2014-11-06, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Intressant att kristna och muslimer baserade sina dödsstraff på Torahn, som dock egentligen aldrig hade applicerats på det strikta sättet.

Belägg tack. Varför skrevs Torahn om inte judarna praktiserade den?
Citera
2014-11-06, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Men han förnekade det inte och han tillrättavisa inte lärjungarna - han var / är Guds son.

Hans namn var Simon Magus. Den sanna Jesus.
Citera
2014-11-06, 22:27
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme

Ja, det undrar jag också. Och står det inte dessutom i NT att Jesus träffade på en kvinna som hade dömts för otrohet och skulle stenas till döds för det brottet, men Jesus sade låt den som är fri från synd kasta den första stenen?
Citera
2014-11-06, 23:33
Medlem
Citat:

Tyvärr är jag inte så insatt i detaljerna, själv ställer jag mig undrande till dessa.

Jag kan bara citera Wikipedia, och
Orthodox Rabbi Yosef Edelstein writes:

Citat:
So, at least theoretically, the Torah can be said to be pro-capital punishment. It is not morally wrong, in absolute terms, to put a murderer to death… However, things look rather different when we turn our attention to the practical realization of this seemingly harsh legislation. You may be aware that it was exceedingly difficult, in practice, to carry out the death penalty in Jewish society... I think it's clear that with regard to Jewish jurisprudence, the capital punishment outlined by the Written and Oral Torah, and as carried out by the greatest Sages from among our people (who were paragons of humility and humanity and not just scholarship, needless to say), did not remotely resemble the death penalty in modern America (or Texas). In theory, capital punishment is kosher; it's morally right, in the Torah's eyes. But we have seen that there was great concern—expressed both in the legislation of the Torah, and in the sentiments of some of our great Sages — regarding its practical implementation. It was carried out in ancient Israel, but only with great difficulty. Once in seven years; not 135 in five and a half. -- http://en.wikipedia.org/wiki/Capital_and_corporal_punishment_in_Judaism#Orthodo x_Judaism

Detta bör besvara frågan. Om han nu har rätt, och vad vet jag om det, då jag inte studerat denna fråga i detalj. Att jag nämnde ett årtal då Torah skrevs ner innebar inte att man var laglöst innan detta heller.
Sen gissar jag att detta kanske diskuteras fram och tillbaka inom judendomen. Men oavsett, så har dödsstraff i denna religion praktiserats mycket sällan de senaste 2000 åren, och då är det intressant att båda kristendom och islam har baserat dina dödsdomar på de judiska för att de skulle vara "guds ord".
Citera
2014-11-07, 00:09
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Tyvärr är jag inte så insatt i detaljerna, själv ställer jag mig undrande till dessa.

Jag kan bara citera Wikipedia, och
Orthodox Rabbi Yosef Edelstein writes:

Detta bör besvara frågan. Om han nu har rätt, och vad vet jag om det, då jag inte studerat denna fråga i detalj. Att jag nämnde ett årtal då Torah skrevs ner innebar inte att man var laglöst innan detta heller.
Sen gissar jag att detta kanske diskuteras fram och tillbaka inom judendomen. Men oavsett, så har dödsstraff i denna religion praktiserats mycket sällan de senaste 2000 åren, och då är det intressant att båda kristendom och islam har baserat dina dödsdomar på de judiska för att de skulle vara "guds ord".

Men oavsett hur dödsstraffet praktiserades i antikens Judéen, så står det skrivet i Torah och Torahs ord ses per definition som ha-shems ord. Och att dödsstraffet har praktiserats väldigt sällan inom judendomen de senaste 2000 åren har väl att göra med att det inte fanns någon judisk stat från runt 70 e.kr fram till 1948, och dagens Israels lagar är inte baserade på Torah.
Citera
2014-11-07, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Han hädade mot den judiska lagen när han jämställde sig själv med g-d. Det är någonting som straffas med döden enligt Torah.

Varför skulle han gå ut och predika i världen när g-d bara hade ett utvalt folk alltså det judiska folket som Jesus själv tillhörde.

