2014-11-09, 18:09
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av typiskt1
Det har spekulerats ifall kallelsen från skolan är den utlösande faktorn för övervåldet.

Kan det ha varit så att de upptäcker att hon är livlös vid 21.20, Rami slutar chatta, Amani försöker få liv i henne, Rami filmar, och sen märker de att hon är helt död och att de då börjar misshandla hennes avlidna kropp ytterligare (rättsläkaren trodde att benen hade manglats och huden och musklerna ramlade av från armen för att den var så tilltygad) för att kanske skylla på balkongfall?

De ringde 112 först 35 minuter efter filmandet.

Eller utverkade de detta sanslösa övervåld mot Y då hon levde?

Var kroppstemperaturen 33 grader? När togs den och vad indikerar den?

Jag tror mycket väl att skolan kan ha vart någon form att utlösande faktor. I förhör menas det av förhörsledaren att Yara misstänks ha dött omkring eftermiddagstid och att Yara inte kan ha sprungit omkring för att undkomma Madi senare. Hon kan mycket väl redan ha varit död, enligt min egen tanke, när en större del av våldet mot hennes kropp skedde i sådant fall tror jag själv att det har handlat om ett vansinnigt raseri utan någon form planering med våldet mer än att det kommit ifrån någon mycket störd person. Kroppstemperaturen har jag själv inte läst om och kan inte komma med någon åsikt eller tanke rörande den.
Citera
2014-11-09, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
I förhör berättade Yaras pappa att Amani hämtade sin syster som har nio barn från Gaza till Sverige den där gången hon hämtade Yara, så ett litet barn till kunde nog slinka igenom i det kaos som de båda kvinnorna säkert kan åstadkomma.

Frågorna om hur Yara kom till Sverige är kanske irrelevanta när det gäller själva brottet . Men varför har polisen bara frågat Rami, inte Madi. Hon ger ju, i förhören, sken att vara en person som aldrig sovit ensam, som inte är kapabel att vara ifrån sin älskade make ens för en natt. Ändå åker hon till Kairo för att smuggla in personer i Sverige. Rami bryr sig om att hon åker iväg, de har knappast någon kontakt trots att hon är höggravid.
Citera
2014-11-09, 18:47
Medlem
LeeVans avatar
Joo, så är det.. Det finns mycket starka indikationer på att Rami inte fysiskt har deltagit i denna sista misshandel som ledde till Yaras död. Med andra ord, till den är enbart Madi vållande.

Rami är inte oskyldig, men där handlar det om underlåtenhet.
Citera
2014-11-09, 18:56
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av typiskt1
Det har spekulerats ifall kallelsen från skolan är den utlösande faktorn för övervåldet.

Kan det ha varit så att de upptäcker att hon är livlös vid 21.20, Rami slutar chatta, Amani försöker få liv i henne, Rami filmar, och sen märker de att hon är helt död och att de då börjar misshandla hennes avlidna kropp ytterligare (rättsläkaren trodde att benen hade manglats och huden och musklerna ramlade av från armen för att den var så tilltygad) för att kanske skylla på balkongfall?

De ringde 112 först 35 minuter efter filmandet.

Eller utverkade de detta sanslösa övervåld mot Y då hon levde?

Var kroppstemperaturen 33 grader? När togs den och vad indikerar den?

(min markering)
Den togs och uppmättes när hon kom in på sjukhuset (rektalt)
Vilket då påvisar att hon varit död timvis tidigare.
Citera
2014-11-09, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Joo, så är det.. Det finns mycket starka indikationer på att Rami inte fysiskt har deltagit i denna sista misshandel som ledde till Yaras död. Med andra ord, till den är enbart Madi vållande.

Rami är inte oskyldig, men där handlar det om underlåtenhet.

Är det han som har beordrat Madi att slå ihjäl Yara så handlar det inte bara om underlåtenhet.
Citera
2014-11-09, 19:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Är det han som har beordrat Madi att slå ihjäl Yara så handlar det inte bara om underlåtenhet.

Det har han inte.
Citera
2014-11-09, 19:04
Medlem
Citat:
Det blir intressant att se vad garantställning innebär för domen om det är som du tror med henne som ensam gärningsman.
Citera
2014-11-09, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det har han inte.

Jag förstår inte hur du kan veta det.
Citera
2014-11-09, 19:16
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Det blir intressant att se vad garantställning innebär för domen om det är som du tror med henne som ensam gärningsman.

Ja verkligen.. Finns det något prejudicerande att jämföra med?
Citera
2014-11-09, 19:18
Medlem
Citat:
I min spekulation ovan struntade jag i garantiställningen, jag spekulerade om möjligheten att det var Rami som bad sin fru att ''uppfostra'' Yara den aktuella eftermiddagen. Om det berodde på ett brev från skolan - vem tror du det var adresserat till och vem tror du kunde svenska nog för att läsa det. Och vem tror du hade mest prestige att förlora om det avslöjades sig att Yara blev misshandlad och illabehandlad hos familjen. Den 45- 60 minuter långa sexakten kanske bestod i mer än sex, övertalning t.e.x.
Citera
2014-11-09, 19:21
Medlem
eireanns avatar
Träffades Amani och Rami igen efter att Amani åkte iväg i ambulansen? Var de tillsammans när de fick reda på att barnen skulle tas ifrån dem?
Fick de ytterligare ett tillfälle att prata ihop sig efter att ambulansen kom eller var rättegången första gången de såg varandra igen?
Hur i hela helvete kunde de inte begripa att deras barn skulle tas ifrån dem sekunden läkarna och polisen såg vad de gjort mot Yara?
Citera
2014-11-09, 19:25
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Jag förstår inte hur du kan veta det.

Ramis frågeställning till Madi (i filmmaterialet) hade sett annorlunda ut om även Rami hade utdelat slag – *så också Madis svar*. Likaledes om Rami hade beordrat Madi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in