkort har ifrågasatts på grund av droganvändning. Jag tror mig även känna till skillnaden mellan de fallen och fallen i den här tråden, nämligen att det i mina fall inte rör sig om tolvstegare. Självklart har personer som köper sektens (och därmed myndigheternas) dogmatiska hållning lättare att behålla körkortet. Det krävs dock en viss människotyp, det är inte alla som kan erkänna sig maktlösa och avslöja alla sina hemligheter för en sponsor och samtidigt se sig själva i spegeln.
Citera
2014-11-11, 17:48
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Jag känner till ett flertal fall där körkort har ifrågasatts på grund av droganvändning..

Hoppsan, du råkade visst glömma att nämna att gemensamt för alla dessa fall har varit att folk har "torskat". För så är det, eller hur? Är du så kåt på att vinna den här diskussionen att du kollar upp folks posthistorik hade du aldrig lyckats suga på den här karamellen så länge.
Att det här skulle röra sig om folk som har ringt upp beroendeenheten själva tror jag inte en sekund på.

Citat:
Jag tror mig även känna till skillnaden mellan de fallen och fallen i den här tråden, nämligen att det i mina fall inte rör sig om tolvstegare. Självklart har personer som köper sektens (och därmed myndigheternas) dogmatiska hållning lättare att behålla körkortet. Det krävs dock en viss människotyp, det är inte alla som kan erkänna sig maktlösa och avslöja alla sina hemligheter för en sponsor och samtidigt se sig själva i spegeln.

Blev din morfar våldtagen av Bill W eller vad fan är problemet? Mitt första behandlingshem var inte tolvsteg, var där ett bra tag och träffade säkerrt 60+ intagna. Ingen där hade fått problem med myndigheter dom inte redan hade problem med när dom sökte behandling. Nu räknar jag inga tolvstegare...
Jag har även sprungit på beroendeenheten under en massa år och inte hört en förbittrad missbrukare snacka om vilka jävla problem denne har fått med myndigheter när denne väl har sökt hjälp. "Förbannade jävla soc" är annars något man pratar ganska mycket om på både behandlingshem och i väntrummet på beroendeenheten.
En sista grej. Ingen annan än du debatterar 12-steg i den här tråden. Du gör dig löjlig med din hang-up på det.
Senast redigerad av mjukosten78 2014-11-11 kl. 17:51.
Citera
2014-11-12, 17:32
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Hoppsan, du råkade visst glömma att nämna att gemensamt för alla dessa fall har varit att folk har "torskat". För så är det, eller hur? Är du så kåt på att vinna den här diskussionen att du kollar upp folks posthistorik hade du aldrig lyckats suga på den här karamellen så länge.
Att det här skulle röra sig om folk som har ringt upp beroendeenheten själva tror jag inte en sekund på.
Det rör sig om allt från lobbar till att människor självmant har sökt upp sjukvården för alkoholrelaterade problem. Problemen uppstår inte när myndigheterna och vården får kännedom om en person, utan när personen inte vill spela deras spel med allt vad det innebär med att erkänna sig maktlös och annat trams.

Varför skall det för övrigt vara någon principiell skillnad mellan att bli lobbad och att droga så mycket att man känner sig manad att söka läkare?
Citat:
Blev din morfar våldtagen av Bill W eller vad fan är problemet? Mitt första behandlingshem var inte tolvsteg, var där ett bra tag och träffade säkerrt 60+ intagna. Ingen där hade fått problem med myndigheter dom inte redan hade problem med när dom sökte behandling. Nu räknar jag inga tolvstegare...
Jag har även sprungit på beroendeenheten under en massa år och inte hört en förbittrad missbrukare snacka om vilka jävla problem denne har fått med myndigheter när denne väl har sökt hjälp. "Förbannade jävla soc" är annars något man pratar ganska mycket om på både behandlingshem och i väntrummet på beroendeenheten.
En sista grej. Ingen annan än du debatterar 12-steg i den här tråden. Du gör dig löjlig med din hang-up på det.
Dina bekantskaper har kanske inte hade körkort eller vapenlicens? Jag har träffat många människor som har haft problem med Transportstyrelsen. Det har bland annat förkommit att folk helt öppet har sagt att de tänker hoppa av vården så fort som deras körkort är säkrade.

Det är inte alls löjligt att ta upp det faktum att det bara är tolvstegare som argumenterar emot rena fakta.
Citera
2014-11-12, 19:42
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Det rör sig om allt från lobbar till att människor självmant har sökt upp sjukvården för alkoholrelaterade problem.

...och det kläcker du ur dig först nu?! Du börjar med att endast citera lagtexter och nu helt plötsligt har du stött på dessa människor...

Citat:
Varför skall det för övrigt vara någon principiell skillnad mellan att bli lobbad och att droga så mycket att man känner sig manad att söka läkare?

Det får du fråga läkarna på beroendeenheterna och behandlingshemmens konsultläkare.

Citat:
Dina bekantskaper har kanske inte hade körkort eller vapenlicens?

Jo, massor av dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in