Jag är jude, men inte särskilt troende och jag kan faktiskt inte påstå att den abrahamitiska guden är särskilt kärleksfull överhuvudtaget. Har du läst Torah? G-d dödar människor till höger och vänster. Arbeta under shabbat då skall du dö. Är du homosexuell, då skall du dö. Är du otrogen så skall du stenas till döds. Är du en trollkvinna så skall du brännas till döds osv osv. Det här var guden som Jesus trodde på, och det här var lagarna som han följde.
Du är "inte särskilt troende" och förstår inte, att Gud är kärleksfull. Vet du inte, vem Gud är? Gud är den rena Kärleken och inget annat. Du har läst Torahn, men du förstår inte att Torahn är inget litterärt verk. Det finns 4 nivåer i Torahns förståelse och den bokstavliga nivån är den lägsta. Hela Torahn är en Code och du kan bara förstå Torahn med hjälp av Zohar, som är Torahns Själ och kartlägger alla Torahns hemligheter.
Det är absolut fel att säga at G-ds utvalda folk är judar. Det är helt enkelt inte sant! Var har du läst det? Ordet jude/judar förekommer knappast i Torahn!. Det är folk Ysrael som är det utvalda folket och detta är något helt annat. Om du kanske minns att Jakob blev av en ängel kallad Ysrael, därför att han uppfyllde Guds förväntningar på en trogen tjänare till Honom (och annat) - där började "folk Ysrael" och inget annat. Inte alla judar uppfyller dessa krav och är därför inte "utvalda". Och det finns icke-judar som förtjäner att bli tillhörande det utvalda folket. Jag tror att det är dags för dig att lära dig kabbalah. Du behöver inte vara troende för att studera kabbalah och du kan tillhöra vilken religion som helst och studera kabbalah. Därför att kabbalah är ingen religion och ingen mystik längre som den räknades till tidigare. Idag har vi ett stort privilegium - i vår generation fick vi tillgång till denna Gudomliga Pärla som upplyser oss om Sanningen. Efter att Kabbalahn hemlighållits i ca. 2000 år och var tillgänglig bara för några visa män i varje generation, blev Splendor "Zohar" år 2001 översatt till engelska, för första gången i mänsklighetens historia till ett europeiskt språk! Så att om du nu är intresserad att få svar på alla frågor inklusive Kristendomens ursprung och syfte, Skapelsens hemligheter, Universums huvudlagar och mycket annat - dörren är öppen! Man behöver inte spekulera längre, när Sanningen är tillgänglig!
Senast redigerad av avigal 2014-11-07 kl. 22:36.
Citera
2014-11-07, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av avigal
Du är "inte särskilt troende" och förstår inte, att Gud är kärleksfull. Vet du inte, vem Gud är? Gud är den rena Kärleken och inget annat. Du har läst Torahn, men du förstår inte att Torahn är inget litterärt verk. Det finns 4 nivåer i Torahns förståelse och den bokstavliga nivån är den lägsta. Hela Torahn är en Code och du kan bara förstå Torahn med hjälp av Zohar, som är Torahns Själ och kartlägger alla Torahns hemligheter.
Det är absolut fel att säga at G-ds utvalda folk är judar. Det är helt enkelt inte sant! Var har du läst det? Ordet jude/judar förekommer knappast i Torahn!. Det är folk Ysrael som är det utvalda folket och detta är något helt annat. Om du kanske minns att Jakob blev av en ängel kallad Ysrael, därför att han uppfyllde Guds förväntningar på en trogen tjänare till Honom (och annat) - där började "folk Ysrael" och inget annat. Inte alla judar uppfyller dessa krav och är därför inte "utvalda". Och det finns icke-judar som förtjäner att bli tillhörande det utvalda folket. Jag tror att det är dags för dig att lära dig kabbalah. Du behöver inte vara troende för att studera kabbalah och du kan tillhöra vilken religion som helst och studera kabbalah. Därför att kabbalah är ingen religion och ingen mystik längre som den räknades till tidigare. Idag har vi ett stort privilegium - i vår generation fick vi tillgång till denna Gudomliga Pärla som upplyser oss om Sanningen. Efter att Kabbalahn hemlighållits i ca. 2000 år och var tillgänglig bara för några visa män i varje generation, blev Splendor "Zohar" år 2001 översatt till engelska, för första gången i mänsklighetens historia till ett europeiskt språk! Så att om du nu är intresserad att få svar på alla frågor inklusive Kristendomens ursprung och syfte, Skapelsens hemligheter, Universums huvudlagar och mycket annat - dörren är öppen! Man behöver inte spekulera längre, när Sanningen är tillgänglig!

Bokstavstroende är majoritet inom alla våra religioner. Om man skall börja läsa böcker symboliskt måste man göra upp med sin bokstavstrohet, det är som en helt annan religion. Men det som står i böckerna är ändå det samma, Gud slaktar folk till höger och vänster. Om det esoteriska innebär ett hemligt sätt att tolka, som helt strider mot bokstavstroende, vad innebär det? Det innebär att majoriteten av troende inom våra religioner är lurade. På det sättet har, främst de Abrahamitiska religionerna manipulerat människor i flera tusen år. Och vad säger egentligen de hemliga esoteriska symbolerna, annat än något, som man inte redan visste, bara genom att tänka rationellt?
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2014-11-07 kl. 23:03.
Citera
2014-11-07, 23:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du är "inte särskilt troende" och förstår inte, att Gud är kärleksfull.

Vad menar du med "förstår", och hur gör man det?

Citat:
Vet du inte, vem Gud är?

Gör du? Hur?

Citat:
Gud är den rena Kärleken och inget annat.

Specifikation och sen belägg, tack.

