Citat:
Ursprungligen postat av
KalleXL
När jag nu tittar på bilderna så ser jag att jag hade enormt fel om fyndplats 2 som inte alls låg där Linvävartorpet ligger. Jag fick för mig att parallellgatan mellan Uppsalavägen och Hagaparken från Norrtull vid Stallmästaregården och förbi gamla gula byggnaden (Före detta)Södra Roslags Tingsrätt som numera bebos av Strålmyndigheten (Om dom är kvar) hette Eugeniavägen. Jag ber om ursäkt.
Det finns inget att be om ursäkt för, sidan jag länkade till tidigare sammanfattar en hel del viktiga fakta i detta fall och det är tacksamt om nya läsare/debattörer i tråden tar del av dessa fakta och bilder&kartor så att inga missförstånd uppstår.
Det har kommit allsköns teorier om varför kvarlevorna var i ungefär samma skick trots att det var ca 3 veckor mellan säckfynden.
Anledningen till att kvarlevorna på FP2 var i ungefär samma stadium av förruttnelse som de på FP1 kan väl delvis förklaras med att det var dubbla säckar på FP2 och att sommaren 1984 var en sval och regnig sommar, efter att fyndplats ett hade upptäckte den 18 juli så var det tydligen en kall period med relativt mycket regn fram till några dagar innan fyndplats två upptäcktes.
Båda fyndplatserna var rätt så skuggiga och marktemperaturen var med all sannolik rätt så mycket lägre än lufttemperaturen, det kyliga och regniga vädret gjorde också sitt till och man kan anta att den ideala temperaturen för nedbrytningen för kvarlevorna inte hade uppnåtts, den var helt uppenbart under denna och då tog en sorts "kylskåpseffekt" vid där nedbrytningen saktas ner rätt så rejält.
Säckarna behöver alltså inte ha blivit utplacerade vid två olika tillfällen och tidpunkter utan utplaceringen kan ha skett samtidigt och det är inte orilmigt att anta detta scenario, annars så har det givetvis funnits en möjlighet att säckarna på FP2 har kylförvarats i närheten av fyndplatserna men detta är som sagt bara en teori och spekulation, att själva utplaceringen av säckarna har företagits med bil är med viss sannolikhet rätt så troligt ur logistisk synvinkel, likaså att säckarna dumpades på de två olika fyndplatserna under en och samma biltur.
Säckarna vid FP1 innehöll underkroppen och låren, det var alltså inga skrymmande säckar och anledningen till att säckarna vid FP2 var dubbla kan förklaras med att den sammantagna vikten vid denna fyndplats var något större.
Självklart så finns det en liten mikropskopisk möjlighet att dumparen insåg att enkelsäckar inte var tillräckligt efter dumpningen på FP1 men det har inte gått att bevisa denna teori
men vi ska också komma ihåg att bara för att säckarna på FP1 blev upptäckta först så innebär det inte automatiskt att dom dumpades där tidigare än när säckarna blev utplacerade på FP2, allt kan fortfarande ha skett en och samma dag någon gång efter den 11 juni 1984
Säckarna på FP1 sågs av en hundägande man för första gången ungefär den 20 juni och det dröjde ca en månad innan han till slut larmade polisen, han hade först gissat att det var sopor som hade dumpats och eftersom det var vanligt i detta område så kollade han aldrig var som vad som fanns i säckarna och den förklaringen får anses som fullt trovärdig för det är mkt få månniskor som rotar i sopsäckar ute i naturen, mannen rastade förövrigt sin hund i detta område dagligen.
Men efter ca två veckor så började det lukta från säckarna och stanken tycks bara ha blivit värre dag för dag och det dröjde tyvärr ca 14 dagar innan FP1 uppdagades då mannen till slut tog kontakt med polisen.
Säckarna på FP2 låg i sin tur i dubbla säckar som sagt och detta kan ha gjort att lukten kapslades in plus att nedbrytningen/förruttnelsen gick långsammare plus väderförhållandena då förstås, säckarna låg också relativt väl gömda i hög vegetation och det är fullt förståeligt om ingen upptäckte dom förrän en man tvingades hoppa ut från vägbanan pga möte med ett par större fördon.
En botaniker kom slutligen fram till att säckarna på FP2 bör ha legat där ca 2 månader och det stämmer väl ganska bra med datumet då Catrine senast sågs i livet, dvs den 10 juni 1984.