2014-11-08, 02:18
Medlem
Hur stor risk är det att sånt som körkort och vapenlicens hamnar i farozonen om man någon gång skulle upprätta en frivillig kontakt med missbrukarvården? Om man först kontaktar anonymt och ställer som krav att man endast låter sig behandlas på kompromisserna att inget får rapporteras till någon myndighet, hur ställer dom sig till det tror ni?
Citera
2014-11-08, 03:16
Medlem
Gynekologstols avatar
Läkare är enligt lag skyldiga att anmäla missbrukare som innehar körkort eller vapenlicens till Transportstyrelsen respektive Polismyndigheten.
Citat:
Vapenlag 6 kap. 6§
En läkare som bedömer att en patient av medicinska skäl är olämplig att inneha skjutvapen ska omedelbart anmäla detta till Polismyndigheten. Anmälan behöver inte göras om det med hänsyn till omständigheterna står klart för läkaren att patienten inte har tillstånd att inneha skjutvapen.
Den anmälningsskyldighet som läkare har enligt första stycket gäller även i fråga om en person som genomgår rättspsykiatrisk undersökning eller utredning enligt 7 § lagen (1991:2041) om särskild personutredning i brottmål, m.m. Lag (2014:591).
Citat:
Körkortslag 10 kap. 2§
Om en läkare vid undersökning av en körkortshavare finner att körkortshavaren av medicinska skäl är olämplig att ha körkort, ska läkaren anmäla det till Transportstyrelsen. Innan anmälan görs ska läkaren underrätta körkortshavaren. Anmälan behöver inte göras om det finns anledning att anta att körkortshavaren kommer att följa läkarens tillsägelse att avstå från att köra körkortspliktigt fordon.
Om en läkare vid undersökning eller genomgång av journalhandlingar finner det sannolikt att körkortshavaren av medicinska skäl är olämplig att ha körkort och körkortshavaren motsätter sig fortsatt undersökning eller utredning, ska läkaren anmäla förhållandet till Transportstyrelsen.
Första och andra styckena gäller även den som har traktorkort. Lag (2011:1580).
Detta är givetvis helt sjukt och kontraproduktivt och därför så uppmanar jag missbrukare att tänka till både en och två gånger innan de berättar saker för läkare. Kom ihåg att du aldrig ångrar det du inte har sagt.

En annan sak som är värd att komma ihåg är att allt som sägs till läkare journalförs och att all vårdpersonal på grund av det sammanhållna journalsystemet har tillgång till all information. Bara för att en läkare ser mellan fingrarna och inte anmäler så betyder det inte att körkort och licenser är säkra.
Citera
2014-11-08, 11:42
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Läkare är enligt lag skyldiga att anmäla missbrukare som innehar körkort eller vapenlicens till Transportstyrelsen respektive Polismyndigheten.
Detta är givetvis helt sjukt och kontraproduktivt och därför så uppmanar jag missbrukare att tänka till både en och två gånger innan de berättar saker för läkare. Kom ihåg att du aldrig ångrar det du inte har sagt.

En annan sak som är värd att komma ihåg är att allt som sägs till läkare journalförs och att all vårdpersonal på grund av det sammanhållna journalsystemet har tillgång till all information. Bara för att en läkare ser mellan fingrarna och inte anmäler så betyder det inte att körkort och licenser är säkra.
Du läser det du citerat som fan läser bibeln.
Man är inte på något sätt olämplig att inneha körkort om man söker hjälp för sin sjukdom. Beroende klassas som sjukdom, sen får alla tycka vad man vill om det.
Alltså blir inget rapporterat. Vapen vet jag inget om, men borde vara lika.

PS/ De "tusentals trådar" som det ibland refereras till är utan undantag skapade av personer som antingen åkt dit eller vill dölja sitt missbruk.

Förväxla inte dessa inlägg med ett behov av att söka hjälp för ett missbruk.

Ofta hänvisar en del till dessa som ett bevis på att söka hjälp är farligt, för då...
Senast redigerad av Morfar-52 2014-11-08 kl. 11:55.
Citera
2014-11-08, 13:20
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Man är inte på något sätt olämplig att inneha körkort om man söker hjälp för sin sjukdom. Beroende klassas som sjukdom, sen får alla tycka vad man vill om det.

PS/ De "tusentals trådar" som det ibland refereras till är utan undantag skapade av personer som antingen åkt dit eller vill dölja sitt missbruk.

Ofta hänvisar en del till dessa som ett bevis på att söka hjälp är farligt, för då...
Menar då de "pisstrådar" som finns här och där.
Citera
2014-11-09, 01:53
Medlem
Moparornocars avatar
Gör du en behandling på ett behandlingshem med sekretess så blir det inga problem.
Citera
2014-11-09, 03:40
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:

Du har helt uppåt väggarna fel, det är just missbruk som främst avses när lagstiftaren talar om att någon av "medicinska skäl är olämplig" som innehavare av körkort eller vapen.

Varför skall människor inte ha rätt att försöka dölja sin droganvändning? På vilket sätt har samhälle och arbetsgivare moralisk rätt att tvinga medborgare och anställda till integritetskränkande åtgärder för att de misstänker att personen i fråga använder droger?

Jag kan köpa att man inte bör köra bil eller arbeta påverkad, men om det handlar om att jaga människor som drar en lina eller röker en spliff på fredagskvällar så finns det inget försvar för beteendet.
Citera
2014-11-09, 03:42
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moparornocar
Gör du en behandling på ett behandlingshem med sekretess så blir det inga problem.
Har du några exempel på behandlingshem där klienten får vara anonym? För du talar väl inte om sekretess som vi känner den från sjukvården? Den ger jag nämligen inte mycket för.