Citat:
Du har läst Torahn, men du förstår inte att Torahn är inget litterärt verk. Det finns 4 nivåer i Torahns förståelse och den bokstavliga nivån är den lägsta. Hela Torahn är en Code och du kan bara förstå Torahn med hjälp av Zohar, som är Torahns Själ och kartlägger alla Torahns hemligheter.

Aaah, ännu en självutnämnd esoteriker med en dold "kod".

Citat:
Du behöver inte vara troende för att studera kabbalah och du kan tillhöra vilken religion som helst och studera kabbalah.

Korrekt; det räcker med att bara vara fascinerad och okritisk till allt som indikerar esoterisk och elitistisk självutnämnd "kunskap".

Citat:
Därför att kabbalah är ingen religion och ingen mystik längre som den räknades till tidigare. Idag har vi ett stort privilegium - i vår generation fick vi tillgång till denna Gudomliga Pärla som upplyser oss om Sanningen. Efter att Kabbalahn hemlighållits i ca. 2000 år och var tillgänglig bara för några visa män i varje generation, blev Splendor "Zohar" år 2001 översatt till engelska, för första gången i mänsklighetens historia till ett europeiskt språk! Så att om du nu är intresserad att få svar på alla frågor inklusive Kristendomens ursprung och syfte, Skapelsens hemligheter, Universums huvudlagar och mycket annat - dörren är öppen! Man behöver inte spekulera längre, när Sanningen är tillgänglig!

Nätet KRYLLER av wannabe-guruer, alla med sin "sanning".
Citera
2014-11-08, 00:26
Medlem
Citat:
Bokstavstroende är majoritet inom alla våra religioner. Om man skall börja läsa böcker symboliskt måste man göra upp med sin bokstavstrohet, det är som en helt annan religion. Men det som står i böckerna är ändå det samma, Gud slaktar folk till höger och vänster. Om det esoteriska innebär ett hemligt sätt att tolka, som helt strider mot bokstavstroende, vad innebär det? Det innebär att majoriteten av troende inom våra religioner är lurade. På det sättet har, främst de Abrahamitiska religionerna manipulerat människor i flera tusen år. Och vad säger egentligen de hemliga esoteriska symbolerna, annat än något, som man inte redan visste, bara genom att tänka rationellt?
Jag pratar inte om "böcker", jag pratar om Torahn. Torahn är inte vilken bok som helst som är skrivna av människor, Torahn är skriven av Gud. Lyssna här, 2 millioner människor har sett det, men inte du än:
https://www.youtube.com/watch?v=ZV0hUldrYp4

Folk var lurade av Abrahamistiska religioner? Not really. Religioner har lärt oss ethik och moral, de flesta religiösa människor har mera compassion och kärlek till sin nästa än ateister. "Hemliga" esoteriska symboler? Uttala dig inte om något som du inte är insatt i: kabbala har ingenting med esoterik att göra.
Citera
2014-11-08, 00:44
Bannlyst
Citat:
Jag pratar inte om "böcker", jag pratar om Torahn. Torahn är inte vilken bok som helst som är skrivna av människor, Torahn är skriven av Gud. Lyssna här, 2 millioner människor har sett det, men inte du än:

Folk var lurade av Abrahamistiska religioner? Not really. Religioner har lärt oss ethik och moral, de flesta religiösa människor har mera compassion och kärlek till sin nästa än ateister. "Hemliga" esoteriska symboler? Uttala dig inte om något som du inte är insatt i: kabbala har ingenting med esoterik att göra.

...ja....
haha
inte esoteriskt.....
lol
en ichthys produktion..
Gematria
hahahaha!
jag tänker inte svara
jag svarar en annan gång... det var så komiskt
jätteroligt...
jag sitter å fnissar
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2014-11-08 kl. 00:55.
Citera
2014-11-08, 00:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Torahn är inte vilken bok som helst som är skrivna av människor, Torahn är skriven av Gud.

Belägg för denna ad hoc premiss, tack.

Citat:
Lyssna här, 2 millioner människor har sett det, men inte du än:

Kan du inte föra din egen talan?

Citat:
Folk var lurade av Abrahamistiska religioner? Not really.

Eftersom abrahamismen inte kan falsifiera sina teo-metafysiska postulat och desutom kan motbevisas vad angår sina urkunder, så är det rimligt att anta att det finns en del scam i den (abrahamismen).

Citat:
Religioner har lärt oss ethik och moral, de flesta religiösa människor har mera compassion och kärlek till sin nästa än ateister.

Trams.

Citat:
"Hemliga" esoteriska symboler? Uttala dig inte om något som du inte är insatt i: kabbala har ingenting med esoterik att göra.

Visst har den det.
Citera
2014-11-08, 00:49
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:

Ja, Saudi Arabien, Iran, IS, Boko haram, Uganda, den katolska kyrkan under medeltiden är ju så mycket bättre än det hemska i mångt och mycket ateistiska Sverige?

Som sagt jag har judisk bakgrund, men jag letar inte efter moral eller etik i Torah, det är en de värsta texterna någonsin att leta efter riktig medmänsklighet i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in