Sekretessen skyddar (i efterhand) den enskilde individen mot grannen som är sjuksköterska och som skvallrar om honom i tvättstugan, men lämnar honom totalt oskyddad när rättsmedicinalverket, åklagarkammare, försäkringskassan, pliktverket, transportstyrelsen, socialförvaltningar, m.fl. verkligen är i en maktposition mot honom. Dessa myndigheter har i princip fri insyn i sjukjournaler.
Citera
2014-11-09, 10:49
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Du har helt uppåt väggarna fel, det är just missbruk som främst avses när lagstiftaren talar om att någon av "medicinska skäl är olämplig" som innehavare av körkort eller vapen.

Varför skall människor inte ha rätt att försöka dölja sin droganvändning? På vilket sätt har samhälle och arbetsgivare moralisk rätt att tvinga medborgare och anställda till integritetskränkande åtgärder för att de misstänker att personen i fråga använder droger?

Jag kan köpa att man inte bör köra bil eller arbeta påverkad, men om det handlar om att jaga människor som drar en lina eller röker en spliff på fredagskvällar så finns det inget försvar för beteendet.
Folk får dölja sitt missbruk hur mycket dom vill, jag gjorde det i årtionden tyvärr.

Det är fel och djupt omoraliskt att skrämma folk med missbruksproblem att söka vård med felaktig information.

Folk som drar en lina eller röker en holk och känner sig jagade är en helt annan fråga, som jag faktiskt skiter i.

Den frågan är ständigt förekommande i drogakuten och har tom en egen klistrad tråd där.
Citera
2014-11-09, 12:29
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Folk får dölja sitt missbruk hur mycket dom vill, jag gjorde det i årtionden tyvärr.

Det är fel och djupt omoraliskt att skrämma folk med missbruksproblem att söka vård med felaktig information.

Folk som drar en lina eller röker en holk och känner sig jagade är en helt annan fråga, som jag faktiskt skiter i.

Den frågan är ständigt förekommande i drogakuten och har tom en egen klistrad tråd där.
Bra, då är vi överens om att det inte är något fel med att dölja användande av droger.

På vilket sätt är det felaktigt och omoraliskt att svara jakande på en fråga om huruvida en missbrukare som söker hjälp riskerar att bli av med körkortet och vapenlicenserna?
Citera
2014-11-09, 13:01
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Har du några exempel på behandlingshem där klienten får vara anonym? För du talar väl inte om sekretess som vi känner den från sjukvården? Den ger jag nämligen inte mycket för.

Sekretessen skyddar (i efterhand) den enskilde individen mot grannen som är sjuksköterska och som skvallrar om honom i tvättstugan, men lämnar honom totalt oskyddad när rättsmedicinalverket, åklagarkammare, försäkringskassan, pliktverket, transportstyrelsen, socialförvaltningar, m.fl. verkligen är i en maktposition mot honom. Dessa myndigheter har i princip fri insyn i sjukjournaler.

Nej, inte anonym i den bemärkelsen. Det där med sekretess och hur den behandlas verkar du veta mer om än jag gör men jag har inte haft några problem efter att ha varit på behandlingshem med sk. sekretess. Känner även flera som gjort behandling och inte haft problem med varesig körkort eller vapenlicenser.

Förresten... när jag tänkte efter så finns det faktiskt ett ställe som heter Vägens beroendemottagning i Eskilstuna där man fick vara HELT anonym som missbrukare när man sökte vård, i alla fall var det så när jag var in och ut där under en period men nu har jag inte haft det behovet på några år så det kanske har ändrats. Jag menar att finns den möjligheten i Eskilstuna så borde den även finnas i andra städer.
Citera
2014-11-09, 13:05
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Bra, då är vi överens om att det inte är något fel med att dölja användande av droger.

På vilket sätt är det felaktigt och omoraliskt att svara jakande på en fråga om huruvida en missbrukare som söker hjälp riskerar att bli av med körkortet och vapenlicenserna?
Därför att det ger den hjälpsökande ett skäl att inte söka hjälp. Som missbrukare eller beroende söker man hela tiden efter ett skäl. Medvetet eller omedvetet.

Dessutom så blir man inte av med körkortet om man söker frivilligt, så är det bara. Ska till mycket mer alvarliga bakomliggande orsaker för att det ska ske.

Man blir av med lappen om man kör påverkad. Vapenlicens känner jag som sagt inte till.

Missbruk och det senare stadiet beroende är ett livshotande tillstånd. Förstör så många liv och familjer.

Därför tycker jag faktiskt att det är omoraliskt att sprida desinformation. Särskilt i denna forums-del.
Citera
2014-11-10, 07:24
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Därför att det ger den hjälpsökande ett skäl att inte söka hjälp. Som missbrukare eller beroende söker man hela tiden efter ett skäl. Medvetet eller omedvetet.

Dessutom så blir man inte av med körkortet om man söker frivilligt, så är det bara. Ska till mycket mer alvarliga bakomliggande orsaker för att det ska ske.

Man blir av med lappen om man kör påverkad. Vapenlicens känner jag som sagt inte till.

Missbruk och det senare stadiet beroende är ett livshotande tillstånd. Förstör så många liv och familjer.

Därför tycker jag faktiskt att det är omoraliskt att sprida desinformation. Särskilt i denna forums-del.
Med andra ord så skall man enligt dig ljuga missbrukare rakt upp i ansiktet, även på direkt fråga.

Det är visst möjligt att bli av med körkortet även vid frivillig vård, det har jag sett exempel på i verkliga livet. Dessutom så är frivillig vård inte alltid så frivillig.

Finns det någon annan information som är farlig att delge missbrukare? Att AA/NA är religiöst kanske? Jag roade mig med att läsa vissa användares posthistorik, och det är slående hur känslig denna fråga är för er.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in